Božić blagdan susreta s istinom života i radosti

Povijesni Isus od početka je pa sve do naših dana jedna velika tajna i zagonetka, kako za religiozno-teološku misao, tako i za povijesno istraživanje. Oni koji su Isusa doživjeli jer su bili njegovi suvremenici - Židovi, učenici, Grci, Rimljani - bili su Isusovom osobom mnogo dublje uznemireni i iznenađeni nego smo to mi danas. Mi današnji - vjernici i nevjernici - posve se slažemo u vrjednovanju Isusa da je On sa svojim načinom života, sa svojim naukom, svojim postupanjem i ponašanjem utjelovljenje idealnog čovjeka kojeg u povijesti čovječanstva nigdje drugdje ne nalazimo.

Isus ideal čovjeka

Isus je ideal čovjeka za sva vremena. I da On nije bio povijesna osoba, ljudska misao bi stvorila teoretski jednu takvu osobu prije ili kasnije tijekom razvoja zbog naravne čežnje čovjeka za istinom, za dobrotom, za ljubavlju. Tu trebamo tražiti razlog za neuništivo oduševljenje za blagdan Božića još i danas, usprkos takozvanoj dekristijanizaciji društva.

Bi li to oduševljenje za Božić kao blagdan radosti postojalo i onda kada bi ljudi imali pred očima svu istinu o Isusu iz Nazareta? Izgleda da smo mi tu našu božićnu radost namjerno sagradili na onoj istini o Isusu koja je zaista za svakog čovjek očevidna i iskustvena, naime, rođenje djeteta. Kao što se roditelji i prijatelji vesele nad rođenjem djeteta, tako se veselimo i mi na Božić, rođenju tog nama inače nepoznatog djeteta u Betlehemu.

Veselimo se i radujemo jednostavno jer se rodilo dijete, i jer nam ne pada na pamet da pitamo zabrinuto što će biti od tog novorođenčeta; kakva sudbina ga čeka u životu...To bi već bila nešto potpunija istina o tom novorođenom čovjeku. Vjerojatno bi time naša radost bila pomućena. To bi se dogodilo i s našom božićnom radošću.

Cijela istina iz betlehemske štalice glasi: ovo Dijete je Bog silni, Kralj, i ovo Dijete je Patnik, odbačen, prezren, nemoćan. Ne smijemo izabrati samo onu istinu koja nam priprema radost, nego moramo spoznati cijelu istinu, makar nam ona nije ugodna.

Cijela istina o Djetetu rođenom u Betlehemu

Cijela istina o Isusu, o tom ljupkom djetetu u štalici, je izrečena stoljećima prije njegova rođenja. Tu istinu nije izrekao bilo tko - neki filozof, pjesnik, učenjak - nego prorok Izaija, Božji poslanik i navjestitelj Božjeg plana spasenja. Taj božprorok Izaija - prvi Izaija – naviješta sljedeće: „Dijete nam se rodilo... Ime mu je: Savjetnik divni, Bog silni, Otac vječni, Knez mironosni.“ Taj Spasitelj će vladati kao jak kralj na prijestolju Davida sve do vječnosti, ostvarujući pravednost, pravo, mir.(Iz 9,5 sl)

Rođenje takvog djeteta zaista je povod velike radosti. Za Židove onog vremena ta je riječ proroka bila, osim toga, izvor obećanja i nadanja da će doći Mesija, osloboditelj od rimskog jarma. Tragika židovskog naroda sastoji se u tome što nisu prepoznali u tom Djetetu u betlehemskoj štalici tog obećanog Mesiju. Jesu li su mogli prepoznati?

