Reforma obrazovanja
Jedna od najčešće spominjanih navodnih izjava francuskog kralja Luja XIV (Bogomdani, Veliki, Kralj Sunce) jest ona o poistovjećivanju sebe samog s državom koju isti kralj predstavlja: „Država – to sam ja“. Ta se izjava iznosi kao sjajan opis doba apsolutističkih vladara Europe poput već spomenutog francuskog kralja Luja XIV., ruskog cara Petra Velikog i habsburške carice Marije Terezije (i samog apsolutizma u cjelini). Njihovo obilježje apsolutističke vlasti bile su brojne i značajne – reforme.
Reforma o kojoj „bruji“ cijela hrvatska (bjelosvjetska zasada ne no nećemo morati dugo čekati, sjetimo se samo naručenih članaka o svakoj mogućoj vrsti navodnog fašizma ministra kulture dr. Hasanbegovića) javnost jest reforma sustava obrazovanja odnosno Kurikularna reforma.
Što se tiče Kurikularne reforme odnosno rasprave vezano uz reformu obrazovanja treba reći kako je polučila određene rezultate s ciljem poboljšanjem uvjeta školstva i ProsvjedKoji je cilj pristupanja odnosno priključenja najavljenom prosvjedu za 1. 6. 2016.? Teško je na to pitanje odgovoriti jer niti samo vodstvo SHU očito nema osnovnu ljudsku kompetenciju – uvažavanje različitosti i i pravo na slobodno (naravno prije svega argumentirano) izražavanje stavova. A to je sve što su konstruktivni kritičari htjeli – ukazati na nedostatke dijela novog Kurikuluma.znanja te sposobnosti (kompetencija) općenito u budućnosti. Javile su se brojne stručne (ekspertne) zajednice, institucije, ali i pojedinci. Svi su oni za reformu koja će pratiti napredak društvenih procesa u cjelini. Na kraju svako vrijeme nosi svoja znanja i sposobnosti, a vrline bi trebale biti univerzalne i svevremenske. I sada odjednom, nakon što su došli prigovori, pohvale i savjeti, brojne reakcije od kojih niti jedna nije usmjerena na stručnost (ekspertnost) ljudi koji su više mjeseci radili novi Kurikulum, nema zajedničkog puta i interesa svih nas zajedno nego će biti onako ultimativno kako ja kažem i nikako drugačije. Nisu li konj i magarac pametniji od čovjeka samog?
Za 1. 6. 2016. najavljen je i prosvjed mnogih udruga (GOOD inicijativa) i pojedinaca. Potporu prosvjedu pružiti će i političke stranke navodnog liberalnog pogleda (to je ona „bolja Hrvatska“ koja je naučena na povlađivanje i potvrdno kimanje glavom nikako ne na propitkivanje) te sindikati zaposlenih u obrazovanju - Sindikat hrvatskih učitelja i Preporod.
Izražavam svoje nezadovoljstvo najavom Sindikata hrvatskih učitelja (SHU) kako će održati prosvjed odnosno priključiti se prosvjedu s ciljem potpore gospodinu Borisu Jokiću i njegovom ekspertnom timu (nije li preporuka rabiti hrvatske izraze u obrazovanju i sporazumijevanju ukoliki isti naravno postoje?) na odlasku na ultimativnom pokušaju rješenja problema.
Politikantske ideje
Koji je cilj pristupanja odnosno priključenja najavljenom prosvjedu za 1. 6. 2016.? Teško je na to pitanje odgovoriti jer niti samo vodstvo SHU očito nema osnovnu ljudsku kompetenciju – uvažavanje različitosti i i pravo na slobodno (naravno prije svega argumentirano) izražavanje stavova. A to je sve što su konstruktivni kritičari htjeli – ukazati na nedostatke dijela novog Kurikuluma. Nekima od kritičara se zamjeralo kako su „isključivi“ (što ta „isključivost“ treba značiti i kako je uopće objasniti?). SHU je mogao članovima sindikata ponuditi demokratsko PolitikantstvoUmjesto da se bave politikanskim idejama i svrstavaju na stranu kvaziliberalnih udruga bolje bi bilo da svoje svakodnevne aktivnosti usmjere na jačanju prava i uvjeta rada svih odgojno-obrazovnih radnika bez obzira na njihova društvena usmjerenja. I da potiču jasnu i konstruktivnu raspravu, a ne da vode isključivu politiku „mi ili oni“, toliko popularnu zadnjih mjeseci. Neka se izbore da profesori i učitelji koji su radili na prijedlogu Kurikuluma budu plaćeni i da država namiri sve potrebne zaostatke i dugovanja.izjašnjavanje na referendumu i pitati članove što misle o prijedlogu reforme trenutne radne skupine – no to nisu učinili nego se drže krilatice: „Kurikulum – to sam ja (gospodin Jokić). A imali su više nego dovoljno vremena počevši od petka 27.5. 2016. preko ponedjeljka i utorka pa čak i srijede 1. 6. 2016.
Umjesto da se bave politikanskim idejama i svrstavaju na stranu kvaziliberalnih udruga bolje bi bilo da svoje svakodnevne aktivnosti usmjere na jačanju prava i uvjeta rada svih odgojno-obrazovnih radnika bez obzira na njihova društvena usmjerenja. I da potiču jasnu i konstruktivnu raspravu, a ne da vode isključivu politiku „mi ili oni“, toliko popularnu zadnjih mjeseci. Neka se izbore da profesori i učitelji koji su radili na prijedlogu Kurikuluma budu plaćeni i da država namiri sve potrebne zaostatke i dugovanja.
Bilo bi dobro ukoliko bi vodstvo SHU pročitalo i neke od osvrta na trenutna događanja oko kurikularnih nedoumica, a koji nisu napisani na portalima tipa „Telegram“, „index“, „net“, „tportal“ ili „24sata“ (to su oni na kojima svaki drugi naslov počinje s „evo“). Postoji i onaj drugačiji pogled na trenutnu kurikularnu zavrzlamu portala narod.hr, bitno.net (sjajan članak kolumnistice Nikoline Nakić o toj temi) i direktno.hr te naravno portala Hrvatskog kulturnog vijeća, kao i osvrte na prijedlog Kurikularne reforme.
Reforma obrazovanja se ne može raditi navrat-nanos i nikako ne bez sporazuma svih stručnih čimbenika unutar obrazovne zajednice počevši od one akademske. Samo ćemo tako uistinu dobiti „iskren i pošten pokušaj postizanja boljeg u kojem se više ne pita što je ova zemlja mogla biti i što jest, već što Hrvatska može biti“ kako bi se izrazio gospodin Jokić. A političke strukture, ukoliko im je stalo do eksperimentiranja u školstvu, uvijek imaju opciju eksperimentalno povisiti plaće odgojno-obrazovnim djelatnicima, a ne ih smanjivati.
Igor Baldassi
Prilog je dio programskoga sadržaja "Događaji i stavovi", sufinanciranoga u dijelu sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.