DIP: Podaci o istraživanju IpsosPulsa za Ured predsjednika trebali bi biti javno dostupni
Kao hrvatski iseljenik Željko Zidarić pokrenuo je jedno važno i zanimljivo pitanje zlouporaba javnih sredstava u predizborne svrhe. Mi u Hrvatskoj smo već pomalo i oglušili od mnoštva takvih primjera, no on je kao osoba koja živi u zemlji s razvijenim smislom za demokraciju upozorio kako je istraživanje javnog mijenja s kojim je Josipović započeo predsjedničku kampanju, i s kojim je predstavio svoj prijedlog tzv. druge republike, bilo financirano javnim sredstvima. Zidarić je zato kroz niz dopisa pokušao od nadležnih institucija ishoditi objavu svih podataka dobivenih anketom, kako bi oni bili dostupni svima, počevši od ostalih predsjedničkih kandidata koji su ostali u neravnopravnom položaju.
Podsjećamo, istraživanje javnog mijenja je za potrebe Ureda predsjednika Ive Josipovića provela agencija Ipsos puls, upravo one čije su prognoze rezultata predsjedničkih izbora uvelike dominirale hrvatskim medijima tijekom cijele kampanje. Pri tome, urednike ovih medija nije nimalo smetalo što su se predviđanja agencije Ipsos puls na prijašnjim izborima pokazala vrlo netočnima, s grješkama znatno većim od onih koji se mogu objasniti statičkim odstupanjima. Zato su ankete agencije Ipsos pulsa imale i tijekom ove predsjedničke kampanje više prizvuk anketa kojima se formira javno mnijenje, nego anketa kojima se ono ispituje, naravno sve u korist jednog od kandidata. Onoga, čiji je ured neposredno prije početka službene kampanje angažirao za istraživanje javnog mijenja upravo agenciju Ipsos puls i kojoj je pri tome isplaćen javnosti još uvijek nepoznat honorar.
Sve ovo bio je povod za razgovor sa Željkom Zidarićem, budući da cijeli slučaj, rekli bismo, odlično ilustrira nisku razinu stvarne demokratičnosti u Republici Hrvatskoj i zrelosti institucija koje bi demokratski poredak trebale štititi.
U svezi zlouporabi javnih sredstava u predizborne svrhe, prvo pismo uputili ste u predsjednikov Ured još 26. listopada. Što ste u njemu naveli?
Prvo, želim kazati kako je moj osjećaj o ovom slučaju takav da je cijeli sustav bio protiv mene i da su upotrijebljene brojne birokratske IstraživanjeZanimalo me je posebno istraživanje naručeno iz predsjednikova ureda agencije IpsosPuls. Ivo Josipović je poentirao u svojoj kampanji s nečime što i nije baš teško zaključiti i kako smo i sami mogli vidjeli u zadnjih 18 mjeseci preko raznih referendumskih inicijativa da narod traži bolju demokraciju i pošteniju državu. To nije "svemirska znanost". Zato je prvo pitanje kakvo smo uopće trebali istraživanje o tome što mi svi znamo i želimo?prepreke kako bi se spriječilo da dođem do istine. Nitko mi u stvarnosti nije htio pomoći.
Zanimalo me je posebno istraživanje naručeno iz predsjednikova ureda agencije IpsosPuls. Ivo Josipović je poentirao u svojoj kampanji s nečime što i nije baš teško zaključiti i kako smo i sami mogli vidjeli u zadnjih 18 mjeseci preko raznih referendumskih inicijativa da narod traži bolju demokraciju i pošteniju državu. To nije "svemirska znanost". Zato je prvo pitanje kakvo smo uopće trebali istraživanje o tome što mi svi znamo i želimo?
Moje zvanje i radno iskustvo vezano je za marketing, i upotrebljavao sam metode marketinga pri istraživanju kako bih da razumio što kupci i glasači misle i žele. Zato mi je vrlo dobro poznato da oni koji raspolažu s podatcima anketa mogu iz njih izvesti razne analize i pronaći puno drugih stvari u brojevima i podatcima koje imaju.
