„Correr o fado“ na 66. Splitskom ljetu

Balet Hrvatskog narodnog kazališta Split će nas praizvedbom plesne predstave Correr o fado, svojevrsnog spoja suvremenog plesnog izraza i tradicionalnog portugalskog glazbenog izraza odvesti na putovanje Portugalom. Redatelj i koreograf je portugalski koreograf Daniel Cardoso, a praizvedba je na programu 66. Splitskog ljeta 13. kolovoza s početkom u 21 sat na pozornici na otvorenom splitskog poluotoka Sustipan. Druga je izvedba Balet ST 1planirana sljedećeg, ujedno i posljednjeg festivalskog dana. Predstava je predstavljena na medijskoj konferenciji održanoj danas (petak, 7. kolovoza) u splitskom kazalištu.

U interpretaciji četiri plesačka para, na glazbenoj podlozi pjesama najvećih umjetnika fada provlače se kratke priče o ljubavi, strasti, ljubomori ... svemu što obilježava odnos dvoje ljudi, muškarca i žene. Glavno nadahnuće predstava nalazi u portugalskoj tradicionalnoj kulturi čiji je, zasigurno, najreprezentativniji način izražavanja upravo fado, glazba snažne ekspresije i duboko melankoličnog značaja. Correr o fado demistificira isključivost nostalgičnih i melankoličnih konotacija koje prevladavaju u uobičajenoj percepciji tradicionalne portugalske glazbe. Fado, naime, pored nostalgičnih, ima u sebi i radosne te i komične aspekte a u Cardosovoj koreografskoj viziji svi su oni nazočni. Correr o fado Daniel Cardoso je postavio je premijerno 2010. sa svojom lisabonskom trupom Quorum Ballet koju je osnovao 2005. Predstava je gostovala širom svijeta, u 16 različitih zemalja i, unatoč tome njenom čvrstom utemeljenju u portugalskoj tradicionalnoj kulturi, pronalazila izravan put do srca gledatelja različitih kultura.

„Budući da sam odrastao u lisabonskoj četvrti u kojoj je fado rođen, ta je glazba od najranijeg djetinjstva neodvojiva sastavnica mog života. Oduvijek je to dio moje kulture, obrazovanja, dio mene. Stoga, od kad sam počeo koreografirati u meni živi ideja da u jezik suvremenog plesa pretočim fado. No, to je specifična glazba, tradicionalna, namijenjena prvenstveno pjevačkom izričaju i bio sam u dvojbi kako da joj pristupim. Odlučio sam napraviti koreografiju nadahnutu portugalskom kulturom iz koje ova glazba izvire“ govori koreograf Cardoso. Fado, naime, pored nostalgičnih, ima u sebi i radosne, pa i komične aspekte a u njegovoj koreografskoj viziji svi su oni nazočni. „Glazba je primarna, ona zadaje ritam i snažne osjećaje. Pokret proizlazi iz glazbe, slobodno i bez krutih pravila“ izjavila je prvakinja Baleta HNK Split Irina Čaban Bilandžić, a solistica Matea Milas rekla je kako u fadu nalazi poveznicu s mediteranskom duhu glazbe naših krajeva, klapske pjesme i sevdaha. „Nije nužno razumjeti riječi da bi se osjetila emocija, a u suvremenom plesnom izrazu ne važe pravila klasičnog baleta pa glazba vodi pokret.“

Ilir Kerni, ravnatelj Baleta HNK Split naglasio je kako je sretan što će, po njegovu mišljenju, Splitsko ljeto imati sjajan završetak upravo ovom predstavom od koje mnogo očekuje. „Daniel Cardoso i ja smo dugogodišnji poznanici i suradnici na nekim bivšim projektima. On nije samo sjajan koreograf nego i majstor oblikovanja scene i cjelokupne produkcije. Imat ćemo praktički dvije premijerne izvedbe jer će jedna plesačka postava nastupiti 13. kolovoza, a sljedeća 14. kolovoza na dan zatvaranja Festivala. Željeli smo, naime, dati šansu što većem dijelu našeg ansambla i publici predstaviti više plesača. Izuzetno sam zadovoljan njihovim dostignućima. Znam da će publika uživati u njihovoj izvedbi i radujem se tome.“

Daniel Cardoso, portugalski koreograf, nakon diplome u multidisciplinarnom plesu na Nacionalnom konzervatoriju u Lisabonu odlazi u Sjedinjene Države gdje se, osim u školi Martha Graham, usavršava i u njujorškoj Joffrey Ballet School. Bio je solist u plesnoj trupi Marthe Graham i drugim uglednim trupama suvremenog plesa u SAD. Kao solo-plesač plesao je u baletima koreografa kao što su Martha Graham, Peter Schaufuss, Robert Wilson, Maurice Béjart Donald Byrd, Susan Stroman, Barbara Griggi Steve rooks, Kenneth Topping, Ginger Thatcher, Pearl Lang, Terry Weikel Giuseppe Frigeni, Thaddeus Davis, Richard Move, Jonathan Hollander, Steven Pier. U Portugalu 2005. osniva vlastitu plesnu trupu Quorum. Njegov koreografski rad dobiva najbolje recenzije u svjetskom tisku. Koreografirao je 31 naslov za Quorum balet, baletne škole Petar Schaufuss (Danska), Vaganova Akademija ruskog Kirov baleta, a u Portugalu za CEDECE Dance Company, Companhia de Danca de Almada, Nacionalni konzervatorij u Lisabonu, Nacionalni konzervatorij Madeira.

Dragica Zeljko Selak

Uto, 29-09-2020, 01:12:04

Najave

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2020 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.