ZAMP-ЗAMП
Nakon što većina komentatora u svojim analizama nije uspjela izdvojiti ništa posebno korisnoga za Republiku Hrvatsku i njezine građane od Josipovićevih razgovora s predsjednikom Srbije Tomislavom Nikolićem, naša razmišljanja krenula su pomalo okomito na ove procjene prilikom čega nas je zaintrigirala jedna škakljiva misao. Naime, zapitali smo se postoji li neki aspekt predsjednikovoga posjeta Beogradu koji je ili bi mogao imati i pozitivni ishod za našu zemlju i sami sebe iznenadili kad smo shvatili da je odgovor zapravo da, i da se krije u dijelu programa posjeta koji uopće nije bio izravno vezan za Josipovićeve predsjedničke dužnosti.
Predizborno obećanje o skladanju opere
Kako su izvijestile agencije, a nama to na svu sreću nije promaklo, Josipović je u Beograd stigao čak dan ranije prije službenih razgovora. Tako se u utorak navečer u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu opuštao uz operu "Dvije glave i djevojka" Izidore Žebeljan. "Danas sam ovdje došao čuti novu operu Isidore Žebeljan,OperaKoristi od skladanja opere bi bile višestruke. One političke za Hrvatsku da se Josipović ne vrati više mjeseci iz Beograda, pa možda i do kraja mandata su očigledne, pa ih ne bi ovdje sad posebno navodili. Glazbeni dobitci, rekli bismo, su isto tako očigledni. Opera hrvatskog predsjednika pisana i praizvedena u i za Jugoslovensko dramsko pozorište! Može li biti veće simbolike i poruke u glazbi s bivšejugoslovenskih prostora? moje prijateljice" rekao je već prije početka predstave Ivo Josipović, istaknuvši kako mu je drago što "njena karijera ide pravim velikim koracima naprijed". Istovremeno, novinaru agencije Tanjug priznao je kako na žalost on sam nema vremena za skladanje i ne će za predsjedničkog mandata, kao što je obećao, skladati operu, već će to pričekati kraj mandata. I tu nam je sinulo.
Zašto bi Ivo Josipović trebao čekati kraj mandata, umjesto da operu sklada već sada i to za Jugoslovensko dramsko pozorište u Jugoslovenskom dramskom pozorištu! Ne bi li to bio idealan primjer kako se jedna politika može izravno protočiti u note, u umjetnost? Ovoj ideji i sve druge okolnosti idu na ruku. Josipović je već u Srbiji tijekom predsjedničkog posjeta dobio takvu medijsku promociju kao glazbenika o kojoj mnogi mogu samo sanjati. Tamošnji mediji mahom su izvijestili kako je hrvatski predsjednik skladatelj impozantnog opusa. I ne samo to, nego da je beogradskoj glazbenoj javnosti poznat kao autor klasične glazbe i prije nego je postao predsjednikom susjedne države.
Na krilima takve medijske promocije i u prijateljskom okruženju Jugoslovenskog dramskog pozorišta koje je sam Josipović jasno istakao novinarima, čvrsto vjerujemo, skladatelj bi morao lako naći inspiraciju i, kako hrvatsku, tako i srbijansku glazbeno ustreptalu javnost, sa skladanjem opere poštedjeti čekanja kraja mandata. Uostalom, obećao je!
Kako riješiti problem tantijema?
Koristi od skladanja opere bi bile višestruke. One političke za Hrvatsku da se Josipović ne vrati više mjeseci iz Beograda, pa možda i do kraja mandata su očigledne, pa ih ne bi ovdje sad posebno navodili. Glazbeni dobitci, rekli bismo, su isto tako očigledni. Opera hrvatskog predsjednika pisana i praizvedena u i za Jugoslovensko dramsko pozorište! Može li biti veće simbolike i poruke u glazbi s bivšejugoslovenskih prostora?
Jedino što nas malo brine i unosi nam mali nemir u srce je kako bi na operu skladanu i praizvedenu u Beogradu gledao ZAMP? Bi li predsjedniku priznao prava na tantijeme i u Hrvatskoj? No, valjda se i to da dogovoriti. Sjećamo se, mediji su svojedobno puno pisali kako je upravo Ivo Josipović bio glavni kreator zampavskog pravnog okvira, pa bi mu se trebalo progledati kroz prste - valjda se ne treba držati zakona kao pijan plota. Na kraju krajeva, tko zna, možda u Srbiji u predasima između skladanja Josipović može ponuditi i svoja hrvatska zampovska iskustva svojim srbijanskim kolegama, tako da dobijemo jedan jedinstveni ZAMP-ЗAMП?
M. M.