Prenosimo članak iz Jutarnjeg lista pod naslovom "Katolička crkva: HTV truje djecu nasiljem, stereotipima te neprimjerenim reklamama". Članak je zanimljiv iz dva razloga. Prvi je sama tema članka, utjecaj medija, posebice televizije, na obitelj, o kojoj Jutarnji list piše prenoseći razmišljanja doc. dr. fra Mirka Mataušića, pročelnika Odjela za komunikologiju Hrvatskih studija.

Druga je "zanimljivost" sama oprema članka. Uz sliku nadbiskupa Josipa Bozanića stoji naslov kakav već stoji, a da se pri tome u članku nigdje više ne spominje kardinal Bozanić. A riječi iz naslova riječi su pročelnika Odjela za komunikologiju Hrvatskih studija, a ne, kako bi se zaključilo iz naslova službeni stav Katoličke crkve. Ne ulazeći uopće u to koji je službeni stav Katoličke crkve, radi se očito o tko zna kojoj po redu manipulaciji novinara Jutarnjeg lista, ovog puta D. Pavičića.  (d.j.l)

   

Katolička crkva: HTV truje djecu nasiljem, stereotipima te neprimjerenim reklamama

ZAGREB - Mediji su izmijenili sliku obitelji, teza je koju, među ostalim, potkrepljuje posljednji broj katoličkog Glasa Koncila, koji je velikim dijelom posvećen medijima, jer je Katolička crkva jučer obilježila Svjetski dan sredstava društvene komunikacije.

- Mediji su promijenili stanje u obiteljima već samim svojim ulaskom u taj krug, posebno to vrijedi za televiziju, nešto manje za radio, a sada više za kompjutor. Posebno kad je riječ o mladima. Nekad se govorilo da televizor od obiteljskog kruga stvara polukrug, gdje je obitelj, okupljena oko televizora kao nekog kućnog oltara, slušala poruke iz čarobne kutije, umjesto da međusobno razgovara.

No, danas se razbijanje nastavlja - kaže doc. dr. fra Mirko Mataušić, pročelnik Odjela za komunikologiju Hrvatskih studija, dodajući kako prema njihovim istraživanjima danas 27 posto kućanstava ima dva televizora (kod mlađih je ta brojka čak 35 posto), a 6,7 posto obitelji tri televizora (kod mlađih oko 11 posto). 

 Roemer: HTV ne prekida filmove zbog reklama 

- Dr. fra Mirko Mataušić možda je mislio na neku drugu televiziju, jer HTV ne prekida filmove reklamama. To nam, uostalom, i izrijekom brani Zakon o HRT-u. Što se tiče javnih sadržaja u našim programima, oni se mogu lako pronaći već brzinskim pregledom dnevnog rasporeda. Treba naglasiti i da je kombinacija javnog i komercijalnog programa uobičajen način financiranja javnih televizija sličnih HRT-u diljem Europe. Bez toga javne televizije ne bi mogle postojati ili bi RTV pristojba morala biti višestruko veća - uzvratio je na jučerašnje zamjerke Crkve glasnogovornik HRT-a Janos Roemer. (tpr)


On kaže da se u njihovu istraživanju većina obitelji izjasnila da televizija ne utječe na međusobne odnose unutar obitelji, a to je, tvrdi fra Mirko, zato što se već izgubila slika o obitelji koja se zajedno zabavljala, razgovarala, pjevala.

- Televizor ne smije imati središnje mjesto u stanu kao neka svetinja, kao kućni oltar. Mediji trebaju biti sredstvo informacije i zabave, ali ne smiju ometati obiteljsku komunikaciju - prepručuje fra Mirko Mataušić, koji je bio i jedan od osnivača Hrvatskoga katoličkog radija. On upozorava i na opasnost komercijalnih sadržaja na televiziji, osobito javnoj.

