Ždrijelo crnih lista (1/43)

 

Godine 1993. Dubrako je Horvatić objavio knjigu pod naslovom «Nepostojeći hrvatski pisci» (Sisak, Ogranak Matice hrvatske). Naslov se doimao kao oksimoron, jer pojam pisac isključuje nepostojanje. Ako je netko pisac tada to podrazumijeva njegovo pojavljivanje u javnosti, odnosno objavljivanje knjiga. Ali navedeni oksimoron u Hrvatskoj je postao duhovna i politička stvarnost. Kod nas postoji fenomen nepostojećih pisaca. Postavlja se pitanje: na koji način neki autor može zaglibiti u ovu metafizičku situaciju, po kojoj je u isto vrijeme i pisac i nepostojeći pisac. Dakako, slijedeći principe koje je lijepo definirao veliki engleski novinar i književnik Eric Arthur Blair (Motihari, Bengal, 25. lipnja 1903. – London, 21. siječnja 1950.), poznatiji pod pseudonimom George Orwell, u čuvenom političkom, a neki kažu antiutopijskome, romanu 1984. Dobri stari Orwell upozoravao je na futurističko totalitarno društvo, za koje su mnogi držali kako je riječ o kritici samo boljševičke i nacističke varijante totalitarizma. Međutim, pridjev "orvelijanski" tiče se mehanizma kontrole misli od strane države u svim vremenima i prostorima.

Kod starih Egipćana nalazimo bezbroj zapisa i spomenika na kojima su pobrisana ili istucana imena vladara i ličnosti. Time se te ličnosti i njihova djela činilo nepostojećima. Naravno, s aspekta vlasti režima konkretnog faraona. Njegov je nasljednik mogao isto učiniti s njegovim imenom. U starom Rimu carevi su koristili istu praksu. Najzanimljiviji je bio običaj da sadašnji car naredi otkidanje glava na skulpturama koje prikazuju njegova predšasnika i na njihov torzo natakne umjetnički prikazanu vlastitu glavu. Prethodnik je time postajao nepostojeći vladar. Ista je praksa produžena u raznim kreativnim oblicima sve do naših dana. Osim tjelesnog ubijanja protivnika, postojalo je i postoji i umjetničko ubijanje nepoželjnih i omrznutih autora. Nacisti su spaljivali knjige, uništavali umjetnička djela i zabranjivali svaki spomen dekadentnog autora. Pod prijetnjom smrću. Boljševici su razarali cijele umjetničke komplekse, crkve, hramove, samostane, arhive, kolekcije..., ali su u isto vrijeme pljačkali tuđa kulturna dobra. U SSSR-u postojala je čak cijela književnost nepostojećih pisaca. Kineski su komunisti bili još napredniji u realizaciji marksističke ideologije. Oni su uništili tijekom kulturne revolucije sve što se moglo, uključujući i desetke milijuna vlastitih državljana. Npr. bez milosti su razorili 80 % budističkih hramova u Tibetu, čime su uništili duhovnu i kulturnu samobitnost jednog starog miroljubivoga naroda čija se vjera bazira na miru i čovjekoljublju. Kmerski su marksisti išli još dalje: oni su istrijebili polovicu vlastita naroda, zajedno s urbanim naseljima i cjelokupnom kulturnom baštinom. Uništili su sva književna djela koja su mogli, a ubili sve pisce koji su im došli na nišan.

Kako je to bilo kod nas pokazao je Dubravko Horvatić u navedenome djelu. Ali, istine radi, treba kazati kako i kod nas postoji bogata tradicija nepostojećih pisaca. Npr. Petar Zrinski, Katarina Zrinski i Fran Krsto Frankopan, nakon smaknuća Petra i Krste u Bečkome Novom Mjestu 1671. godine, sve do 1917. bili su nepostojeći autori. Bečki je dvor imao vitalnu cenzuru koja je dopuštala da se o ovim Hrvatima može pisati samo negativno. Dakako, objavljivanje njihovih djela nije dolazilo u obzir.

