Prilog hrvatskomu emigrantskomu žrtvoslovlju
Ubojstva, pokušaji ubojstava, otmice, „nestajanja”, stradanja tijekom bježanja preko jugoslavenske granice na slobodu, život u logorima, bježanja iz izbjegličkih logora (iz Italije u Francusku, na primjer) zbog prijetećeg izručenja jugoslavenskim vlastima, svakodnevna izručivanja Jugoslaviji i kazne koje su slijedile, logorska ispitivanja „domaće” policije i potom interpolske komisije, trema pred iščekivanjem vijesti je li politički azil odobren ili nije, višemjesečna (čak i višegodišnja) logorska čekanja na odlazak u željenu državu, početci života u novom svijetu, uzleti i padovi u domoljubnom radu, stalno „hrvanje” s hrvatskim „našijencima” i „jugovićima”, razorno djelovanje ne samo udbaških gnjida nego i ljudske zavisti i gluposti među Hrvatima, uvijek više „domoljuba” nego domoljublja...
Te i druge teme iz povijesti hrvatske političke emigracije tek se počinje ozbiljnije istraživati. Ali vladajuća „nova klasa” najradije bi zaboravila sve što se tiče ne samo („neprijateljske”) emigracije nego i iseljeništva općenito.  Politički moćnici u Hrvatskoj ne žele da im se netko izvana „petlja” u zamršene račune, ali im dobro dođu iseljenički šoldi. Zato je važno da znanstvene ustanove i pojedinci (kroz ustanove ili samostalno) budu neumorni i neustrašivi u istraživanju i ovoga dijela hrvatske povijesti.
Politički moćnici u Hrvatskoj ne žele da im se netko izvana „petlja” u zamršene račune, ali im dobro dođu iseljenički šoldi. Zato je važno da znanstvene ustanove i pojedinci (kroz ustanove ili samostalno) budu neumorni i neustrašivi u istraživanju i ovoga dijela hrvatske povijesti.
Udbaška ubojstva hrvatskih emigranata bila su najvidljiviji i najbrutalniji oblik jugokomunističkoga terora nad Hrvatima u svijetu. Zato se o takvim krvoprolićima najviše pisalo. Ali bilo je i četničkih zločina nad Hrvatima u svijetu. I to treba temeljito istražiti. Tu sam temu „načeo” prilogom u Političkom zatvoreniku br. 289, listopad/studeni/prosinac 2021., str. 13. – 16. To može poslužiti kao upozorenje mlađim istraživačima hrvatske emigrantske povijesti da i ove slučajeve imaju u vidu.
Još dva jugokomunistička ubojstva
U ovom prilogu upozoravamo na dva jugokomunistička zločina za koja su rijetki živući Hrvati čuli. To su ubojstva braće Emila i Karmela Juriševića. O Emilovu slučaju znamo malo, a o Karmelovoj pogibiji pisalo je i svjetsko novinstvo. Među ostalim i ugledni američki tjednik (od 2020. dvotjednik) Time 19. kolovoza 1957. objavio je sljedeći članak.
JUGOSLAVIJA: Ozloglašeni bandit
 
„U Drugom svjetskom ratu, Karmelo Jurišević bio je tvrdoglav i čvrst partizan koji se borio na strani Tita protiv Nijemaca. No budući da je bio hrvatski seljak koji je cijenio slobodu i mrzio [novu] vlast, nije se mogao pomiriti s poratnom Titovom komunističkom diktaturom.  Jedne neminovne noći 1949. godine, kada je Titova tajna policija došla po njega, Karmelo i njegov mlađi brat Emil pobjegli su u Trst, samo trenutak prije nego što je policija pokucala na vrata. Iz svojega skloništa odmah na drugoj strani granice, Karmelo i Emil uspostavili su kopnenu 'brzu prugu' za vođenje Jugoslavena u slobodu. Prije isteka te iste godine, Titovi agenti zatvorili su Karmelovu majku i sestru, a Emila su ubili na talijanskom teritoriju. Tri su puta pokušali ubiti Karmela na ulicama Trsta, ali nisu uspjeli.
Jedne neminovne noći 1949. godine, kada je Titova tajna policija došla po njega, Karmelo i njegov mlađi brat Emil pobjegli su u Trst, samo trenutak prije nego što je policija pokucala na vrata. Iz svojega skloništa odmah na drugoj strani granice, Karmelo i Emil uspostavili su kopnenu 'brzu prugu' za vođenje Jugoslavena u slobodu. Prije isteka te iste godine, Titovi agenti zatvorili su Karmelovu majku i sestru, a Emila su ubili na talijanskom teritoriju. Tri su puta pokušali ubiti Karmela na ulicama Trsta, ali nisu uspjeli.
 