- Hrvatska televizija se natječe s privatnim televizijama pa je spustila svoje kriterije i potisnula svoju društvenu i kulturnu zadaću na koju je obvezana zakonom - kaže fra Mirko, dodajući kako je HTV smanjio svoj obrazovni, kulturni i dokumentarni program za volju uvoznih programa i kojekakvih licenca. 

 Crkva protiv mobitela i skutera za krizmu 

U svom redovnom mjesečnom prilogu ovotjedni broj katoličkog tjednika Glas Koncila obradio je temu “Zašto primiti krizmu?”, a posebna je pažnja posvećena devijantnim oblicima koji se vezuju uz krizmu, kao što je naglasak na neprimjerenim darovima i udaljavanju mladih iz župe nakon obavljene krizme.

“Kume, kupi mi skuter, playstation il’ mp3...”, parafrazira Glas Koncila stihove “Tata, kupi mi auto, bicikl i romobil”, pišući kako krizmani kumovi postaju središnje figure sakramenta potvrde od kojih se mnogo očekuje, jer je krizma postala podloga za razne veselice “u kojima materijalno prevagne nad istinskim duhovnim smislom”.

“Premda postoje stvarni uvjeti koje netko mora ispuniti da bi bio kum ili kuma, posezanje - sve dublje - u džepna prostranstva postalo je imperativno ‘dobrog kumstva’. Mobiteli, računala, skuteri, pa čak i automobili... Što skuplje, to bolje. Rezultat toga je, u većini slučajeva, pravo lutanje od uloge smisla kumstva.

Velik broj ‘zalutalih’, nažalost, ne razumije istinski smisao kumovanja”, piše Glas Koncila, dodajući da bi krizmani kumovi trebali biti oni koji će svoje kumče uistinu “riječju i primjerom neprestano poticati da ide Kristovim stopama”.

Kumovi bi, kažu, trebali svojim ispravnim primjerom i urednom vjerskom praksom upućivati potvrđenika “kako živjeti”, što preporučuje i Katekizam Katoličke crkve. Katekizam preporučuje i da je dobro “da je kum isti kao i kod krštenja da se bolje naglasi jedinstvo dvaju sakramenata”.

“I u toj je preporuci vidljiva važnost koju Crkva pridaje kumstvu, stoga valja voditi računa da ono ne bude nešto simbolično, izvanjski blještavo, već ozbiljno i odgovorno”, piše Glas Koncila i dodaje da je odgovornost kumova to veća jer su oni odgovorni i za kasnije odvajanje krizmanika od Crkve. Taj problem krizme kao “svečanog napuštanja Crkve” osjeća se u svim župama i biskupijama.

“U takvom životnom trenutku, ako ih nešto vrlo značajno ne veže uz župu, mladi lako potpadnu pod utjecaj drugih ljudi, mogućnosti, kao i nekih novih izazova”, piše Glas Koncila, tvrdeći da neki samu pripravu za krizmu doživljavaju i kao određenu nametnutu obvezu.

“Imajući u dotašnjem vjeronauku možda i neka loša iskustva, doživljavajući ga kao nešto staromodno, dosadno i stereotipno, smatrajući kako je riječ o pogrešnom pristupu mladima i lošoj prezentaciji, netko će odlučiti kako mu to više i nije toliko važna stvar u životu”, tvrdi Glas Koncila, dodajući da ima i onih mladih koji se ne osjećaju dijelom župne zajednice, nisu “udomaćeni”, što se posebno odnosi na velike gradove.


Zato i postavlja pitanje je li smisao televizijske pretplate da podupire u velikoj mjeri neadekvatan program koji truje djecu nasiljem, stereotipima, lažnim idolima, neprimjerenom reklamom?  - Kad mi HTV usred filma ubaci reklamu, dobijem volju da se priključim inicijativi protiv plaćanja pretplate - zaključio je fra Mirko.   

 

D. Pavičić
Jutarnji list 

{mxc} 

Pon, 27-01-2020, 13:37:26

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2020 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.