Kateheta svjedoči svoju vjeru poučavajući mlade
Obrazovanje je jedno od najbitnijih područja ljudskog društva. Uz njega
kao drugo krilo ide odgoj. Vjeronauk u školama u BiH, nakon što su ga
komunisti protjerali, ponovno se nakon posljednjeg rata vratio. On
objedinjuje i odgojnu i obrazovnu funkciju. Početka nove školske
godine, župnom i školskom vjeronauku te o stanju u bh. školstvu
razgovarali smo s mons. Petrom Jukićem, pročelnikom Katehetskog ureda
Vrhbosanske nadbiskupije.
U Republici Hrvatskoj je postalo
ustaljeno mišljenje da su vjeroučitelji laici u školi stroži i
zahtjevniji od vjeroučitelja svećenika. Može li se kazati da je i u BiH
tako?
Općenito uzevši ne može se tako ustvrditi. Svatko ima svoj
osobni stav i pristup, svoje metode rada „svoju pedagogiju“, dobrotu i
strogoću, i konačno – svoja mjerila i kriterije. Bit će ipak da
svećenik u pojedinim slučajevima zauzima blaži stav od laika. Ali ima
pritužbi i na stroge svećenike!
Već je poznato da Vrhbosanska
nadbiskupija od 1997. ima svoj Katehetski ured. Možete li nam reći iz
kojih je motiva osnovan i koji su glavni njegovi zadaci?
Zahvaljujući
Božjoj Providnosti Vrhbosanska je nadbiskupija od samih početaka svoje
ponovne uspostave (1881.) imala Duhom Božjim zahvaćene i nadahnute
nadpastire dr. Josipa Stadlera i dr. Ivana Ev. Šarića. Ova su dvojica
nadbiskupa i velikana znali, htjeli i uzmogli postaviti čvrste i zdrave
temelje katehetskog djelovanja (plansko i sustavno djelovanje Crkve na
odgoju i uvođenju djece i mladih u vjeri). Podsjećam na tolike svijetle
likova svećenika–kateheta i redovnica zauzetih i potpuno posvećenih
samo vjeronauku u školi, tolikih župnika i kapelana koji su uz župnu
katehezu i tolike svoje redovne i izvanredne župne poslove i obveze s
ljubavlju održavali i vjeronauk u školama na prostorima svoje župe u
sve vrijeme prije Drugog svjetskog rata. Nakon Drugog svjetskog do
Domovinskog rata (45 dugih i teških godina!) vjeronauk je bi istjeran
iz škole. Komunistička je diktatura zabranila bilo kakav javni vid
organiziranog djelovanja Crkve. Usprkos progonima i represalijama
svećenici se i brojne redovnice odazivaju ustrajnim i neprekidnim
pozivima i poticajima naših nadpastira iz toga razdoblja i zdušno
posvećuju župnoj katehezi. Zbijeni u sakristije, grobljanske kapele,
podrume i župne crkve učinili su „čudesna djela“, da se mi danas pred
Europom ponosimo našom župnom katehezom iz toga i takvoga vremena.
Ovim
želim naglasiti, kako s Katehetskim uredom osnovanim 1997. ne započima,
nego se, na već čvrsto postavljenim temeljima, nastavlja župna kateheza
i vjeronauk vraća u škole. Jedna od uloga Katehetskoga ureda je
cjelokupnu katehetsku djelatnost osmisliti, planirati i prilagoditi
novonastalim političkim promjenama i novim okolnostima društvenog
života te pruženim novim mogućnostima i dostignućima suvremenoga
svijeta na području odgoja i obrazovanja. Za našu su Crkvu velika
novost i veliki dobitak naše nove snage: kvalificirani
vjeroučitelji-laici. Ove nove službene djelatnike treba u potpunosti
angažirati u katehetskom djelu Crkve.
