Novi broja Glasa Koncila izvijestio je da je u prodaji "prva cjelovita
studija o sustavnoj analizi katoličke religijske nastave u Hrvatskoj",
autorice dr. sc. Ružice Razum s Katoličkoga bogoslovnog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu. Radi se o knjizi "
Vjeronauk između tradicije i znakova vremena",
koja na tristotinjak stranica raspravlja općenito pitanje školskoga
religijskog obrazovanja, ali se i posebno osvrće na vjeronaučnu nastavu
u Hrvatskoj. U uvodu knjige autorica je istaknula: "Danas postoje
brojna i različita teorijska, znanstvena i stručna polazišta,
stajališta i prijepori o naravi, obliku i opravdanosti religijskoga
obrazovanja u školskom odgojno-obrazovnom sustavu... vjeronaučna
nastava u Republici Hrvatskoj u proteklih petnaest godina doživjela je
stanovite promjene. Zanimljivo je, međutim, da stručnjaci, osobito s
područja religijske pedagogije i katehetike, nisu mnogo raspravljali,
polemizirali, kritizirali, predlagali nove putove i ideje glede
promjene i poboljšanja kvalitete vjeronaučne nastave i prakse... stoga
držim da je vrijeme kritički se osvrnuti na učinjeno, odgovoriti na
izazove te definirati nove smjernice i razvojne putove vjeronaučnoj
nastavi u hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu". U nastavku prenosimo
razgovor s Ružicom Razum o reformi školskoga sustava. Iako je razgovor
objavljen 2004. godine, zbog priroda teme nije nimalo izgubio na
aktualnosti i zanimljivosti.
Bez odgoja nema čovjeka, nema pravednoga društva, nema budućnosti
»Svaki novi sastav vladajuće garniture razmišlja o reformi školskoga sustava, a njihove zamisli pune stupce naših novina«, tvrdi dr. Ružica Razum s Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, s kojom smo na kraju školske godine razgovarali o važnosti škole i potrebi mogućih reforma.
Djeca školu ne smiju doživljavati kao teret
Je li nam reforma školstva uopće potrebna?
Čini se da u Hrvatskoj postoji konsenzus oko toga da je reforma potrebna, i to ne samo kao radikalniji jednokratni zahvat u školski sustav, već ponajprije kao trajan postupan proces unapređivanja i poboljšavanja kvalitete toga sustava. Današnja škola, na različitim razinama svoga postojanja, ne ostvaruje željene učinke.
Naša škola postala je mjesto na kojemu djeca i mladi provode jako puno vremena. Istodobno, to su mjesta koja im nisu previše omiljena. Kao takva, teže postiže zacrtane ciljeve. Čovjeka se, naime, teško može odgajati i obrazovati protiv njegove volje. A sadašnju školu mnogi naši učenici, barem kada su u pitanju učenici viših razreda osnovne škole te srednjih škola, doživljavaju teretom, dosadnom i slabo povezanom sa životom. Škola u većini slučajeva ne uspijeva kod učenika usaditi ili probuditi želju za učenjem i užitak u njemu, te nedovoljno priprema djecu za život.
Ekonomija i politika prije odgoja
Je li moguće od škola učiniti prostore gdje će djeca živjeti, učiti i družiti se s više radosti, motiviranosti, intelektualne radoznalosti? Što bi se reformom trebalo postići?
Pitanje reforme ponajprije je pitanje ciljeva koji se žele ostvariti. To znači da si prije pitanja sadržaja, postupaka, mature, kvalifikacije ravnatelja i organizacijskih oblika škole moramo postaviti ova pitanja: Kakvu školu želimo, kakvog čovjeka želimo odgojiti, za kakvo društvo i za kakvu budućnost? U pomanjkanju jasnoće ciljeva svaka će promjena biti skupo i neodgovorno eksperimentiranje i poigravanje s budućnošću. O posljedicama takvih eksperimenata iz ne tako davne prošlosti možemo, nažalost, govoriti i iz osobnoga iskustava.
