Gdje je ljubav? 

 

Svijet se ubrzano globalizira ali i sve više ideologizira u raznim aspektima života. Nije više riječ o tradicionalnoj političkoj ideologizaciji, nego o jednom globalnom paradoksu: prividna i deklarativna dezideologizacija stvarnosti dovodi do novih oblika ideologizacije kojih još mnogi nisu svjesni. Što bi u ovome kontekstu značio pojam ideologizacije? Da se određeni pogledi i svjetonazori, stilovi življenja, apsolutiziraju i nameću kao jedina moguća dimenzija, kao jednostrane i pojednostavnjene nepisane norme. Netko će reći, pa tako je uvijek bilo u povijesti. Da, ali s jednom bitnom razlikom, da se danas sve temelji na apsolutizaciji i ideologizaciji ljudske slobode. Sve se prodaje kao apsolutno slobodno i relativno, a dezideologizacija kao posljedica takvog nazora, kao oslobađanje od svih normi. Vrlo primamljiv koncept koji u sebi krije mnoge zamke. Mudar čovjek se čuva velikih riječi i progresističko-utopijskih neuroza. Ali koliko je mudrih Ijudi ili barem razboritih?

Danas je sve ideologija: od slobodnog seksa do Radmanove genetike. U tomu je temeljni problem i nesporazum između svijeta tradicionalista i evolucionista. Kad Miroslav Radman, primjerice, govori o vlastitim dostignućima u genetici, onda ne govori više iz znanstvenog nego iz ideološkog diskursa koji teži prema uređenju svijeta na nekim novim osnovama, koji kani diktirati nova pravila, nove norme globalnog življenja, koji stvara neku svoju novu etiku ili antietiku, a sve kroz nekakav prividno bezazleni znanstveni ludizam i nekonvencionalnost. Kad znanost izlazi iz vlastitih okvira ona postaje ideologija koja želi vladati i upravljati svijetom. Nitko se ne usuđuje pozvati i na ovu distinkciju: kako vojnicima nije dano da vladaju svijetom, tako nije ni znanstvenicima koji su poput svećenika novog svjetskog poretka. Svaka ideologija nosi u sebi konvencije. Suvremene ideologije su lukavije, one naizgled odbacuju konvencije da bi izgledale privlačnije.

Još jedan primjer: područje ljudske seksualnosti odavno je već izišlo iz konteksta emocionalnosti i postalo je ideologijom. Rasprave oko seksualnog odgoja u školi pokazale su da anarholiberalni nazori o tom pitanju doista seks shvaćaju samo kao svojevrsnu najvlastitiju ideologiju. Iz takve vizure ljudska spolnost se promatra isključivo u mehanizmu nagona, lišena bilo kakvog dubljeg Ijubavno-emotivnog konteksta. Mehanicističko-tehnicistički pristup seksualnosti, gdje je važnije govoriti o tomu kako navući prezervativ nego o stvarnosti spolnosti kao segmentu Ijubavi i dubljih zrelih ljubavnih relacija, produkt je mentaliteta koji vlastiti promiskuitet promovira kao vrhunsko dostignuće slobode. Ako živimo u ozračju svijeta koji s prijezirom gleda na kršćanski spolni moral, ako ga taj svijet a priori odbacuje i ne dopušta ga kao jednu opciju za koju se mladi čovjek može opredijeliti, hoće li onda promotori promiskuiteta napokon biti i u prvim redovima onih koji preuzimaju odgovornost za društvo u kojemu se raspadaju brakovi, u kojemu imamo sve više rastava, nasilja u obitelji koje je produkt nedostatka ljubavi i nagonskog mentaliteta koji je opustošio muško-ženske odnose. Svaki pametniji čovjek može iz ovoga izvući zaključak da odnosi između muškarca i žene koji se svode na obično partnerstvo u seksu i ekonomskim interesima, urode na kraju jedino divljom mržnjom, prijevarama, preljubima, dramama i tragedijama.

Tko još uopće govori o ljubavi? Pojam partnera toliko je hladan i suhoparan kad je riječ o ljubavnim relacijama, ali ga današnji mentalitet najčešće uporabljuje. Ljubav iščezava iz muško-ženskih odnosa, kao da u ljubav više nitko ne vjeruje. Ljudska intima grubo je isprostituirana i stavljena na licitaciju, za javnu zabavu i porugu. Supružnici se javno svađaju i javno mrze, rastavljaju preko medija i ratuju preko medija. Suparništvo, mržnja, materijalna pohlepa. Nigdje ni riječi o ljubavi, nigdje ni riječi o djeci. Nigdje ni riječi o altruizmu, požrtvovnosti, samo hladni, dehumanizirani odnosi muškarca i žene. Mnogi podliježu takvom ozračju i umjesto da smognu snagu za ljubav, za drukčiji život, prepuštaju se promiskuitetnom mentalitetu koji samo progresivno uvećava moralnu hipokriziju.

Sijači prizemnosti i vulgarnosti u javnosti, posebno u novinama, raznorazni šund-književnici, stvaraju ozračje opsjednutosti seksom kao smislom življenja, a neki od njih se u kolumnama bave samo spolovilima. Čitav svijet je danas poludio, sav je u genitalijama. Seks nije samo ideologija, on je i najvažnija opsesivna tema, on je središte univerzuma koji urla u vlastitoj praznini jer je negdje u tminama povijesti prestao vjerovati u ljubav.

Zoran Vukman
Hrvatsko slovo
 
{mxc} 

 

Pet, 7-02-2025, 18:46:13

Potpora

Svoju članarinu ili potporu za Portal HKV-a
možete uplatiti i skeniranjem koda.

Otvorite svoje mobilno bankarstvo i skenirajte kod. Unesite željeni novčani iznos. U opisu plaćanja navedite je li riječ o članarini ili donaciji za Portal HKV-a.

barkod hkv

Komentirajte

Zadnji komentari

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

AKT

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2025 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.