Zakonik kanonskoga prava
(1983.) odobrava, a Opći direktorij za katehezu određuje da svaka
biskupija osnuje svoj Katehetski ured. Kako ste već naveli u pitanju,
Katehetski je ured vrhbosanske nadbiskupije osnovao sadašnji naš
ordinarij uzoriti Vinko kard. Puljić 1997. godine Sjedište ima
Sarajevu, Josipa Stadlera 5 (Vrhbosanska Katolička Bogoslovja).
Katehetski
ured je savjetodavno i izvršno tijelo pomoću kojega ordinarij, glava
mjesne Crkve i učitelj vjere, ravna i usmjerava svu katehetsku
djelatnost i usklađuje cjelokupno njezino uređenje i izvođenje u
Nadbiskupiji (Statut Čl. 1-2.).
Osjećaju li se i danas
posljedice komunizma u obrazovnom sustavu i može li se kazati da je duh
tog sustava još uvijek prisutan u određenim strukturama?
Nažalost,
zlo komunizma koje je naš Narod punih 45 godina gušilo „smogom
bezboštva“ i progonilo Crkvu Božju, koje se uvuklo u sve bore
društvenog života i „pod kožu“ tolikih privilegiranih pojedinaca, ne
može se ni brzo ni lako iskorijeniti. Zadah njegov još zaudara na sve
strane. Svojim se jakim i oštrim crvenim kandžama napinje i ponovno
bori za svojom rehabilitacijom.
Sve će druge sustave lakše
prepustiti i ljudima i Bogu, negoli obrazovni sustav i škole. Zna
Sotona da su djeca i mladi kad prođu škole, odgoj i obrazovanje,
budućnost i nada Naroda i Crkve. Zato je po zasadama komunizma i drugih
novijih izama najaktivniji na polju odgojno-obrazovnog sustava. Često
susrećemo pojedince iz ovog sustava u opsesiji i paničnome strahu što
nije nešto više učinio protiv Boga, protiv vjere, protiv vjeronauka u
školi, a u vjeroučitelje kao u čudovišta bulje zakrvavljenih očiju i
tresu rukama. Mi, pak Kristu odani idemo hrabro - samo naprijed.
Svjesni da dobro treba činiti, zlo izbjegavati i suzbijati. Da nebo i
zemlja prolaze, Otac laži propada, a Krist i Božja Istina ostaju.Iako
neki smatraju da bi školski vjeronauk trebalo prepustiti
vjeroučiteljima-laicima, još uvijek je velik broj svećenika koji
predaju vjeronauk u školi. Treba li tu praviti razliku? Je li školski
vjeronauk područje pogodnije za laike, a župna kateheza za svećenike?
Načelno
ne treba praviti razlike. Nastavu katoličkog vjeronauka u školi mogu
uspješno izvoditi vjeroučitelji laici, kao i redovnice ili svećenici.
Jedni, drugi i treći mogu biti jednako uspješni i u župnoj katehezi.
Vjeroučitelji i katehisti/ce laici su novost u našoj Crkvi. U njima je
Crkva dobila nove svoje snage i nove kvalificirane službene djelatnike,
kakvih ranije nije imala niti je u komunističko vrijeme mogla imati.