Znam da se u brojkama mogu naći činjenice, ali i s njima stvoriti laži. Želio sam učiniti svoju vlastitu analizu i vidjeti koje se druge istine mogu pronaći u istraživanju učinjenom po narudžbi predsjednikovoga Ureda. Zato sam tražio od toga ureda „sirove, neobrađene podatke istraživanja, kako bismo moj tim i ja mogli načiniti vlastitu analizu."
Mislio sam da bi bilo važno da i ostali predsjednički kandidati imaju te sirove podatke kako bi ih i njihove ekipe mogle analizirati i tako biti u ravnopravnom položaju.
Kako je tekla prepiska između Vas i Ureda?
Ja sam tražio 10 kg jabuka, oni mi poslali sok od jabuka.
27. listopada dobio sam e-mail iz Ureda predsjednika, potpisan od Danje Silović Karić, gdje je pisalo:
"Poštovani, u okviru niže priloženog linka nalazi se i istraživanje koje ste tražili."
Gđa. Silović Karić mi je poslala poveznicu na objavu na internetskoj stranici Ureda predsjednika. Dakle, poslala mi je javnu informaciju koju sam već imao, ali mi nije pri tome poslala nikakve "sirove podatke".
Odmah sam poslao odgovor u Ured i poručio gđi. Silović Karić da mi nije poslala informaciju koju sam tražio. Objasnio sam u četiri točke što su "sirovi podatci". Dodao sam i pitanje koliko je to istraživanje koštalo.
Nisam dobio odgovor. Onda sam naknadno slao e-mailove u kojima sam podsjećao gđu. Silović Karić na svoja pitanja od 6. i 18. studenoga. Unatoč tome, odgovor nisam dobio.
Dakle, ako smo dobro shvatili, prvi ozbiljniji odgovor iz predsjednikovoga Ureda dobili ste tek 12. prosinca, nakon što ste pritužbu uputili DIP-u. Kako to komentirate?
Pitam se, zašto tako veliki i skupi Ured Predsjednika, i što se tamo radi?
PodatciKao stručnjak za marketing, uvijek sam dobivao sirove podatke. Zašto Ured nije dobio ono što je uobičajeno dobiti? Kako možeš vjerovati tvrtki koja je radila istraživanje ako nemaš sirove podatke po kojima možeš napraviti svoju "štih probu" i provjeriti ih?12. prosinca dobio sam odgovor od Suzane Rebselj iz Ureda Predsjednika u kojem je pisalo:
"Temeljem tog ugovora Ured predsjednika Republike Hrvatske nije ugovorio pa slijedom toga niti došao u posjed sirovih podataka navedenog istraživanja. Slijedom navedenog riješeno je kao u izreci."
Kao stručnjak za marketing, uvijek sam dobivao sirove podatke. Zašto Ured nije dobio ono što je uobičajeno dobiti? Kako možeš vjerovati tvrtki koja je radila istraživanje ako nemaš sirove podatke po kojima možeš napraviti svoju "štih probu" i provjeriti ih?
Tvrtke koje rade istraživanje mogu raditi i krive analize (namjerno ili nenamjerno), a mogu i izmisliti rezultate bez stvarnog istraživanja. Ako nemam sirove podatke, kako mogu provjeriti istinitost i ozbiljnost analize i konačno izvješće?
Pisao sam i pitao samu agenciju IpsosPuls za sirove podatke, a Srđan Dumičić mi je odgovorio:
"Ne možemo komentirati istraživanje koje smo obavili za našeg klijenta s bilo kime drugim. Isto se primjenjuje za sve naše klijente."
Međutim, spomenuto istraživanje agencije IpsosPuls platio je hrvatski porezni obveznik, a ne Ivo Josipović.
Što su Vam odgovorili u DIP-u?
Pitao sam ih koliko je šljiva dobra za jesti. Oni su pogledali šljivu s jedne strane i rekli mi prvo da je dobra. Nisu pogledali unutar šljive i provjerili ima li crva.
28. listopada poslao sam žalbu i u DIP i u Ured povjerenika za informiranje.
5. prosinca sam dobio odgovor Ureda povjerenika za informiranje da su dobili moju žalbu. Tako mi je Anamarija Musa mi je napisala: „Dat ćemo visoki prioritet Vašem zahtjevu, no ovisimo o odgovoru javnog autoriteta u pitanju". Osim ovog odgovora od gđe. Musa nisam dobio više ništa.
