Bi li Siniša Varga da je ikad bio u minskom polju protjerao svoj pilot-projekt hitne helikopterske pomoći?
Hrvatsku je potresla vijest o još jednoj smrti pirotehničara. Ovaj puta u minskom polju nastradao je mladi Ivan Jurić (26), kojemu Ministrova silaJoš se dobro sjećamo brojnih napisa u novinama tijekom kolovoza o novom sustavu Ministarstva zdravlja hitne helikopterske medicinske pomoći, a koji je unatoč velikim kritikama progurao ministar Siniša Varganije pomoglo ni sedmogodišnje iskustvo, pokazalo se opet, u vrlo opasnom zanimanju pirotehničara. Ono što je nama zapelo za oko je današnje pisanje Jutarnjeg lista po kojem za hitni prijevoz Ivana Jurića u Zagreb nije bilo slobodnog helikoptera. Naime, još se dobro sjećamo brojnih napisa u novinama tijekom kolovoza o novom sustavu Ministarstva zdravlja hitne helikopterske medicinske pomoći, a koji je unatoč velikim kritikama progurao ministar Siniša Varga.
Helikopter je bio zauzet
Jutarnji list opisao je u svom današnjem članku podrobno zbivanja nakon ranjavanja Ivana Jurića. Tako se saznaje kako su na mjestu događaja od osam sati ujutro dežurala tri medicinska tima. Dva su se odmah uključila u spašavanje i prevezli Jurića i drugoga ranjenog pirotehničara u Opću bolnicu Ogulin, prepustivši ih dežurnim kirurzima, a treći tim ostao je na mjestu događaja osiguravati teren za djelatnike karlovačke kriminalističke policije koji su došli odraditi očevid.
Ivana Jurić je u bolnicu stigao bez pulsa i tlaka, međutim liječnici su ga, usprkos teškim ozljedama i gubitku velike količine krvi, uspjeli vratiti u život. Odmah su kontaktirali Zavod za hitnu medicinu i zatražili helikopterski transport za Zagreb, procjenjujući da taj put vozilom HMP-a ne bi izdržao. Nažalost, helikopter je bio zauzet, a Ivan je oko 13 sati podlegao ozljedama, piše Jutarnji list.
Projekt Siniša Vagre
Dakle, do trenutka kada je izostao hitni medicinski helikopterski prijevoz za teško ranjenog Ivana Jurića od Ogulina do Zagreba, prošlo je jedva jedan mjesec od brojnih kritika u hrvatskim medijima na račun promjene sustava pružanja hitne medicinske helikopterske službe u Republici Hrvatskoj. Stoga ćemo ovdje podsjeti što su mediji pisali 10. i 11. kolovoza.
Na međunarodnom natječaju Ministarstva zdravlja za nabavu usluga hitne helikopterske medicinske pomoći pobijedila je zajednica ponuđača EliFriulia i AirGreen iz Italije. Riječ je o pilot-projektu koji bi trebao trajati četiri mjeseca i za to će se utrošiti oko devet milijuna kuna. To znači da će u sljedeća četiri mjeseca, umjesto vojnih helikoptera, poslove hitne helikopterske medicinske pomoći obavljati dvije privatne talijanske kompanije. Helikopteri bi trebali biti razmješteni u bazama na Krku i u Splitu... Prvi letovi bi navodno trebali početi krajem mjeseca (kolovoza, op. a.).
Odluka o iznamljivanju helikoptera za hitni medicinski prijevoz izazvala je veliku ljutnju u Ministarstvu obrane, ali i u Gorskoj službi spašavanja. Naime, osim jednog sustava koji funkcionira, imat ćemo čak dva. Talijani neće obavljati medicinske letove noću jer im se ne isplate, ni poslove traganja i spašavanja s HGSS-om. Naši sugovornici tvrde kako Ministarstvo obrane i Glavni stožer uopće nisu obaviješteni da bi za koji tjedan trebali prestati obavljati medicinske letove te da je riječ o nepotrebnom bacanju novca. Osim toga, prije dvije godine i MUP je kupio dva helikoptera koja su trebala biti korištena za hitni medicinski prijevoz, ali njima nije obavljen niti jedan takav let.
MORH je za helikoptersko traganje i spašavanje te medicinske letove ove godine izdvojio deset milijuna kuna, a ovaj projekt za četiri mjeseca košta devet milijuna kuna i u njega nisu uključeni traganje i spašavanje ni medicinski letovi noću. Te će poslove i dalje obavljati vojska jer se Talijanima letenje noću ne isplati. To znači da bi na godišnjoj bazi ugovor s Talijanima stajao 27 milijuna kuna, odnosno gotovo tri puta više nego što sada država plaća.
(Goranka Jureško, Krešimir Žabec, Jutarnji list, 10. kolovoza)
HDZ je u utorak optužio ministra zdravlja Sinišu Vargu da je njegovo ministarstvo pilot-projektom o organiziranju hitne helikopterske medicinske službe sklopilo štetan ugovor za Republiku Hrvatsku i pacijente ocjenjujući kako se radi o "bacanju državnog novca za mali ili nikakav učinak".
"U ugovoru postoji niz nelogičnosti i nejasnoća koje će aktualna zdravstvena administracija jednog dana morati objasniti zašto je i kako to rađeno. Ugovor je dan tvrtki koja koristi samo helikoptere tipa CE-135 koji su ograničenog dometa i dosega leta te mogu zbrinuti samo jednog pacijenta", rekao je na konferenciji za novinare predsjednik HDZ-ova Odbora za zdravstvo Ante Ćorušić.
Ćorušić nelogičnim smatra što je tvrtka koja koristi helikoptere s našim Ministarstvom zdravlja sklopila ugovor u njihovu korištenju u vremenu od 6 do 18 sati i to samo u dobrim vremenskim uvjetima. "Da li nesreća koja se može dogoditi bilo gdje u Hrvatskoj bira vrijeme", upitao se. Smatra da je talijanska tvrtka dobro prošla tim ugovorom te da netko u zdravstvenoj administraciji zna zašto je to tako.
Bi li hitni helikopterski transport u Zagreb na kraju spasio život Ivanu Juriću ne možemo trenutno znati. Ali ostaje činjenica da su liječnici s velikim iskustvom s teškim ranjavanjima u Ogulinskoj bolnici taj helikopterski transport zatražili, ali da helikoptera nije bilo na raspolaganju.
I što sada?
(mm)