Ususret Božiću: doživjeti sebe kao sretno stvorenje Božje
Vjernik i nevjernik, više podsvjesno nego svjesno, osjeća u dubini svoje duše nepresušivu težnju za Višim, za Apsolutnim, za onom stvarnošću koju sadrži riječ „Bog“. Kod velikog broja ljudi ostaje ova težnja neprimijećena, neidentificirana. Tu je izvor nezadovoljstva koje nas obuzima, a da ne znamo za to razloga. Neispunjene čežnje uvijek su izvor nezadovoljstva. Stoga čovjek nastoji naći sredstva i načine kako ih zadovoljiti. Životni put jest put traženja ispunjenja čežnji. Katolički vjernik zna da čežnja za lijepim, dobrim, istinitim, jednom riječju za puninom života, nije ništa drugo nego čežnja za Bogom. Nakon ispunjenih čežnji na najrazličitijim izvorima čovjek dolazi do zaključka da je konačno Bog onaj koji jedino može potpuno ispuniti čovjekove čežnje. To kaže izreka Augustina: Nemirno je naše srce dok ne otpočine u Tebi, Bože.
Važno pitanje ovdje glasi kako ostvariti taj susret s Bogom, s ciljem naših čežnji? Je li moguće da čovjek uspostavi direktni kontakt s Bogom bez posrednika, primjerice bez Crkve i crkvenih službenika? Jedan od znakova vremena jest danas da mnogi misle da ne trebaju crkvenih posrednika na svojem putu k Bogu te pokušavaju ostvariti taj susret s Bogom na svoju ruku, primjerice svojim iskustvom. Mnogi vjernici smatraju da u njihovu punoljetnost spada i to da oni sami određuju način i sadržaj pristupa k Bogu, naime direktno preko vlastitog iskustva. To nije samo preuzimanje protestantskog principa vjerovanja. To je stav koji ima izvor u demokratskom mentalitetu i u zahtjevu prava čovjeka na slobodu religije. Konačno je to posljedica ideologije autonomije i slobode kako ih shvaća moderna filozofija i moderno društvo.
Doživjeti blizinu Boga i susret s Bogom
U konkretnom životu vjernika dolazi još nešto što podržava ovaj mentalitet. Vjernici često priznaju da organizacija vjerskog života i crkveno-pastoralne pobožnosti u mnogo slučajeva uzrokuje neku vrstu blokade približavanja i pristupa k Bogu jer je sve previše posredno, puno zaprjeka na putu do konačnog cilja: do doživljavanja blizine Boga i susreta s Bogom. Mnogi vjernici toliko su zauzeti savlađivanjem tih prepreka da im nestaje snage za ostvarenje svoje čežnje za susretom s Bogom. Stoga je legitimno da vjernici traže da se te zaprjeke odstrane na njihovu duhovnom putu ususret Bogu. Mnogi pokušavaju ići ususret Bogu po svojem nacrtu, bez pomoći crkvene duhovnosti. Kod toga imaju bitnu ulogu vlastito životno iskustvo, vlastito srce i vlastiti razum, uska povezanost s prirodom, preuzimanje metoda duhovnosti istočnih religija.
Duhovni pokreti unutar Crkve također su izražaj te želje za samosvojnim pristupom k Bogu. To je posve legitimno i u skladu s katoličkom tradicijom. Što su katolički redovi drugo nego ostvarivanje vlastite želje i težnje za nasljedovanjem Krista? Ljudskom biću odgovara da ima različitih putova do osobnog usavršavanja čovječnosti i do dolaženja do osobne sreće. Sretni hoćemo biti svi. U čemu smo sretni i na koji način dolazimo do sreće, to je različito među ljudima. Stoga je normalno i legitimno da govorimo o svojem Bogu, o svojoj duši, o svojoj sreći. To je ta neposrednost Božje blizine i prisutnosti u svakome od nas koju trebamo tražiti i ostvarivati u molitvi, meditaciji, duhovnim vježbama, promatranju ljepota prirode, slušanju glazbe, zajedništvu s ljudima, i prije svega u djelima ljubavi bližnjega. Uvijek nas kod toga vodi samo jedna misao: Bog živi s nama; on je osoba, a ne neki nepokretni predmet ili neka snaga negdje u visinama, u nebu.
