
Podsjetimo, cijeli ovaj napis potaknut je katastrofalnim rezultatima testiranja
znanja završenih studenata studija ekonomskog usmjerenja. Odmah treba naglasiti
da se na tom testiranju uglavnom propitivalo osnovnoškolsko (!) i srednjoškolsko
gradivo, što, međutim, ne amnestira niti fakultete. Smatramo da osobe koje
posjeduju takvu opću (ne)kulturu, tj. neznanje, nisu uopće smjele doći u
priliku studirati. Sada se studij upisuje na temelju srednjoškolskih ocjena (koje
doživljavaju stalnu inflaciju, kao i osnovnoškolske, iako u nešto manjoj mjeri)
i prijamnih ispita. Ti ispiti u pravilu ne sadrže testiranje opće kulture (s
izuzetkom Filozofskog fakulteta, koji međutim miješa znanje i obaviještenost,
pa za uspješno svladavanje njihovog testa “opće kulture” morate gledati
televiziju, i to emisije tipa “Red carpet”, “Exkluziv” i slično, kako biste
mogli saznati, primjerice, kojeg kućnog ljubimca ima pojedina “zvijezda”, i
pravilno odgovoriti na odgovarajuće pitanje), već testiraju obaviještenost, ne
testiraju načitanost, nego “pročitanost”. Ministarstvo rješenje vidi u državnoj
maturi na temelju koje bi se učenici upisivali na fakultete. Podržavamo zamisao
o državnoj maturi, koja je dobro rješenje ako se provede na pravilan način.
Postoji međutim bojazan da će učenici u srednjim školama učiti samo ono gradivo
koje će ulaziti u državnu maturu, što će rezultirati još poraznijim općim
znanjem učenika. Osim toga, kako Ministarstvo “izlazi u susret” učenicima
pojednostavljujući im gradivo koje bi trebali savladati, bojimo se da će
pojednostaviti i državnu maturu, koja bi u tom slučaju izgubila svaki smisao. Odnosno, bojimo
se da će upravo tako i biti zbog Primorčevog stava “svi na fakultete”.
Samo studiranje pojednostavljuje se i olakšava pak uvođenjem bolonjskog procesa. Više nema ocjena na fakultetima u tom sustavu, postoje bodovi koji se skupljaju na kolokvijima koji zamjenjuju ispite, i koji obuhvaćaju daleko manje gradiva. Želi se, naime, potaknuti i prisiliti studente na svakodnevni, a ne kampanjski rad. To je naravno sjajna stvar, ali se to tako ne radi. Naime, polaganje jednog kolegija kroz, primjerice, 6 ili 10 kolokvija znači da studenti niti u jednom trenutku ne moraju imati u glavi sliku cijelog kolegija, što je, smatramo, od ogromnog značenja na mnogim studijima. Osim toga, dio gradiva se može “nabiflati” napamet, a za savladavanje cijelog kolegija ključno je razumijevanje, razlučivanje bitnog od nebitnog, što su ključne stvari za formiranje fakultetski obrazovanog čovjeka.
Posebice je to važno danas, u svijetu u kojem smo svi jednostavno zasuti
mnoštvom svakojakih informacija – ako se ne nauči razlučivati bitno od
nebitnog, onda sve postaje važno (ili nevažno, kako hoćete), pa je jednako
vrijedno znati kojeg pjevača je prevarila koja manekenka kao i, primjerice, u
kojem gradu se nalazi Stradun, ili tvrđava Nehaj, itd. Osim toga, u samoj shemi
reforme školstva je veliko proturječje. Naime, učenici se tijekom obveznog
školovanja, osnovnog i srednjoškolskog, nauče učiti kampanjski, budući da se u
osnovnim školama mora najaviti svako pismeno ispitivanje znanja, da ih smije
biti dva u jednom tjednu, itd. Sada fakulteti (s pravom) nastoje ispravljati
ono kako reformirane škole pripremaju djecu za nastavak školovanja! Samo što
obje «reforme» dolaze s istog mjesta. Rekli bismo, ne zna ljevica što radi
desnica. Zapravo bi, da se ne misli kako mislimo na političku ljevicu i desnicu
(i to se izjednačilo!) bolje pristajala ona naša inačica te poslovice o ludom i
zbunjenom.