Nakon pada komunizma, raspada Jugoslavije i proglašenja neovisne Republike Hrvatske 1991. mislilo se u glavama optimističkih, domoljubnih, demokratski orijentiranih i slobodoumnih ljudi da je s praksom nepostojećih pisaca konačno završeno. Na žalost, to se pokazalo kao utopija. Kao što za žrtve komunističkoga zlosilja, terora, kulturocida, memoricida i klerocida nema satisfakcije u smislu javne rehabilitacije, a nedaj bože podizanja optužnica protiv onih koji su takve zločine činili, tako ih nema ni za nepostojeće pisce. Žrtva, ma koliko bila nevina, i dalje ostaje žrtva, time što vrijeme koje pritječe ide na ruku zločincima: njihova nedjela zastarijevaju, gube se iz povijesne memorije, odlaze u arhive, a oni se izjednačuju sa svojim žrtvama. Na kraju dolaze zaključci kako su žrtve i zločinci jednako krivi, pa čak da su žrtve same skrivile svoju tragediju, čime se zločin opravdava i abolira. Onaj pisac koji nije bio na komunističkoj i partizanskoj strani, odnosno koji je bio protiv Titovog jednoumlja i jednostranačja sa osloncem na marksizam kao neljudsku ideologiju, ili je bio ubijen, prisiljen na emigraciju, ili je živio u statusu nepostojećeg pisca. Na žalost, njihov se položaj nije promijenio.

U doba komunizma postojale su tzv. crne liste pisaca. Ideološka komisija CK odlučivala je o sudbinama autora i njihovih djela. Onaj pisac koji je ocijenjen kao ideološki, nacionalno ili politički nepodoban bio je tretiran na nekoliko načina:

1. Hapšenje – suđenje – ubijanje. (Primjeri: Budak, Kos, Klarić, Mortigija, Perica, Dirnbah).
2. Hapšenje – suđenje – zatvor.
a) ubijanje u zatvoru (Primjeri: Mortigija, Mašina).
b) mučenje i iscrpljivanje u zatvoru (Primjeri: Vjenceslav Čižek, Ante Baković, Zlatko Tomičić, Joja Ricov, Zvonimir Bartolić, Juraj Lončarević, Ante Sekulić, Vlado Gotovac, Višnja Sever, Ante Stamać. Gojko Sušac, Mirko Vidović...)
3. Informativni razgovori sa stalnom neizvjesnošću od hapšenje.
4. Dragovoljno stavljanje u okvir komunističkog ideološkog sustava.
5. Uključivanje u represivni sustav KPJ: OZN-a, UDB-a, i ostali segmenti obavještajnih zajednica.
6. Zabrana objavljivanja:
a) Doživotno (desetine pisaca koji su objavljivali tijekom NDH, zatim oni koji su optuženi kao IB-ovci).
b) Na duže ili kraće vrijeme. (Mnogi, čak i velikani kao što je bio Tin Ujević!).
6. Uvjetovana sloboda objavljivanja:
a) pod uvjetom da piše o temama koje režim dopušta, odnosno ideološka besprijekornost:
b) pod uvjetom da pronađe glasilo ili izdavača. (Kako takvih nije bilo zbog sveobuhvatne državne kontrole, ostala su jedino crkvena glasila i Crkva kao izdavač, čime je pisac stavljen na marginu.
c) zabrana obznanjivanja radova, što je uključivalo obavijesti o izlasku knjige, prodavanje iste u državnim knjižarama, objavljivanje književnih i stručnih prikaza, uvrštavanje u enciklopedije, leksikone, sinteze povijesti hrvatske književnosti, panorame hrvatske književnosti, sveučilišne, srednjoškolske i osnovnoškolske udžbenike, nastup u sredstvima javnog priopćavanja, nastup na književnim tribinama bilo u svojstvu prikazivača, predavača ili gosta, nastup u odgojno-obrazovnim institucijama.