5. i 10. prosinca poslao sam e-mail DIP-u podsjećajući ih da nisam dobio odgovor na moje žalbe.
Kasnije 10. prosinca dobio sam odgovor iz DIP-a, kojeg je potpisala gđa. Aleksandra Jozić Ileković.
U tom odgovoru je po mojoj procjeni bilo puno birokratskih fraza. Najvažniji je bio kraj koji mogu sažeti ovako: Predsjednik ne radi ništa protiv KampanjaMislim kako je očigledno da je Ivo Josipović kao predsjednik želio znati što narod misli u svrhu dolazećih izbora. On bi inače naručio to istraživanje kada je narod tražio prvi referendum i imao bi svoju konferenciju za medije 18. svibnja. Ovako, raditi ovakvu vrstu istraživanja u listopadu i imati konferenciju za medije 18. listopada mi izgleda kao stvaranje strategije za kampanju i kao komunikacija uoči kampanje.zakona - on radi svoj posao kao predsjednik. Konkretno, gđa. Jozić Ileković je između ostaloga napisala:
"Nadalje, iz teksta obraćanja predsjednika Ive Josipovića na toj raspravi se može zaključiti da Ured predsjednika nije naručio predmetno istraživanje u svrhu izborne promidžbe Ive Josipovića kao kandidata na predsjedničkim izborima, već u svrhu razmatranja pitanja vezanih uz potrebu promjena određenih ustavnih odnosno zakonskih rješenja"
No, ja se s time ne slažem. Mislim kako je očigledno da je Ivo Josipović kao predsjednik želio znati što narod misli u svrhu dolazećih izbora. On bi inače naručio to istraživanje kada je narod tražio prvi referendum i imao bi svoju konferenciju za medije 18. svibnja. Ovako, raditi ovakvu vrstu istraživanja u listopadu i imati konferenciju za medije 18. listopada mi izgleda kao stvaranje strategije za kampanju i kao komunikacija uoči kampanje.
Ako se analizira komunikacijska strategije Ive Josipovića poslije 18. listopada, i ako je njegova programska strategija velikim dijelom vezana za ustavne promjene i navodnu bolju demokraciju, jasno je da ta strategija izrasta iz tog istraživanja i da je to istraživanje daleko važnije za predsjedničkog kandidata Ivu Josipovića nego za predsjednika Ivu Josipovića.
Ono što smo od GONG-a mogli vidjeti tijekom ove kampanje bila je prijava protiv gđe. Kolinde Grabar Kitarović i HDZ-a zbog navodnih nepravilnosti u financiranju kampanje, što se kasnijom provjerom DIP-a pokazalo potpuno neosnovanim. Jesu li u GONG-u pokazali kakav interes za Vaše primjedbe na rad predsjednikova Ureda?
To nije naš problem.
27. listopada poslao sam žalbu GONG-u.
28. listopada sam dobio odgovor, od Natalije Mirković iz GONG-a:
"GONG je nevladina organizacija koja nema ovlasti u takvim stvarima, Mi smo trust mozgova i možemo Vam pomoći samo savjetima o takvim pitanjima."
Gđa. Mirković mi je rekla da pošaljem pitanje u Ured povjerenika za informiranje, a Dragan Zelić mi je rekao da pošaljem pitanje na Državno izborno povjerenstvo - DIP.
Ovakvu reakciju GONG-a iskreno nisam razumio, budući da sam uvijek mislio da je mandat GONG-a nadgledanje pravilnosti izbora. GONG puno govori protiv nepravilnog rada HDZ-a, a šuti u slučaju SDP-a. Pitam se sada, tko i što je GONG? Koliko su oni uopće neutralni? Za što točno GONG dobiva mnogo novaca, uključujući i javne financijske izvore?