Bolonjski proces uvodi i vrjednovanje rada profesora. Opet je zamisao
hvalevrijedna, ali pohvale tu prestaju. Naime, kriterij uspješnosti profesora
je prolaznost učenika. Dakle, puštajte studente bez obzira na njihovo
(ne)znanje, i bit ćete dobar profesor. Što će u tom slučaju biti s onim mnogim
časnim fakultetskim profesorima koji radi očuvanja vlastitog integriteta i
integriteta fakulteta i sveučilišta, ne će puštati studente koji, recimo, ne
znaju osnovnoškolsku matematiku? Bit će proglašeni lošim predavačima, jer, da
parafraziramo Staljina, “nema loših studenata, već samo loših profesora”.
Pravi je problem u tome što malo onih koji upišu fakultete diplomiraju,
pogotovo je malo onih koji to učine u razumnom roku. Zašto je tako? Glavni je
razlog u tome što im je fakultetsko gradivo preteško.
A preteško im je zbog razine znanja stečenog u srednjoj školi i zbog toga što
ne nauče kako pravilno učiti. Da je tome tako možemo se uvjeriti u mnoštvu
oglasa kojima se traže i nude instrukcije za fakultet. Nezamislivo nam je da
netko, tko studira zato što to želi, treba poduku. Ne samo nezamislivo, već i
porazno!
Da zaključimo, da je bolonjski proces tako sjajno rješenje za sveučilišta
zasigurno bi ga najbolja europska sveučilišta prigrlila. To se, međutim, ne
događa, zapravo događa se obrnuto, najbolja britanska sveučilišta, primjerice,
produljuju dodiplomski studij s tri
na četiri godine!
Na kraju da spomenemo još jedan čimbenik koji je izuzetno važan za
kvalitetno obrazovanje, a koji nije u domeni samo odgovarajućeg ministarstva.
Radi se o motiviranosti učenika i studenata za učenje, za stjecanje znanja. U
sadašnjoj situaciji na taj čimbenik pozitivno utječu tek roditelji, i to,
naravno, ne svi. Sve ostalo, dakle društvo djeluje u posve suprotnom smjeru. Ministar
Primorac tako samo sipa fraze o «društvu znanja», a djelovanje mu je takvo da
bi bilo bolje da samo priča. Doprinos ostalih političara je jednak doprinosu
ministra. Sjetimo se, primjerice, prepisanog magisterija Ante Đapića, laganja
Ivice Mudrinića o svom magistriranju, javnog hvaljenja Radimira Čačića i Vesne
Pusić prije izbora o ukorima koje su dobivali u srednjoj školi kako bi pridobili mlade glasače (da nisu imali
zaleđe očeva, letjeli bi iz škole), da ne
nabrajamo dalje. Da ne spominjemo korupciju u školama i na fakultetima. Mediji,
naravno, i javni i privatni, «odgajaju» mladež na svoj način, isticanjem
bogatih «zvijezda» (čak nije važno ni da li netko zna nešto otpjevati ili kako,
da budemo krajnje banalni, igra rukomet, već koliko zarađuje), emitiranjem
priglupih serija u kojima su svi mladi, lijepi, bogati, a da ne rade ništa,
primitivizmom i vulgarnošću kojima se može zaraditi (Big Brother, itd.),
prikazivanjem «svjetskih filmskih hitova», tj. američkih filmova koji su u
ogromnoj većini danas samo slijed slika, dakle intelektualno potpuno nezahtjevnih
programa.
Dodajmo još sveprisutnu korupciju u Hrvatskoj, pa možemo sa sigurnosti zaključiti da današnja hrvatska politička i društvena «krema», kako
ona na vlasti, tako i ona u oporbi, tj. oni koji vode Hrvatsku u svim sferama
života ne će ništa u obrazovanju promijeniti na bolje - jer to ne mogu, budući
da je upitno da li to znaju, a sigurno je da to ne žele. Ima u Hrvatskoj visokoobrazovanih (ne samo formalno, već stvarno) izuzetno stručnih i sposobnih ljudi, i bit će ih. Možda ih ima i dovoljno za državu kao što je Hrvatska. No, problem je u tome što velika većina njih u društvu kao što je hrvatsko društvo 21. stoljeća ne će dobiti priliku pokazati svoje znanje i sposobnosti u vođenje države, budući da su svojim znanjem, sposobnostima i integritetom u prvom redu opasni onima na vlasti.