Ukoliko je pisac prekršio neku od navedenih naredbi slijedilo je kažnjavanje. Tome je prethodio kritički napad nekoga od zaduženih «kolega» koji su prihvatili suradnju s režimom. Napad je služio kao «stručno» pokriće za političku osudu, a ta je osuda značila hapšenje, suđenje, presudu i zatvor. Kako je bio zakonski verificiran tzv. verbalni delikt, a politika je odlučivala što ta sintagma znači, optuženi autor nije imao šanse pozvati se na slobodu književnoga stvaranja. Budući su hrvatski pisci bili pod posebnom paskom kao Hrvati, njihovo etničko izjašnjavanje, afirmacija nacionalne kulture i samobitnosti činilo ih je vrlo poželjnima na crnim listama. Tu je bila riječ o dvostrukom nasilju: onom ideološke prirode i onome na nacionalnoj osnovi.

uhićenjeMnogi su hrvatski pisci, književnici i publicisti odbacili pero, nemajući snage, živaca i egzistencijalnih uvjeta za borbu s režim, ali je postojala skupina hrabrih ljudi koji su nastavili stvarati svoja djela, bez obzira što su bili nepostojeći pisci. Svojom hrabrošću čuvali su etičko dostojanstvo struke, a politički su predvodili u borbi za novo, humanije, demokratsko i slobodoumno društveno uređenje. Upravo su oni doživjeli veliko razočaranje, poglavito nakon 2000. godine kada je obnovljena praksa crnih lista i nepostojećih pisaca. Ponovo su diskriminirani na političkoj i nacionalnoj razini. Oni pisci koji nisu prihvatili robovanje novim ideologemima bačeni su u ždrijelo crnih lista. Komunistički ideologem zamijenjen je tzv. liberalizmom, anarhiznom, anacionalizmom, jugoslavizmom, pa i kroatofobijom, homoseksualizmom i europeizmom. Nacionalna diskriminacija okomila se ponovo na pisce koji nisu prihvatili ponižavanje, vrijeđanje i razgrađivanje nacionalne kulture, jezika i etničkog identiteta, koji su ustrajali na čuvanju državnog suvereniteta, materinjeg jezika, povijesne baštine, kulture, tradicija i vjere, a bili protiv ponovnoga utjerivanja Hrvata u zajedništvo sa Srbima i ostalim narodima «regije», zapravo bivše Jugoslavije, bez obzira što je takvo nasilje rezultiralo s dva krvava rata, što dakle, svaki razuman čovjek u tome vidi opasnost novih ratova. To je atak na zdrav razum, pa čak i poticanje novih ratnih sukoba. Ponovo je nastala podjela na politički i ideološki podobne i nepodobne pisce. Crne liste sada funkcioniraju nešto suptilnije. Zadržale su se na razini nepostojećih pisaca. To znači: možeš objavljivati ondje gdje nađeš uredništvo ili izdavača, ili na vlastiti trošak, ali na državnoj televiziji i u jakim izdavačkim kućama, novinama i glasilima o tvojoj knjizi neće biti objavljeno niti slovo. Svi su oni ili pod kontrolom antihrvatski opredijeljenih skupina, ili u vlasništvu stranaca koji Hrvate kao takve oslikavaju samo crnim tonovima. Zbog takve moći podobnih struktura, djelo njima nepoćudno mora postati mrtvorođenče, a njezin autor automatski nepostojeći pisac. Slobodan sam navesti kao paradigme neke primjere:

