Alternativa modelu Velikog praska?

Dvojica mladih hrvatskih fizičara Petar Pavlović i Marko Sossich objavila su članak u prestižnom znanstvenom časopisu Physical Review D u kojemu propituju mogućnost novog kozmološkog modela svemira koji bi bio alternativa uvriježenom modelu Velikog praska, javlja HRT.

U članku "Ciklička kozmologija u modificiranoj gravitaciji" Petar Pavlović, znanstveni novak na Sveučilištu u Svemir HRTHamburgu (ujedno i zaposlenik u znanstveno-istraživačkom centru DESY u Hamburgu), i Marko Sossich, znanstveni novak na zagrebačkom FER-u, Zavodu za primijenjenu fiziku, propituju mogućnost modela cikličkog svemira.

Riječ je o konceptu koji se više puta javljao u povijesti, ali nikada dosad nije obrađen kao potpun fizikalni model. U svom modelu Pavlović i Sossich objasnili su dinamiku između prostora-vremena i materije od početka ovog svemirskog ciklusa do današnjeg stadija te predvidjeli u jednom trenutku ponovno skupljanje koje će voditi do novog ciklusa.

Članak je objavljen u časopisu Physical Review D Američkog fizikalnog društva (APS) i odlikuje ga strog i detaljan proces recenzije te visok faktor utjecaja (impact factor) u području fizike elementarnih čestica, teoriji polja, gravitaciji i kozmologiji.

Ono što bi sigurno bilo interesantno široj publici je to da takav kozmološki model s filozofskog aspekta umanjuje mogućnost za tzv. 'početak svega' što su teorije poput Velikog praska ostavile na tumačenje religijama, a religije taj događaj interpretirale kao stvaranje svijeta. Ovo je i jedan od rijetkih doprinosa hrvatskih znanstvenika objavljenih u najprestižnijim časopisima na području kozmologije, ističe fizičar Andrej Dundović, zaposlen na Institutu za teorijsku fiziku Sveučilišta u Hamburgu.

hkv