Umjetnine iz metalne mreže

Umjetnici izražavaju svoje ideje i inspiracije u različitim materijalima. Uz poznate klasične kiparske materijale kao što su glina, drvo, kamen, željezo, bronca i slični metali i materijali, nastoje se kreativno izražavati i u nekim drugim, novijim materijalima i medijima koji za tradicionaliste ne bi spadali u skulptorski medij. Jedan od takvih medija je i metalna mreža koju kao izražajno sredstvo više od dvadeset godina obrađuje akademska kiparica Dijana Iva Sesartić iz Solina, koja je već bila gost i sugovornik ovog Portala

Daijana Iva Sesartic

Tako je prije dvije godine pretežit dio skulptura ugledne akademske kiparice s bogatim opusom umjetničkih djela, izrađenih od metalne žičane mreže, izazvao zapaženo zanimanje publike na samostalnoj izložbi održanoj u prostorijama Galerije slovenske tvrtke „Krka“. Reagiranje gledatelja zabilježeno je i u upisima u knjigu dojmova na izložbi. Prema svojim postovima na Facebooku kiparica taj oblik umjetničkog izražavanja njeguje stalno, prikazujući i predstavljajući nova i ponavljajući ranija djela.

Metalna mreža - nesvakidašnji medij za umjetničko izražavanje

Pitamo kiparicu kako ona objašnjava to zanimanje.

Pocinčane, aluminijske i druge metalne mreže imaju u sebi stvarnu zavodljivost prozračnog materijala, pa uz svojstvenu eteričnosti, nevjerojatno kiparski dosežu suvremenost i usklađenost s današnjim virtualnim tehničkim dostignućima. One daju mogućnost 3D crteža i slike poput holograma, ali uz to ne nestaju gašenjem, isključivanjem iz utičnice, ili strujnog prekidača, ili nekog drugog posrednika, već ostaju u prostoru trajno i uvijek nove i drugačije, jer svakim vašim pomakom mijenjaju svoj oblik i protok svjetlosti. U slovenskoj Galeriji Krka bile su gotovo potopljene svjetlošću i vjerujem da je upravo to bilo fascinirajuće i sasvim nešto novo, pa su i skulpture u tom predivnom prostoru zablistale na jedan čaroban i neponovljiv način, te tako i privukle veliku pozornost posjetitelja. U početku mreže su svojom kompatibilnošću bile podatne u izgradnji mojih opusa posvećenih sakralnim i kršćanskim temama. No, kako je vrijeme odmicalo nalazila sam u duhu sve više zadovoljstva izreći u njima i one svakodnevne kratke i jednostavne misli poput: Lipo mi je; Čekam te; Nebo je plavo...

Adam i Eva u Edenskom vrtu

Adam i Eva u Edenskom vrtu

Na kraju, gledajući taj put kojim me mreža „ upecala“ kao kiparicu teških nota, mogla bih reći da je taj materijal donio, na moju veliku radost, izvjesnu lakoću komunikacije unutar samog kiparskog medija. Zato su skulpture u mrežama sasvim moje i pružaju jedan nov i neobično suvremen likovni pristup publici.

Adam rajski i zemaljski

Adam - rajski i zemaljski

S obzirom na izbor medija pitamo umjetnicu o nalaženju načina za ne baš svakidašnje oblikovanje i umjetničko izražavanje. Cijeli jedan opus.

Moje su ruke nekoliko dana nakon rada sasvim neupotrebljive

Sav moj umjetnički rad - kaže umjetnica - proizlazi iz bitne unutarnje i samostojeće potrebe prikazati nevidljivo u vidljivom, a baveći se domenom duše, duha, zasigurno je ovaj materijal, mislim na metalnu mrežu, dao svoju posebnost u vlastitoj strukturalnosti. Iako djeluje krhko i eterično rad u mreži poprilično je bolan i težak pa svaka ideja oko realizacije u njemu često traži jaku mentalnu pripremljenost. Metalne niti od kojih je mreža ispletena vrlo su oštre i tanke pa su moje ruke nekoliko dana nakon odrađenog posla na skulpturi sasvim neupotrebljive. No dobiveni rezultat drugačiji je od onog koji imam u težini kamena i bronce pa se izdvaja nekom svojom lakoćom "zavodljivosti". Upravo taj "asketski" pristup materijalu koji nakon vrlo zahtjevne obrade donosi veliko zadovoljstvo duha u viđenom i urađenom, naspram pretrpljenog, daje posebno mjesto skulpturama od mreže unutar mog kiparskog rada. Materijal – nastavlja kiparica - nije isti, mreža ima raznih debljina kao i kvalitete niti od kojih je pletena. Tako ima običnih debelih željeznih, do tankih aluminijskih, te teških i otpornih, pocinčanih. Jednako, razlikuje im se gustoća tkanja. No, da ne mistificiramo, radi se o rolama, smotcima žičane mreže namijenjene za uporabu u građevinarstvu, domaćinstvu i druge slične svrhe. Jedna od primjena je, između ostaloga, za zaštitu na vratima i prozorima kao obrana od ulaska nepoželjnih kukaca. S jedne strane jednostavne u svakodnevnoj primjeni, a s druge medij za umjetničko oblikovanje. Kupuje se na metre, a prodavača ne zanima u koju svrhu će vama poslužiti.

