Manjine u RH imaju veća prava nego u drugim državama EU

Udruga hrvatskih branitelja „Zavjet" za Istarsku županiju pozdravlja susret predsjednika Hrvatske i Italije u Puli, a načelno i poruku koju su uputili tim povodom. No, za nas je upitno i držimo, za hrvatske interese moguće štetna činjenica što obje strane govore o istome na jednak način, prijateljskim odnosima Italije i Hrvatske, iako su temeljna polazišta različita. Ivo JosipovićTo od početka predviđa i različita ponašanja u budućnosti, odnosno onemogućuje reciprocitet, a time i ravnopravnost, kako u tretiranju nacionalnih manjina u dvije države tako i općenito ravnopravnost dviju država.ManjineU Hrvatskoj, za razliku od Italije, nacionalne manjine imaju status koji uopće nije mjerljiv sa standardima ne samo unutar EU već i ostatka svijetaNaime, nacionalne manjine u Italiji uopće ne postoje, niti će u budućnosti postojati.

Nacionalne manjine u EU

Slično Italiji je u gotovo svim državama članicama EU. U Hrvatskoj, s druge pak strane, nacionalne manjine imaju status koji uopće nije mjerljiv sa standardima ne samo unutar EU već i ostatka svijeta. Usput, valja reći da su nam nepoznati slični susreti u podjednakim povijesnim okvirima! Tako ne znamo da su npr. Poljska ili Češka organizirale susrete s udrugama protjeranih Nijemaca, što je također rezultat Drugoga svjetskoga rata, pa i antifašističke borbe, ili da će Srbija organizirati slične susrete s Podunavskim Švabama u Rumi, te ih usput pozvati da kupuju nekretnine i ulažu u Srbiju, kao što je Talijane pozivala jedna od stranaka Kukuriku koalicije, koja se uz to i silno trudila da se dodvori brojnim Istarskim vladama u sjeni i familijama talijanskih optanata ili ezula, i to u godinama kada je Hrvatska krvarila u Domovinskome ratu.

Mi ovim priopćenjem želimo iskazati naše nezadovoljstvo načinom na koji Hrvatska štiti svoje nacionalne i državne interese i ukazati da se ona mora ravnati i u dostignutim standardima nacionalnih manjina u većini zemalja EU. Dok se kod nas jedva razlikuje nacija i nacionalnost tj. hrvatski rečeno narodnost od nacionalne manjine, u EU manjine uopće ne postoje smislu hrvatskog sustava, već manjine imaju prije svega manje-više kulturnu i usko teritorijalnu jezičnu autonomiju. Glede rečenoga, na susretima dvaju predsjednika, te optanata i antifašističkih boraca u Puli, Furio je Radin govorio o brojnim nacionalnostima koje ovdje žive, iako je Hrvatska nacionalna država, i to građanskoga tipa. Predstavnici talijanskih gostiju govorili su o manjinama, što nam je prihvatljivo, ali i o tomu da sve treba vratiti na početak, što je vrlo upitno - i što to znači? Valja također reći da Hrvat koji dobije austrijsko državljanstvo, ne može biti pribrojan Gradišćanskim Hrvatima, niti ostvarivati njihova prava. Sasvim je suprotna pravna praksa u Istarskoj županiji prema doseljenim Talijanima u Istru.

Mađarska kao primjer

Nije realno očekivati da će razvoj u EU ići u smjeru prihvaćanja hrvatskih mjerila glede izgradnje multi – kulti društva i višenacionalnih zajednica ili možda podijeljenog suvereniteta, jer je EU, sama po sebi, upravo to. MađarskaI mi u Hrvatskoj trebamo uskladiti našu politiku s postojećom praksom u Zajednici. Primjer nam može biti Mađarska koja je redefinirala ustavni status nacionalnih manjina. Hrvatska ne bi smjela voditi politiku prošlih stoljeća koja je odavno prevladana, (Austrougarska, „Mi, moji narodi" car Franjo Josip istoznačno je „brojnim nacionalnostima" u Istri ili Hrvatskoj Furia Radina jer se svi svode samo na etnos"), već se treba uspostaviti, odnosno držati načela nacionalne i građanske države, što znači da smo svi mi prije svega jedan politički narod.

