Antropofazi napadaju

 

Noću 1. ožujka 1815. Napoleon Bonaparte s malom grupicom sljedbenika iskrcao se na plažu u zaljevu Juan, između Cannesa i Antibesa na francuskoj Ažurnoj obali. Poražen i ponižen, dok su mu po Parizu neprijatelji šenlučili, godinu dana ranije bio je prognan na Elbu, ali drznik se s time nije mogao pomiriti. Iskrcavanjem je započeo njegov re-entry na svjetske top liste, čuvenih 100 dana ponovljene vlasti, nešto što nakon puzanja po blatu mogu samo Najveći. Prvu je noć, govori legenda, prespavao u Cannesu - dok se noćenje u tom gradu još moglo dobiti za manje od 100 eura po glavi, a Croisetteom se nisu šetali odabrani holivudski homoseksualci i scijentolozi, praćeni papa-razzima.

193 godine minus nekoliko dana kasnije, našavši se u Cannesu u vezi događaja o kojem više možete čitati u Mreži, stajao sam u blizini povijesnog mjesta tiho se diveći sjeni bešćutnog, ali velikog Korzikanca, u pauzama dok sam sa stativa okidao noćne fotke dugačkog trajanja ekspozicije. Moćan si bio, Imperatoru! Trebalo bi napisati knjigu radnog naslova "Sve što znam o životu naučio sam od Napoleona". Lekcija za danas - novinarstvo!

Kada se iskrcao kod Cannesa, Napoleonu nitko nije davao ni 2% šansi za uspjeh. Pariški Le Moniteur Universel, jedna od uglednijih dnevnih novina tog vremena, pratio je iz dana u dan Napoleonovo napredovanje prema glavnom gradu čuvenom serijom naslova koja su se mnogo puta kasnije koristila kao metafora novinarskog beskičmenjaštva, francuskog licemjerstva, kratkog roka trajanja dnevnih listova, narodnog kukavičluka, ili što je već kome u datom trenutku odgovaralo. Prisjetimo se naslova, kako ih citira Alexandre Dumas, ovo jednostavno moram dati na francuskom jer inače kvragu sve:

L'anthropophage est sorti de son repaire. (Ljudožder je napustio svoju jazbinu.) L'ogre de Corse vient de débarquer au golfe Juan. (Korzikanski ork iskrcao se u zaljevu Juan.) Le tigre est arrive a Gap. (Tigar je došao do Gapa.) Le monstre a couche a Grenoble. (Čudovište će prenoćiti u Grenobleu.) Le tyran a traverse Lyon. (Tiranin je došao do Lyona.) L'usurpateur a ete vu a soixante lieues de la capitale. (Uzurpator je na šezdeset liga od glavnog grada.) Bonaparte s'avance a grands pas, mais il n'entrera jamais a Pariš. (Bonaparte napreduje velikim koracima, ali nikada neće doći do Pariza.) Napoleon sera demain sous nos remparts. (Napoleon će sutra biti pred zidovima grada.) L'Empereur est arrive a Fontainebleau. (Imperator dolazi u Fontainebleau.) Sa Majeste Imperiale a fait son entree hier au chateau des Tuileries, au milieu de ses fideles sujets. (Njegovo carsko veličanstvo ušlo je u zamak Tuileries, okruženo svojim vjernim podanicima.)

Sve što trebate znati o novinarstvu sadržano je u gornjem pasusu. Ne trebate gledati Novu TV ili čitati Večernjak da shvatite na koji način funkcionira ta "savjest društva", kako joj volimo tepati mi, njeni pripadnici. Na određen način novinarstvo i jest samo crna savjest društva, ili njegovo mutno ogledalo. Le Moniteur Universel je gornjom serijom naslova dao presliku razmišljanja većine Francuza onog vremena - pa ako su novinari ispali licemjeri, samo su ocrtali licemjerstvo mnogo širih slojeva, i u tom pogledu zapravo dobro obavili posao dokumentarista svog vremena. Le Moniteur Universel nije propao zbog svog praćenja Napoleonovog "breaking storya", odnosno "prijelomne vijesti" ili "priče" kako neki kod nas to pogrešno prevode. Propao je tek kojih stotinjak godina kasnije, možda zbog duga prema tiskari?

Narod je kratkog pamćenja, povodljiv i glup, i da se Alexandre Dumas nije potrudio sačuvati gornju listu naslova, vjerojatno cijeli incident nitko ne bi ni upamtio.

***

Svladavši ovu kratku lekciju spremni ste konzumirati sve, od informativnog programa na privatnim televizijama, preko dnevnog tiska i web-portala, do kolumni ovdje potpisanog trabunjala. Spremni ste konzumirati i najnoviji web-projekt - Sutra.hr, posljednji korak u 24-satizaciji medija i fejsbukizaciji i jutubizaciji domaćih portala. Posebno ironičnim nalazim da iza ovog projekta stoji EPH, medijski gigant koji praktično do jučer nije imao niti web vlastitih dnevnih novina. No, poput Microsofta, jednom kad krenu - upijaju najbolje od drugih i melju sve pred sobom. "Najbolje" bi zapravo trebalo staviti u navodnike (evo stavljam) jer osobno uopće ne smatram da je, primjerice, Facebook po nečem osobito dobar ili pozitivan, a ponajmanje da bi njegove metode socijalne interakcije i budalizma trebali preuzimati (šatro) ozbiljni mediji.

U općem ponižavanju novinarstva koje se kod nas odvija već neko vrijeme, a u čemu su osobito aktivni svi mogući online-mediji, Sutra ide korak dalje. Novinari ovog izdanja nisu nedodirljive veličine koje s državnicima komuniciraju e-mailom i jedu u najskupljim restoranima, kao igrači elitnog EPH-ovog tima, to su vaši kompići koje možete mejlati, IM-ati, skajpati ili jednostavno "povući za rukav", praktično tek malo izdignuti pripadnici šireg "communitya" kojega i vi možete biti članom - malo pismeniji blogeri s pristojnim slikama. Građani novinari. Ili novinari građani.

Na stranu moje vječito gunđanje, ali moram priznati da je ovo dosta zgodan koncept. Crowdsourcing u oba smjera. Prvo smo od svake budale činili novinara dajući mu da objavljuje "priče", a sada i od novinara radimo džukele i bacamo ih u masu da ih rastrga potezanjem za rukav ili izrazi bijes prema poznatima "stiskanjem šamara". Svakome prema zaslugama. Sutra, naime, preko građana novinara svojski promovira i grozan jezik zagrebačke ulice, zbog čega bi im netko trebao oduzeti nacionalnu koncesiju, kad bi nečeg takvog bilo na Internetu. Ali, opet, kad nitko ne uzima koncesiju Novoj TV i za teže prekršaje u sektoru gdje koncesija ima, čemu se uopće nadati?

Građani novinari. LOL. "Slava je prolazna, ali opskurnost traje vječno." - rekao bi L'Empereur, i kao i uvijek, bio u pravu.

Oleg Maštruko
Bug

{mxc} 

Čet, 1-10-2020, 03:19:17

Najave

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2020 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.