Razgovor s Perom Kovačevićem: O aktualnim političkim i društvenim pitanjima
U Hrvatskoj se trenutno prikupljaju potpisi za raspisivanje referenduma za otkazivanja tzv. Istanbulske konvencije i za promjenu izbornog sustav. Kako komentirate te inicijative?
U tijeku je prikupljanje potpisa za dva referenduma koji nisu po volji vlastodržaca odnosno vladajuće „klike“,“velikih“ stranaka i „službenih medija i to prikupljanje potpisa za održavanje referenduma o izmjenama izbornog sustava i za otkazivanje Istanbulske konvencije. Naravno da podržavam obje referendumske inicijative jer je to jedini način da se izmjeni nakaradni izborni sustav i obveže vladajuća klika na postupanje po traženju naroda, a ne interesnih lobija i krugova koji upravljaju Hrvatskom. Pozivam sve građane koji to nisu učinili da daju svoje potpise za obje inicijative. Vladajuća „klika“ udružena s interesnim skupinama protuzakonito po svako cijenu koristi sve prigode da bi spriječila prikupljanje potpisa. Ova činjenica dovoljno govori da se boje ovih incijativa i to je dovoljan razlog da svi podržimo inicijative.
Protivnici inicijative „Narod odlučuje“ govore o ukidanju prava manjina. Međutim, u mnogim drugim zemljama EU nigdje ne postoje prava kao u Hrvatskoj?
Uvijek nastojim argumentirano govoriti i raspravljati o svim problemima pa ću to učiniti i sad. Imaju li zastupnici nacionalnih manjina opći politički mandat da mogu odlučivati o pitanju sastavljanja vlade, glasovanja o vladi i nekim drugim pitanjima koja traže da zastupnik ima opći politički mandat?
Na ovo pitanje, analizu našeg izbornog rješenja o zastupljenosti manjina, odgovor na pitanje o zastupljenosti predstavnika nacionalnih manjina u članicama Europske unije možete naći odgovore u ovoj analizi. Koliko nam je nakaradan izborni zakon, odnosno kako Zakon o izboru zastupnika u Hrvatski sabor izigrava i poništava volju birača pokazat ću vam vrlo zorno na primjeru izbora zastupnika nacionalnih manjina. Treba odmah reći punu istinu.
Zastupnici nacionalnih manjina su posebna priča i dodatno pokazuju kako se i izigrava i poništava volja birača i odstupa od utvrđenog ustavnog načela općeg i jednakog biračkog prava iz članka 72. Ustava RH. Zastupnici nacionalnih manjina nemaju niti ostvaruju opći politički mandat da mogu odlučivati u pitanju sastavljanja vlade, glasovanja o vladi i nekim drugim pitanjima koja traže da zastupnik ima opći politički mandat. Pravo na zastupljenost u Hrvatskom saboru imaju dvadeset i dvije nacionalne manjine. Neke samostalno, neke zajednički, odnosno prema zakonu predstavlja ih ukupno osam zastupnika. Taj je ManjineMilorad Pupovac, Furio Radin i ostali ljevičari i naravno šire lažnu propagandu i govore o ukidanju prava manjina što je notorna laž. Naime, nitko ne govori građanima da je preporuka Venecijanske komisije da predstavnike nacionalnih manjina ne treba birati na povlašteni način! Zemlje koje su u EU smatra se da su dosegle dovoljan demokratski standard glede tretiranja manjinskih prava. Ova naša čini se jedino nije dosegla standard za zaštitu većine od stranaka i pojedinaca bez legitimiteta!zakon po mnogočemu jedinstven u Europi kao i u svijetu, stoga i ne čudi da se već godinama lome koplja o tome je li loš i treba li ga mijenjati ili je pak samo napredan.