Bojim se da se u razmišljanju o našemu školstvu i općenito o razvoju našega društva i svijeta naglasak, gotovo isključivo, stavlja na pitanje ekonomskoga razvitka. Važnost politike i ekonomije neopravdano se precjenjuje; u njih se polažu velike nade očekujući da će nam sam ekonomski razvitak donijeti sretniju budućnost. Pomalo začuđuju očekivanja mnogih naših suvremenika s obzirom na promjenu kvalitete života nakon eventualnog ulaska naše zemlju u Europsku uniju. Iskustvo naprednijih i bogatijih zemalja jasno govori o tome kako porast materijalnoga blagostanja i ljudske sreće nisu u recipročnome odnosu. Ne želim umanjiti važnost i potrebu borbe za postizanje materijalnoga blagostanja. No, to što bi trebao biti samo jedan aspekt života postaje njegovo središte, njegov glavni, gotovo isključivi, sadržaj. U skladu s takvom vizijom budućnosti i reforma školstva naglasak stavlja na one sadržaje koji promiču ekonomski razvitak društva, a sve se više zanemaruju ili čak obezvređuju oni sadržaji koji odgajaju za istinoljubivost, za lijepo i dobro, kao što su naprimjer glazbena kultura, likovna kultura, književnost, religiozni i moralni odgoj.
Kvalitetno društvo treba kvalitetnoga čovjeka
Hoće li međutim takva škola osposobiti mlade ljude i učiniti ih doraslima za izazove koje nam donosi budućnost? Hoće li biti u stanju nositi se s posljedicama tehnološkoga razvitka? Hoće li bolje razumjeti život i biti sretniji?
Odgoj je, bez sumnje, onaj koji ima odlučujuću riječ u oblikovanju našega života. Bez odgoja nema čovjeka, nema pravednoga društva, nema budućnosti. Bez kvalitetnoga čovjeka nema ni kvalitetnoga društva. Sama ekonomija i politika, unatoč očitoj bahatosti i prevlasti koju danas pokazuju na svim područjima javnoga i privatnoga života, nisu ipak u stanju jamčiti ostvarivanje kvalitetnijih odnosa i kvalitetnijega života. Prenošenje i prihvaćanje temeljnih općeljudskih vrijednosti, koje su preduvjet i temelj istinskoga života, ostvaruje se unutar procesa odgoja. Ne zaboravimo da nema više općeprihvaćenoga društvenog modela ponašanja i vrijednosti koji bi se samom socijalizacijom, gotovo automatski, prenosio iz naraštaja u naraštaj. (Ne)vrijednosni pluralizam te pluralizam (ne)odgojnih čimbenika u zastrašujućem je porastu. Nažalost, mnogi suvremeni pedagozi šalju veoma upitne i opasne poruke današnjim mladima. Izbor je stoga postao naša »tragična« sudbina. A bez izravnoga, sustavnoga i kvalitetnoga odgojnog djelovanja teško da će mladi moći činiti izbor u skladu s istinskim dobrom.
Pravi problemi našega školskog sustava
Koje bi još probleme, po Vašem mišljenju, trebala riješiti školska reforma?
Pozorna analiza svijeta u kojemu živimo, osobito njegovih negativnih aspekata, trebala bi nam pomoći da shvatimo što je prava zadaća škole i koji su njezini pravi problemi i izazovi. Čini se da se ti pravi problemi zasjenjuju pitanjima vezanim uz katalog znanja, trajanje škole, polaganje mature i sličnim važnim, ali sigurno ne presudnim pitanja naše škole i društva. Bojim se da i nakon tih i takvih reformskim promjena koje bi se ograničile samo na ta sadržajna i organizacijska pitanja, škola bi i dalje bila mjesto koje nedovoljno priprema mlade za život i koja ne igra dostatno aktivnu ulogu u promjeni toga svijeta i stvaranju humanije budućnosti. A škola se te zadaće ne smije i ne može odreći!
