Što je to One Design a što L30, tko je Andrej Justin?(1. dio)
Zvuči vrlo zamršeno, pa krenimo redom kroz ovu HKV-ovu nizanku osnovnih pojmova o jedrenju kako bi oni, razni, te samo jedrenje postali pristupačniji.
Za kraj, po povratku s Hvara, kao treći dio ove za sada dvodjelne priče, samo za naše čitatelje, testiram L30 i donosim velik intervju s Rodionom Lukom, ukrajinskim jedriličarem i šampionom svjetske klase, na brodu koji je vrh vrhova u svojoj klasi (One design do deset metara dužine). Gosti smo, na ljubazan poziv domaćina i svjetskog šampiona: Rodiona Luke!
Što je to One Design?
Ovaj pojam srest ćemo i kod letjelica (zrakoplovi, zračne jedrilice i paraglajderi) i kod vozila (IndyCars ili Porsche Supercup) ili motocikala (one-make racing). Ukratko, kod svih onih projekata koji žele visoku istovjetnost pojedinih proizvedenih primjeraka. Kod svih onih utrka pri kojima se želi istaći znanje upravitelja, a ne bodovna razlika ili rezultat stečen temeljem konstrukcijske razlike vozila/plovila/letjelice.
Dvije su osnovne metode jedriličarskog natjecanja: hendikep i One-Design. U hendikepu se matematičkim formulama, pojednostavljeno premjerama i kompenzacijama, želi postići što bliža ravnopravnost, ujednačenost dizajna i veličine brodova te pripadajućih konačnih plasmana i rezultata. Naravno da je to artificijelno.
One Design jedrilice građene su u striktnoj klasi čija izgradnja se kontrolira od početka do kraja. Da to bude tako brine L30 Class Association (L30 ODCR). Nema detalja prepuštenog slučaju, asocijacija kontrolira sve: od izrade kobilice i kormila do vrste i sastava materijala, težine ugrađenih dijelova, svega... te svaka provjerena L-30 jedrilica dobiva certifikat (Class Compliance Certificate). Stroga OD pravila nadziru i budžete timova jer je najvažnije da oni najbolji jedriličari pobijede u utrci. One Design omogućuje utrku u kojoj pobjeđuje onaj tko prvi dojedri, nema korekcije bodova, različitih brodova pa onda ni matematike i hendikepa.
One Design dokida i eksperimentiranje u projektiranju i smanjuje troškove održavanja kod vlasničke kombinacije. Zbog toga je njegova popularnost rasla od sedamdesetih godina prošlog stoljeća sve do danas. Vrsta materijala (vlakna ojačane plastike) dovela je do jednostavne, time i masovne proizvodnje a to pak znači i do najniže cijene proizvodnje. Ideju takvom pristupu projektiranju, proizvodnji i regatama (kasnije i pripadajućoj filozofiji jedrenja) dao je Thomas Middleton (iz Shankill Corinthian Club-a) Dublin, Irska još davne 1887. a prvi se brod zvao „Water Wag“. Njegova zamisao uskoro se stala širiti i dobivati podršku glasovitih klubova i svjetskih jedriličara. Početne dimenzije su bile: dužina 33 stope, na vodi 25, širina 7 stopa... površina jedara 750 četvornih stopa te istisnina 5 tona. Deset brodova dizajnirao je H. W. White do 1856., zatim još dvanaest White Brothers u Southamptonu slijedeće godine...
Što je to L30?
To je konkretno, mala regatno-krstareća jedrilica-jurilica (30 stopa – 9,58 m) kojom kormilari svjetski i europski šampion Rodion Luka, konceptni i idejni tvorac broda te slavni skiper ukrajinskog podrijetla. Svoj je brod timski sagradio u Sloveniji u 'Ocean Tec' brodogradilištu u Jesenicama. Jedrilica je puna inovativnih i najsuvremenijih tehnoloških rješenja pa se tako primjerice, radi redukcije osmoze (klobučanja stare plastike, tzv. truljenja) masa izlijeva u kalup suvremenom vakuum infuzijom i to vinilester smole te staklenih vlakana s jezgrom od PVC-a. Ta kombinacija materijala je najbolja u omjerima težina/čvrstoća/otpornost/krutost.
Jedra su iz Tape Drive Carbon materijala, površine (glavno) 29,8 m2 te letno jedro površine 22,8 m2. Glavni krivac za postizanje velikih brzina je gennaker (asimetrični spinaker) ovdje površine od 83 m2.
