Kao što smo već pisali na Portalu, u Splitu se do 31. ožujka može razgledati kiparska izložba U POTRAZI ZA SVETIM, koja se održava u Galeriji Sveučilišne knjižnice Ruđera Boškovića, Sveučilišta u Splitu, u okviru Dana kršćanske kulture. Objavljujemo osvrt sudionice izložbe akademske kiparice Dijane Ive Sesartić na sadržaj izložbe, njezino značenje, utjecaj i rezultate polumjesečnog održavanja. (hkv)

U potrazi za svetim – slike s izložbe

Nakon svih slatkih muka i teških fizičkih radova i zahvata koji prethode otvaranju jedne kiparske izložbe, autori zastanu i pogledaju učinjeno. U samom postavu neophodno je ugoditi i balansirati sve moguće vidljive suodnose potrebne za razumijevanje i iščitavanje postava. U pripremi nikada dovoljno vremena pa se koriste i zadnji sati pred samu svečanost otvaranja za provjeriti svjetlost, točnost teksta na legendama uz umjetnička djela, boju na postamentima, cjelovitost skulptura, suodnos i dr.

 FOTO 1.jpg

 Balansiranje reflektora i svjetlosti na skulpturama koje je ugodio kustos izložbe Davor Stipan (snimio I. B. Imrović)

FOTO 2.jpg

Radna atmosfera pred završnicu, Davor Stipan u konceptu svjetlosti, Lucija Sesartić daje zadnju šminku postamentima skulptura (snimio I. B. Imrović)

Prekrasan prostor Galerije Sveučilišne knjižnice je ispunjen radnom atmosferom i pozitivnom ocjenom i odlukom da je konačno sve na svom mjestu. Posjetitelji postaju svjedoci tog uzvišenog trenutka punog govora, zahvala, nadanja, pjesme koju izvodi vokalna skupina Chorus Cantores.

FOTO 3.jpg

Kipar Ivan Branko Imrović i kustos Davor Stipan u suglasju pred početak otvaranja (snimila Lucija Sesartić)

FOTO 4

Prvi posjetitelji polako ulaze (snimila Lucija Sesartić)

FOTO 5.jpg

Razgledavanje i prve polemike (snimila Lucija Sesartić)

FOTO 6.jpg

Odmah padaju i prve snimke izloženih skulptura u obradi mladih nadolazećih kustosa. (snimila Lucija Sesartić)

FOTO 7.jpg

Svečani govori kustosa, autora, prorektora (snimila Lucija Sesartić)

FOTO 8.jpg

Vokalna skupina Chorus Cantores u izvedbi starih korizmenih napjeva

U večeri otvaranja događa se uznemirenost pojedinim detaljima i neviđenim izvedbama. Promatram sa strane i primjećujem brojnost i koncentraciju ljudi i polemike oko skulpture Sv. Bernarda u aluminiju. Lupaju , pokušavaju grebsti noktima.. .nevjerojatni prikaz „nevjernih Toma“, tik uz rad koji je tehnički doveden do savršenstva izvedbe. Grane gloga i trešnje, svaka samostojno odlivena u aluminij, povezane su u kompoziciju lika zaštitnika planinara, šuma ..Dobro da je u nevjerici sve opipljivo. Začudno kako „prizemna tehnologija prošlosti“ može uzburkati sofisticirane umove modernih tehnoloških dostignuća.

FOTO 9.jpg

Ni opipu se ne vjeruje iako jasno ukazuje na hladnu mekoću aluminija (snimila Lucija Sesartić)

Uz radove konja redefiniranih formi, izniklih u nova, gotovo mitska bića i stabla koja zanosno uzdižu svoje nabujale krošnje ka nebu, posjetitelji se smješkaju onim zaboravljenim osmijehom dječje duše. Vidim i prepoznajem radost u njima. To je više nego očito u njihovom pogledu; na skulpturu jabuke iz koje još uvijek progovaraju crvići rajskih vrtova, kišne oblake ( mali i veliki) što kapima kiše prizivaju melodiju poetskih snoviđenja autora Petra Ujevića. Ali kolega Ujević unosi dramatičnost svake zbilje kroz dvije središnje kiparske kompozicije Izak i Posljednja večera. Tu zastaje dah od težine tektonskih uznemirenih kiparskih volumena i uvjerljivosti sadržaja utkanih u epidermu kiparske cjeline. Vidim, teško odvajaju pogled, vuče ih sve više upravo najteži zemaljski prikaz Kristovih dana među prijateljima, apostolima. Tada u okretu, tek uz pomisao da će olakšati težinu misli, zahvaća ih susret s križnim postajama - Šimun Cirenac pomaže Isusu nositi križ. Dobro je da su već na samom početku izložbenog postava ušli u zajednički hod ka svetosti.

FOTO 10.jpg

Petrove krošnje koje streme u nebo

FOTO 11.jpg

Oblak i konj Petra Ujevića (snimio Goran Jeličić)

FOTO 12.jpg

Petrova Jabuka iz rajskog vrta ispod Raspela u drvu i bronci (snimio Goran Jeličić)

FOTO 13.jpg

Skulptura Izak, Petra Ujevića (snimio Goran Jeličić)

FOTO 14.jpg

 Posljednja večera, Petar Ujević, (snimio Goran Jeličić)

FOTO 15.jpg

Šimun Cirenac (snimio Goran jeličić)

I upravo tu dočekuje ih ultimatum, skulptura Lady Godiva ll., svučeni ljudski oklop kiparice, prebačen preko umornog, jakog i stamenog konja. Ruke rasplinute kroz prozračnost mreže i voska jasno poručuju; ovo dalje predala sam do kraja Vama, ako želite pogledati i razumjeti, morate i sami dati sebe. Kako god bilo, vidim vraćaju se u nevjerici nakon krugova obilaska upravo tom kiparskom djelu. Možda niti tu ne vjeruju, sumnjaju...