Javna škola, unatoč očitoj dosadašnjoj slaboj učinkovitosti, ne može se odreći svoje odgojne zadaće. Zadaća javnih škola u demokraciji nije samo obrazovati mlade, promicati znanstvenike, stručne radnike i nositelje kulture. Njezina je temeljna zadaća šira od toga. Ona mora pomoći djeci i mladima da postanu svjesni i odgovorni građani koji će se moći suočiti s izazovima kulture i svijeta u kojemu živimo; pomoći mladim ljudima da razviju slobodno mišljenje i kritičku prosudbu različitih ponuda suvremenoga svijeta; pomoći mladim ljudima da djeluju u skladu s moralnim normama. Bez razvijenoga kritičkog duha mladi će sve više postajati žrtvama različitih modernih totalitarizama, osobito onog liberalističko-materijalističko-konzumističke matrice. Riječju, zadaća je škole da pomogne mladome čovjeku da postane više čovjek, i to na svim razinama: intelektualnoj, estetskoj, socijalnoj, moralnoj, duhovnoj.
Ne obrazuje samo škola
Škola, dakle, nosi velike terete odgovornosti za budućnost našega društva...
Istina, ali treba također reći da se školu ponekad olako optužuje zbog odgojno-obrazovnih propusta. Pritom se zaboravlja ili namjerno prešućuje utjecaj drugih čimbenika s kojima djeca dolaze u dodir, osobito utjecaj televizije i računala. Skloni smo precijeniti važnost onoga što piše ili ne piše u školskim udžbenicima. Istodobno podcjenjujemo utjecaj onoga što djeca redovito gledaju na televiziji, ili sjedeći više sati na dan, počesto bez ikakva nadzora, ispred svoga računala. O negativnom utjecaju suvremenih »uzora« koji svojim javnim ponašanjem šire i potiču neodgovornost i nemoral da i ne govorimo. Sve se više kao ideal nameće idol lažne slobode i uživalačkog mentaliteta koji traži ponajprije sjetilni užitak i ostvarivanje sebičnih interesa. Ti »uzori«, svestrano i velikodušno promicani u javnim medijima, svojom bučnom i agresivnom prisutnošću čine to da nam nemoralno postaje sve više »normalno«, a moralno izrazom nazadnjačkog mentaliteta.
Istina je da sadašnja škola - s tradicionalnim načinom poučavanja, prenatrpanim programima, gomilanjem materijalnoga znanja, precjenjivanjem uspjeha, zanemarivanjem konkretnih problema učenika, prevlasti riječi nad iskustvom, nepostojanjem kvalitetne stručne službe, slabe suradnje s roditeljima, nepostojanjem timskoga rada nastavnika, odgojem u kojemu glavnu riječ imaju prava na štetu odgovornosti i dužnosti - čini mnoge propuste. U najboljemu slučaju takva škola može pomoći učenicima u stjecanju solidnoga znanja. No, ne zaboravimo, znanje se danas, osobito pod snažnim utjecajem računala, sve više izjednačava s »informacijom«, znanje se sve više kvantificira. Sve se manje povezuje s razmišljanjem i razumijevanjem. Takvo pak znanje, koje nije povezano, promeditirano i interiorizirano, više nije nešto što može mijenjati osobu i okolinu.
Današnji sustav obrazovanja stavlja naglasak na usvajanje znanja na štetu drugih tipova učenja. Nužno je stoga osmisliti obrazovanje na sveobuhvatniji način. Znati činiti, a osobito znati biti te znati živjeti zajedno - kako ističe Izvješće Uneskova međunarodnog povjerenstva - nedovoljno se ciljano promiču unutar našega školskoga sustava. To se uglavnom prepušta slučaju ili se pak jednostavno pretpostavlja da će se ti ciljevi/vrijednosti razviti kao logična posljedica usvojena znanja.
Škola treba odgajati za vrijednosti
Iz svega rečenoga proizlazi da škola nužno mora krenuti novim pravcem. Kojim?