MađarskaI mi u Hrvatskoj trebamo uskladiti našu politiku s postojećom praksom u Zajednici. Primjer nam može biti Mađarska koja je redefinirala ustavni status nacionalnih manjinaJedino načelo političkog naroda osigurava ravnopravnost svih građana u općim stvarima. Neke posebnosti koje nas razdvajaju mogu dijeliti nacionalne manjine, dok se neke druge posebnosti mogu osigurati invalidima, potrebitima itd. Samo tako svi državljani RH mogu biti ravnopravni u svim segmentima političkog, gospodarskog i općenito društvenog života i na svakom dijelu teritorija države. Etnički Hrvat ili etnički Talijan, kao radnik, seljak, liječnik ili službenik imaju (morali bi imati) u Hrvatskoj jednake socijalne probleme, da ne kažemo klasne, staleške ili političke. Pripadnici nacionalnih manjina su sastavnica hrvatskoga političkog naroda, hrvatski državljani ili politički Hrvati koji su nehrvatskog etničkog podrijetla. Njima treba omogućiti da kroz svoje kulturne udruge i Zajednice skrbe o svijesti i kulturnim potrebama svoje zajednice.

Stoga je neprihvatljivo da Furio Radin u izjavi za hrvatsku dalekovidnicu „... dva će se predsjednika u pulskoj Furio RadinAreni obratiti ne samo Talijanima već i pripadnicima svih nacionalnosti koji žive na ovom području". Kao da se u tom trenutku nalazimo u Europi bez nacionalnih država, u kojoj svaki pojedinac može živjeti svoju nacionalnost na „svakom pedlju europske zemlje". Ode tako voda na mlin velikih i bez svjetskih ratova! To je naravno nedopustivo i takav istup osuđujemo. Isto tako nedopustivim držimo da gospodin Radin, kao predstavnik manjine, svojom rukom u Hrvatskom saboru odlučuje tko će u RH vladati. Baš kao i njegovih ostalih sedam manjinskih kolega zastupnika. Građansko je načelo jedan čovjek jedan glas, a ne kako bi Radin htio, njemu pravo da dva puta glasa. Neka u Saboru odlučuju kao građani RH, tj. kao politički Hrvati a ne kao nacionalne manjine.

Približavaju se izbori za Hrvatski sabor. Nadamo se da će ovakvi stavovi biti u predizborno vrijeme legitimni politički govor. Hrvatska nije višenacionalna država poput Bosne i Hercegovine, pa se tako ni Istarsku županiju ne može krojiti i prilagođavati nekom sličnom modelu.

Za Udrugu hrvatskih branitelja „Zavjet" za Istarsku županiju,
Ninoslav Mogorović, predsjednik

KOMENTARI ČITATELJA 

#1 .Domovine sin 2011-09-06 18:55
Citat Ninoslav Mogorović:
Hrvatska ne bi smjela voditi politiku prošlih stoljeća koja je odavno prevladana, (Austrougarska, „Mi, moji narodi" car Franjo Josip istoznačno je „brojnim nacionalnostima" u Istri ili Hrvatskoj Furia Radina jer se svi svode samo na etnos"), već se treba uspostaviti, odnosno držati načela nacionalne i građanske države, što znači da smo svi mi prije svega jedan politički narod.

I mi u Hrvatskoj trebamo uskladiti našu politiku s postojećom praksom u Zajednici. Primjer nam može biti Mađarska koja je redefinirala ustavni status nacionalnih manjina. Jedino načelo političkog naroda osigurava ravnopravnost svih građana u općim stvarima.


Potpisujem!
Postojeći model guši Hrvatsku i nije u skladu s njezinim interesima, pa bi u tome smislu trebalo razmišljati o ozbiljnijim izmjenama Ustava RH, stvarajući tako pretpostavke za 2.republiku, s nešto zdravijom političkom klimom.
Prijavi Administratoru
#2 Hrvatska je već odavno kolonijajavornov 2011-09-07 09:58
Kolonija već duže od jednog desetljeća. Imamo slugansku vlast. Vlast koja se ne usudi nikome suprotstaviti. Vlast koja popušta već pri najavi mogućega vanjskog pritiska. Dok je to tako, dok se ne vodi suverenitetna već ulizivačka politika, nema izgleda za nikakvim reciprocitetom. Kad hrvatska vlast nije kadra postići reciprocitet sa Srbijom, kako će s jednom Italijom, Austrijom ili Europskom Unijom ??
Prijavi Administratoru
#3 Ne slažem se...Živjeli Hrvati! 2011-09-07 14:01
Ne slažem se da bi RH trebala provoditi politiku da smo svi "jedan politički narod". Shvatite da je to samonegacija Hrvata kao naroda u etničkom smislu.