Vjernicima,
nekolicini redovnica pa i pojedinim svećenicima je potrebno određeno
vrijeme privikavanja u radu s novim suradnicima
Najbolje je
rješenje gdje su laici, redovnice i svećenici aktivni i u župnoj
katehezi i vjeronauku i u školi. U praksi se ipak događa da su laici
sve više angažirani u školskom vjeronauku, a svećenici i redovnice u
župnoj katehezi. Ali razlozi nisu u tome što bi jedni ili drugi bili
prikladniji za školski ili župnu katehezu. Razlozi su prvenstveno u
nedostatku broja svećenika. Radi svojih obimnih župničkih i svećeničkih
poslova i pastoralne zauzetosti u župi, župnici se i župni vikari ne
mogu u cijelosti posvetiti vjeronauku u školi. Na primjer, svećenik
mora izostaviti ili u polovici napustiti školski sat i otići opremiti
bolesnika... To je razumljivo i opravdano, ali svejedno školska nastava
u takvim i sličnim slučajevima gubi i školski red trpi. Zato je naša
BKBiH odredila, da svećenici mogu u školi imati ograničen broj sati
(župnici 5-6 sati tjedno, a župni vikari 8-10 sati). Vjeroučitelji
laici mogu cijelo svoje vrijeme posvetiti školskom vjeronauku kao i
drugi nastavnici pa je sasvim normalna pojava da Crkva prvenstveno
njima povjerava mjesta u školskom vjeronauku. Svećenik je opet više
angažiran u župnoj katehezi. Ne po nekakvoj i nečijoj odredbi, nego
opet po naravi same stvari. On već boravi i kreće se u crkvenom krugu i
župnim prostorijama, poznaje ambijent, bolje nego itko zna što je
potrebno i na koji način moguće organizirati u župnoj katehezi. Stoga
su naši laici više namješteni u školskom vjeronauku, a svećenici u
župnoj katehezi. Najbolje bi bilo, kad bi mogli i jedni i drugi biti
što više nazočni i u župi i u školi. Isti je slučaj i sa redovnicama po
župama i školama.
Prema podatcima koje je donio Vaš Ured danas
na prostoru Vrhbosanske nadbiskupije u školama djeluje 55 vjeroučitelja
i vjeroučiteljica laika. Kako se oni spremaju i što je sve potrebno da
bi netko mogao postati vjeroučitelj?
Broj je nešto i veći jer ima vjeroučiteljica majki na porodiljskom dopustu, ponetko na bolovanju...
Uz
fizičke i psihičke sposobnosti od krštene osobe traži se da živi svoju
vjeru praktičnim kršćanskim životom. Nakon srednjeg školovanja treba
završiti teološki, odnosno katehetsko-pedagoški studij na jednom od
visokih katoličkih učilišta i steći odgovarajuću diplomu visoke stručne
spreme (stupanj VII/1) Usporedo sa studijem treba raditi i na svojoj
duhovnoj formaciji i osobnosti kakva se očekuje od jednog
vjeroučitelja. Nakon ovoga putem Katehetskog ureda podnosi molbu za
Kanonsko poslanje (ovlast poučavanja) i imenovanje u službu
vjeroučitelja/ce.
Ako će predavati vjeronauk u školi, jednaku molbu podnose i svećenici, nakon šeste godine studija i primljenog Reda svećeništva.
U
nedavnom «Nalogu supervizora » Raffia Gregoriana ističe se kako je on
«Supervizor uskladio fakultativnu nastavu vjeronauka u javnim školama
Distrikta Brčko sa vjerskim slobodama i državnim obvezama». Možete li
nam pojasniti o čemu se zapravo radi?
Katehetski je ured
upoznat sa sadržajem navedenog Naloga od 13. kolovoza 2008. na što je
blagovremeno i odgovorio Raffiu Gregorianu. Sam naslov Naloga je „kao
melem na ranu“, ali njegove odluke koje je na kraju sveo u nametnuo u
13. točki nisu za očekivati od osobe pri zdravoj pameti.
U
umišljenosti da je on fac totum, svojim samovoljnim odlukama dovodi
vjeru i vjernike, vjeronauk i vjeroučitelje u diskriminirajući položaj
a, zalaže se, zapravo brani nevjernike i druge drugačijih uvjerenja.
