Hoće li Hrvatska ikad ući u 21. stoljeće?
Mediji izvješćuju o današnjim izjavama dvojice kandidata koji su ostali u utrci za čelno mjesto SDP-a. Vodeći Peđa Grbin tako je danas izjavio za petokraku na riječkom neboderu da “ako umjetnost ne će provocirati, tko će” te da živimo u slobodnom i demokratskom društvu.
Za početak, ta petokraka, međutim, ne predstavlja umjetničko djelo, jer svatko može postavljati jeftinu, banalnu i umjetnički bezvrijednu „instalaciju“ na bilo koji neboder na ovom svijetu. U novom riječkom slučaju, radi se jednostavno o javnom isticanju totalitarističkih simbola na istaknutom mjestu, kao bi se dodatno produbile podjele u hrvatskom društvu.
Grbin je odgovorio vrlo slično kao SDP-ov riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, koji je provokaciji s petokrakom dobrim dijelom osobno kumovao. Obersnel je komentirajući novinarima povijesni kontekst ovog komunističkog simbola „zaboravio“ spomenuti masovna ubojstva koja je nad svojim političkim protivnicima izveo režim Josipa Broza, kao i brojne druge zločine s milijunskim žrtvama u raznim komunističkim državama diljem svijeta, a sve pod simbolom crvene zvijezde petokrake.
A dok u SDP-u Hrvatsku još čvrsto drže u ideološkom poratnom zagrljaju 2. svjetskog rata, iz Slovenije stižu vijesti o iskapanju još jedne masovne grobnice sa žrtvama jugo-komunističkog terora, ovaj puta u mjestu Mostec kod Brežica. Rezultate istraživanja u četvrtak je predstavilo slovensko vladino povjerenstvo koje se bavi poslijeratnim egzekucijama. Riječ je o posmrtnim ostacima 139 osoba.
Prema otkrivenim predmetima, žene su također bile ubijane. Jednom ubijenom skupinom dominiraju pripadnici raznih oružanih snaga. Otkriveni predmeti ubijenih slovenskog su, njemačkog i hrvatskog podrijetla, što ukazuje da su otkrivene žrtve različitih nacionalnosti.
Gotovo svi su ubijeni bez obuće i većine odjeće, a većina kostura ima primjetne znakove na kostima ruku koje svjedoče da su prilikom egzekucije bili vezani žicom s rukama otraga. Mjesto stradanja sugerira kako je većina ubijenih ustrijeljena na rubu rova ili kad su u njega pali.
Vojko Obersnel i „umjetnik“ Nemanja Cvijanović masovne grobnice i ubijene u njima ne smatraju važnim, već se bave glorifikacijom zvijezde petokrake u „europskoj prijestolnici kulture“. Zar je to najbolje što Hrvatska i njena kultura imaju ponuditi Europi u 21. stoljeću?
(hkv)