Od Ilice do Save - 3. nastavak
1906.
Mnogo toga se promijenilo od dana kada je snimljena ova fotografija.
Savska ulica (žuta boja) od križanja s Jukićevom do Savskog mosta; Tratinska-Ozaljska (zelena boja) od križanja sa željezničkom prugom; Jukićeva –Jagićeva (plava boja) paralelna sa željezničkom prugom; današnji izgled lokaliteta označenih brojevima 1, 2 i 3 vidi se na sljedeće tri fotografije:
1 – Križanje Savske, Jukićeve i Vodnikove ulice, 2011.
2 – željeznički nadvožnjak kod Tratinske ulice, 2011.
3 – željeznički nadvožnjak na Ulici grada Vukovara, 2011.
1935. željeznički nadvožnjak na Tratinskoj cesti
2011.
2011. Savska – Tratinska
1964. nadvožnjak Savska – Koturaška
U noći od 25. na 26. listopada 1964. je Sava preplavila trećinu Zagreba i ugrozila oko 183 tisuća Zagrepčana. Nikada nam nije objašnjeno zašto je obavijest o katastrofalnoj poplavi kasnila (radio i TV) i zašto narodna vlast nije oglasila uzbunu.
1895. – Zagreb su potopile čak dvije katastrofalne poplave, a Sava se razlila sve do Ilice i Frankopanske, kao nekada u ledeno doba...
2011.
1960.
Križanje Savske ceste sa:
Varaždinskom ulicom (do 1945.)
Moskovskom ulicom (od 1946.)
Ulicom Proleterskih brigada (od 1951.)
Ulicom grada Vukovara (od 1991.)
2011.
Križanje Savske i Vukovarske je jedno od najprometnijih križanja u Zagrebu. Dnevno njime prođe stotinjak tisuća Zagrepčana, no pitanje je koliko njih zna da prolaze pokraj rimskih grobova i grobova hrvatskih branitelja, te zloglasnog zatvora.
A ni 200 metara od križanja, u podrumu ondašnje SUP-ove ambulante u Šarengradskoj ulici, 1962. godine je spaljeno srce Zagrebačkog nadbiskupa i kardinala Alojzija Stepinca (proglašen blaženim 1998.).
*SUP – Sekretarijat unutrašnjih poslova (današnji MUP)
1939. - pronađena su dva rimska groba s urnama iz 1 - 2. stoljeća. Nalazište je obilježeno 1992. godine pločom kod ulaza u pivnicu Zlatni medo.
2011. Križanje Savske ceste i Ulice grada Vukovara
Okrugli paviljon preko puta nebodera Vranica ("Zagrepčanka") izgrađen je 1970. na mjestu nekadašnjeg zatvora, na kućnom broju 58. Savske ceste.
Hrvatska državna vlast je u ovom zatvoru tijekom Drugog svjetskog rata zatvarala uhvaćene pripadnike Staljinove "Al-Qa'ide" koji su u Zagrebu i okolici organizirali terorističke napade, a poslije oslobođenja 1945. odvodila zatočene hrvatske branitelje i civile na streljanje u dvorištu Pedagoške akademije pokraj "Zagrepčanke". Imena ubojica i svjedoka javno su poznata. Svi danas žive u Zagrebu. DORH je zahtjev za istraživanje grobnice i zločina zaprimio 29. ožujka 2008. godine... Sve nam to daje sliku društva u kojem živimo.
1930. Mitnica i okretište tramvaja na Savskom mostu.
Tijekom XVIII stoljeća trgovci počinju naseljavati pristanište splavara na kraju Savske ceste, osobito nakon izgradnje drvenog Savskog mosta 1783. i 1784. (na inicijativu cara Josipa II.), te tako nastaje malo urbano naselje Predgrad Sava.
1242 . – spominje se skela i pristanište Kraljev brod na Savi, nedaleko današnjeg Savskog mosta.
Ovo područje Zagreba bilo je naseljeno već u XI stoljeću prije Krista - pronađene su kamene sjekire i grobovi sa žarama (urnama) iz bakrenog doba.
2011.
1934.
Međunarodna automobilska utrka C.I.A.; kontrolna postaja ispred današnje pekarnice na okretištu tramvaja.
2011.
Zašto Albanci i Janjevci pekarnicu nazivaju pekarna?
1930.
Zadnja tramvajska stanica na Savskom mostu; u pozadini gostionica "Pavelić" (poslije "Grozd").
2011.
U nekad popularnu gostionicu Grozd uselio se dućan s kineskom robom.
1957.
2011.
1964. Savski most
Na Miholje 29. rujna 1469. godine je velika poplava zaustavila tursku vojsku na desnoj obali Save, i tako spasila Gradec i Kaptol.
1783. je izgrađen drveni, a 1892. most sa željeznom konstrukcijom na mjestu današnjeg starog Savskog mosta.
1940.
Svečano otvorenje cestovnog Savskog mosta pokraj starog mosta sa željeznom konstrukcijom: hrvatski ban Šubašić, Vlatko Maček i nadbiskup Alojzije Stepinac.
2011.
2006.
1989.- U povodu dvjesto-godišnjice Francuske revolucije podignut je obelisk na desnoj (južnoj) obali Save uz stari Savski most, granici Habsburškog i Napoleonovog Carstva u vremenu od 1809. do 1813. godine.
1864.
1862. – izgrađen željeznički Savski most i pruga Zagreb – Sisak.
1931.
2011.
2011.
Nakon zadnjeg ledenog doba, prije 11 tisuća godina, sjeverna granica Save bile su ulice Ilica, Vlaška i Maksimirska pa sve do Sesveta, a južna rubovi Vukomeričkih gorica iza Velike gorice. S vremenom se Sava sužavala, a izgradnjom nasipa smo je kasnije sveli na današnji tok.
1925. Gospodarićevo gradsko kupalište na Savi
Skela sa "solarijem", odnosno kabinama s otvorima na krovu za nudističko sunčanje.
1925.
1890.
1930. 1958.
1930.
1958. Kupalište ispred Babinjaka
1926.- izgrađeno sunčalište Babinjak i kupalište za 5000 posjetitelja.
1940. Savski mlinovi u Trnju.
1865.- otvoreno je prvo gradsko kupalište na sjevernoj obali Save u Trnju.
Ovo Huttererovo kupalište je već 1867. imalo 24 metara dugu splav na koju su postavljeni naslapi (tj. tuševi).
1880.- kupalište Huttererovo premješteno na obalu kod željezničkog Savskog mosta.
1931. Trnjanska skela "Bundek"
2011. Ostaci pristaništa Trnjanske skele Bundek u Novom Zagrebu
1956. Trnjanska skela
2011.
1960. – izgrađen Most slobode
Nova godina 2006.
(Nastavlja se)
Ljubomir Škrinjar