Prema podatcima Europskog centra za parlamentarna istraživanja i dokumentaciju većina država članica EU nema predstavnika nacionalnih manjina u svojim parlamentima i to: Belgija, Italija, Austrija, Finska, Grčka, Češka, Estonija, Francuska, Irska, Nizozemska, Španjolska, Litva, Luksemburg, Portugal, Švedska, Velika Britanija. Isto tako i Švicarska i Turska nemaju predstavnika nacionalnih manjina u svom parlamentu. Zanimljivo je da Italija u svom Ustavu (članak 67.) naglašava da ‘svaki zastupnik u parlamentu predstavlja naciju‘. Stoga ne postoje mjesta rezervirana za predstavnike nacionalnih (lingvističkih, u Italiji) manjina ni u jednom domu talijanskog parlamenta.
Milorad Pupovac, Furio Radin i ostali ljevičari i naravno šire lažnu propagandu i govore o ukidanju prava manjina što je notorna laž. Naime, nitko ne govori građanima da je preporuka Venecijanske komisije da predstavnike nacionalnih manjina ne treba birati na povlašteni način! Zemlje koje su u EU smatra se da su dosegle dovoljan demokratski standard glede tretiranja manjinskih prava. Ova naša čini se jedino nije dosegla standard za zaštitu većine od stranaka i pojedinaca bez legitimiteta! Dakle, pitanje na referendumu trebalo je biti još radikalnije i ponuditi mogućnost potpunog brisanja posebnih lista koje većina pripadnika manjina ionako ne koristi, a služe da bi nekoliko ljudi vječno dobro živjeli i igrali se moći!
Što reći o peripetijama vezanima uz najnoviju aferu „mailovi“? Nastavljamo li i dalje stazama najprimitivnijeg klijentelizma?
U Hrvatskoj ne postoji jasna razlika između moći i vlasti. Problem svih problem i temeljni razlog nefunkcioniranja pravne države u Hrvatskoj je upravo u tome što je vlast moć koja u biti nije ograničena zakonom koji se provodi, koji ne pozna pojam nedodirljivih osoba. Stoga se ne trebamo čuditi razmjerima afere Hotmail, ponašanju Martine Dalić, grupe Borg, Andreja Plenkovića i ostalih. U zapadnoj demokraciji normalno je i uobičajeno podnošenje ostavki nakon što se sazna da je netko umiješan u skandal koji mu narušava vjerodostojnost.
Evo nekih od primjera zbog čega sve dužnosnici u uređenim državama daju ostavke:
• Britanski ministar unutarnjih poslova David Blanket ostavku je podnio jer je zatražio požurnicu za rješavanje radne dozvole dadilji svoje prijateljice.
• Švedska ministrica Maria Borelisu je ostavku podnijela jer je dadilju zaposlila na crno. • Druga švedska ministrica je službenom karticom kupila čarape jer nije imala gotovine, novac za čarape odmah je vratila, ali je podnijela ostavku koja je prihvaćena.
• Aida Hadžalić, bivša ministrica za visoko i srednje obrazovanje Kraljevine Švedske podnijela je ostavku nakon što ju je policija zaustavila za volanom i našla joj 0,2 promila alkohola u krvi.
• Britanska zastupnica u parlamentu je podnijela ostavku zbog nepravilnosti u obračunu putnih troškova. Ostavku je dala i zbog činjenice da joj je muž službenom karticom platio najam dva filma u videoteci.
• Francuska ministrica vanjskih poslova podnijela je ostavku nakon što se s ljetovanja umjesto komercijalnim letom NevjerodostojnostSve da je grupa ljudi koja je pisala lex Agrokor doista i radila u javnom interesu, nesporna je činjenica da je ta grupa radila i u svoju korist. U uređenim zemljama koji imaju jasne standarde Andrej Plenković bi dao ostavku jer potupnp nevjerodostojan, ulovljen u laži i podupiranju političke korupcije, omogućava interesnim skupinama i lobijima tipa grupe Borg da upravljaju zemljom, donose odluke po svojoj mjeri, a Vlada, Sabor i ostale institucije su im „smokvin list“.vratila avionom tuniskog predsjednika.
