Vukovar – svjedok Božje riječi:
„Nitko ne živi sam sebi“ (Rim 14, 7)
Izreku Pavla apostola „Nitko ne živi sam sebi“ (Rim 14, 7) možemo misliti u dva smjera: kao konstataciju naravnog zakona, ontološki, i kao etičko stajalište, koje nam predočuje što trebamo činiti i kako trebamo živjeti. Moje misli kreću se oko ontološkog smisla. Tu je riječ o činjenicama koje naravno pripadaju k čovjekovu životu. Primjerice: da čovjek ne može nastati bez čovjeka. Čovjek ne može odrasti, ne može progovoriti, ne može se odgojiti, ne može raditi ni ljubiti bez drugog čovjeka. Čovjek je čovjeku na neki način ogledalo ili slika u kojoj sebe prepoznaje. Čovjek ne samo da ne može bez čovjeka doći na svijet - on se ne može bez čovjeka ni preseliti u vječnost, ne može bez njega ni otići s ovog svijeta. I još nešto: čovjek ne može bez čovjeka dalje živjeti u sjećanju nakon smrti. Sve to kažemo s riječju ili definicijom: čovjek je društveno biće. Ova definicija ne kaže izričito, ali si možemo misliti da ona govori o dvije strane ovog odnosa, naime da čovjek može biti čovjeku na blagoslov, ali i na štetu. Stoga je bitno pitati: bez kojeg ili kakvog čovjeka ne može čovjek sve ovo ostvariti?
Dobar je čovjek svjetlo u tamnim danima života
Odgovor glasi: bez dobrog čovjeka. I ovdje otkrivamo taj naravni Božji zakon da je samo dobrota, da je samo ljubav izvor života i njegova razvoja u sreći i zadovoljstvu. Dobrota i ljubav nisu upravljeni samo na život u razvoju i rastu nego i na život u slabljenju i padanju. Mladi trebaju starije, stariji trebaju mlade da bi svaki za sebe svoju fazu života uspješno savladali. Isto vrijedi za kategorije: jak – slab, bogat – siromašan, nadaren s pet talenata – nadaren s jednim talentom. Jedna kategorija bez druge kategorije ne može ispuniti svoju svrhu. Slabić treba jakog da mu pomogne, jaki pak treba slabog da može rasti u krjeposti i ljubavi. Siromašan treba bogataša da ga nahrani i zaodjene, a bogataš treba siromaha da si oplemeni dušu na putu u vječnost. Obdareni s pet talenata treba obdarene s jednim talentom da može do savršenstva razviti svaki od pet talenata i tako stvoriti preduvjete da čovjek s jednim talentom doživljava puni smisao svog života.
Slijepo sebeljublje – velika zabluda
To je, dakle, tajna ljudskog života. U najvećoj zabludi živi onaj koji misli da mu nitko od njegovih bližih i daljnjih ne treba. Taj čovjek – okrenut prema samom sebi u svojem slijepom sebeljublju – ostat će sam sa sobom: sa siromaštvom svog duha, s hladnoćom svog kamenog srca, s ohološću svog uma. Ostat će sam sa sobom na putu života bez svake nade da će i dalje nakon dovršenog života živjeti u dragom sjećanju svojih suputnika. Tragove svojega sebeljublja ponijet će sa sobom u grob jer su to tragovi okrenuti protiv čovjeka i vezani samo uz njegovu osobu. Tragove bez ljubavi nitko ne želi sačuvati u sjećanju. Čovjeka koji je živio u tami zablude sebeljublja, nitko se rado ne sjeća. Čovjek koji nije shvatio i koji nije poštivao Božji zakon, koji kaže da nitko ne živi sebi, taj čovjek je promašio život. Možemo mirno reći: shvatiti taj Božji zakon i htjeti živjeti taj zakon, to je zaista Božja milost. Za nju trebamo moliti. Za nju trebamo Bogu zahvaljivati jer bez Ljubavi Boga i bližnjega nema dinamike ostvarivanja uspješnog i radosnog života ovdje na zemlji s nadom dostignuća punine života u vječnosti.
Za koga i za što treba živjeti?
