Razgovor s pravnim ekspertom Perom Kovačevićem o haaškoj presudi šestorci

Kako - nakon što su se stišale prve reakcije - gledate na čin generala Praljka? Što je želio poručiti Hrvatskoj, ali i predstavnicima tzv. međunarodne pravde?

Njegova smrt je junački čin časnog i principijelnog čovjeka. Nažalost, dogodio se najcrnji SudKakav je to sud, kakvo je to pravo koje tvrdi da je rat Srba i Bošnjaka interni sukob, a rat Hrvata i Bošnjaka međunarodni sukob. Imali su očitu zadaću Miloševića i Srbiju amnestirati, a Hrvatsku proglasiti agresorom, što jednostavno nije točno. To je apsurd, jer Hrvatska je spasila BiH u ratu. Sud je balansirao do kraja svog rada u podjeli krivnje i ova presuda je balans za osudu Ratka Mladića. General Praljak im je sve rekao: "Slobodan Praljak nije ratni zločinac. S prijezirom odbacujem vašu presudu." Poput Zvonka Bušića nije više mogao živjeti u Platonovoj pećini, bez ljudskosti, prava i pravde. Njegov čin će zasjeniti odnosno obilježiti cjelokupni rad Haaškog tribunala.scenarij. Pribojavao sam se toga, ali ipak nisam mogao vjerovati da će se dogoditi. Nisam mogao vjerovati da će se Haaški sud tako izblamirati. Ponosan sam na činjenicu da mi je Slobodan Praljak bio prijatelj. On je bio i ostao iznimno častan, principijelan i pošten čovjek. Već mi je ranije rekao da on nije niti može prihvatiti teret da je ratni Praljakzločinac, te da ga nitko ne može za to osuditi jer zna da nije kriv. Rekao je i da ne može niti neće prihvatiti da ga osude kao ratnog zločinca, makar mu smanjili prvostupanjsku kaznu na godinu zatvora. Ne može, jer on nije ratni zločinac.

Tek će vrijeme pokazati koliko je njegova smrt junački čin časnog, hrabrog, poštenog i principijelnog čovjeka. Praljak je tim činom uputio jasne i nedvojbene poruke prije svega svim predstavnicima hrvatskih vlasti od 2000. godine do danas. Jasna je to poruka svima, počevši od Stjepana Mesića , vladama Ivice Račana, Ive Sandera, Jadranke Kosor i Zorana Milanovića koje su podlo izdale Slobodana Praljka, Milivoja Petkovića i ostale. Izdali su Hrvate u Bosni i Hercegovini. Uputio je i sokratovsku jasnu poruku predstavnicima tzv. međunarodne pravde, žalbenom vijeću i Haaškom sudu.

Kakav je to sud, kakvo je to pravo koje tvrdi da je rat Srba i Bošnjaka interni sukob, a rat Hrvata i Bošnjaka međunarodni sukob. Imali su očitu zadaću Miloševića i Srbiju amnestirati, a Hrvatsku proglasiti agresorom, što jednostavno nije točno. To je apsurd, jer Hrvatska je spasila BiH u ratu. Sud je balansirao do kraja svog rada u podjeli krivnje i ova presuda je balans za osudu Ratka Mladića. General Praljak im je sve rekao: "Slobodan Praljak nije ratni zločinac. S prijezirom odbacujem vašu presudu." Poput Zvonka Bušića nije više mogao živjeti u Platonovoj pećini, bez ljudskosti, prava i pravde. Njegov čin će zasjeniti odnosno obilježiti cjelokupni rad Haaškog tribunala.

Revizija dopuštena samo Šljivančaninu

Spominje se moguća revizija presude koju bi trebali pokrenuti odvjetnici osuđenih. Postoje li realno ikakvi izgledi da do revizije dođe? Koje su pretpostavke za reviziju?

