Ždrijelo crnih lista (1/43)
Kod starih Egipćana nalazimo bezbroj zapisa i spomenika na kojima su pobrisana ili istucana imena vladara i ličnosti. Time se te ličnosti i njihova djela činilo nepostojećima. Naravno, s aspekta vlasti režima konkretnog faraona. Njegov je nasljednik mogao isto učiniti s njegovim imenom. U starom Rimu carevi su koristili istu praksu. Najzanimljiviji je bio običaj da sadašnji car naredi otkidanje glava na skulpturama koje prikazuju njegova predšasnika i na njihov torzo natakne umjetnički prikazanu vlastitu glavu. Prethodnik je time postajao nepostojeći vladar. Ista je praksa produžena u raznim kreativnim oblicima sve do naših dana. Osim tjelesnog ubijanja protivnika, postojalo je i postoji i umjetničko ubijanje nepoželjnih i omrznutih autora. Nacisti su spaljivali knjige, uništavali umjetnička djela i zabranjivali svaki spomen dekadentnog autora. Pod prijetnjom smrću. Boljševici su razarali cijele umjetničke komplekse, crkve, hramove, samostane, arhive, kolekcije..., ali su u isto vrijeme pljačkali tuđa kulturna dobra. U SSSR-u postojala je čak cijela književnost nepostojećih pisaca. Kineski su komunisti bili još napredniji u realizaciji marksističke ideologije. Oni su uništili tijekom kulturne revolucije sve što se moglo, uključujući i desetke milijuna vlastitih državljana. Npr. bez milosti su razorili 80 % budističkih hramova u Tibetu, čime su uništili duhovnu i kulturnu samobitnost jednog starog miroljubivoga naroda čija se vjera bazira na miru i čovjekoljublju. Kmerski su marksisti išli još dalje: oni su istrijebili polovicu vlastita naroda, zajedno s urbanim naseljima i cjelokupnom kulturnom baštinom. Uništili su sva književna djela koja su mogli, a ubili sve pisce koji su im došli na nišan.
Kako je to bilo kod nas pokazao je Dubravko Horvatić u navedenome djelu. Ali, istine radi, treba kazati kako i kod nas postoji bogata tradicija nepostojećih pisaca. Npr. Petar Zrinski, Katarina Zrinski i Fran Krsto Frankopan, nakon smaknuća Petra i Krste u Bečkome Novom Mjestu 1671. godine, sve do 1917. bili su nepostojeći autori. Bečki je dvor imao vitalnu cenzuru koja je dopuštala da se o ovim Hrvatima može pisati samo negativno. Dakako, objavljivanje njihovih djela nije dolazilo u obzir.
Nakon pada komunizma, raspada Jugoslavije i proglašenja neovisne Republike Hrvatske 1991. mislilo se u glavama optimističkih, domoljubnih, demokratski orijentiranih i slobodoumnih ljudi da je s praksom nepostojećih pisaca konačno završeno. Na žalost, to se pokazalo kao utopija. Kao što za žrtve komunističkoga zlosilja, terora, kulturocida, memoricida i klerocida nema satisfakcije u smislu javne rehabilitacije, a nedaj bože podizanja optužnica protiv onih koji su takve zločine činili, tako ih nema ni za nepostojeće pisce. Žrtva, ma koliko bila nevina, i dalje ostaje žrtva, time što vrijeme koje pritječe ide na ruku zločincima: njihova nedjela zastarijevaju, gube se iz povijesne memorije, odlaze u arhive, a oni se izjednačuju sa svojim žrtvama. Na kraju dolaze zaključci kako su žrtve i zločinci jednako krivi, pa čak da su žrtve same skrivile svoju tragediju, čime se zločin opravdava i abolira. Onaj pisac koji nije bio na komunističkoj i partizanskoj strani, odnosno koji je bio protiv Titovog jednoumlja i jednostranačja sa osloncem na marksizam kao neljudsku ideologiju, ili je bio ubijen, prisiljen na emigraciju, ili je živio u statusu nepostojećeg pisca. Na žalost, njihov se položaj nije promijenio.
U doba komunizma postojale su tzv. crne liste pisaca. Ideološka komisija CK odlučivala je o sudbinama autora i njihovih djela. Onaj pisac koji je ocijenjen kao ideološki, nacionalno ili politički nepodoban bio je tretiran na nekoliko načina:
Ukoliko je pisac prekršio neku od navedenih naredbi slijedilo je kažnjavanje. Tome je prethodio kritički napad nekoga od zaduženih «kolega» koji su prihvatili suradnju s režimom. Napad je služio kao «stručno» pokriće za političku osudu, a ta je osuda značila hapšenje, suđenje, presudu i zatvor. Kako je bio zakonski verificiran tzv. verbalni delikt, a politika je odlučivala što ta sintagma znači, optuženi autor nije imao šanse pozvati se na slobodu književnoga stvaranja. Budući su hrvatski pisci bili pod posebnom paskom kao Hrvati, njihovo etničko izjašnjavanje, afirmacija nacionalne kulture i samobitnosti činilo ih je vrlo poželjnima na crnim listama. Tu je bila riječ o dvostrukom nasilju: onom ideološke prirode i onome na nacionalnoj osnovi.
