Razgovor s prof. dr. Sandom Ham, smijenjenom predsjednicom Upravnoga vijeća Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje
Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak nema potrebe javnosti objasniti što se događa u IHJJ-u. Smijenila je predsjednicu Upravnoga vijeća prof. dr. Sandu Ham i misli da je time priču završila. Ministrica mora shvatiti da ne može bez razgovora "gaziti" po ljudskim sudbinama i bez javnoga objašnjenja smijeniti jednu od najuglednijih hrvatskih jezikoslovki. Nakon više pokušaja i odgovora da je na bolovanju, dobili smo prof. Ham u trenutku prekida bolovanja te ju zamolili da odgovori na neka pitanja koja javnosti može najbolje objasniti ona sama. Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje (IHJJ) prevažna je ustanova, zapravo stožerna jezikoslovna ustanova, da bi nam bilo svejedno što se s njome događa.
Nakon što Vas je ministrica smijenila s mjesta predsjednice Upravnoga vijeća Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje (IHJJ), ostajete li članicom toga vijeća?
Pravno gledano, nisam članica Vijeća jer nisam dobila odluku o imenovanju za članicu, nego samo odluku o razrješenju s dužnosti predsjednice Upravnoga vijeća. Ne smatram se članicom toga Vijeća i ne smatram da imam bilo kakvih obveza prema Vijeću ili Institutu. To što na mrežnoj stranici Instituta piše da sam članica Vijeća, nije moja zamisao i protivim se tomu. Naime, tako se stvara privid postojanja Vijeća i privid zakonitosti rada Instituta – prema Institutovu statutu. Vijeće ima pet članova od kojih tri imenuje Ministarstvo. Trenutačno Vijeće ima četiri člana i ne može obnašati svoje dužnosti jer nije potpuno i nije osnovano prema zakonu.
Što bi trebalo učiniti?
Zatražiti mišljenje Ministarstva uprave. Ravnatelj je lani bio vrlo ažuran u dopisivanju s Ministarstvom uprave kada je osporavao legitimitet sazivu Vijeća kojemu sam predsjedavala pa se nadam da će se i sada obratiti Ministarstvu uprave radi propitivanja legitimiteta Vijeća kojemu predsjedava Vanda Babić. Onda ćemo znati ima li Institut Vijeće ili nema.
Neki mediji, po svemu sudeći bliski ministrici, javili su da je Vaša smjena uslijedila zbog "nefunkcioniranja Upravnoga vijeća i neusvajanja nekih ključnih dokumenata Instituta". Kako komentirate to obrazloženje?
Nisam od Ministarstva dobila tumačenje svoje smjene, nego samo suhu birokratsku odluku. Vjerujem da sam razriješena jer sam zatražila smjenu ravnatelja Željka Jozića, a to Ministarstvu očito ne odgovara. Smjenu sam zatražila nekoliko puta, a posljednji put jer je ravnatelj neovlašteno otvorio poštansku pošiljku poslanu na moje ime iz Ministarstva financija u kojoj je bilo izvješća proračunskoga nadzora, izrazito nepovoljan za ravnatelja Željka Jozića. Smatram da je htio skriti od Upravnoga vijeća (ili samo od mene) popis prekršaja koje je počinio u svojemu poslovanju. Je li Željko Jozić time počinio kazneno djelo, to ne znam, ali Kazneni zakon RH u Članku 142. kaže da je povreda tajnosti pisama kazneno djelo koje se progoni po prijedlogu. Zatražila sam od Ministarstva da odgovarajuće postupi, a odgovarajući je postupak očito bio moja smjena. Tako se sve moglo gurnuti pod tepih i mirno skelariti. Ona koja je uzburkavala mutnu baru i ometala skelara, maknuta je.
Tražio je da radim po njegovu diktatu
Što znači da ste onemogućili usvajanje "ključnih dokumenata"?