'Povest ću svakoga tko želi pobjeći', obećao je Karmelo. I to je radio tijekom osam godina. Više od tisuću muškaraca i žena – Jugoslavena ili Talijana, koje su prekrajatelji granica ostavili na krivoj strani – duguje mu svoju slobodu. Bjeguncima koji bi u strahu prosvjedovali kad bi na putu [Karmelo] pokupio i druge, odgovorio bi: 'Ili idemo svi, koliko god nas ima, ili nitko ne ide.' Onima koji su mu pokušali platiti (uobičajena je cijena prevođenja preko granice 160 dolara), Karmelo bi se nasmijao i tiho rekao: 'Trebat će vam poslije. Hajde, idemo.' Jednom, u koparskom kraju prepunom vojnika, tjeskobno su u jednoj kolibi čekali da padne noć kad je netko zakucao na vrata. Karmelo je zapovjedio bjeguncima da iskoče kroz stražnji prozor, mirno otvorio vrata, bacio granatu, zalupio vratima te i on pobjegao kroz stražnji prozor. Jednomu ocu koji je morao doma ostaviti desetgodišnjega sina, Karmelo je obećao: 'Vi ćete se ponovo sastati sa svojim sinom.' Sedam mjeseci poslije toga uspio je ući u uznički logor duboko u Jugoslaviji, ondje je pronašao dječaka i doveo ga ocu u Trst. Jedanput se uputio na posebno putovanje i jednomu seljaku dotjerao [iz Jugoslavije] njegovu svinju i kravu. 
 
