Zlatko MilišaZlatko Miliša karikatura

Šutnja je zlo

 Prijateljski odnos s djecom

Ova vremena su izrodila nove generacije roditelja, od kojih neki podržavaju prijateljski odnos s milišadjecom. Pogrješno je rezoniranje da odrasli i djeca mogu biti ravnopravni i/ili "pravi prijatelji". Prijateljstva među vršnjacima nije moguće uspoređivati s odnosima privrženosti roditelja i djeteta ili profesora i učenika. Djeca trebaju autoritativne roditelje i nastavnike, a ne (da u njima imaju) prijatelje.

Odnos starijih i mladih podrazumijeva poštovanje autoriteta i hijerarhije. Epidemiju popustljivosti u odgoju prate roditeljske želje da postanu prijateljski povezani s vlastitim djetetom. Kod popustljivog odgoja dolazi do zamjene uloga. Sve češće se tinejdžeri hvale kako imaju cool roditelje jer im sve toleriraju. To ide i do bizarnih situacija da se s roditeljima opijaju, puše travu, imanju neograničene slobode... Odavna tvrdim da bez blagog oblika strahopoštovanja nema zdravog odgoja. Istraživanja pokazuju "da je za odgoj djeteta bolje biti prestrog nego suviše popustljiv" (L. E. Shapiro u knjizi "Kako razviti emocionalnu inteligenciju djeteta").

Roditelji ne mogu biti prijatelj djeci

Kod odraslih i djece nisu iste odgovornosti niti posljedice odlučivanja. Nepoštivanje autoriteta i granica urušava odnos starijih i djece jer ogromne su razlike; od godina, iskustva, znanja..., da bi se govorio o navodnom prijateljstvu među djeca“jednakima”. S druge strane, djeca se u prijateljstvu s vršnjacima zabavljaju, što im je jadan od važnijih prioriteta. U međuvršnjačkom prijateljstvu bi trebao biti ravnopravan odnos.

Poželjni obiteljski odnosi odraslih uključuju iskrene razgovore, povjerenje i suosjećanje. Oni ne mogu biti prijatelji djeci jer su dužni postavljati granice i snositi odgovornost za postupke djece. U suprotnom gubi se roditeljski autoritet. Roditelj su odgovorni za odgoj djece i postavljanja granica: kada trebaju ustajati, ići na spavanje, što i kada jesti, kod koga idu u posjete i koliko će dugo biti. Dijete (i) o tome ne smije samostalno odlučivati.

U roditeljskom domu i školi jednako su važni odnosi povjerenja i poštovanja. Najpoželjnija je situacija kada su stariji uzor djeci.

Profesori nisu prijatelji učenicima

Učitelj ocjenjuje, disciplinira i rukovodi razrednim odjeljenjem... Učenici cijene stroge i pravedne profesore, a ne "šminkere", zabavljače i sl. Talijanski psiholog Vittorino Andreoli (najbolje) učitelje vidi kao "dirigente orkestra". Učenici ih percipiraju kao otvorene, poštene, cijenjene, vrijedne, dosljedne osobe koje uživaju u svom poslu, suradljive – učiteljicaspremne za pomoć svima. Suprotnost njima su nastavnici "zabavljači" (koji učenike shvaćaju kao dio ekipe ili publiku).
Ako profesor otvoreno favorizira neke učenike kao "prijatelje", onda se ruši osjećaj razrednog zajedništva. Od nastavnika se očekuje da je pristupačan i ne krši profesionalne granice. Roditelji ili učitelji postavljaju granice, preuzimaju na sebe odgovornost, a to su temelji zdravog odgoja.

U prijateljskim odnosima kod mladih ne bi trebalo biti hijerarhije, osobito kada se dijele intimne tajne. Djeca i mladi imaju slične potrebe, želje, preferencije i emocije. Odatle je uzajamnost odnosa intenzivnija. U takvim odnosima nema ograničenja, a koja su podrazumijevajuća u kućnom ili školskom ambijentu. Roditelji i učitelji slušaju dječje želje, podržavaju ih ako su opravdane i ne traže "uzvraćanje" kao u vršnjačkim odnosima. Emocionalno bliski odnosi su poželjni – pod uvjetom da učitelji ne gube svoju profesionalnu ulogu.