Što se tiče "ključnih dokumenata", riječ je o završnome računu za 2016. Ne bih preporučila budućemu Upravnomu DokumentacijaRavnatelj nije htio podnijeti Vijeću temelj završnome računu, a bez temelja nisam htjela usvajati završni račun. To ne znači da Upravno vijeće nije radilo – naprotiv. Nisam radila po Jozićevu diktatu, bit će da je tu moj nerad. Uostalom, Ministarstvo je dobilo od mene tristotinjak stranica dokumentacije uz izvješće o radu, a onaj koji ne radi, ne može napraviti toliku dokumentaciju.vijeću (kad god bude osnovano, jer sada nije) prihvaćanje toga računa bez prethodnoga uvida u temelje tomu računu. Ako je proračunski nadzor pronašao brojne porezne, radne i ine prekršaje u 2014. i 2015., vjerujem da postoje i u 2016. Ravnatelj nije htio podnijeti Vijeću temelj završnome računu, a bez temelja nisam htjela usvajati završni račun. To ne znači da Upravno vijeće nije radilo – naprotiv. Nisam radila po Jozićevu diktatu, bit će da je tu moj nerad. Uostalom, Ministarstvo je dobilo od mene tristotinjak stranica dokumentacije uz izvješće o radu, a onaj koji ne radi, ne može napraviti toliku dokumentaciju.
Znali ste za mnoge prekršaje, bolje rečeno protuzakonite radnje u IHJJ-u?
Od trena kada je lani u srpnju pukla vijest da sam imenovana za predsjednicu Vijeća, upozoravana sam na brojne radne, financijske i porezne propuste koje ravnatelj čini. Pokušao je i mene učiniti svojom žrtvom tražeći da potpišem ugovor u kojemu stoji da Institut ima pravo nadzirati moj rad. Jednostavnije rečeno, ravnatelj koji prema zakonu izvršava odluke Upravnoga vijeća, nudi predsjednici Upravnoga vijeća ugovor u kojemu stoji da on ima pravo nadzirati njezin rad i davati joj upute za rad. Dakako da sam odbila potpisati takav ugovor. Poučena tim svojim iskustvom, upozorenja sam vrlo ozbiljno shvatila. Javna je tajna već i tada bila da se u Institutu dijele poveći honorari – naime, određeni zaposlenici u Institutu osim ugovora o radu, sklapaju s Institutom i autorske ugovore. Ravnatelj u tome prednjači. Naime, u istoj firmi on i njegovi bliski suradnici rade i kao zaposlenici i kao honorarci. Ako dođete Institutu u goste, ravnatelj će Vas ispratiti uz punu vrećicu Institutovih izdanja - knjiga i časopisa. Pri tom ne ćete uz knjige dobiti otpremnicu za besplatne primjerke što znači da knjige nisu zabilježene kao poklonjene i da na njih nije plaćen porez. Za svaku se knjigu koja iziđe iz skladišta plaća porez, bila ona poklonjena ili prodana. Ovdje očito nije bilo tako. Kada sam zatražila podatke o inventuri i stanju skladišta, glatko me je ravnatelj odbio, tvrdeći da nemam pravo na uvid u dokumentaciju. Pri kupnji knjiga ne dobijete fiskalni račun, ne dobijete ni račun ovjeren u poreznoj upravi, a ravnatelj mi je u trenutku kupnje odredio cijenu knjige. Sve je to pojačalo sumnju u poreznu ispravnost rada i tu se klupko počelo odmotavati.
Tražili ste više puta smjenu ravnatelja IHJJ-a?
Nekoliko puta – u srpnju 2017. od ministra Šustara, u studenome 2016. od ministra Barišića i listopadu 2017. od sadašnjega Ministarstva. Ministricu Divjak nisam upoznala pa se njoj izravno nisam ni obraćala. Saziv bivšega ministra Šustara podnio je prijavu Dorhu. Znam da su se neke istražne radnje provodile jer sam lani o Božiću bila pozvana u PU Osijek dati izjavu, ali što je dalje s tim bilo, doista ne znam. Barišićev je saziv bio nešto neskloniji zakonu, naime, bivši ministar Barišić rekao mi je 28. studenoga 2016. na sastanku u Ministarstvu pred državnim tajnikom Glunčićem, Marijem Grčevićem, Vandom Babić, i svojim dvjema službenicama: "Taj kriminal što ste otkrili u Institutu i nije nešto naročito, tako svi posluju."
Nova predsjednica Vanda Babić pozvala se na stranku!
Kako tumačite na tom tragu odluku ministrice?