1. Djela Ive Andrića mogu se objavljivati i reklamirati. To se čini čak agresivno. Oprošteno mu je političko djelovanje, odnosno činjenica što je «stručno» predlagao etničko čišćenje Albanaca na Kosovu, i time rješavanje problema s kojim se suočavala velikosrpska politika. Oproštena mu je snažna suradnja s fašističkim vođom Milanom Stojadinovićem i njegovim režimom. Konačno, oprošteno mu je sudjelovanje u izradi dokumenta o ulasku Kraljevine Jugoslavije u savez s Hitlerovom Njemačkom. U isto vrijeme hrvatski je književnik Mile Budak ubijen bez suđenja, jer je bio u vodstvu NDH, ali je ubijeno njegovo djelo, jer je po sudu komunista i ono krivo za politički rad svoga tvorca, da bi se i u današnjoj RH našlo na crnoj listi. On je i mrtav ustaša i fašist, odnosno antisemit, a Ivo Andrić to nije, premda je bio isto toliko koliko i Andrić fašist, a kao potpisnik akta o političkom paktu s Hitlerom de facto je prihvatio i nacistički režim, dakle i antisemitizam. Zašto? Andrić je bio jugoslavenski nacionalist, odnosno pristalica jugoslavenstva u srpskoj političkoj opciji, dok je Budak bio hrvatski nacionalist, dakle neprijatelj velikosrpskog jugoslavenstva. Andrić je k tome stupio u kolaboraciju s Titovim režimom. Pri tome, da se razumijemo: ne branim političko djelovanje ni jednoga ni drugoga, a najmanje antisemitizam, već navodim povijesna facta, a najviše zdrav razum koji će odvojiti umjetničku vrijednost nekog djela od privatnoga, pa i političkoga života njena autora.

2. Vladimiru Nazoru i Ivanu Kovačiću oprošteno je političko djelovanje prije odlaska u partizane. Oni se i dalje agresivno slave, pri čemu se prešućuje činjenica da su se stavili u službu jedne nehumane ideologije kao njezini portparoli pišući slavne pjesme o mržnji, ubijanju, Staljinu, Titu, etc., dok se to Mari Švel Gamiršek i ostalima ne oprašta. Nazor je uz sve to obnašao najvišu državnu funkciju u Hrvatskoj, upravo neposredno nakon drugog svjetskog rata, kada su njegovi suborci pod prozorima njegova ureda i stana, kasapili, progonili, ubijali, zatvarali i stavljali na crne liste stotine njegovih drugova po peru i nacionalnoj pripadnosti. Da o vjeri ne govorimo. A pisao je pjesme u kršćanskome duhu. Odjednom je 1945. zaboravio na osnovnu Kristovu zapovijed: Ljubi bližnjega svoga. Sada ju je prakticirao u Titovoj varijanti: Ljubi bližnjega svoga jedino ako na šajkači ima crvenu zvijezdu petokraku. Ova istina ne znači da moramo odbaciti Nazorovo književno djelo. Ne daj Bože! Što više. No, djelo treba odvojiti od političkog rada autora. To vrijedi za nazora, ali i za Budaka, odnosno za sve pisce. Loše je veličati Nazora, Ivana Gorana Kovačića, Đuru Vilovića, Gorana Babića, Miljenka Jergovića, Simu Mraovića, Antu Tomića, Dragu Pilsela, etc. a prešućivati i zabranjivati Viktora Vidu, Ivu Lentića, Rajmonda Kuparea, Doru Pfanovu, Maru Švel Gamiršek, Vjenceslava Čižeka, Zlatka Tomičića, Anku Petričević, Joju Ricova, Anđelka Vuletića, Nevenku Nekić, Ivana Tolja...