Andeo OTPUsTANJA promatra stvaranje Adama i Eve

Anđeo OTPUŠTANJA - promatra stvaranje Adama i Eve

angelofanija pojavnost Bozjih andela

Angelofanija - pojavnost Božjih anđela

Role mreže teške - metraža za skulpturu lagana

Na pitanje kako se postiže da se od takvog jednostavnog i grubog materijala postiže eteričnost, lelujavost, lepršavost, transparentnost, krhkost, umjetnica kaže da je materijal, premda su role teške, u količini i metraži za skulpturu lagan, i uvijek daje mogućnost instaliranja u prostor ili na zid u nekom lebdećem obliku, tek obješenog na tanke prozirne niti. No pojam krhkosti ne bih vezala za sam materijal već izvedbu, ali niti u tome nema razlike u krhkosti bez obzira iz kojeg je medija skulptura izvedena - kamenu, drvu, gipsu ili terakoti. Za mene kao kiparicu, u pogledu krhkosti, jedino bronca nije krhka i vječna je. Nekoliko mojih djela u mreži, nastavlja umjetnica, proputovalo je daleke destinacije Evrope i vratilo se sasvim u cijelosti. I neoštećeno. Transport im je jako praktičan i lagan, ne košta puno, a dovoljno je samo zaštititi ih od nagnječenja. Smatram ih u transportu postojanijima od kamena ili nekog čvršćeg materijala, jer i kada padnu ništa im se ne dogodi. Pri izlaganju uvijek imam više mogućnosti što je dodatna kombinacija ovog predivnog materijala. Kako ih god izvela uvijek se mogu prilagoditi svakoj pozadini ili prostoru poradi svoje prozračnosti i jednostavnosti u instaliranju.

Glasonosa

Glasonoša

MOBULA iz opusa zene koje plove morima

MOBULA - iz opusa Žene koje plove morima

opus Krka PLESAsI LJETA

Opus Krka - plesači ljeta

PERGAMENT zIVOT I SMRT

PERGAMENT - ŽIVOT I SMRT

I dalje smo znatiželjni i zanima nas imaju li skulpture od mreže trajnu vrijednost, mijenja li im se oblik protokom vremena?

Koliko imaju trajnu vrijednost ja danas mogu vidjeti na radovima sačuvanim još iz vremena studija. Već na prvoj godini studija kiparstva „dohvatila sam se mreže“ i u njoj izvela meni najdražu skulpturu Niku sa Samotrake. Vidim da radovi koje sam izvela prije petnaestak godina i dalje plijene jednakom svježinom i ljepotom, kako materijalom tako i izvedbom. Neke sam izvedbe u mreži kombinirala sa starim željezom ili terakotom, drugim sličnim materijalima, ta su moja djela u privatnim vlasništvima i zbirkama, a kada se ponekad pitam - kako se drže, odgovor je uvijek više nego pozitivan.

Silazak Duha Svetoga na apostole

Silazak Duha svetoga na apostole

skulptura VAL likovna kolonija MLASKA 2013.jpg

Skulptura VAL - likovna kolonija MLASKA 2013.

Veliki reljefi od mreže čekaju svjetlo dana i izlaganje

Sljedeće i završno pitanje: kada ćete ih opet jednom izlagati?

Za mene svaka godina dolazi s već unaprijed planiranim izlagačkim projektima jer kao samostalna umjetnica pratim sva trijenala, bijenala, salone i natječaje, te u ateljeu uvijek gradim i nadograđujem svoje opuse. Moj rad nije podređen izlaganju, radim iz duboke unutarnje potrebe jer je upravo i taj rad u ateljeu ono što me izgrađuje kao ženu i umjetnicu. Izlaganje je samo slijed procesa koji dolazi nakon puno rada i u sebi sažima sve ono što živim iz iskrene žudnje za životom i ljubavlju. To što kiparski i crtački izvedem u ateljeu je poput moje pjesme svijetu i životu, pa je normalno da je predam ljudima. Tako i velike reljefe izvedene u mreži pripremam već dugo i sigurna sam da će ugledati svjetlo dana već iduće godine – kaže na kraju Dijana Iva Sesartić.

trenutak pretvorbe

Trenutak pretvorbe

Za let si duso stvorena opus KIPARSKI LABORATORIJ

Za let si dušo stvorena - opus KIPARSKI LABORATORIJ

zENE KOJE PLOVE MORIMA

Žene koje plove morima

Razgovarao: Antun Drndelić

Uto, 10-12-2019, 19:26:59

Najave

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2019 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.