Kako su ljudi samo mogli živjeti bez telefona, bez zrakoplova, bez računala, bez kredita, pita se svaki zainteresirani čovjek danas. Paradoksni odgovor glasi: oni su samo živjeli. U ovoj je perspektivi odgovor vrlo pozitivan, jer nam poručuje da je život važniji nego imati nešto; da je život vrijedan u sebi i po sebi; da vrijednost života ne ovisi o tehničkim pomagalima u provođenju života. Najočitije nijekanje vrjednote života u sebi dolazi do izražaja tamo gdje život postaje sredstvo za skupljanje materijalnih dobara. Tko to čini – danas to činimo gotovo svi – pokazuje uvjerenje da nije dovoljno samo živjeti nego da treba za nešto živjeti. S time se potpuno slažem. Zaista, samo živjeti nije dovoljno za čovjeka; samo živjeti je na koncu konca nedostojno čovjeka. Na ovoj točki otvara nam se duboko i možda najvažnije filozofsko pitanje: za koga i za što treba čovjek živjeti? Ne kažem za koga i za što čovjek mora živjeti. Sudbina životinja jest da moraju za nekoga i za nešto živjeti. Čovjek pak treba za nekoga ili za nešto živjeti. On treba znati tko je taj netko ili što je to nešto, da bi se mogao slobodno odlučiti, gdje i kako će ulagati svoje snage i sposobnosti, svoj život. Najprije i gotovo instinktivno dolaze mu pred oči dvije mogućnosti: živjeti sam sebi ili živjeti za drugoga, za drugo. Odlukom za jedno ili drugo čovjek je zacrtao put i smjer svog života. Sam sebi je naredio, kako i u što će upotrebljavati svoje sposobnosti; gdje i kako će trošiti snage dinamizma svog života. Sve to se odvija u skladu s općenitom prirodnom težnjom koja nas gotovo prisiljava da nešto učinimo iz svog života. Tu prirodnu težnju je na pjesnički divan način opisao Izidor Poljak: „Neću da moji dani proteku mračni u tihu lijuć se rijeku vječnosti… Kuda koracam, hoću da bacam snopove zlatne svjetlosti.“
„Kuda koracam, hoću da bacam snopove zlatne svjetlosti“
Mrak i svjetlost: za njega ili za nju trebamo se odlučiti. Ove dvije paradigme pokazuju nam na ekstremni način u kojem pravcu može naš život ići i pod kojom snagom može djelovati. Možemo utješno ustvrditi da se po pravilu ne događa u našem životu ovaj ekstremni izbor: ili mrak ili svjetlo. Tako je postupio samo jedan, biblijski govoreći, Lucifer, pali anđeo. Odlučio se za mrak. Stoga je postao vođa svih mračnih sila kroz ljudsku povijest, postavši otac laži, ubojica života, napasnik na svako zlo. Sotona živi isključivo za zlo.
Mi obični ljudi naginjemo k tome da provodimo svoj život nekako između mraka i svjetla. Ne možemo se odlučiti za potpuni mrak, jer u dubini duše ipak doživljavamo ljepotu svjetla. Ali ne možemo dati tom lijepom, ugodnom svjetlu potpuno prvenstvo u našem životu, jer nam za to nedostaje snage. U tome se zapravo sastoji tragika naše ljudske egzistencije. Nju je jasno izrekao Pavao apostol, ponavljajući iskustvo postojeće filozofske misli: „Vidim, što je bolje, i odobravam ga, pa ipak slijedim što je lošije“. Pavao govori o dvama zakonima u sebi – o jednom dobrom i drugom lošem. Protiv svoje volje on ipak slijedi loši zakon. I mi – društveno i individualno – pokazujemo da znademo za što hoćemo živjeti: za svoju obitelj, za domovinu, za znanost, za socijalnu pravdu, za mir, za očuvanje okoliša i za mnoge druge vrjednote, za mnoge druge ideale. Već prema svojem izboru svaki hoće ulagati svoje snage i sposobnosti za određene vrjednote, jer znade da se za to isplati živjeti. Možda poznaje i ono, za što u određenom času smije i može umrijeti. To su učinili branitelji Vukovara. Žrtvovali su svoje živote za Dom i Domovinu da bismo mi mogli živjeti u slobodi. Vječna im hvala!
Da je ova svijetla strana našeg života prečesto pokrita sjenama mraka, to dobro znademo. U tome se nije ništa bitno promijenilo od vremena Pavla apostola i grčke filozofije. Ta naša usmjerenost na vrjednote, za koje trebamo živjeti, pa i umrijeti, svjedoči o jednoj velikoj tajni: da život nije najveća vrjednota, kojoj bi se morale sve druge vrjednote podvrći. Život možemo žrtvovati ljubavi Boga i ljubavi bližnjega; život možemo žrtvovati za istinu, za pravdu. Smijemo reći: život jest u službi vrjednota kao što su i sve istinske vrednote u službi života.
Ovdje se nameće važno pitanje: kako doći do spoznaje i do shvaćanja koje su vrjednote istinske da bismo za njih mogli živjeti? Zašto postoje tako velike razlike među ljudima u odgovoru na to pitanje? Posljedica toga jest da postoje tako različiti i proturječni putovi k sreći odnosno k nesreći. Nije isključeno da jedna čitava civilizacija obožava takove vrjednote koje nisu istinite i stoga vode u nesreću. Uzrok tomu je pomanjkanje osjećaja za dobro ili svjesna odluka za tamu? Mnogo toga pokazuje da naša civilizacija živi za pogrješne vrjednote i zbog toga ide u nesigurnu budućnost…
dr. Josip Sabol
-