Sadašnji saziv Ministarstva napokon je odlučio nešto učiniti u svezi s mojim pritužbama, ali na vrlo neobičan način – izbacujući me iz Vijeća kao osobu koja je na NezakonitostiSadašnji saziv Ministarstva napokon je odlučio nešto učiniti u svezi s mojim pritužbama, ali na vrlo neobičan način – izbacujući me iz Vijeća kao osobu koja je na nezakonitosti upozoravala i na moje mjesto postavljajući Vandu Babić osobu koja, u pismu upućenome Upravnom vijeću, a nakon mojega upozorenja o mogućim nezakonitostima, nastupa stranački.nezakonitosti upozoravala i na moje mjesto postavljajući Vandu Babić osobu koja, u pismu upućenome Upravnom vijeću, a nakon mojega upozorenja o mogućim nezakonitostima, nastupa stranački.
Kako stranački?
Doslovce je napisala: "Kako sam bila novinarom i podosta znam o tome poslu, smatram neprimjerenim pozivati se na bilo koje glasilo ili tjednik, a posebno ne na onaj koji u istome broju bespoštedno napada sadašnjega premijera, time i Vladu, a slijedom stvari i novoga ministra. O tome sam kao član vladajuće stranke i kao član UV-a dužna izvijestiti i prof. dr. sc. Pavu Barišiću, ministra znanosti i obrazovanja i gospodina Andreja Plenkovića, predsjednika Vlade RH o svome viđenju rada UV-a kao i rada Instituta u periodu otkako sam član istoga.“ Moguće da je „viđenje“ članice vladajuće stranke „nadvidjelo“ proračunski nadzor. Uzgred budi rečeno, predsjednica Upravnoga vijeća krovne hrvatske jezične institucije sebe naziva novinarom i članom. Hrvatski jezik ima mocijske parnjake, žene su novinarke i članice.
U IHJJ-u proteklih je dana bila inspekcija rada. Kojim povodom?
I dok sam bila predsjednica Vijeća, nisam znala što se događa u Institutu, a sada još manje. Ravnatelj se vrlo dosljedno brinuo da ništa ne znam. Ako je Inspektorat rada ušao u Institut, onda je to na temelju proračunskoga nadzora jer je izvješće poslano Inspektoratu rada, Poreznoj upravi, Ministarstvu rada i mirovinskoga sustava i Državnoj reviziji – naime, prekršaji su iz nadležnosti svih tih institucija. Zbog nezakonitoga "držanja" volontera, Ministarstvo, ravnatelja i mene upozorio je Hrvatski helsinški odbor štiteći ljudska prava i ljudsko dostojanstvo tomu volonteru. Sada kada su iz proračunskoga nadzora poznati honorarni iznosi koji su se dijelili, još neetičnijim pokazuje se višegodišnje držanje osobe bez plaće na projektnim institutskim zadatcima. Ipak, od lani tomu su volonteru plaćali manji iznos za doktorski studij, ali tu je opet zakon iskočio kao kamen spoticanja tomu "dobročinstvu" - nije jasno prema kojem pravnom temelju Institut može plaćati trošak doktorskoga studija osobi s kojom nema sklopljen ugovor o radu, a pritom nije riječ o darovnici. Kratko bih rekla – ako se izvješće proračunskoga nadzora ne gurne pod tepih (kao što se pokušalo mene gurnuti), nadam se svježim i bistrim vodama u Institutu.
Jozićeva neistina o mome sukobu interesa
Željko Jozić optuživao Vas je da ste u sukobu interesa i da Vam je materijalni interes jedini interes u predsjedavanju Vijećem. Što danas kažete o tome?
Željko Jozić mjesecima je javno ponavljao neistinu o mome navodnom sukobu interesa zbog pravopisa, valjda potaknut krilaticom da deset puta izrečena neistina postaje jedanaesti put istina. Sukob interesa prekršaj je koji se utvrđuje pravno točno propisanim postupkom za utvrđivanje sukoba interesa. Taj postupak nije proveden, ali Željko Jozić javnosti predočava da je moj navodni sukob interesa gotova stvar. Javno i mjesecima opetovano je tražio moje razrješenje s mjesta predsjednice Upravnoga vijeća na temelju te pretpostavke, sebi pripisujući ulogu tužitelja, sudca i izvršitelja, a prije svega nanoseći štetu mojemu ugledu. Nisam izdavač pravopisa, Željko Jozić jest. Bliski suradnik Željka Jozića, bivši ministar i imenjak mu Željko Jovanović, nametnuo je Jozićev izdavački pothvat u škole. Zbog toga su izdavači školskih priručnika svojedobno tužili Ministarstvo i tužbu dobili. Niti izdajem pravopis, niti odlučujem o tome koji će biti školski, a kao predsjednica Upravnoga vijeća nisam se mogla u obnašanju svoje dužnosti baviti pravopisom jer to Zakon o ustanovama ne predviđa kao djelatnost Upravnoga vijeća.
