EU-Kina

Kako javlja FT, Francuska je najavila pojačani nadzor kineskih investicija u Europi i jačanje tarifnih prepreka. Pred kraj prošle godine, vlade zemalja EU odobrile su promjene u metodi izračunavanja antidampinških carina. Nova pravila su trebala staviti kraj pretpostavkama da kineski uvoznici rade po netržišnim principima. EU, koji je primjenjivao visoke antidampinške tarife, od trenutka promjena trebao je implementirati Eu Kina2manje transparentnu metodu kojom će se određivati u kojoj mjeri uvoz šteti ili ne šteti domaćim proizvođačima, pisao je tada South China Morning Post.

Budući da je nova regulativa brisala razliku između pojmova OdnosiEU i Kina imaju složene odnose, u kojima Bruxelles drži da se Kina pokušava jeftino domoći naprednih tehnologija i znanja, implementirati vlastite poslovne prakse, vrijednosti i svjetonazor koji šteti ekonomskom redu i jedinstvu EU-a. Europa vidi rast kineskog utjecaja na svom tlu, napose u grupaciji 16 plus 1 kao pokušaj erozije jedinstvenog stava o pitanjima poput ljudskih prava, elektroničke cenzure i tome slično. Sa svoje strane, Kina u svemu vidi europski protekcionizam koji priječi ekonomsku i kulturnu globalizaciju, strah EU-a od tržišne konkurencije te utjecaj vanjskih čimbenika poput SAD-a i Japana.tržišna i ne-tržišna ekonomija, Peking se nadao da će to značiti službeno priznanje tržišnog statusa Kine u WTO-u.

S jedne strane, to je bio svojevrsni ustupak koji nije bio motiviran vjerom u kinesko poslovno poštenje, a kamoli u to da će Kina bezuvjetno prihvatiti sve europske ekonomske i poslovne standarde. EU i Kina imaju složene odnose, u kojima Bruxelles drži da se Kina pokušava jeftino domoći naprednih tehnologija i znanja, implementirati vlastite poslovne prakse, vrijednosti i svjetonazor koji šteti ekonomskom redu i jedinstvu EU-a. Europa vidi rast kineskog utjecaja na svom tlu, napose u grupaciji 16 plus 1 kao pokušaj erozije jedinstvenog stava o pitanjima poput ljudskih prava, elektroničke cenzure i tome slično. Sa svoje strane, Kina u svemu vidi europski protekcionizam koji priječi ekonomsku i kulturnu globalizaciju, strah EU-a od tržišne konkurencije te utjecaj vanjskih čimbenika poput SAD-a i Japana.

No, izolacijska politika i trgovinski protekcionizam Trumpovog SAD-a primorava EU na revidiranje stavova. Najveći Trumpeuropski partner, SAD, pod utjecajem Trumpa može početi stvarati probleme ne samo za kineske, već i za europske kompanije i investicije. Na primjer, američki regulatori blokirali su 1,2 milijarde doalra vrijednu prodaju Moneygrama kineskoj kompaniji Ant Financial (dio Alibabe). Ugovor između američkog telekoma AT&T i Huawei Tech. o distribuciji smartfona Mate 10 pro je iz zasad neobjavljenih razloga propao – Huawei će distribuirati proizvod kroz otvorene kanale.

Upravo zbog toga, oprezno se upuštajući u veću igru s Kinom, EU i dalje drži pravila u svojim rukama. Stoga se velika očekivanja Pekinga nisu ispunila. Unatoč spomenutom ukidanju dijeljenja zemalja na tržišne i ne-tržišne, nova metoda izračuna tarifa nalaže utvrđivanje „tržišne distorzije“ između troška proizvodnje i cijene. EU je odmah utvrdila da po novim kriterijima u Kini postoji značajna tržišna distorzija. Kinesko Ministarstvo trgovine odmah je izrazilo svoje nezadovoljstvo novim pravilima.

Europa računa na bolji položaj europskih kompanija u Kini, ukidanje administrativnih zapreka i pristup kineskom Kina tržištu kapitala. Uostalom, francuski predsjednik Macron je u posjet Kini poveo predstavnike BNP Paribas, Societe Generale, BPCE Natixis.

Bez obzira na sve, europska odluka je u suštini dobra i plod je delikatnog političkog promišljanja i balansiranja između kineskih želja i vlastitih interesa. Nova pravila mogu biti učinkovit alat za pritisak na Kinu. Za razliku od Trumpovog nezadovoljstva „nepoštenom“ trgovinom, priroda novog modela EU-a nije imperativna, već je u duhu liberalizma i normativno-sugestivna.

Čini se da Europa, koja je trenutno najveći gospodarski partner Kine, nastoji preuzeti Amerikom odbačenu ulogu globalnog ekonomskog pokretača i uhvatiti se u koštac s Kinom. A budući da će Kina nakon svakog ustupka tražiti više i više, svi koraci moraju biti postupni i odmjereni.

dr. sc. Branimir Vidmarović
seebiz.eu

Čet, 19-07-2018, 13:13:50

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Copyright © 2018 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom (GPL).