Primjeri poželjnih profesora i roditelja

U knjizi skupine autora "Lijepo je biti roditelj" opisane su osobine odgajatelja: strpljivi su, tolerantni, prilagodljivi, pozitivan su primjer djeci, uživaju u radu, usavršavaju odgojne vještine, samopouzdanje prenose na djecu, respektiraju mišljenja drugih, u svakom trenutku spremni su pomoći... Mišljenje drugih prihvaćaju u korigiranju vlastitih iskaza, ili postupaka. Ovim stilom odgoja formira se sukonstrukcijski model, gdje je vidljiv doprinos svakog pojedinca kod donošenja skupnih odluka. Demokratski ili autoritativni odgajatelji vješto spajaju privrženost djeci i kontrolu.

Alexandre Havard u knjizi "Istinsko vodstvo" smatra da je kvalitetan odgajatelj autoritativan, pomaže drugima, pravedan je, hrabar, razborit, dosljedan, širi povjerenje i dobro raspoloženje, poučava, a ne zapovijeda. Takvi iskazuju empatiju tako što sa svakim sudionikom odgojno-obrazovnog procesa postupaju kao s jedinstvenom i neponovljivom osobom. U kvalitetnom odgoju razvija se dijalog i tolerancija. "Kako možemo zamjerati dugome da nas ne sluša, a sami nismo razvili kulturu slušanja? (P. Brajša) U djelotvornoj komunikaciji nema tračanja niti optuživanja.

Ljubljenje u usta vlastite djece i prava na odabir spola

Neki roditelji prakticiraju suvremene "zabave", na primjer ljubljene vlastite djece u usta. Pored toga, odijevanju ih u suprotni spol. Uzor su im celebrity i sljedbenici rodne ideologije. Smatraju da je to način demonstracije dječjih prava na izbor i pokazivanja ljubavi prema njihovom djetetu. Tvrde da je to znak snažne privrženosti te da u tome nema ničega rodna idelogijaupitnog. "No, struka zna da djeca mlađa od 6,7 godina ne mogu razumjeti razliku između roditeljske nježnosti i seksualizirane bliskosti... To ne znači da će dijete doživjeti poljubac kao seksualan, ali mu šaljemo zbunjujuću poruku tko ima pravo na kontakt s kojim dijelom njegovog tijela.... Roditelji trebaju znati da se na taj način zamagljuju granice u odnosima i s vršnjacima i s drugim osobama." (Gordana Buljan Flander)

Facebook prijateljstva i poučni primjer

Od pojave Facebooka prijateljstvo je izgubilo svoj pravi smisao. Nisu izolirani slučajevi da (osobito) srednjoškolski profesori od svojih učenika zatraže FB prijateljstvo. Učenike stavljaju u neugodnu poziciju pa bi takve ponude trebalo zabraniti! Na svu sreću postoje nastavnici koji odudaraju od takve vrste dodvoravanja učenicima...

Maturanti su profesora Lovru Grgića naveli kao uzora. Na pitanje treba li profesor biti prijatelj s učenicima, Grgić odgovara – odlučno ne. No, dodaje da treba imati "prijateljski gard prema njima". To nisu iste stvari. "Ako ste malo nekonvencionalni i ako s njima razgovarate na način koji je drugačiji od prosjeka profesorskog pristupa, onda će se i oni s vama razgovarati na drugačiji način..." Navodi primjer kada im ispričate svoju priču "da ste se vi napili na svom maturalcu prvu večer toliko da se ne sjećate što se događalo i da je to bilo glupo, i da to nema nikakvog smisla jer to nije niti zabavno... "

Zaključno

Roditelji ili učitelji postavljaju granice i preuzimaju na sebe odgovornost. To su temelji zdravog odgoja. Od pojave Facebooka i korisnika koji se hvale kako imaju na stotine prijatelja pridružuju se izjave onih roditelja i profesora koji djecu smatraju svojim prijateljima. Ove pojave i činjenice degradiraju prijateljstvo kao jednu od najvažnijih ljudskih vrjednota.

dr. sc. Zlatko Miliša prof.

 

HKV.hr - tri slova koja čine razlikuAgencija za elektroničke medijePrilog je dio programskoga sadržaja "Događaji i stavovi", sufinanciranoga u dijelu sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

 

Uto, 2-12-2025, 13:34:22

Potpora

Svoju članarinu ili potporu za Portal HKV-a
možete uplatiti i skeniranjem koda.

Otvorite svoje mobilno bankarstvo i skenirajte kod. Unesite željeni novčani iznos. U opisu plaćanja navedite je li riječ o članarini ili donaciji za Portal HKV-a.

barkod hkv

Komentirajte

Zadnji komentari

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

AKT

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2025 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.