Između prekograničnih akcija Karmelo, star 35 godina, uvijek naoružan, kretao se u sjenovitom svijetu izbjegličkih logora, praznih potkrovlja, barova sa šljivovicom i unajmljenih soba (koje je volio dijeliti sa zahvalnim djevojkama izbjeglicama). Nikad ga nitko s obje strane granice nije izdao. Ali prošli tjedan došao je kraj Karmelovoj sreći. Na kraškim brežuljcima poviše Trsta, gdje je poznavao svaki vijugavi puteljak, svako šumsko skrovište i svaku tajnu jazbinu, Karmelo je vodio jedan bračni par i njihovo dvoje djece na sigurno, kad su Titovi 'narodni stražari' [KNOJ – Korpus narodne obrane Jugoslavije] s crvenom zvijezdom na čelu iz strojopušaka otvorili vatru. Karmelo je uzvratio pucajući iz svojega pištolja Beretta, no sutradan su jugoslavenske vlasti ponosno objavile ubojstvo 'ozloglašenoga razbojnika Juriševića'. Oplakujući legendu i heroja, jedan je Tršćanin rekao: 'Na srcu mu je, zaista, bila samo jedna stvar, osobna sloboda. Želio je da svatko bude slobodan!'“
(Time, 19. kolovoza 1957., str. 24.)
***
Kako bih pronašao barem još koji podatak o braći Jurišević, pokušao sam stupiti u vezu s osobama koje u Hrvatskoj nose isto prezime. Jedna od njih bila je i gospođa Davorka Jurišević iz Umaga. Zahvalan sam joj na svim pokušajima, ali nije uspjela o braći ništa doznati. Ni Juriševići nisu čuli za ubijene prezimenjake.
Ipak, na temelju člančića koji su nekoć objavljeni na talijanskom možemo zaključiti sljedeće. Braća Emil i Karmelo pobjegla su preko granice 1949. godine i obojica su svesrdno pomagala ljudima pobjeći ispod Titova komunističkoga režima na tadašnji „Slobodni Teritorij Trst”.
Jugoslavenske komunističke vlasti odlučile su da ih treba pogubiti zbog njihova „zločina”. Emil je ubijen u noći između 18. i 19. studenoga 1949. godine. Dok je hodao ulicom „Mattonaia” u mjestu Dan Dorligo della Valle, nedaleko od Trsta, Titovi agenti pokosili su ga s devet hitaca. Dvojica ubojica bila su uhićena i potom osuđena na doživotnu zatvorsku kaznu. Ubojstvo je otkrio i prijavio Emilov prijatelj Silvano Riosa, koji je poslije i sam postao žrtvom rafala jugoslavenske „narodne obrane”, odnosno KNOJ-a.
Kad je ubijen Emil, agenti su pokušali ubiti i Karmela. Nasreću, on je tada uspio izbjeći sudbinu svojega brata, ali ga komunisti nisu pustili na miru. Jugoagent Boris Zugna iz mjesta Osp u Sloveniji pokušao je 5. svibnja 1952. godine ubiti njega i njegovu djevojku Emiliju Savron. I toga je puta sreća bila na Karmelovoj strani. Atentator je uhvaćen i godine 1954. osuđen na 13 godina zatvora.
Karmelo je bio toliko „opasan” da ga je Titov režim odlučio ubiti po svaku cijenu. Tragičnoga dana u kolovozu 1957., Karmelo je prevodio preko granice obitelj iz Novigrada, kad su ga dočekali vojnici KNOJ-a i pokosili rafalima. Tako je pala još jedna žrtva Titova režima.
Poginuo je pomažući ljudima pobjeći iz komunističkoga totalitarizma na slobodu. Njegova je žrtva tada bila cijenjena i pisalo se da zaslužuje medalju časti. Umjesto medalje za hrabrost i nesebičnost, brzo je zaboravljen, kao i mnogi drugi koji su pali za slobodu.
Patetični antifašizam
Karmelo je bio istinski borac za slobodu, protivnik fašizma i komunizma – svakoga totalitarizma, a ne kao bivši i današnji „antifašisti”, čiji je „antifašizam” samo smokvin list za njihov crveni fašizam za kojim plaču i ponovo ga priželjkuju. Nakon partizanske borbe Karmelo je vrlo brzo osjetio i shvatio da je Titov „antifašizam” bio ponajprije u službi drugomu totalitarizmu. Umjesto da je otišao u „bijeli svijet” tražeći bolji i sigurniji život, on i njegov brat ostali su pomagati drugima da iziđu ispod crvenoga jarma. Iz ljubavi za slobodu drugih, obojica su izgubila živote. Mogli bismo se pitati zašto Karmelo nije uzor današnjim „antifašistima” u Hrvatskoj, a ne Tito i oni koji su ubili njega, njegova brata i počinili masovne zločine.
Ima i onih koji opravdavaju ubojstva hrvatskih emigranata. Prema njihovu mišljenju UDB-a je branila državu od hrvatskih „ekstremistima” pa je, dakle, njezino ubijanje neprijatelja bilo obrambeno i legitimno. Slučaj Emila i Karmela upravo ukazuje na pogrješne pretpostavke za takve zaključke. Karmelo se nije borio protiv države. On i njegov brat jednostavno su htjeli pomoći svima koji su željeli živjeti u slobodi. Iz ljubavi za slobodu, svoju i drugih ljudi, dali su svoje mladenačke živote. Ne zaboravimo ih!
dr. Ante Čuvalo
Politički zatvorenik, br. 292., srpanj-kolovoz-rujan 2022., str. 36. – 37.

 
	 
	

 
						 
						 
						 
						 Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na
Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na 
