Zlatko MilišaZlatko Miliša karikatura

Šutnja je zlo

Profesionalno usmjeravanje

Kada, pri kraju školske godine, ova tema mi se učinila prikladnom. Od najranije dobi roditelji i odgojno-obrazovne ustanove trebaju usmjeravati djecu i mlade za profesionalni izbor, jer je to važno za samostalan razvoj. Istraživanja u Hrvatskoj pokazuju iznimno nisku profesionalnu usmjerenost učenika Školazavršnih razreda osnovnih i srednjih škola. Na kraju jednog ciklusa izobrazbe velik dio učenika nema profesionalnu odluku i ne zna kamo dalje. Ciljevi razvoja profesionalnog (samo)usmjeravanja zadani su u otkrivanju sklonosti, preferencija, interesa, talenata, sposobnosti te upoznavanja sa specifičnim zahtjevima školovanja i zanimanja.

Istraživanja među zaposlenima u raznim tvrtkama pokazuju da su im RadPoznavanje radnih vrednota iznimno je važno za profesionalnu orijentaciju i izbor zanimanja. Kod profesionalnog usmjeravanja je važno znati koje radne vrijednosti, odnosno vrijednosne orijentacije učenici smatraju najvažnijima.znanja na radnom mjestu bila neusporediva s onima koja su dobili tijekom školovanja. "Kada biste odabrali što najviše želite od svoga posla i života, što bi to bilo? Većina juri za novcem, prestižem i priznanjem, ali je samo smisao najvažnije što možemo postići. Ako osjećate smisao u onome što radite, onda je svaki dan vrijedan i svaki ishod, bio on loš ili dobar, ima vrijednost" (D. Niven u knjizi 100 jednostavnih tajni uspješnih ljudi).

Radne vrijednosti i profesionalna orijentacija

Poznavanje radnih vrednota iznimno je važno za profesionalnu orijentaciju i izbor zanimanja. Kod Usmjeravanje1profesionalnog usmjeravanja je važno znati koje radne vrijednosti, odnosno vrijednosne orijentacije učenici smatraju najvažnijima. Je li to samoaktualizirajuća orijentacija - izražena u preferiranju stvaralaštva (rješavanje netipičnih problema), realizacije sposobnosti (potrebe da vlastite sklonosti i sposobnosti dođu do punog izražaja u radu), samostalnosti (samoinicijativno rješavanje radnih zadataka) i postignuća (zadovoljstva da uloženi napor rezultira nečim vrijednim i vidljivim), socijalna orijentacija prema radu - socijalna interakcija (rad s ljudima, a ne sa stvarima), altruizam (pomaganje drugima) i doprinos zajednici (vidan doprinos razvoju društva) ili je to utilitaristička - izražena u visokom preferiranju materijalne kompenzacije (dobra zarada od koje se može pristojno živjeti), uvjeta rada, materijalnih beneficija i napredovanja. Ako ispitanici preferiraju samoaktualizirajuću i/ili socijalnu orijentaciju, onda ih se moralno stimulira. Međutim, kada je utilitaristička vrijednosna orijentacija prema radu dominantna, onda se znatno smanjuju šanse moralnoj stimulaciji, a odgovarajući su uglavnom samo "opipljivi" (materijalni) poticaji.

Tipovi ljudi i inteligencija i profesionalni izbor

Eduard Spranger u knjizi Types oof Men sugerira da se u djelatnostima trebamo ravnati prema tipovima kojima pripadamo: socijalni (važnost međuljudskih odnosa), ekonomski (okrenuti pragmatici rada), estetski (kod kojih je presudan estetski aspekt života), politički (okrenuti borbi za dominaciju) i religioznih (okrenuti transcedentalnom). Spranger je zaboravio da postoje ljudi koji se nalaze u različitim tipovima, kao i da neki ljudi sebe ne pronalaze u ponuđenoj (skromnoj) klasifikaciji. Postoje dva tipa ljudi okrenutih k drugima. Prvi Frames of mindsu okrenuti vrednotama altruizma i suosjećanja. Oni gase ekrane, pružaju ruku, pomažu, reagiraju, upozoravaju i u praksi potvrđuju pomažuće ponašanje.. Drugi su tip ljudi koji se ponašaju kao strojevi. Takvi se (u strahu od promjena) bezuvjetno prilagođavaju drugima, (s)tvarima..., rukovodeći se trenutačnim porivima. M. Weber tvrdio je da se najveći dio svakodnevnog ponašanja približava ovome tipu pa kaže: "To je tupo reagiranje na naviknute podražaje".

Američki psiholog Howard Gardner, koji je u knjizi Frames of Mind iznio sedam tipova inteligencije, koji su važan orijentir kod izbora profesije: jezično-verbalna (sposobnost lakog izražavanja i korištenja riječi i jezika, a izražena je u pisaca, književnika, profesora jezične skupine predmeta), logičko-matematička (logičko povezivanje ili prosuđivanje i sposobnost korištenja brojeva, izražena je u školama i poslovima gdje dolazi do izražaja logičko prosuđivanje; matematičari), glazbena, tjelesna, vizualno-prostorna ili spacijalna inteligencija (sposobnost poznavanja i stvaranja oblika, boja ili dizajna, primjerice, fotografi, dizajneri), intrapersonalna (sposobnost razumijevanja svojih osobina i sposobnosti, primjerice, u psihologa, terapeuta, menadžera...), interpersonalna (sposobnost dobrih suradničkih odnosa, primjerice, prosvjetni djelatnici, turistički ili ugostiteljski djelatnici, trgovci...).