Martina Dalić čak javno izjavljuje da nema namjeru dati ostavke jer ona jednostavno kazano živi u Hrvatskoj, u kojoj je sustav vrijednosti već godinama u dubokoj krizi. U javnost su prvo procurili ugovori Agrokora s raznim savjetnicima i PR stručnjacima za kriznu komunikaciju čije je honorare predsjednica Republike opisala kao “duboko nemoralnima”, Gordan Jandroković “nesimpatičnima”, a premijer branio svoju štićenicu, iako vrlo vjerojatno nije sretan zbog već zaboravljene afere oko Agrokora.
Prvo su procurili ugovori s Texo Managmentom, bivšom tvrtkom Ante Ramljaka, s kojom je Agrokor sklopio suradnju i svaki tjedan za usluge savjetovanja prima 243 tisuće kuna. Potom smo doznali da su angažirani i stručnjaci za krizno komuniciranje, odnosno jedna agencija, koja usluge PR-a i komuniciranja tjedno naplaćuje deset tisuća eura. Cifra je to koju je osudila većina PR struke, koji tvrde kako su to pretjerani i potpuno neprimjereni iznosi. Ukupna naknada profesionalnim savjetnicima do okončanja postupka izvanredne uprave i nagodbe procjenjuje se na oko 58 do 69 milijuna eura.
Nakon toga, ovih dana je izbila afera Hotmail. Iz objavljene dokumentacije i mailova jasno se vidi kako funkcionira Plenkovićeva Vlada. Vidljivo je kako su Andrej Plenković i Martina Dalić koristili laž kao sredstvo političkog komuniciranja s građanima, namjerno obmanjivali hrvatsku javnost govoreći neistine o stanju u Agrokoru. Žalosna je činjenica da su Andrej Plenković i Martina Dalić kao premijer i potpredsjednica vlade iskoristili svoje položaje i povlaštene informacije kako bi posebna skupina koju je birala Martina Dalić mogla zaraditi na poslovima u Agrokoru nakon 10. travnja. U uređenim državama se trgovina povlaštenim informacijama kazneno goni, a počinitelje kažnjava s najmanje pet godina zatvora.
Nadalje, iz mailova i dokumentacije je isto tako jasno kako su Plenković i Dalić, ne vodeći računa o javnom interesu i transparentnom vođenju procesa sanacije Agrokora, privatnim osobama, koje nisu bile vezane ni za jednu javnu funkciju, odavali ne samo povjerljive pravne i financijske podatke nego i sadržaje povjerljivih razgovora članova Vlade s investitorima, bankarima i diplomatima iz Rusije te ostale pravne i financijske podatke koji nisu bili poznati javnosti.
Naime, vlasnici i predsjednici brokerskih kuća, konzultantskih tvrtki i odvjetničkih ureda tajno su radili za vladu na pripremi zakona te izvukli osobnu korist s obzirom na to da je na kraju, na ime savjetničkih usluga, iz Todorićeve bivše tvrtke u posljednjih godinu dana izvučeno više od pola milijarde kuna. U uređenim pravnim državama Martina Dalić bi istog trena dala ostavku, odnosno bila razriješena. Organi gonjenja bi radili svoj posao. Naravno mi nismo uređena pravna država, a ovu aferu će zamijeniti neka druga afera, dok će dužnosnici HDZ- a prema nalogu Plenkovića i Jandrokovića širiti optimizam. Sve da je grupa ljudi koja je pisala lex Agrokor doista i radila u javnom interesu, nesporna je činjenica da je ta grupa radila i u svoju korist. U uređenim zemljama koji imaju jasne standarde Andrej Plenković bi dao ostavku jer potupnp nevjerodostojan, ulovljen u laži i podupiranju političke korupcije, omogućava interesnim skupinama i lobijima tipa grupe Borg da upravljaju zemljom, donose odluke po svojoj mjeri, a Vlada, Sabor i ostale institucije su im „smokvin list“.