On pak nije više krojen iz tzv. balon svile iz koje su se krojili spinakeri već iz najmodernijeg materijala: Contendera, koji ima jedva 35 grama težine po četvornome metru (cijelo je jedro „teško“ tek 2,9 kg!). Jarbol je moguće podešavati tijekom jedrenja a palubna je oprema među najkvalitetnijima. I inače je koncept broda takav da su brojne promjene (po želji kupaca) moguće. Regataši tako ne će imati ni kuhinje ni kupaonice a ni motor jer sve to znači imati i tri vrste spremnika za gorivo, pitku vodu za kuhanje te crni spremnik za otpadne vode. Ti spremnici zajedno, svaki od prosječno 50 litara i motori od 80 kg, i te kako predstavljaju zbrojenu dodatnu težinu.
Velika je prednost L30 u slijedećem: ima lako uvlačivu kobilicu ali i listove kormila te tako može pristati i u najpliće uvale, mandraće i na pužace za izvlačenje. Izvlačenje umjesto čekanja i plaćanja dizalice jer ovo je barka koju na dvo-osovinskoj lakoj aluminijskoj prikolici možete bez ikakvih posebnih europskih dozvola odvući do svoga dvorišta automobilom srednje klase. Naime L30 na prikolici leži nisko, kad su listovi kormila i kobilica uvučeni, pa ne zahtjeva specijalnu vuču, posebno prilagođene kamione ili kombije. Domišljato rješenje spuštanja (karbonskog!) jarbola također je moguće uz samo dva para ruku i bez ikakve dizalice...
No, u obiteljskoj inačici, L30 možda ne će dostizati fantastičnih 25 uzlova brzine niz vjetar (sa gennakerom) ali će zato moći primiti četiri člana na spavanje, objedovanje, jedrenje i tuširanje u kupaonici i na krmi. Imat će možda sklopivu elisu 'z pogona' elektromotora ili klasičan dizel motor bilo 'ze pogona' bilo linijskog (težeg) osovinskog sklopa.
Ovaj brod prodaje se s elektromotorom marke 'Oceanvolt', koji dolazi kao ze pogon sa sklopivim perima brodskoga vijka (sail drive). Prednosti ovog skupog motora (11.400 eura) su manja težina nego klasični dizel motor (čak i kad pribrojimo težinu litijskih baterija) te ekološku čistoću. Naravno, sve pod uvjetom da je struja iz lučke ili utičnica u marinama proizvedena ekološki čisto. No, mnogo znači i to što brodski motor više ne izbacuje ispušne plinove u more pod krmom broda...Uz to izostaje i spremnik za gorivo koji, u plovila ove dužine, sadrži barem 75 litara nafte.
Dok su za obiteljsko jedrenje dovoljna samo dva člana u kokpitu, pri onom regatnom dobro će doći i šesteročlana posada. Dva kola u kokpitu te širina istog dovoljan su prostor za rad s jedrima i ostvarenje fenomenalnih performansi koje ova jurilica nudi.
Velika je stvar i to da ovaj elektromotor putem iste te elise, za trajanja rekreativnog jedrenja, puni baterije sklopom i izvedbom jednog, rekli bismo lukavog hidro-generatora. L30 s elektromotorom za utihe plovi ekonomičnom brzinom od 4,6 čvorova i ima domet od 21 milje a domet od 16 Nm ima za valovita mora. Maksimalna brzina barke s Oceanvolt motorom od 9 KS je 8 uzlova.Punjenje baterija traje pet sati iovisi o tome koliko ste dugo punili baterije za jedrenja. Postoje uz to i jače inačice elektro pogona istoga proizvođača.
Po cijeni, ova ozbiljna jedrilica po prvi je put usporediva s kvalitetnijim automobilima: njezina je cijena u inačici opremljenoj za krstarenje okruglo 70.000 eura. Ako znamo da je samo motor više od 1/7 a jedra i mnogo više, dodajte trup i prvoklasnu palubnu i potpalubnu opremu i shvatit ćete da je taj velik iznos, u stvari, u ovoj ponudi, vrlo prihvatljiv. Naravno ako se ima novac. Ako ga se nemane možete kupiti ni automobil srednje klase... Ipak, treba komparirati da Volvo nudi tzv. džip za 500.000 kn a Audi osobne limuzine i od 850.000 do čak 1,300.000 kuna!! L je 30, dakle,sasvim usporediv.