Budimo objektivni i kažimo da su male šanse za pokretanje revizije presude petorici osuđenika. U cjelokupnoj HaagRevizijaZahtjev za reviziju mogu podnijeti osuđene osobe, odnosno njihove obrane ili Tužiteljstvo, nikako ne države. Rok za pokretanje revizije je godinu dana od proglašenja konačne presude, što je iznimno kratko razdoblje i mora se promptno djelovati. Znači revizija će se moći pokrenuti ako se, recimo, dođe do dokaza da su Mladićevi dnevnici krivotvoreni ili se pronađu novi dokazi ili akti Alije Izetbegovića ili Armije BiH koji osporavaju izvedene zaključke Žalbenog vijeća.dvadeset i četverogodišnjoj povijesti Haaškog suda samo je jednom bila dopuštena revizija konačne presude. Riječ je o reviziji konačne presude u slučaju vukovarskog krvnika Veselina Šljivančanina, kad je pravomoćna presuda preinačena u reviziji, te je Šljivančaninu smanjena kazna zatvora sa 17 na 10 godina, jer su pronađeni i uvaženi novi dokazi.

U Članku 26. Statuta Haaškog suda predviđena je mogućnost revizije, ali samo ako se pojave neke nove činjenice koje nisu bile poznate tijekom prvostupanjskog ili žalbenog postupka, a koje su mogle biti odlučujući čimbenik pri donošenju presude odnosno zaključka. Zahtjev za reviziju mogu podnijeti osuđene osobe, odnosno njihove obrane ili Tužiteljstvo, nikako ne države. Rok za pokretanje revizije je godinu dana od proglašenja konačne presude, što je iznimno kratko razdoblje i mora se promptno djelovati. Znači revizija će se moći pokrenuti ako se, recimo, dođe do dokaza da su Mladićevi dnevnici krivotvoreni ili se pronađu novi dokazi ili akti Alije Izetbegovića ili Armije BiH koji osporavaju izvedene zaključke Žalbenog vijeća.

Nisu bile poduzete odgovarakuće pravne, političke i diplomatske mjere za obaranje monstruoznih haaških optužnica

Neki analitičari tvrde da je dio određenih političkih elita dao doprinos tome da dođe do ovakve presude šestorci. Kako to komentirate?

Službena Hrvatska se od prvih dana u predmetu suđenja šestorici ponašala kao da se ovo suđenje ne tiče Hrvatske. Kao što je rekao general Praljak - oni su za njih bili „potrošna roba“. Kao saborski zastupnik sam 10. siječnja 2006. godine (u dogovoru s generalom Slobodanom Praljkom) uputio Hrvatskom saboru Prijedlog zaključaka o obvezama Vlade Republike Hrvatske na poduzimanje pravnih, političkih i diplomatskih mjera na na obaranju optužnica Haaškog tužiteljstva i cjelovito pružanje pravne, dokumentacijske, informatičke i logističke pomoći hrvatskim braniteljima, optuženicima Haaškog tužiteljstva.

U obrazloženju sam naglasio sljedeće: „Hrvatska država je obvezna poduzeti i poduzimati sustavne pravne, Upitnikpolitičke i diplomatske mjere za osporavanje i obaranje monstruoznih haaških optužnica. Hrvatska država je isto tako obvezna pružiti cjelovitu pravnu, dokumentacijsku, informatičku i logističku pomoć hrvatskim braniteljima, optuženicima Haaškog tužiteljstva. Unatoč pokušaju umirivanja javnosti od Vlade Republike Hrvatske, prigodom uhićenja generala Ante Gotovine, kako je poduzet niz mjera te prikupljena odgovarajuća dokumentacija za potrebe osporavanja optužnica Haaškog tužiteljstva protiv generala Gotovine, Markača, Čermaka, Praljka, Petkovića, Ademija, Norca i drugih, stvarna situacija je daleko lošija. Niti bivša, niti sadašnja Vlada nisu poduzimale odgovarajuće pravne, političke i diplomatske mjere za osporavanje i obaranje neprihvatljivih haaških optužnica, poglavito o zločinačkom pothvatu, etničkom čišćenju i slično. Nasuprot tome, uredno i sustavno su opskrbljivale Haaško tužiteljstvo traženom dokumentacijom, dok to nisu činile prema hrvatskim braniteljima, haaškim optuženicima. Stoga je krajnje vrijeme na poduzimanje sustavnih pravnih, političkih i diplomatskih mjera u osporavanju odnosno obaranju optužnica Haaškog tužiteljstva, te pružanje odgovarajuće pravne, dokumentacijske, informatičke i logističke pomoći optuženim hrvatskim braniteljima. Unatoč činjenici da je ustrojen Hrvatski memorijalno-dokumentacijski centar iz Domovinskog rata registratorno i arhivsko gradivo nije izlučeno niti je uvezano u jedinstvenu cjelinu. Dokumentacija iz Domovinskog rata i dalje je razbucana na raznim mjestima od Ministarstva obrane, MUP-a, Vlade, Državnog arhiva, obavještajne zajednice do privatnih zbirki. KrivnjaNisu samo Stjepan Mesić, Vesna Pusić i neki drugi predstavnici oporbe doprinijeli da dođe do ovakve presude šestorici, dapače krivicu snose i neki bivši i sadašnji aktualni dužnosnici HDZ-a koji su obnašali i obnašaju bitne državne dužnosti.Sređivanje dokumentacije nije provedeno, a hrvatski branitelji, haaški optuženici kupuju dokumentaciju i na crnom tržištu jer od vladinih tijela ne dobivaju traženo. Kako se Vlada ponaša nonšalantno, obveza je Hrvatskog sabora na poduzimanje odgovarajućih mjera. Prijedlogom zaključka nužno je obvezati Vladu na bezodložno poduzimanje odgovarajućih mjera u osporavanju i obaranju optužnica Haaškog tužiteljstva, s jedne strane, te pružanje pune pomoći optuženicima i braniteljskim timovina, s druge strane. Također je nužno osnovati posebno Povjerenstvo Hrvatskog sabora koje će pratiti i nadgledati postupanje Vlade i njezinih tijela.“

