Ankete javnog mijenja za stvaranje javnog mijenja
Donosimo kratki pregled – analizu istraživanja mišljenja javnosti koju su tijekom prvog i drugog kruga predsjedničkih izbora objavile tri najjače agencije za istraživanje javnog mijenja – Agencija Puls, Totus Opinionmeter i Promocija Plus. Iz navedenih istraživanja, odnosno objavljenih podataka potpuno je evidentno koliko su takozvane „ankete" zapravo služile ne za pružanje objektivne i relevantne informacije što im je trebao biti primarni cilj, već upravo suprotno – kreiranju odnosno usmjeravanju javnog mišljenja u željenom smjeru određenih političkih centara moći.
Svi su oni isti – ni jedan ne će proći...
U kojem će smjeru spomenuta „istraživanja" krenuti bilo je razvidno već 1. kolovoza 2009. kada je Mislav Bago na Novoj TV, na temelju anketa agencije Puls po prvi puta javnosti predočio takozvani koncept 5 kandidata plus svi ostali, odnosno drugim riječima prva jakosna skupina plus oni kandidati koji po njima već tada nisu imali nikakve šanse za bolji rezultat na predsjedničkim izborima. U toj skupini favoriziranih, odnosno kandidata koji će se pratiti za razliku od ostalih tada su se našli Ivo Josipović, Andrija Hebrang, Nadan Vidošević, Vesna Pusić i Damir Kajin. „Dobitna kombinacija" je nakon objavljivanja kandidature Milana Bandića doživjela svojevrsne izmjene pa je on prigodno ubačen umjesto Damira Kajina. To je bio model po kojem je većina masovnih medija sa svoje strane vodila medijsku kampanju do samoga kraja.
Besramna manipulacija postocima prof. dr. Miroslava Tuđmana
Besramna medijska manipulacija najbolje se pokazala na primjeru predsjedničkog kandidata prof. dr. Miroslava Tuđmana čiji su rejting i šansa na izborima na taj način čitavo vrijeme rušeni. Naime, što se prof. dr. Tuđmana tiče, sve tri agencije veliku većinu vremena davale su mu šansu od 0,7 do 2,7% (na samom kraju agencija Puls 4%), pa se konačan rezultat od ostvarenih 4,07% iz te perspektive čini kao uspjeh, umjesto razočaranje kakvim su ga mnogi doživjeli.
Prof. dr. Miroslav Tuđman, listopad - 1,6%
Prof. dr. Miroslav Tuđman, studeni - 3,4%
Valja primijetiti kako se postotak prof. dr. Miroslava Tuđmana neposredno pred izbore u anketama neznatno podigao, što i nije moglo biti od značajnijeg utjecaja na konačan ishod, ako se u obzir uzme činjenica da je najveći dio kampanje po istraživanjima tih agencija proveo na samom začelju. Štoviše, 17.12. 2009., dakle 10 dana pred prvi krug izbora (prema agenciji Puls) svih šestero kandidata takozvane „druge" skupine gotovo su izjednačeni s obzirom na predviđeni postotak. Drugim riječima – niti jedan od te šestorice po njima nije imao realne šanse.
17. prosinca 2009. - kandidati takozvane druge skupine gotovo izjednačeni
Prof. dr. Miroslav Tuđman - uspordba rezultata agencija Puls i Totus Opinionmeter
Promocija plus 14.12. 2009, Andrija Hebrang - 4,7%
Za razliku od prof. dr. Miroslava Tuđmana koji se pred same izbore uspio odlijepiti sa začelja, dr. Andriju Hebranga agencije su čitavo vrijeme potiskivale prema dnu, dajući mu postotke u rasponu od 4 – 8%.
Favoriziranje Nadana Vidoševića od strane agencije Totus Opinionmeter
Također, jedna od najuočljivijih pogrešaka jest ona agencije Totus Opinionmeter koja je tijekom čitave kampanje Nadana Vidoševića bez prevelikih oscilacija sustavno držala kao drugog po redu kandidata iza vodećeg Josipovića, za razliku od primjerice agencije Puls čije su varijable značajno više varirale. Nije nevažna ni činjenica da su agencije javnosti pružale znatno različite reference vezano uz postotak građana koji ne će izaći na izbore ili još nije odlučio za kog će glasovati. Primjerice prema Pulsu njih je bilo 10%, a prema Totusu 40%, što opet dovodi do konfuzije u usporedbi rezultata, odnosno situaciji gdje se uspoređuju „kruške i jabuke", a ne „jabuke i jabuke". Također, postavlja se pitanje kako to da ako je dopušteno odstupanje odnosno pogreška od 2 – do 2,5%, da je ta „dopuštena pogreška" uvijek išla prema nižem rezultatu, a baš nikad prema većem postotku?
Totus Opinionmeter - Nadan Vidošević tijekom čitave kampanje na drugom mjestu s minimalnim oscilacijama
Na kraju, zanimljivo je primijetiti koja su to prema istraživanjima tih agencija, za građane bila najvažnija područja odnosno točke izbornih programa kandidata. Na prvom mjestu borba s kriminalom i korupcijom, gospodarska kriza, ljudska prava, a tek na začelju zaštita digniteta Domovinskog rata i općenito zaštita nacionalnih vrijednosti. Takva percepcija također je velikim dijelom produkt iutjecaja medija. Ako se i to uzme u obzir, konačan rezultat predsjedničkih izbora ne može biti pretjerano iznenađujući.
izbori.tportal.hr
Marina Balaško Ivančić
Željko Zidarić
www.miroslav-tudjman.com