Hrvat je etnička kategorija, i to nije sinonim za "građanina Hrvatske". Nije ovo Brazil, gdje su svi "Brazilci".

Neki "domoljubi" zastupaju koncept "građanskog političkog naroda" jer žele navesti pripadnike nacionalnih manjina da se izjašnjavaju kao Hrvati.
To nema smisla. Oni nisu Hrvati, niti bi oni to htjeli biti, niti to trebaju biti.

Daleko veći problem je što u Istri postoji ogroman broj ljudi koji se izjašnjavaju "regionalno". Ima nekoliko općina u Istri gdje su takvi većina stanovništva. Dakako, tu je uglavnom riječ o miješanim brakovima, a i ima dosta doseljenih iz svih dijelova bivše Jugoslavije.

Pa, radije bih da se takvi drže svoje nacionalnosti i da se i dalje smatraju Talijanima, Srbima, Albancima ili što već jesu, nego da izmišljaju nekakvu "istarsku narodnost".

Kako god okreneš, pokušati takve "natjerati" da "budu Hrvati" bi izazvalo kontraefekt.



Dugoročno, jedini put je da se nastoji u Istru naseliti što više etničkih Hrvata iz drugih dijelova Hrvatske i (nadam se) dijaspore. To je jedini način borbe protiv dekroatizacije Istre.
Prijavi Administratoru
#4 Mislim da griješite...Non draco sit mihi dux 2011-09-07 15:17
Citat:
Ne slažem se da bi RH trebala provoditi politiku da smo svi "jedan politički narod". Shvatite da je to samonegacija Hrvata kao naroda u etničkom smislu.
Hrvat je etnička kategorija, i to nije sinonim za "građanina Hrvatske". Nije ovo Brazil, gdje su svi "Brazilci".
Osobno smatram da svi koji se smatraju državljanima ove zemlje ne moraju se osjećati kao Hrvati ali barem neka se osjećaju kao Hrvatski državljani ove zemlje.
Baš zato treba ukinuti manjine kao nekakvu posebnu kastu jer za sve vrijede ista pravila.Kome to treba i šta bi mi sa tim izgubili?Ništa! Po tome ispada da bi svaka etnička skupina u Hrvatskoj trebala imati svoje zakonodavstvo jer izgleda da su zakinuti, u biti istina je da smo mi kao većina zakinuti jer nitko kako vidimo ne zastupa naša prava.
Pada mi na pamet jedna super usporedba komentatora sa AMACA Krešimira Cvitkovića koju prenosim:

„Imaju narodi i čelik jednu zajedničku osobinu. Čelik je legura željeza i ugljika, do deset posto ugljika u leguri. Čelik može biti i deset puta tvrđi od željeza. Ako prođe udio ugljika i za jednu stotinku tih magičnih deset posto stvar postaje gus, krto i niskovrijedna smjesa dobra za table na seoskim pečima i malo što drugo. Isto je i sa narodima, mali udjeli drugih naroda su obogačenje toj zajednici ali ako udio prođe deset posto ti mali udjeli počinju formirati svoje kvartove, autonomne oblasti i stvar se komlicira do ludila.“
Prijavi Administratoru
#5 Da pojasnim...Živjeli Hrvati! 2011-09-07 16:29
Ja sam protiv toga da nacionalne manjine imaju privilegije koje trenutno uživaju.
Ali sam isto tako protiv toga da ih se pokuša utopiti u većinski narod. Ne zato što bi to naštetilo nacionalnim manjinama, već zato što bi to naštetilo Hrvatima.
Ako vi npr. tvrdite da je svatko tko živi u Hrvatskoj, automatski "Hrvat", onda vi zapravo tvrdite da Hrvati ne postoje kao narod (u etničkom smislu).

(Neki uporno zaboravljaju da su Hrvati stvorili Hrvatsku, nije Hrvatska stvorila Hrvate.)