Vlada Ive Sandera i zastupnici HDZ-a i SDP-a su glasali protiv ovog prijedloga. Danas, nakon 11 godina predsjednik MVPVlade i neki dužnosnici, u cilju umiravnja javnosti, pričaju kako treba poduzimati političke i pravne mjere, kao da ponovo otrivaju Ameriku. Većina bivših i sadašnjih dužnosnika nastoje kupovati „bolju“ prošlost ili imaju naknadnu pamet, konačno shvaćajući što smo si učinili, kao državi, guranjem glave u pijesak. Prema tome, nisu samo Stjepan Mesić, Vesna Pusić i neki drugi predstavnici oporbe doprinijeli da dođe do ovakve presude šestorici, dapače krivicu snose i neki bivši i sadašnji aktualni dužnosnici HDZ-a koji su obnašali i obnašaju bitne državne dužnosti.

Koliko je za presude odgovoran i (ne)rad hrvatske diplomacije?

Što se moglo očekivati u „radu“ hrvatske diplomacije na poduzimanju diplomatskih mjera, kad su im šefovi bili Stjepan Mesić, Ivo Sander, Jadranka Kosor, Zoran HaagMilanović, Vesna Pusić, Gordan Jandroković, Tonino Picula i drugi koji su, u biti, bili „produžena ruka“ haaškog tužiteljstva. Što se moglo očekivati od Stjepana Mesića ili Vesne Pusić, koji su svoju političku karijeru izgradili na pričama, da je Hrvatska izvršila agresiju na BiH ili lažima o karakteru Domovinskog rata, koji su cijelo vrijeme, proglašavali građanskim ratom.

Kako bi se po Vama nakon presude trebala postaviti Republike Hrvatska, a kako Hrvati u BiH?

Hrvatska Vlada treba odmah oformiti i sastaviti jak tim koji će raditi na pravnoj rasčlambi konačne presude šestorici, koji će davati punu logističku podršku timovima obrana osuđene petorice u pronalasku dokaza i činjenica za reviziju konačne presude. Hrvatska treba sačiniti akcijski plan poduzimanja pravnih,političkih i diplomatskih mjera u cilju pokretanja revizije konačne presude petorici i pružanju pomoći pripadnicima HVO-a i hrvatskog naroda u BiH. Realno je nakon konačne presude očekivati nova uhićenja pripadnika zapovijednog dijela HVO-a. Hrvatska vlast više ne smije, niti može, mirno gledati što se događa u BiH i treba spriječiti progon i iseljavanje naših ljudi iz BiH.

Davor Dijanović

 

HKV.hr - tri slova koja čine razlikuAgencija za elektroničke medijePrilog je dio programskoga sadržaja "Događaji i stavovi", sufinanciranoga u dijelu sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

 

Čet, 20-02-2020, 10:28:49

Najave

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2020 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.