![uhićenje](/images/stories/Slike07/lisice.jpg-v.jpg)
1. Djela Ive Andrića mogu se objavljivati i reklamirati. To se čini čak agresivno. Oprošteno mu je političko djelovanje, odnosno činjenica što je «stručno» predlagao etničko čišćenje Albanaca na Kosovu, i time rješavanje problema s kojim se suočavala velikosrpska politika. Oproštena mu je snažna suradnja s fašističkim vođom Milanom Stojadinovićem i njegovim režimom. Konačno, oprošteno mu je sudjelovanje u izradi dokumenta o ulasku Kraljevine Jugoslavije u savez s Hitlerovom Njemačkom. U isto vrijeme hrvatski je književnik Mile Budak ubijen bez suđenja, jer je bio u vodstvu NDH, ali je ubijeno njegovo djelo, jer je po sudu komunista i ono krivo za politički rad svoga tvorca, da bi se i u današnjoj RH našlo na crnoj listi. On je i mrtav ustaša i fašist, odnosno antisemit, a Ivo Andrić to nije, premda je bio isto toliko koliko i Andrić fašist, a kao potpisnik akta o političkom paktu s Hitlerom de facto je prihvatio i nacistički režim, dakle i antisemitizam. Zašto? Andrić je bio jugoslavenski nacionalist, odnosno pristalica jugoslavenstva u srpskoj političkoj opciji, dok je Budak bio hrvatski nacionalist, dakle neprijatelj velikosrpskog jugoslavenstva. Andrić je k tome stupio u kolaboraciju s Titovim režimom. Pri tome, da se razumijemo: ne branim političko djelovanje ni jednoga ni drugoga, a najmanje antisemitizam, već navodim povijesna facta, a najviše zdrav razum koji će odvojiti umjetničku vrijednost nekog djela od privatnoga, pa i političkoga života njena autora.
2. Vladimiru Nazoru i Ivanu Kovačiću oprošteno je političko djelovanje prije odlaska u partizane. Oni se i dalje agresivno slave, pri čemu se prešućuje činjenica da su se stavili u službu jedne nehumane ideologije kao njezini portparoli pišući slavne pjesme o mržnji, ubijanju, Staljinu, Titu, etc., dok se to Mari Švel Gamiršek i ostalima ne oprašta. Nazor je uz sve to obnašao najvišu državnu funkciju u Hrvatskoj, upravo neposredno nakon drugog svjetskog rata, kada su njegovi suborci pod prozorima njegova ureda i stana, kasapili, progonili, ubijali, zatvarali i stavljali na crne liste stotine njegovih drugova po peru i nacionalnoj pripadnosti. Da o vjeri ne govorimo. A pisao je pjesme u kršćanskome duhu. Odjednom je 1945. zaboravio na osnovnu Kristovu zapovijed: Ljubi bližnjega svoga. Sada ju je prakticirao u Titovoj varijanti: Ljubi bližnjega svoga jedino ako na šajkači ima crvenu zvijezdu petokraku. Ova istina ne znači da moramo odbaciti Nazorovo književno djelo. Ne daj Bože! Što više. No, djelo treba odvojiti od političkog rada autora. To vrijedi za nazora, ali i za Budaka, odnosno za sve pisce. Loše je veličati Nazora, Ivana Gorana Kovačića, Đuru Vilovića, Gorana Babića, Miljenka Jergovića, Simu Mraovića, Antu Tomića, Dragu Pilsela, etc. a prešućivati i zabranjivati Viktora Vidu, Ivu Lentića, Rajmonda Kuparea, Doru Pfanovu, Maru Švel Gamiršek, Vjenceslava Čižeka, Zlatka Tomičića, Anku Petričević, Joju Ricova, Anđelka Vuletića, Nevenku Nekić, Ivana Tolja...