3. Nakon uspostave suverene RH imamo primjer Zlatka Tomičića i Miljenka Jergovića. Prvi je jedno od najvećih hrvatskih književnih imena, čovjek koji je krvavo plaćao svoje rodoljublje u Jugoslaviji, živio desetljećima kao nepostojeći pisac, da bi nakon što je došla sloboda o kojoj je sanjao bio bačen u ždrijelo crnih lista, a nakon smrti ponovo pretvoren u nepostojećeg pisca. U isto vrijeme Miljenko Jergović koji je, nota bene, prosječan pisac političke orijentacije, koji nema hrvatsku nacionalnu svijest, kojemu je strana hrvatska državotvorna ideja, a blizak antihrvatski jugounitarizam, koji u svojim tekstovima ubija neistomišljenika na isti način na koji je to činio zlokobni Goran Babić, koji kolegu neistomišljenika javno poziva na suicid, a svakog kolegu koji se osjeća Hrvatom optužuje kao ustašu, fašista, nacista, ognjištara, etc. ima pristup svim medijima. Koji, osim svega nije iz Hrvatske. Njemu se tiskaju knjige u enormnim nakladama bez obzira hoće li se prodati ili ne, o tim se knjigama pišu neistinite «književne» kritike kako bi ga se s aspekta «struke» učinilo književnom veličinom, njemu se organiziraju prijevodi na strane jezike kako bi ga se svijetu prikazalo kao najboljeg hrvatskog književnika, njemu se omogućuje da bez upozorenja čini veliko zlo. Dok on ujedno prema hrvatskome pridjevu ima isti odnos kao i Momo Kapor. Zašto se ubija Tomičića kao borca za hrvatsku slobodu, demokraciju i pravdu, a veliča pobornika totalitarne svijesti, verbalnog dželata i diskriminatora na nacionalnoj osnovi? Zašto? Koje su to sile koje omogućavaju ovakav povijesni Zurück, korak nazad, ovu orgiju nazadnih totalitarnih tendencija čiji su pobornici via facti ratni huškači jer afirmiraju govor mržnje? Zar su Miljenko Jergović, Slavenka Drakulić, Ante Tomić, Jurica Pavičić, Ivo Brešan, Dubravka Ugrešić, Igor Mandić, Velimir Visković, etc. uzori koje moramo slijediti i zar je to što oni pišu i za što se zalažu poželjna obnovljena Jugoslavija?

4. Primjer književne obmane. Na HTV-u postoji emisija «Pola ure kulture», a u njoj lista najčitanijih knjiga. Kada je Nevenka Nekić objavila roman «Susret i Emausu», odnosno «Kardinalovo srce», ovo djelo nadahnuto životom bl. Alojzija Stepinca već u mjesec dana prodano je u nakladi deset puta većoj od one kojom se u navedenoj emisiji pojedini pisci stavljaju na listu knjiga-uspješnica. Zbog čega ovakva ordinarna laž, ovo falsificiranje i krivo obavještavanje? Zbog toga što je Nevenka Nekić pisala o osobi hrvatskoga kardinala, što je kao hrvatski svjesna osoba bačena u ždrijelo crnih lista. Takvih je primjera vrlo mnogo. I neprestano se ovakav intelektualni zločin ponavlja, a ista autorica emisije slavi kao vrijedna novinarka.

Ovaj serijal je oblik moga prosvjeda zbog nasilja koje se vrši nad slobodoljubivim, državotvornim i demokratski opredijeljenim hrvatskim književnicima. Što znači ždrijelo crne liste osobno sam se uvjerio i uvjeravam se svaki dan, jer se nalazim na takvoj listi. Upućujem prosvjed Ministru kulture i vrhu stranaka koje upravljaju državom, ne i Predsjedniku, jer je on proizvod totalitarne marksističke ideologije i političke pragme.

Zalažem se za ravnopravnost i jednake šanse za sve bez obzira na političku pripadnost. Borim se protiv verbalnog delikta i crnih lista, protiv progona Hrvata, ali i svakoga čovjeka, na nacionalnoj, rasnoj i vjerskoj osnovi, protiv obnavljanja kulturne politike iz doba SFRJ kojom su se pisci dijelili na politički podobne i politički nepodobne, s time što su prvi bili ateisti, jugounitaristi, boljševici, progonitelji hrvatstva, a drugi svi nacionalno svjesni i slobodarski ljudi. Napominjem, da se praksa crnih lista obogatila glupošću pojedinih urednika, uz koju idu bahatost, narcisoidnost i tipičan hrvatski jal.

Objavljivanje, 12. ožujka 2010., eseja o poemi Mile Pešorde: Baščanska ploča , pod naslovom Nacionalno, univerzalno, božansko i podnaslovom Dobitnik prestižne književne nagrade A.B. Šimić za 2009., na Portalu Hrvatskoga kulturnog vijeća, popratio sam post scriptumom o prešućivanju kao načinu ubijanje djela književnika stavljenih na crnu listu. Tekst sam završio pomalo patetičnim pozivom za podršku slobodoljubivih, demokratski opredijeljenih, pismenih i rodoljubivih kolega.