Na kraju: dostupna je i aluminijska prikolica sa samostalnim elektrovitlom i hidraulikom za izvlačenje za oko 10.000 eura. Na prikolicu nisu ugrađeni potpornji trupu jer bi to bilo neadekvatno zbog neravnina na cesti, već su postavljene dvije tzv. kolijevke (široke metalne trake koje prianjaju uz donji dio trupa) kako bi brod sigurno ležao na prikolici i bio slabo podložan prevrtanju u zavojima ili na uzbrdicama.
Dužina preko svega: 9,58 m (30 stopa)
Dužina trupa: 9,25 m
Dužina na vodnoj liniji: 9,20 m
Maksimalna širina: 2,54 m
Gaz (sa spuštenom / podignutom kobilicom): 1,8 m / 58 cm
Visina od površine do vrha jarbola: 13,15 m
Istisnina: 1.820 kg (brod opremljen za krstarenje)
Mrtvi teret (balast): 710 kg
Spremnik za vodu / za crne vode: 45 lit / 35 lit
Idejni tvorac: svjetski i europski šampion te skipper i trener Rodion Luka
Brodogradilište: 'Ocean Tec', Jesenice (Slovenia)
Dizajn: Justin Yacht Design, dipl. inž. Andrej Justin
Dvjesto kilometara od Zagreba na NW, u dugoj dolini pred tunelom Karavanke, nalazi se slovensko mjesto Jesenice, nedaleko granice s Austrijom. U njemu je 'Ocean Tec d.o.o.' brodogradilište.
Ocean Tec d.o.o.
Cesta Franca Prešerna 62
4270 Jesenice, Slovenia, EU
+386 (0)31 613 433
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Kako ne biste stekli krivi dojam da 'Ocean Tec' gradi samo male jeftine jurilice evo jedne demantirajuće fotografije s cijenom:
Humphreys Class 40
Price: 325.000 €
(izuzev: rig, sails, electronics & safety gear !)
Tko je Justin?
Slovenac Andrej Justin (Koper 1959.) studirao je Elektroniku i civilno inženjerstvo u Ljubljani (SI) te arhitekturu u Grazu (A). Trostruki inženjer Justin (Naval Architect), diplomirao je nakon Ljubljane i Graza na kraju i Yacht dizajn na Westlawn Institute of Marine Technology (nedaleko Washingtona, SAD) godine 1993. Taj je institut od 1930. do danas obučio više dizajnera brodova nego ikoja druga institucija u svijetu.Spomenuti Westlawn Institute’s Yacht & Boat Design Program akreditiran je odglasovitogRoyal Institution of Naval Architects (RINA), u Londonu...
Andrej Justin živi s jahtama i morem cijeli svoj život. Svoje je prve brodove dizajnirao za slovensko brodogradilište Elan u kasnim osamdesetima prošlog stoljeća. Dizajnirao je nekoliko regatnih brodova. Od onih dugih 33 stope za match race One design JustinTen, do 80 stopa dugog broda od karbona 'Maxi Jena' sagrađenog još 2001. On je još uvijek jedan od najbržih '80 stopaša' u Europi. Taj golem Justinov regatni brod koncipiran je između ostaloga tako da se jednostavno može transportirati diljem svijeta u kontejneru od 40 stopa. Građen je od karbonskih vlakana i dovoljno je lagan za jurnjavu niz vjetar ali i vrlo čvrst za najveća naprezanja pri onim uzvjetrenim udarima/jedrenjima. Justinov najslavniji posao prepoznat je od strane ISAF-a kao visoko tehnološki trkač RC44 dizajniran s America's Cup skiperskom legendom Russell-om Coutts-om (1962., New Zealand).
Russell Coutts iz vremena osvajanja pokala America's Cupa, najslavnijeg svjetskog jedriličarskog kupa koji se jedri svake četvrte godine u vodama osvajača. Pehar je dugo bio u Australiji, zatim vraćen u Ameriku a onda se jedrilo u vodama Novog Zelanda. Bilo je sporenja smije li brod biti jednotrupac isključivo ili može biti katamaran. Pobijedilo je ovo drugo pa se jedrilo i u vodama južno-kalifornijskog San Diega...
(kraj dijela 1.)
Javor Novak