3. Nakon uspostave suverene RH imamo primjer Zlatka Tomičića i Miljenka Jergovića. Prvi je jedno od najvećih hrvatskih književnih imena, čovjek koji je krvavo plaćao svoje rodoljublje u Jugoslaviji, živio desetljećima kao nepostojeći pisac, da bi nakon što je došla sloboda o kojoj je sanjao bio bačen u ždrijelo crnih lista, a nakon smrti ponovo pretvoren u nepostojećeg pisca. U isto vrijeme Miljenko Jergović koji je, nota bene, prosječan pisac političke orijentacije, koji nema hrvatsku nacionalnu svijest, kojemu je strana hrvatska državotvorna ideja, a blizak antihrvatski jugounitarizam, koji u svojim tekstovima ubija neistomišljenika na isti način na koji je to činio zlokobni Goran Babić, koji kolegu neistomišljenika javno poziva na suicid, a svakog kolegu koji se osjeća Hrvatom optužuje kao ustašu, fašista, nacista, ognjištara, etc. ima pristup svim medijima. Koji, osim svega nije iz Hrvatske. Njemu se tiskaju knjige u enormnim nakladama bez obzira hoće li se prodati ili ne, o tim se knjigama pišu neistinite «književne» kritike kako bi ga se s aspekta «struke» učinilo književnom veličinom, njemu se organiziraju prijevodi na strane jezike kako bi ga se svijetu prikazalo kao najboljeg hrvatskog književnika, njemu se omogućuje da bez upozorenja čini veliko zlo. Dok on ujedno prema hrvatskome pridjevu ima isti odnos kao i Momo Kapor. Zašto se ubija Tomičića kao borca za hrvatsku slobodu, demokraciju i pravdu, a veliča pobornika totalitarne svijesti, verbalnog dželata i diskriminatora na nacionalnoj osnovi? Zašto? Koje su to sile koje omogućavaju ovakav povijesni Zurück, korak nazad, ovu orgiju nazadnih totalitarnih tendencija čiji su pobornici via facti ratni huškači jer afirmiraju govor mržnje? Zar su Miljenko Jergović, Slavenka Drakulić, Ante Tomić, Jurica Pavičić, Ivo Brešan, Dubravka Ugrešić, Igor Mandić, Velimir Visković, etc. uzori koje moramo slijediti i zar je to što oni pišu i za što se zalažu poželjna obnovljena Jugoslavija?
4. Primjer književne obmane. Na HTV-u postoji emisija «Pola ure kulture», a u njoj lista najčitanijih knjiga. Kada je Nevenka Nekić objavila roman «Susret i Emausu», odnosno «Kardinalovo srce», ovo djelo nadahnuto životom bl. Alojzija Stepinca već u mjesec dana prodano je u nakladi deset puta većoj od one kojom se u navedenoj emisiji pojedini pisci stavljaju na listu knjiga-uspješnica. Zbog čega ovakva ordinarna laž, ovo falsificiranje i krivo obavještavanje? Zbog toga što je Nevenka Nekić pisala o osobi hrvatskoga kardinala, što je kao hrvatski svjesna osoba bačena u ždrijelo crnih lista. Takvih je primjera vrlo mnogo. I neprestano se ovakav intelektualni zločin ponavlja, a ista autorica emisije slavi kao vrijedna novinarka.
Zalažem se za ravnopravnost i jednake šanse za sve bez obzira na političku pripadnost. Borim se protiv verbalnog delikta i crnih lista, protiv progona Hrvata, ali i svakoga čovjeka, na nacionalnoj, rasnoj i vjerskoj osnovi, protiv obnavljanja kulturne politike iz doba SFRJ kojom su se pisci dijelili na politički podobne i politički nepodobne, s time što su prvi bili ateisti, jugounitaristi, boljševici, progonitelji hrvatstva, a drugi svi nacionalno svjesni i slobodarski ljudi. Napominjem, da se praksa crnih lista obogatila glupošću pojedinih urednika, uz koju idu bahatost, narcisoidnost i tipičan hrvatski jal.
Nisam siguran hoće li poziv imati ikakvoga odziva, jer je magla sazdana od razočaranja, ojađenosti i bespomoćnosti, kolege učinila ili zatvorenima za tuđe probleme, ili suviše ogorčenima, a da bi vidjeli neku korist od podrške koju sam zamolio. Znajući za takvo raspoloženje odlučio sam se na novi korak. Stavit ću na uvid širi izbor iz književnih prikaza, članaka, osvrta i prijevoda koje su mi urednici naših književnih novina, časopisa i revija odbili objaviti tijekom posljednjih godina. Učinili su to na takav način što su ih držali i još uvijek drže u svojim ladicama, a na vapaj da mi odgovore samo s dva slovca: da, odnosno ne, kako bih znao što mi je činiti, ostali su gluhi. Zbog toga je većina tekstova u međuvremenu zastarjela.
Za neke urednike imam donekle i razumijevanje. Riječ je o prilozima koji su preširoki. No, uvijek se može autoru predložiti skraćivanje teksta, naravno, ukoliko urednik za tekst ima zanimanje. Hvala Bogu, s dva sam urednika ostvario ovakav vid suradnje. Ostali su šutjeli.