Biste li razjasnili priču o Vašoj zaradi na pravopisu?
Vrlo rado. Naime na posljednjoj sjednici Upravnoga vijeća ravnatelj mi je pred svima povišenim tonom prijetio da on zna koliko ja zarađujem i da će on to dati u javnost. Možete li zamisliti sjednicu Vijeća na kojoj Vas ravnatelj prekida uzvicima, četiri sata trajanja sjednice vičući upadao mi je u riječ i to riječima nevezanim uz tijek sjednice, višekratno ponavljajući: "Zašto ne odete odavde? Zašto ne date ostavku? Tu Vas nitko ne treba. Idite odavde. Zar vam je toliko stalo do tih 700 kuna mjesečno? Od Instituta ste napravili običnu krčmu, nikada ne ćete biti autoritet, ne dam vam ni jedan dokument, ne možete vidjeti ugovore, ne možete dobiti zapisnike UV-a, znam koliko zarađujete, sve ću to dati u novine“. Galamio je na mene skupa sa svojom zamjenicom pred svim ostalim članovima Vijeća.
Dakle o kolikim se zaradama radi?
Nisam državna dužnosnica da bi moji prihodi bili javni, ali ipak, nema tajni jer u pravopisnim vodama nisam zaplivala zbog novca. Od nabavne cijene Hrvatskog školskog pravopisa, prema ugovoru koji imam sa svojim izdavačem, pripadne mi 3,34 posto s tim da od primjeraka koje izdavač daruje nemam prihod. Ili, jednostavnije rečeno - u 12 PoslovanjeImala sam sreće pa sam poznavala barem dio poslovanja i na vrijeme sam uočila nezakonitosti, inače bi mi se moglo dogoditi da uvedem Upravno vijeće u nezakonito poslovanje. Iskustvo mi je dragocjeno - vidjela sam iz neposredne blizine kako se to radi na vrhu i da je važnije tko vam je politički zaštitnik, nego znanje, čestitost i zakonitost rada. Kako tu može živjeti znanost?godina od kada postoji Hrvatski školski pravopis (2005. – 2016.), zaradila sam s PDV-om 41,590,01 kuna. Podatak je točan u lipu i na moje mi ga je traženje dao izdavač. Što se tiče zarade Institutovih autora od pravopisa – proračunski nadzor pronašao je da je Željko Jozić u tri godine (2013. - 2015.) na pravopisu "dignuo" 70,000 kuna. I sad, tko je tu u sukobu interesa, tko se bori za svoj džep i tržište? Grabež za zaradu, kada je o pravopisu riječ, sramotna je. Pravopis je zbog nesretne hrvatske sudbine u nas nacionalni simbol i od njega ne treba praviti paravan iza kojega ćemo skrivati novčanu korist.
S kakvim iskustvom i porukama odlazite s mjesta predsjednice Upravnoga vijeća?
Upravno vijeće vodi poslovanje Instituta. Da biste vodili poslovanje, morate imati barem neke pravne i ekonomske temelje - tko ne zna, neka se ne prihvaća toga posla jer nije dosta biti doktor filologije pa biti i "doktor poslovanja". Na to je upozorila ravnatelja Željka Jozića akreditacija prije nekoliko godina, savjetujući da bi uprava trebala pohađati menadžerski tečaj. Dakako, to se nije dogodilo, a ravnatelj je teret nezakonitosti u svome očitovanju Ministarstvu financija prenio na svoju pravnu i računovodstvenu službu, na svoje službenice. Drugim riječima, zar Institutima upravljaju i raspolažu pravne službe i računovodstvo? Imala sam sreće pa sam poznavala barem dio poslovanja i na vrijeme sam uočila nezakonitosti, inače bi mi se moglo dogoditi da uvedem Upravno vijeće u nezakonito poslovanje. Iskustvo mi je dragocjeno - vidjela sam iz neposredne blizine kako se to radi na vrhu i da je važnije tko vam je politički zaštitnik, nego znanje, čestitost i zakonitost rada. Kako tu može živjeti znanost? Primajući doktorsku diplomu, prisežete da ćete u znanosti biti čestiti i raditi na dobrobit svojemu narodu. Bez poštivanja zakona nema ni znanstvene čestitosti, a ni narodne dobrobiti.