Hoće li HDZ-ova vlada preživjeti ovu krizu? I koliko je Plenković uopće autonoman u vođenju Vlade s obzirom na utjecaj Pupovca i HNS-a?
Plenkovićeva Vlada je u vrlo ozbiljnoj krizi i više ne kontroliraju situaciju. Cilj im je po svaku cijenu ostati na vlasti i dokopati se ljeta tako da ova afera ode u zaborav. Naravno da će sami u medijima otvarati nove afere kako bi skrenuli pozornost javnosti sa ove afere. Teško je reći da će sigurno preživjeti jer su „grogi“ i mogu ih dokusuriti novi mailovi koji se najavljuju. Znači, srušiti ih mogu novi mailovi i javnost. Jednako tako, HDZ neće smijeniti Plenkovića i neće ići u izvanredne izbore jer znaju da puno gube. Imaju vlast i pouzdane koalicijske partnere koje im jamči Plenković. Bez njega bi se ta koalicija koju mnogi nazivaju interesnom, kao da drugačije postoje, raspala. Po zadnjim kadrovskim rješenjima u Vladi i nekim drugim potezima, vidimo da Plenković zadovoljava potrebe HDZ-ovih lobija. Nemaju razloga da ga ruše dok god im ispunjava želje. Afere nisu razlog da HDZ-ovci ruše svoje šefove. Njima je Plenković dobar dok izgleda pošteno i pristojno. Ne mora ni biti pošten, dovoljno je da izgleda pošteno i time pokrije sve ono čime se stranački lobiji bave.
„Inkluzivni“ koalicijski partner Milorad Pupovac nedavno je objavio bilten o govoru mržnje prema Srbima za 2017. godinu koji jako sliči potjernici.
Milorad Pupovac je koalicijski partner HDZ-a, Plenković i ostali moraju „plesti“ kako Milorad želi. Stoga se ne treba HDZPo zadnjim kadrovskim rješenjima u Vladi i nekim drugim potezima, vidimo da Plenković zadovoljava potrebe HDZ-ovih lobija. Nemaju razloga da ga ruše dok god im ispunjava želje. Afere nisu razlog da HDZ-ovci ruše svoje šefove. Njima je Plenković dobar dok izgleda pošteno i pristojno. Ne mora ni biti pošten, dovoljno je da izgleda pošteno i time pokrije sve ono čime se stranački lobiji bave.čuditi da je „ugroženom“ Pupovcu sve dopušteno. Zašto je tome tako? Mi ne živimo u uređenoj državi, živimo u Hrvatskoj, institucije pravne države ne funkcioniraju. Vlast i moć nisu ograničeni zakonom, imamo demokratski deficit. Eto, zašto vlast tolerira govor mržnje „ugroženog“ Milorada i drugova.
U Europi jača desnica, postoje li izgledi da u Hrvatskoj zapušu slični vjetrovi?
Okupljanje desnice istinska je alternativa postojećim političkim opcijama koje su obnašajući vlast dovele Hrvatsku do ruba ponora. Nužno je konačno ujediniti sve političke stranke i istaknute pojedince, intelektualce, kao i udruge, a s ciljem zajedničkog izlaska na parlamentarne izbore. Pozivam sve na zajedništvo te da zatome svoje samoljublje, ego i postupe odgovorno jer je takav trenutak, u pitanju je Hrvatska. Nužno je i prijeko potrebno iznjedriti jednu takvu zdravu, modernu i široku koaliciju. Ovo je zadnja šansa za sprječavanje nestajanja desnice s političke scene, ali i za njen spas i osvježenje, a ne zaglavljenost u nekim prošlim vremenima.