Nadalje, pitanja manjina ne bi smjela biti uređena Ustavom i ustavnim zakonom (kao što je to kod nas)... ako se to već mora urediti, neka bude "običnim" zakonom.
I, naravno, treba jasno i glasno odbaciti koncept "pozitivne diskriminacije" većinskog naroda u bilo kojem obliku (od privilegija pri zapošljavanju do posebnih "manjinskih" zastupničkih mjesta).
Prijavi Administratoru
#6 Niste me razumjeliNon draco sit mihi dux 2011-09-08 13:00
Citat:
Ja sam protiv toga da nacionalne manjine imaju privilegije koje trenutno uživaju.
Ali sam isto tako protiv toga da ih se pokuša utopiti u većinski narod. Ne zato što bi to naštetilo nacionalnim manjinama, već zato što bi to naštetilo Hrvatima.
Ako vi npr. tvrdite da je svatko tko živi u Hrvatskoj, automatski "Hrvat", onda vi zapravo tvrdite da Hrvati ne postoje kao narod (u etničkom smislu).

(Neki uporno zaboravljaju da su Hrvati stvorili Hrvatsku, nije Hrvatska stvorila Hrvate.)
Hrvati=Narod>Na rodne manjine
Znači ukoliko pogledate mi ništa ne gubimo u smislu naroda mi smo i dalje varijabla koja je u svakom slučaju veća od narodnih manjina.U vašoj glavi Vi mislite ukoliko se pozivamo na državljanstvo koje je u biti i temelj svake države da većinski narod po kojem je nazvana ta država gubi svoj identitet?
(Hrvati+Srbi+Talijani+Mađar)i*Domovnica=DRŽAVLJANI REPUBLIKE HRVATSKE
Dok god postoji podjela koja dozvoljava separaciju biti će problema.Parale la tome HRVATI=županijs ka podjela.
Nadam se da sam sad bio malo jasniji.
Prijavi Administratoru
#7 .....Živjeli Hrvati! 2011-09-08 13:16
Citat Non draco sit mihi dux:
Citat:
Ja sam protiv toga da nacionalne manjine imaju privilegije koje trenutno uživaju.
Ali sam isto tako protiv toga da ih se pokuša utopiti u većinski narod. Ne zato što bi to naštetilo nacionalnim manjinama, već zato što bi to naštetilo Hrvatima.
Ako vi npr. tvrdite da je svatko tko živi u Hrvatskoj, automatski "Hrvat", onda vi zapravo tvrdite da Hrvati ne postoje kao narod (u etničkom smislu).

(Neki uporno zaboravljaju da su Hrvati stvorili Hrvatsku, nije Hrvatska stvorila Hrvate.)


Hrvati=Narod>Narodne manjine
Znači ukoliko pogledate mi ništa ne gubimo u smislu naroda mi smo i dalje varijabla koja je u svakom slučaju veća od narodnih manjina.U vašoj glavi Vi mislite ukoliko se pozivamo na državljanstvo koje je u biti i temelj svake države da većinski narod po kojem je nazvana ta država gubi svoj identitet?
(Hrvati+Srbi+Talijani+Mađar)i*Domovnica=DRŽAVLJANI REPUBLIKE HRVATSKE
Dok god postoji podjela koja dozvoljava separaciju biti će problema.
Koja podjela?
Što konkretno predlažete? Da se ukine status nacionalne manjine Talijanima, Mađarima, Srbima...???
Prijavi Administratoru

Budući da je trenutačno dopušteno komentiranje samo registriranim korisnicima, molimo sve one koji žele komentirati da se, ako već nisu, najprije registriraju na Portalu kako bi dobili svoje korisničko ime zaštićeno lozinkom. Tri jednostavna koraka za registraciju objašnjena su ovdje, a u slučaju poteškoća dovoljno je javiti se Administratoru.

Prijava/odjava s Portala Hrvatskoga kulturnog vijeća

Zadnje vijesti

Zadnji komentari

Tko je na vezi?

  • Boljunac
  • Marcus
  • 2 korisnika
  • 72 gostiju

Uvjeti korištenja

Portal HKV-a

Izvorni prilozi objavljeni na ovom portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje imena autora, odnosno izvora.

Licenca GNU

Naša udruga

Hrvatsko kulturno vijeće

HKV djeluje od 2006. i nezavisna je udruga građana s više od 1300 članova, mahom hrvatskih intelektualaca.

Kontakti

Stranice članova

Učlani se i predstavi

Članovi naše udruge ugledni su intelektualci, umjetnici, književnici, političari, novinari, poslovni ljudi i studenti. Predstavite se i vi!

Članovi

Izbor publikacija

Izaberi, pročitaj, preporuči

U pripremi imamo cijeli niz zanimljivih publikacija koje će se moći naručiti preko Portala. Rado ćemo poslušati i vaše preporuke.

Trenutna ponuda

Prijava na Portal