Škola bi trebala puno više pozornosti posvetiti odgoju za vrijednosti. Nemoguće je odgojnu funkciju izbaciti iz školskoga obrazovanja i prepustiti je obitelji i Crkvi. U svijetu koji obiluje lošim vijestima postojeći oblik obrazovanja neće pomoći da se loše vijesti počinju pretvarati u dobre ili barem u manje loše. Ako su nam škole pune nasilja i agresivnoga ponašanja, ako u svijetu ima mnogo siromašnih, obespravljenih i diskriminiranih, ako svijetu prijete velike katastrofe zbog neodgovornog ponašanja suvremenog čovjeka i znanosti, onda to sigurno nije zato što su škole posredovale malo informacija i podataka.
Kada govorimo o potrebnoj reformi, nije stoga dostatno napraviti reviziju postojećih sadržaja koji se poučavaju. Važnije od samoga sadržaja jesu načini poučavanja te načini življenja unutar školskoga prostora. Nije nam potrebno više poučavanja o nekim problemima, već treba pomoći mladima da steknu i usvoje ona ponašanja, one načine razmišljanja koji će im pomoći nadvladati te probleme. Riječ treba dati više mjesta iskustvu, praktičnome radu i pedagogiji uzora.
Trebamo škole u kojima djeca i mladi neće samo slušati o nekim vrijednostima i o tome kako su oni naša budućnost. Potrebno je da mladima tijekom njihova djetinjstva i mladosti omogućimo ona iskustva koja se kasnije traže u odraslome životu: iskustvo odgovornosti, pravednosti, solidarnosti, odlučivanja, dosljednosti i suradnje; sposobnosti prosuđivanja, razmišljanja, promatranja i samostalnoga djelovanja; otkrivanja vlastitih talenata, prihvaćanja drugih i drukčijih. Kako bismo pomogli mladima da se razviju u zrele, odgovorne i moralne osobe - a samo takve mogu stvarati bolju budućnost - potrebni su pozitivni uzori. Učitelj koji želi svoje učenike odgojiti u cjelovite osobnosti, i sam mora takav biti. Teško da mladi mogu prepoznati i prihvatiti važnim i vrijednim nešto što se takvim ne pokazuje u konkretnome životu odrasle osobe, roditelja, odgojitelja i učitelja, koja predstavlja konkretan model i uzor koji se, svjesno ili nesvjesno, imitira.
Potrebne su nam, nadalje, takve škole u kojima se učenje neće temeljiti samo na riječima; škole u kojima će biti prostora za življenje određenih pozitivnih iskustva; škole u kojima će učenici moći konkretno djelovati. Naši nastavni programi ne predviđaju takva školska, odnosno životna iskustva. Čak i tamo gdje neki nastavnici, osobito vjeroučitelji, nastoje promicati neke konkretne inicijative koje imaju za cilj ponajprije razvijanje solidarnosti i odgovornosti kod učenika, nerijetko se onemogućavaju ili se promatraju s velikim podsmijehom ili kritikom. Šteta! To su izvanredne mogućnosti gdje se prožimaju škola i konkretan život. Ako želimo odgajati mlade za vrijednosti, onda im moramo omogućiti potrebno iskustvo u životnim situacijama u kojima se te vrijednosti i vrline pojavljuju na prirodan način. Valja, nadalje, ostvarivati takvu nastavu koja će više promicati individualan pristup, kreativnost, razumijevanje, odgoj za lijepo i moralno. I nikada ne treba zaboraviti da učenik nije radi programa, već program mora biti u službi učenika.
Bez moralnih vrijednosti nema istinskoga odgoja; bez pozitivnih uzora nema moralnoga odgoja; bez moralnih pojedinaca nema društva u kojemu će biti manje nepravde i zla. Željeti izgraditi bolji i humaniji svijet, a pritom se ozbiljno ne zapitati o (ne)vrijednostima koje komuniciramo riječima i djelima djeci i mladima - čisto je licemjerje i samozavaravanje.
Rafael Rimić
Glas Koncila
{mxc}