Nužno je vratiti intelektualni štih toj novoj pravaško-demokršćanskoj-domoljubnoj opciji i izgraditi modernu hrvatsku desnicu. Zadrta desnica treba postati stvar prošlosti! Važne su ideje, znanje i volja, a ne prenošenje mržnje i podjela iz vremena koja su davno iza nas.
Kako komentirate stanje u oporbenim redovima – SDP, Živi zid, Most?
Nema stanja u oporbi i zbog toga nam je zemlja u rasulu. Mislim da sad svima postaje jasno zašto su se svi zdušno i zajednički trudili da unište nekad jaki HSP. SDP je u totalnom rasulu, Most baulja, a Živi zid populizmom trenutno stoji dobro, ne zbog svoje vrijednosti već zbog stanja u SDP-u i državi.
Jesu li se hrvatske političke elite potpuno otuđile od naroda?
Naravno i to već dugo vremena. Oni žive u svom virtualnom svijetu. Zašto je tome tako? Ključni problem koji koči AfereBezbroj je otvorenih korupcijskih, kriminalnih i drugih slučajeva i afera u Hrvatskoj i Zagrebu koje godinama čekaju pravorijek pravne države. Mnoge smo već i zaboravili, jednostavno zbog toga što su stare afere zamijenjene novim aferama i tako dalje. Kad konačno dobijemo odgovor pravne države na sve te afere i slučajeve, moći ćemo reći: da profunkcionirala je pravna država, a vlast je ograničena zakonom koji se primjenjuje.demokratizaciju hrvatskog društva jest nepostojanje jasne razlike između moći i vlasti. Problem svih problem i temeljni razlog nefunkcioniranja pravne države u Hrvatskoj je upravo u tome što je vlast moć koja u biti nije ograničena zakonom koji se provodi, koji ne pozna pojam nedodirljivih osoba. U društvima u kojima vlada ovakva podjela nije moguć demokratski deficit, ili jasnije rečeno, novinar ne može dobiti otkaz ako se našali s premijerovom seksualnošću ili premijerkinim brošem.
Pravna država nezakonite postupke i nezakonito ponašanje visokih državnih dužnosnika u pravilu tretira kao loše političke i/ili poslovne odluke, a ista takva ponašanja građana kao kazneno djelo. Pitate se kako dalje? Napredak je ostvariv, ali dugotrajan proces. Kada vlast bude shvaćena onako kako je objašnjeno na početku, živjet ćemo u uređenom društvu. To je krajnja točka na kojoj demokracija može egzistirati i naprijed više ne može.
Bezbroj je otvorenih korupcijskih, kriminalnih i drugih slučajeva i afera u Hrvatskoj i Zagrebu koje godinama čekaju pravorijek pravne države. Mnoge smo već i zaboravili, jednostavno zbog toga što su stare afere zamijenjene novim aferama i tako dalje. Kad konačno dobijemo odgovor pravne države na sve te afere i slučajeve, moći ćemo reći: da profunkcionirala je pravna država, a vlast je ograničena zakonom koji se primjenjuje.
Imamo novoga državnog odvjetnika. Možemo li očekivati promjene u državnom odvjeništvu? I je li pravosuđe općenito jedan od glavnih kočničara razvoja Hrvatske?
Čisto sumnjam i nemam takva očekivanja. Zašto? U Hrvatskoj nema razdiobe zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti. Odluke se donose izvan institucija države u malim interesnim krugovima i lobijima tipa grupe Borg. Zoran primjer je tome poziv predsjednika Vlade Andreja Plenković i predsjednice Republike savjetnicima da nakon izbijanja afere Hotmail vrate novac.
Nakon njihovog poziva sam ironično pozvao sve tajkune i tajkunčiće te druge pljačkaše koji su opljačkali Hrvatsku počev od pretvorbe i privatizacije, predstečajnih nagodbi, ovršnih postupaka i drugih afera da to isto učine da odmah vrate opljačkano i oteto. Iluzorno je od vladajuće “ klike“ očekivati uspostavu pravne države, a poglavito kad im je ministar pravosuđa Bošnjaković.