Još veće poteškoće im je zadavala proročka riječ iz drugog Izaije, gdje je riječ o Mesiji kao o sluzi koji će patnjom osloboditi svoj narod: „Lice mu je bilo neljudski iznakaženo; obličjem više nije naličio na čovjeka, tako će on mnoge zadiviti narode, i kraljevi će pred njim usta stisnuti videć ono o čemu im nije nitko govorio, što nisu nikada čuli... Ne bijaše na njemu ljepote ni sjaja... Prezren bijaše, odbačen od ljudi, čovjek boli... On je naše bolesti ponio... Za naše grijehe probodoše njega... Na njega padne kazna – radi našeg mira... Njegove nas rane iscijeliše.“ (Iz 52,52)

Ovakve misli pred djetetom u štalici?

Možemo li pred djetetom u štalici misliti te misli: ovdje je Kralj, silnik, moćan - ovdje je Patnik, nemoćan, jadnik? Židovi nisu mogli misliti ni jedno ni drugo. Mi, poučeni Evanđeljem, možemo stojeći pred jaslicama misliti jedno i drugo. To je pravi paradoks. To je jedina istina.

Kršćanstvo živi od početka s tim paradoksom, s tom suprotnošću. Suprotnost i neshvatljivost pogađaju samo naravni, prirodni razum. Razum koji je prosvijećen vjerom, može spoznati smisao te suprotnosti. Štoviše, katolički se vjernik božićmože radovati Božiću punom snagom, i to ne usprkos te suprotnosti, nego upravo zbog nje. Jer Dijete u štalici Betlehema jest Mesija, jest Spasitelj čovjeka i svijeta. Dijete – Bog silni, Kralj - Čovjek boli, Raspeti na Križu - Uskrsnuli Otkupitelj, Kralj i Gospodar svijeta i Svemira - to je Božić za katoličkog vjernika i to je uzrok duboke radosti i osmišljenja života do konca ovoga svijeta.

Raspeti na Križu - Uskrsnuli Otkupitelj, Kralj i Gospodar svijeta i Svemira - to je Božić za katoličkog vjernika i to je uzrok duboke radosti i čestitanja: Sretan Vam Božić! Snagu te istine katoličke vjere potvrđuje zapisani događaj: vojnici u Prvom svjetskom ratu izišli su iz svojih rovova i jedni drugima čestitali Božić. Kao prijatelj prijatelju ponavljali su božićnu poruku: Slava Bogu na visini i mir ljudima na nizini, pa makar samo jedan dan u prekinutoj paljbi.

A u Drugom svjetskom ratu? A u Domovinskom ratu? A u današnjim ratovima u Ukrajini i Palestini? Danas se za Božić milijarde troše za božićne darove, za materijalne darove. Duhovni darovi radosti i mira: gdje su? Nema ih. Oni se ne mogu kupiti. Tragika nas današnjih ima izvor baš u uvjerenju da se novcem može sve dobiti pa i duhovna dobra. To uvjerenje, u stvari ta iluzija, otuđila nas je od spoznaje da duhovne darove možemo steći samo duhovnim sredstvima. Anđeoska pjesma u božićnoj noći nas poučava: bez slave Boga nema mira na zemlji: Slava Bogu na visini je preduvjet mira ljudima na zemlji.

Zaključak: bezbožni čovjek neće imati mira. Društvo bez slave Boga je nesposobno oblikovati odnose mira, slobode, pravednosti, radosti života na nacionalnoj i na internacionalnoj razini.

dr. Josip Sabol

 

HKV.hr - tri slova koja čine razlikuAgencija za elektroničke medijePrilog je dio programskoga sadržaja "Događaji i stavovi", sufinanciranoga u dijelu sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

 

Pon, 10-02-2025, 15:00:29

Potpora

Svoju članarinu ili potporu za Portal HKV-a
možete uplatiti i skeniranjem koda.

Otvorite svoje mobilno bankarstvo i skenirajte kod. Unesite željeni novčani iznos. U opisu plaćanja navedite je li riječ o članarini ili donaciji za Portal HKV-a.

barkod hkv

Komentirajte

Zadnji komentari

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

AKT

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2025 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.