Milost Božja, stvarnost života
Sve što postoji, sve što se događa i sve što mi ovog časa radimo: sve je to stvarnost Božje milosti. Sveto pismo nam govori da se Bog nalazi u neprekinutom dolaženju nama ususret. On nam neprestano dolazi kako ga mi i molimo: Dođi kraljevstvo Tvoje. Ništa drugo ne trebamo činiti, nego otvoriti srce i duh da se ispune riječi Otkrivenja: Evo, stojim pred vratima i kucam. Tko mi otvori, doći ću k njemu i s njime ću slaviti gozbu. To se poklapa s klasičnom filozofijom koja kaže da je teoretska spoznaja isto kao i jesti dobro pripremljeno jelo. Hranu primamo u sebe, prisvajamo ju, pustimo ju da nas jača i krijepi. Nešto slično se događa kod meditacije: prisvajamo sebi nove spoznaje; one djeluju u nama kao duhovna hrana; one jačaju naš um za daljnje traženje Istine; one pokreću našu volju za dobrima naše sreće.
Tišina: velika učiteljica Istine
Sve ovo može se događati i ostvariti u tišini, u samoći. Nutarnja i vanjska tišina - tu je uključena i šutnja - apsolutni su preduvjet da možemo ostvariti svoju čežnju za zdravom duhovnom hranom i za istinskom srećom. Tišina sa šutnjom ima upravo neku magičnu moć da nas prenese u jednu drugu stvarnost, različitu od svakidašnjice, u jednu stvarnost koja nam daje naslutiti ono što sadržava riječ „transcendencija“ i na što trebamo misliti kada kažemo da je Bog transcendentan, svet, svemogući. Tko je doživio apsolutnu tišinu u Alpama - alpinisti pitaju jedan drugoga: čuješ li tu tišinu? - taj zna zašto je tišina bitna da čovjek dođe k sebi, da nađe sebe, da se doživi kao stvorenje, da osjeti radost i uzdignuće koji su nepoznati u nizinama svakidašnjice. Gore, u visinama, zamukneš potpuno, gotovo prestaneš disati da bi mogao slušati „Tišinu“ i njezine božanske tajne. Tišina je puna sadržaja i poruka. Tko zna šutjeti, tko ljubi tišinu, taj će biti nagrađen najdragocjenijim u životu: Božjom riječju bez govora. Knjiga Mudrosti potvrđuje nam to kada kaže: „Kad su sve stvari stajale usred šutnje, i kada je noć dosegla sredinu svog hoda, tada se spustila od božanskog prijestolja, o Gospodine, Tvoja svemoguća Riječ na Zemlju“. Danas čovjek živi, nažalost mora živjeti, gotovo u neprekinutoj buci i galami. Iskustvo pokazuje da to stanje današnjeg čovjeka nužno vodi u fizičko, duševno i duhovno osiromašenje, osobito mladih koji još nisu potpuno oblikovali svoju ličnost.
Biti sam sa sobom bez osjećaja usamljenosti
Za razvitak skladne i zadovoljne ličnosti potrebna je sposobnost da čovjek bude sam sa sobom, da bude u samoći bez doživljavanja usamljenosti. Čovjek može u samoći doživljavati da je kod sebe, da je kod kuće, da je svoj gospodar. Kada si može čovjek danas priuštiti da bude svoj na svome? Izgleda da on to ni ne želi. Uvijek je negdje vani, kod nekog ili nečeg drugog, kao da se boji biti sam sa sobom. To se događa zato što nismo još učvrstili svoj odnos prema Bogu; jer nismo svjesni da smo na putu k Bogu. Biti na putu k Bogu našem Stvoritelju i Ocu isto je kao i biti na putu k sebi. Misliti o Bogu isto je kao i misliti o sebi. Naći Boga isto je kao i naći sebe. To su misli iz tradicije katoličke duhovnosti. Zar je onda čudo da današnji čovjek izbjegava tišinu i samoću? Zar je onda čudo da moderni čovjek još uvijek ne poznaje odgovor na pitanje tko je on; odakle je on i kamo ide? Tu trebamo tražiti uzrok činjenici da ljudi neprestano upotrebljavaju u komunikaciji pojmove s promašenim sadržajem. Uzmimo kao primjer pojam slobode i pojam ljubavi. Svi hoće „slobodu“ , ali s kojim sadržajem, to im je jedva poznato. Neprestano se spominje „ljubav“, ali se šuti o sposobnosti za ljubav. Kako bi bilo divno kada bismo u ovo dolazeće božićno vrijeme doživjeli spoznaju: ljubiti i biti ljubljen jedina je sreća čovjeka. Izvor te sreće jedino je Bog koji je rođenjem postao čovjekom.
dr. Josip Sabol