Nalog je u suprotnosti sa Zakonom o slobodi vjere i pravnom položaju
Crkava i vjerskih zajednica u BiH, koji zabranjuje diskriminaciju vjere
i vjernika, bilo kakvo njihovo omalovažavanje, umanjivanje prava i
postavljanja ograničenja. Upušta se tek sada tumačiti i što više,
određivati za vjeronauk značenje pojma - fakultativni predmet. Po
Raffiu vjeronauk zapravo nije ništa. I bio bi najradosniji čovjek na
svijetu, kad bi ga mogao dokinuti! Svako t... ima svoje veselje! A za
Crkve i vjerske zajednice, za entitetske vlasti i županijska
ministarstva obrazovanja taj je pojam davno definiran i znači ovo:
vjeronauk je za roditelje i djecu izborni predmet. To znači pismeno se
u anketiranju izjašnjavaju jesu li za vjeronauk ili nisu. Ako se
izjasne da su za vjeronauk, toga trenutka je on za njih obvezatni i
redovni školski predmet. Za školu vjeronauk nije izborni predmet, jer
ga je škola dužna ponuditi i voditi u popisu školskih predmeta i
školskog rasporeda. Za Gregoriana nisu važne ocjene iz vjeronauka, a
sate vjeronauka stavlja na margine - samo na početku ili na kraju
školskoga radnog dana. I tako samo jednim bahatim Nalogom supervizorove
demokracije.- „superdemokracije“, nađosmo se preko noći u
supervizorovoj – superdiskriminaciji! Raffievom Nalogu dajem ocjenu –
realno neprovediv. I što suditi o čovjeku koji – nalaže nemoguće! BiH
je zemlja u kojoj se ovakva pitanja rješavaju ne nalogom, nego
dijalogom u skladu s važećim odredbama državnoga i crkvenog
zakonodavstva i po prihvaćenom načelu koordinirane odvojenosti.
Kakav je odnos sadašnje vlasti prema vjeronauku u školama? Postoje li primjeri diskriminacije?
Ne
može se reći da nema određenih pojava diskriminacije, ali valja
priznati da ih je, hvala Bogu, iz dana u dan, sve manje i manje.
Svake godine se održava Katehetski dan na kojem se okuplja većina vjeroučitelja. Koji su naglasci i smisao ovog Dana?
Da,
Vi ste u pravu, Katehetski dan se održava pred sam početak nove
pastoralne i školske godine. Ovo je već XII. po redu što je sazvan za
30. kolovoza ove godine.
Katehetski dan u Vrhbosanskoj nadbiskupiji
je redovni i obvezatni godišnji seminar za sve zauzete u župnoj
katehezi i vjeronauku u školi. Svojim sadržajem pridonosi obvezatnom
permanentnom izobražavanju vjeroučitelja i kateheta. Već je u punom
smislu riječi izrastao u mjesto radosnog susreta, viđenja i međusobne
razmjene mišljenja i iskustava. Ima i svoj molitveni dio –
Euharistijsko slavlje u kojem molimo za sebe, sve vjeroučitelje i
katehete, roditelje i djecu, školu i učenike, ravnatelje i prosvjetne
djelatnike, ministarstva obrazovanja, suradnike i dobročinitelje, sve
zauzete u župnoj katehezi, školskom vjeronauku i vrtićima.
Katehetskim
danima redovno nazoči i aktivno u njima sudjeluje naš ordinarij uzoriti
Vinko kard. Puljić. Osobno predvodi Euharistijsko slavlje, uruči
katehetama i vjeroučiteljima kanonska poslanja (mandate) i obdari
Božjim blagoslovom sa iskrenim željama za sretan početak.
Kako vidite budućnost školskog vjeronauka u BiH?
Usprkos
mnogim vidljivim i još više nepredvidivim poteškoćama, vjeronauk kroči
sigurnim koracima k pijedestalu potpune izjednačenosti u statusu s
drugim redovnim školskim predmetima. Naveliko se radujem porastu broja
savjesnih i odgovornih vjeroučitelja-laika zahvaćenih navjestiteljskim
žarom i osjećajem ljubavi prema Crkvi Božjoj koja ih, puna povjerenja,
šalje u svoje ime.
Jednako se tako veselim očekivanom procvatu
naše župne kateheze. Župnim zajednicama, školama i kršćanskim
obiteljima čestitam slavlje Katehetske nedjelje.
Katolički tjednik
{mxc}