Nisam siguran hoće li poziv imati ikakvoga odziva, jer je magla sazdana od razočaranja, ojađenosti i bespomoćnosti, kolege učinila ili zatvorenima za tuđe probleme, ili suviše ogorčenima, a da bi vidjeli neku korist od podrške koju sam zamolio. Znajući za takvo raspoloženje odlučio sam se na novi korak. Stavit ću na uvid širi izbor iz književnih prikaza, članaka, osvrta i prijevoda koje su mi urednici naših književnih novina, časopisa i revija odbili objaviti tijekom posljednjih godina. Učinili su to na takav način što su ih držali i još uvijek drže u svojim ladicama, a na vapaj da mi odgovore samo s dva slovca: da, odnosno ne, kako bih znao što mi je činiti, ostali su gluhi. Zbog toga je većina tekstova u međuvremenu zastarjela.

Imao sam prilike jednom otvoriti ladicu uglednog urednika i vidjeti fascikl s mojim prilozima, uredno položen s nekoliko drugih fascikla - Na mome su ime i prezime flomasterom napisani krupnim slovima. Kako bi moćniku bila pred očima. Razmišljam kao normalan čovjek: što navedenog urednika, koji mi je k tome kolega u Društvu hrvatskih književnika, sprečava da napiše ona dva slova: DA, odnosno NE? To za njega ne bi bio nikakav napor, a postupio bi kao pošten i častan čovjek. Dakako, ukoliko bi obrazložio zbog čega priloge odbija, odnosno što je u njima loše, pogrešno ili subliterarno, bio bih mu još zahvalniji. Nikada nisam patio od makromanije. Ali niti od mikromanije. Kako ništa od toga ne poduzima, preostaje jedini razuman zaključak: to se čini namjerno kako bi se kaznilo i mene, kao pisca književnoga prikaza, ali i djelo o kojemu sam pisao. Nazvao sam takvo ponašanje sintagmom Ždrijelo crnih lista.

Za neke urednike imam donekle i razumijevanje. Riječ je o prilozima koji su preširoki. No, uvijek se može autoru predložiti skraćivanje teksta, naravno, ukoliko urednik za tekst ima zanimanje. Hvala Bogu, s dva sam urednika ostvario ovakav vid suradnje. Ostali su šutjeli.

Kako se nalazimo u duhovnome građanskom ratu, glasila se dijele na prohrvatska i protuhrvatska, na demokratska i ona čiji urednici cijene jednoumlje, na literarna i ideologijska. Moje negativno iskustvo ostvareno je s urednicima koje držimo prohrvatskima i slobodarskima. To je dokaz više da crne liste postoje na obje strane. Farizejština u njihovome funkcioniranju sastoji se u tome što na takvu listu stavljaju autore koji ih smatraju svojima, čak istomišljenicima. Tu se već uz nacionalnu, ideološku i ideologijsku komponentu, javljaju strančarstvo, osobni animoziteti, jal, te obična glupost kao univerzalna kategorija. Kako to izgleda čitatelji će se uvjeriti nakon što pročitaju četrdesetak priloga koji će se pojaviti u serijalu «Ždrijela crnih lista», a koji im nudim na uvid. Riječ je o izboru. U ladici ih imam mnogo više.
Đuro Vidmarović
Ned, 19-01-2025, 20:44:36

Potpora

Svoju članarinu ili potporu za Portal HKV-a
možete uplatiti i skeniranjem koda.

Otvorite svoje mobilno bankarstvo i skenirajte kod. Unesite željeni novčani iznos. U opisu plaćanja navedite je li riječ o članarini ili donaciji za Portal HKV-a.

barkod hkv

Komentirajte

Zadnji komentari

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

AKT

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2025 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.