22. prosinca DIP je uputio dopis Uredu predsjednika RH, kojeg je dostavio i Vama, u svezi Vašeg traženja. U zaključku tog dopisa, kojega je potpisala potpredsjednica DIP-a Aleksandra Jozić-Ileković stoji: „Ako je predmetno istraživanje javnog mnijenja plaćeno sredstvima iz državnog proračuna, podaci o takvom istraživanju trebali bi biti javno dostupni odnosno objavljeni te bi se trebali dostaviti svakom zainteresiranom građaninu na njegov zahtjev." Dopis DIP-a Vam je očito na kraju dao za pravo. No, mislite li da će se nešto promijeniti, odnosno, hoće li po Vašem mišljenju Ured predsjednika postupiti kako bi prema zadnjem tumačenju DIP-a morao?
Predsjednikov Ured mi je i do sada lako mogao dati tražene informacije da je htio. Samo se trebalo naložiti g. Srđanu Dumičiću da mi ih pošalje. Sada, nakon što su održani izbori, mogu samo reći kako su Ivo Josipović i njegova kampanja imali definitivnu prednost imajući na raspolaganju sve podatke. Štoviše, tko zna što je sve pisalo u sirovim podatcima, odnosno što se još sve skrivalo u njima. Mi to jednostavno ne znamo.
Treba isto reći kako sam u svojem drugom zahtjevu od predsjednikovog Ureda tražio podatke o tri dodatne stvari:
1. cijeni istraživanja agencije IpsosPuls,
2. ugovoru i djelokrugu istraživanja
3. tko je sve imao pristupa istraživanju.
Predsjednikov Ured nije mi dao nikad ove informacije. Ured povjerenika za informiranje samo je čekao na odgovor predsjednikovog Ureda kako bi nešto poduzeo i tako je prošlo više od dva tjedna prije bilo kakvog uvida u moj zahtjev.
U principu, sljedeći korak DIP-a trebao bi biti istraživanje izborne nepravilnosti.
Kako Vi kao osoba koja dugo živi u Kanadi općenito gledate na izbornu kampanju u Hrvatskoj, ulogu medija, udruga civilnog društva poput GONG-a i agencija za istraživanje javnog mnijenja poput Ipsos pulsa?
Propaganda je jača nego istina i novinarstvo.
AnketeAko se ankete rade prefesionalno, nije bitno tko radi anketu, rezultati će biti približno jednaki. To je znanost - statistika. Naravno, bit će manjih razlika, možda +/- 3% (margina pogrješke i razina pouzdanosti), ali u Hrvatskoj su razlike između raznih anketa znatno veće, kao i razlike s konačnim ishodima izbora. Tu nešto sustavno nije u redu.U Hrvatskoj kod velikih medija ne vidim pravo novinarstvo. Kako bi birači mogli donijeti odgovornu odluku za koga glasovati, trebaju znati istinu. Žalosno, ali hrvatsko novinarstvo ne izvještava tu istinu, nego pokušava stvarati istinu, a to je propaganda.
Ovdje u Kanadi svaki medij malo navlači na svoj spin, i to je normalno, jer svake novine se obraćaju drugoj demografskoj i psihografijskoj grupi (svojim čitateljima, kupcima). Ali sve novine približno jednako govore o anketama - sve ankete su približno jednake po rezultatima.
Naime, ako se ankete rade prefesionalno, nije bitno tko radi anketu, rezultati će biti približno jednaki. To je znanost - statistika. Naravno, bit će manjih razlika, možda +/- 3% (margina pogrješke i razina pouzdanosti), ali u Hrvatskoj su razlike između raznih anketa znatno veće, kao i razlike s konačnim ishodima izbora. Tu nešto sustavno nije u redu.
Istinu vidim na blogovima i na nezavisnim portalima, gdje ljudi razgovaraju i jedan drugome daju male djeliće istine. Danas u Hrvatskoj istine ne bi bilo bez nezavisnih portala, ali je i njihov domet ograničen.
I dozvolite mi nekoliko zaključnih misli. Ako je Ivo Josipović radio istraživanje kao predsjednik, a ne kao kandidat, zašto ne želi dati sve informacije o istraživanju svim kandidatima? Hrvatski poreznik je platio za to istraživanje i svi podatci pripadaju svakom poreznom obvezniku. To su javni podatci. Kako ja vidim, nešto se skriva. Pitam se, ako skrivaju, što i zašto skrivaju? Gdje su sirovi podatci?
O. Barišić
PRILOG - Dopis DIP-a od 22. prosinca