Bez smjene Jozića, Institut ne će prodisati punim plućima
Može li se reći da IHJJ ispunjava svoju ulogu?
Kao predsjednica Upravnoga vijeća nisam imala nikakvoga utjecaja na znanstveni rad u Institutu, a nisam sigurna ni da bih imala na što utjecati jer nekoga naročitog pomicanja po znanstvenome polju nisam uočila. Institut se bacio na izdavanje školskih priručnika za djecu, na dotiskivanje svoga pravopisa, na tiskanje pretisaka. Ne kažem da pretisci starih hrvatskih gramatika nisu važni, naravno da jesu, ali to su ipak samo pretisci. Ne kažem ni to da pojedini kolege ne rade vrlo marljivo, ali ne postoje planska istraživanja koja bi se ticala otvorenih pitanja hrvatskoga jezikoslovlja, nema jasnih putokaza iz "krovne ustanove". Možda nema dosta snage, primjerice, postoje ondje znanstvenici koji nisu pet godina objavili rad, a predsjednica Znanstvenoga vijeća u najnižem je mogućem znanstvenom zvanju. Doktorat znanosti tek je početak, a ne završetak znanstvene karijere, nije sam po sebi cilj, nego je podnožje stuba, pa kad ravnatelj Jozić ponosno broji Institutove doktore znanosti, on broji i one s podnožja i one s vrha, a nije to znanstveno jednakovrijedno. Prva stuba traži određeni broj znanstvenih radova u određenim časopisima, druga stuba traži znanstvene radove i znanstvenu knjigu, treća još jednu znanstvenu knjigu... i tako se redom, što se više želite popeti, uvjeti osnažuju. Nije neobično da znanstvenici u Institutu nemaju autorsku knjigu, nego višeautorsku, sličnije zbornicima radova; nema ni sam ravnatelj autorsku knjigu, a u visokom je zvanju. Suaotorstvo je danas popularno i dopustivo, a stručne knjige poput pravopisa, gramatika i rječnika "prolaze" kao znanstvena djela. Primjerice, u vrijeme starijih i strožih izbora u zvanja, ni gramatika ni pravopis, a ni rječnik nisu se priznavali kao znanstvena djela i uvjeti za napredovanje. Bila je potrebna autorska znanstvena knjiga. I to ne doktorat kao objavljena knjiga, kao što je to sada.
Što je po Statutu IHJJ njegova temeljna zadaća?
Je li IHJJ posljednjih godina ostavio traga u reformi obrazovanja, davao prijedloge i slično?
U reformi obrazovanja Institut nije sudjelovao prijedlozima i kritikama, a imalo se što reći i ima se što reći o uputniku za hrvatski jezik. Tek od jeseni ove godine kolegice s Instituta, Marijana Horvat i Milica Mihaljević, uključene su u rad dvaju odbora Znanstvenoga vijeća obrazovanje i školstvo HAZU. Institut je glatko odbio prijedlog o osnivanju vijeća za normu i izradi jezičnoga zakona i to u sam osvit zlokobnoga sarajevskoga manifesta kojim se osporava hrvatski jezik. I na taj se manifest vrlo mlako iz Instituta reagiralo, pojedinačno i blijedo.
Što bi značila smjena aktualnoga ravnatelja?
Mislim da bi promjena ravnatelja Instituta omogućila da Institut prodiše punim plućima, da se znanstvena izvrsnost počne poticati. Tako bi se krenulo prema ispunjavanju temeljnih zadaća koje su zapisane u Aktu o osnivanju Instituta i Statutu. Za sada se Institut bavi dječjim priručnicima i pretiscima. Pojedinačni radovi, javni nastupi i vrijedna istraživanja nekolicine kolega ipak se ne mogu smatrati organiziranim djelovanjem Instituta i znanstvenim programima od strateškoga interesa za RH kao što u stoji u Institutovu statutu.
Marko Curać
Hrvatski tjednik