Lijevo je kompozicija dva poprsja, Prorok i Anđeo Gabrijel, odišu smirenošću nekih pradavnih hramova posvećenih najvećim umovima svetih misli, razmak između tog svetog mira priziva galop kompozicije Povjerenje. Još na lijevoj strani privlači pozornost sasvim fluidna kiparska kompozicija Sarkofag Sv. Dujma / Pelin i Med/ izvedena u vosku. Sadržaji i materijali utkani u njenu izvedbu pročišćena su veza prirode i svih njenih mogućnosti razvoja života i onog tako nužnog hoda u nama ka Bogu, ka Svetosti. Tu već snažno pogled privlače uzdignuta svetačka koplja kipara Ivana Branka Imrovića. Ispunila su prostor galerije do kraja, ali i sasvim otvorila nebo nad cijelim postavom pa i krovom galerije. Vertikale na čijim vrhovima kao strijele lete ka nebu siluete Krista, svetaca (Sv. Leopold Mandić, Blaženog Stepinca, Isusove Majke Marije, blaženog Pape Ivana Pavla ll.) . Kustos izložbe Davor Stipan naglasio je da su „poput katedralnih tornjeva koji u svojoj spiritualnoj nepokorenosti pomiruju uskovitlanost zemlje i snovitost neba“. I doista, gledajući visoko u njih doživljavamo prizor pogleda u vrhove srednjovjekovnih katedrala koje svojom arhitektonikom streme Bogu. Iako su koplja i vertikale tanke i prozračne posjetitelji se polako i oprezno kreću, usporavaju korak upravo poradi tog pogleda ka gore. Zanimljiva dinamika hoda zaustavlja ih pred zidom na kojem su dva crteža, tek fragmenti velikog crtačkog opusa Ivana Branka Imrovića. Tu su crtački virtuozno utjelovljeni Papa Ivan Pavao ll. i Krist. Sada, kad bi se činilo da je Svetački krug zatvoren, pogled klizi dalje do Gospe sa djetetom Isusom u naručju, koja svojom nježnošću pokreće volju za novim traženjima i pogledima kroz kristaliziranu staklenku epoksilne smole nad kojom egzistira predivan svetački lik Leopolda Mandića. Opus kolege Ivana Branka Imrovića ponovo otvara i vraća mu novi krug kovitlanja prema ponorima Svetačkog Neba perforirani kameni prolaz Anđela Gabrijela koji kiparica Dijana Iva Sesartić snagom najtvrđeg granita na svijetu upravo otvara čarobnim dimenzijama našeg duha.

FOTO 17.jpg

 Prorok i Anđeo Gabrijel, portreti, autorice Dijane Ive Sesartić (snimio I.B.Imrović)

FOTO 18.jpg

Sarkofag Sv. Dujma / Pelin i Med/ D.I. Sesartić, (snimio Goran Jeličić)

FOTO 19.jpg

Svetačka koplja i stupovi, I.B.Imrović (snimio I. B. Imrović)

FOTO 20.jpg

Crteži i stup Blaženog Alojzija Stepinca (snimio I. B.Imrović)

 

FOTO 21.jpg

Sv. Leopold Mandić u molitvi kipara I.B.Imrovića (snimio Goran Jeličić)

FOTO 22.jpg

Anđeoski prolaz, perforirana granitna stijena kiparice D. I. Sesartić snimio I.B.Imrović

Mašta fluidnih pocinčanih mreža priča o Rajskim vrtovima i suživotu Adama I Eve...

Gubi li se tu prostor i tlo pod nogama posjetitelja jer primjećujem da zastaju i s centralne točke tik uz aluminijskog Sv. Bernarda, čipkastom iluzijom zanesenosti teško odlučuju na koju stranu ponovo zaploviti kroz ovaj kiparski uskovitlani svijet potrage za Svetošću?!

FOTO23.jpg

Svetačko koplje, Krist, rad I. B. Imrovića (snimio Goran Jeličić)

Pogled na ulaznu stranu galerijskog prostora ponovo započinje priču o Muci i Kristovom razapinjanu kroz brončano i monolitno drveno raspelo kipara Ujevića. Sve nas vodi našem osobnom putu životne kalvarije do Uskrsnuća, gdje upravo kroz ovu kiparsku izložbu sasvim spoznajno i svjesno zaključujemo da je Put dug i težak, ali da na njemu nismo sami, ni ostavljeni, ni slabi. U Krista uronjeni utiremo put Svetosti.

FOTO 24.jpg

Učenice Umjetničke škole Split u promišljanju o izložbi (snimila Lucija Sesartić)

Dijana Iva Sesartić

Čet, 22-05-2025, 12:41:11

Potpora

Svoju članarinu ili potporu za Portal HKV-a
možete uplatiti i skeniranjem koda.

Otvorite svoje mobilno bankarstvo i skenirajte kod. Unesite željeni novčani iznos. U opisu plaćanja navedite je li riječ o članarini ili donaciji za Portal HKV-a.

barkod hkv

Komentirajte

Zadnji komentari

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

AKT

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2025 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.