«Sada ćemo pojedinačno utvrđivati odgovornost pet institucija i njihovih odgovornih ljudi, Centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Agencije za odgoj i obrazovanje, Agencije za strukovno obrazovanje, Vijeća za provedbu državne mature i voditelja projekta državne mature Petra Bezinovića... Netko od njih morat će snositi posljedice i jasno mi objasniti zašto su mi prikrivali istinu» – rekao je u ponedjeljak poslijepodne ministar znanosti, obrazovanja i športa prof. dr. Dragan Primorac nakon žestokih prosvjeda učenika koji su, nezadovoljni, tražili odgodu državne mature za godinu dana. Zanimljivo je kako se o polaganju državne mature naveliko priča više godina, a posljednje tri veoma ozbiljno. Zanimljivo je i to kako se nakon tako opsežnih priprema i «odlične» organizacije od strane ministarstva na koju je potrošeno tko zna koliko novaca, nakon učeničkih protesta, u par sati, mjesec dana pred maturu(!!), ministar ipak priznaje nepripremljenost!
Bez dodatnih konzultacija u ministasrtvu, s ravnateljima, profesorima, učenicima, bez analize stanja, ekspresno i ekspeditivno, što naznačuje mogućnost da je ovdje zapravo riječ o političkoj odluci sa samog državnog vrha. Bez politike čitava priča naravno nije mogla proći, no način na koji se između stranački problemi HDZ-a i SDP-a lome preko leđa djece u jednom od najključnijih razdoblja u njihovim životima potpuno je neprihvatljiv i zaslužuje najgoru osudu. Naravno, posve je svejedno s koje strane vjetar puše i dali su učenički prosvjedi potaknuti s jedne ili s druge strane. Ono što je bitno jest da se na taj način pažnja usmjerava jedino i isključivo na prikupljanje jeftinih političkih bodova, a odvlači od onih kojima j trenutno najpotrebnija, a to su djeca i ono što ona govore. A učenici se žale što se samo mjesec dana prije najavljenoga održavanja završnog ispita nikakvi detalji nisu mogli saznati, dakle što, kako i na koji način učiti, kao i na činjenicu da je pravilnik trebao biti donijet puno ranije, kako njihova generacija ne bi ispala skupinom «pokusnih kunića».
Kriteriji ocjenjivanja i vrednovanja rezultata mature također su potpuno magloviti, kao i činjenica da li će svi fakulteti priznavati njene rezultate ili, kako je od strane nekih najavljeno i dalje održavati prijemne ispite, jer se na kraju krajeva na njihovom provođenju navodno i odlično zarađuje. Nakon što se javnost svim silama već duže vrijeme trudio uvjeriti kako je organizacija provođenja državne mature odlična, a onda od nje u samo nekoliko sati i samo nekoliko dana prije održavanja odustalo kao od neadekvatno pripremljene, ministar bi Primorac trebao dati puno šire objašnjenje od onoga kojeg smo vidjeli na središnjem Dnevniku HRT-a. Na Internetu smo našli 14 jasno stročenih učeničkih prigovora na koje se odgovore moglo dati i bez ikakvih prosvjeda, ali nije - valjda u nadi kako učenički bunt ne će eskalirati.
Ako je sve ovo točno što su učenici napisali, a znajući kako stvari u Hrvatskoj funkcioniraju po svoj prilici jesu, onda se može zaključiti kako ne da državna matura nije bila dobro organizirana, već da se radi o čistoj improvizaciji. I to još na račun djece. Nekima izgleda ništa nije sveto.
M.M.B.
14 učeničkih razloga za odgodu državne mature
1. Priča o nacionalnim ispitima i maturi počela je prije tri godine i još se ništa ne zna za sigurno. Naša budućnost ovisi o tome, a do kraja trećeg razreda nemamo pojma što bismo zapravo trebali znati i na koji način učiti.
2. Pravilnik je trebao biti donesen prije našega upisa u prvi razred kako bismo od početka znali što očekivati. Ovako smo pokusni kunići i na nama se iskušava novi sustav i načini ispitivanja.
3. Izbor jednoga ili dva predmeta je apsurdan jer u potpunosti onemogućava šire mogućnosti za daljnji upis na fakultet. Osobi koja želi probati upisati FER i Filozofski to je onemogućeno jer je očito da ti fakulteti neće tražiti ni približno iste predmete.
4. Probna matura ove godine uopće nema smisla jer mi i dalje nismo dobili nikakvu informaciju o tome koji fakulteti traže koje predmete tako da do same mature nećemo znati kako izgleda ispit iz tih predmeta.
5. Centar za vanjsko vrednovanje se ponaša kao da nema veze sa školstvom pa su tako ove godine državna natjecanja iz hrvatskog i eko-kviz bili u vrijeme pisanja eseja koji, usput, nose 50, odnosno 60% testa. Apsurd je vidljiv.
6. Uopće nismo sigurni da će fakulteti priznavati državnu maturu. Po svemu sudeći, ostat će kod prijamnih jer na tome zarađuju i nemaju namjeru od toga odustati.
7. Matura je i vrednovanje profesora koje je jednako neobjektivno kao i vrednovanje učenika. Bez ikakvih informacija svi se zajedno trudimo nešto naučiti, a po prethodnim iskustvima vidimo da to uopće ne mora biti ono što se traži na nacionalnima. Ne znamo što je obavezno gradivo, nemamo određene iste udžbenike, katalog znanja obećan u prvom razredu još nismo dobili.
8. Pošto ne živimo u Zagrebu, povratne informacije nikada ne dobijemo na vrijeme jer se prvo ispravljaju svi testovi iz Zagreba. Što nam vrijede rezultati koje dobijemo u 9. mjesecu ako su nam prijamni prošli u 7. ?
9. Uopće nije usklađen program svih gimnazija u Hrvatskoj: neke rade po sistemu dvojezične nastave, neke imaju dodatne vježbe iz prirodnih predmeta i sl., dok neke ostaju na šturom obrađivanju gradiva. Po kojem sistemu mi svi možemo pisati iste testove kad radimo u toliko različitim uvjetima? 10. Informacije cure. Učenici iz nekih škola su vrlo približno znali kako će izgledati testovi u prvom razredu i kakva će biti tema eseja u trećem razredu.
11. Sustav po kojemu gimnazijalci i učenici iz tehničkih i strukovnih škola nakon položene državne mature imaju istu priliku za upis na bilo koji fakultet (ako uzmemo da će fakulteti priznavati maturu kao jedino mjerilo za upis) nije pravedan, programi nisu jednaki.
12. Svjesni smo da se sve ovo požurivanje državne mature događa zato da bi se što prije ispunio jedan od uvjeta za ulazak u EU, ali nije u redu da se praktički žrtvuje cijela jedna generacija. I Slovenija se za ovakav sustav pripremala 10 godina.
13. Profesori su nam rekli kako će za prolaz na državnoj maturi biti potrebno imati 60% točno riješenog ispita. Zanima nas po kojem to kriteriju? Po rezultatima nacionalnih ispita, matematika je jedan od najgore riješenih ispita. Uzimali bi 60% za prolaz, a postotak riješenosti u Hrvatskoj nije ni blizu tome.
14. Mi u 5.mjesecu u trećem razredu još ne znamo hoće li nam matematika biti izborna ili obavezna.
{mxc}