BiH je nedavno posjetio Erdogan, a uz turski utjecaj jača i utjecaj Rusije. Gdje Hrvati imaju svog saveznika?
Stvar je više nego jasna. Erdogan pokazuje „mišiće“ Europskoj uniji i širi svoje političko i drugo djelovanje u BiH. DemografijaVlast mora početi konačno djelovati ili nas ne će biti. Prvi korak treba biti smjena sadašnje ministrice Nade Murganić i dovođenje Stjepana Šterca ili nekog drugog stručnjaka na mjesto ministra. Vapaji predsjednice Republike su nažalost bez rezultata, kao što su i dugogodišnji vapaji demografskih stručnjaka. Predsjednica Republike i Vlada Andreja Plenkovića su puno toga obećavali i ostali na tome. Kako stvari stoje Vlada će “progurati“ demografsku strategiju, za koju se bojim da će doživjeti sudbinu mnogih strategija u nas koje su mrtvo slovo na papiru.Naravno da to osim Erdoganu odgovara i Bakiru Izetbegoviću i SDA. U takvoj situaciji, situaciji prelamanja i isprepletanja utjecaja Rusije i Turske na prilike u BiH najveći gubitnici su Hrvati.
Europska unija, takva kakva je nema snage i moći da to promjeni. Bez jačeg angažiranja Amerikanaca Hrvati će biti najveći gubitnici. Službena hrvatska vanjska politika prema BiH ne čini niti ima snage i moći popraviti sadašnje stanje.
Hrvatske demografske projekcije su vrlo crne. Zašto političari samo deklarativno govore o tom problemu, a stvarno ne čine ništa za demografsku revitalizaciju?
Hrvatska demografski odumire i svake godine gubi 50-tak tisuća stanovnika. Borba protiv depopulacije je mukotrpan posao koji ovisi o nizu faktora i razvojnih mjera. Zbog prijeteće demografske katastrofe krajnji je čas za oblikovanje i donošenje sustavne i dugoročne hrvatske demografske politike jer nam u protivnom prijeti katastrofa. Nesporno je da Hrvatska ima iznimno lošu i pogubnu demografsku politiku i krajnji je čas da nositelji političke vlasti aktivnije pristupe rješavanju demografske politike.
Predstavnici Vlade na stalna ukazivanja na pogubnu demografsku politiku, ponavljaju kako im je to prioritet i na tome ostaju bez vidljivih i sustavnih i osmišljenih rješenja. Očito izbjegavaju shvatiti da je riječ o pitanju nacionalne sigurnosti. Vladajući, nažalost, ne žele i neće shvatiti da su podaci danas alarmantni, ali bi mogući procesi u budućnosti mogli biti još alarmantniji. Ne pokrenemo li odmah demografsku revitalizaciju, vrlo su izvjesni scenariji s tri milijuna stanovnika za deset godina. Nismo ni svjesni kuda ti procesi vode i u kolikoj će mjeri destabilizirati osnovne sustave u zemlji; sustav radne snage te mirovinski, zdravstveni, obrazovni i financijski.
Vlast mora početi konačno djelovati ili nas ne će biti. Prvi korak treba biti smjena sadašnje ministrice Nade Murganić i dovođenje Stjepana Šterca ili nekog drugog stručnjaka na mjesto ministra. Vapaji predsjednice Republike su nažalost bez rezultata, kao što su i dugogodišnji vapaji demografskih stručnjaka. Predsjednica Republike i Vlada Andreja Plenkovića su puno toga obećavali i ostali na tome. Kako stvari stoje Vlada će “progurati“ demografsku strategiju, za koju se bojim da će doživjeti sudbinu mnogih strategija u nas koje su mrtvo slovo na papiru.
Davor Dijanović
Prilog je dio programskoga sadržaja "Događaji i stavovi", sufinanciranoga u dijelu sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.