Kasnije je dodao i prirodnu ili naturalističku inteligenciju (interes za ekologiju, život biljaka i životinja, ekološki Studij posaoosviješteni, botaničari, biolozi, ljubitelji životinja...). Danas najaktualnija postaje informatička inteligencija. Ona postaje imperativ. Učenicima treba ponuditi lepezu inteligencija kao vodić pri izboru kojim putem ići, a ne da oni koji nemaju određenu sposobnost imaju kompleks inferiornosti! Kod profesionalnog usmjeravanja učenici trebaju znati da ponuđeni tipovi inteligencije omogućavaju (samo)procjenu – spoznavanje svojih vidljivih i manje izraženih sposobnosti. To je prilika da među ponuđenim tipovima prolaze proces samovrednovanja te svoje sklonosti i sposobnosti odgovarajućih zanimanja, ali i da procjenjuju (s nastavnicima) ono što je na (promjenljivom) tržištu znanja poželjno, a što nije. Dobar pedagog u svakom djetetu vidi njegovu jedinstvenost te popis aktivnosti koji žele i koje ne obavljati.

Dimenzije karaktera, temperamenta i osobnosti važne su kod KarakterDimenzije karaktera, temperamenta i osobnosti važne su kod odabira škole i zanimanja. Osobnost ljudi najčešće se procjenjuje kao ekstrovertirana ili introvertirana. Potonjima nije prioritet rad s ljudima pa ih treba usmjeravati za profesije koje tomu ne daju naglasak. Osobe kojima suradnja ima važnu dimenziju; sposobnost prihvaćanja različitosti s naglaskom na etičke vrednote - korespondira s interpersonalnom inteligencijom. Naravno da su i ove karakteristike važne kod profesionalnog usmjeravanja. Osobe koje visoko vrednuju empatiju, altruizam i solidarnost dobrodošle su za poziv socijalnog radnika, liječnika ili učitelja. Odgojem treba poticati te vrednote.odabira škole i zanimanja. Osobnost ljudi najčešće se procjenjuje kao ekstrovertirana ili introvertirana. Potonjima nije prioritet rad s ljudima pa ih treba usmjeravati za profesije koje tomu ne daju naglasak. Osobe kojima suradnja ima važnu dimenziju; sposobnost prihvaćanja različitosti s naglaskom na etičke vrednote - korespondira s interpersonalnom inteligencijom. Naravno da su i ove karakteristike važne kod profesionalnog usmjeravanja. Osobe koje visoko vrednuju empatiju, altruizam i solidarnost dobrodošle su za poziv socijalnog radnika, liječnika ili učitelja. Odgojem treba poticati te vrednote.

(Ne)otkriveni talenti – poučni primjeri

Ovdje je (pedagoški) opravdano citirati libanonskog pjesnika Halila Džubrana iz knjige Prorok: "Uvijek vam govorahu da je rad prokletstvo, a trud nesreća. Ali ja vam kažem da radeći ispunjavate dio najdubljeg sna koji vam je određen. Ljubiti život u radu znači biti prisan s najskrovitijom tajnom života." Time se daje nedvosmislena poruka da je odnos prema radu "osobna iskaznica" svakog pojedinca. Mahatma Gandi je konstatirao: "Čovjek je zbroj svojih djela, svega što je učinio i onoga za što je sposoban".

Kenneth Robinson u brojnim knjigama i javnim nastupima pokazuje da sva djeca imaju talente, ali ih odrasli rijetko otkrivaju. Na početku jednog svog predavanja upitao je slušatelje: "Znate li tko je Gillian Lynne?" Onima koji nisu čuli za nju otkriva da je ona vrhunska balerina i koreografkinja, da je stvorila mjuzikle Mačke i Fantom u operi. Jednog ju je dana Robinson upitao: "Gillian, kako si postala plesačica?" Odgovorila je kako je u školi bila beznadan slučaj. To je bilo tridesetih godina, kada je uprava škole pisala njezinim roditeljima: "Mislimo da Gillian ima poremećaj učenja". U pismu su naveli kako ona uznemirava drugu djecu i nastavnike, kako se ne može koncentrirati i stalno se vrpolji. To se danas zove ADHD (poremećaj pozornosti). Majka ju je odvela liječniku. U liječničkoj je ordinaciji bio upaljen radio i dok je čekala doktora počela je plesati u ritmu glazbe. Doktor je to opazio te priopćio je majci: "Gospođo Lynne, Gillian nije bolesna. Odvedite je u plesnu školu." Robinson upita: "I, što se tada dogodilo?" Poučno je odgovorila: "Majka me onamo odvela. Bilo je predivno. Prostorija je bila prepuna osoba poput mene, onih koji nisu mogli mirno sjediti. Morali su se kretati da bi mislili. Plesali su balet, step, jazz, suvremeni ples." Kasnije je primljena u Kraljevsku baletnu školu, postala je solist i imala prekrasnu karijeru. Nemali broj je nastavnika koji ubija kreativnost kao i liječnika koji djeci daju neodgovarajući tretman zbog navodnih smetnji u razvoju.

Thomas A. Edison jednog je došao kući iz škole i dao majci pismo svog učitelja. Njegova majka je pročitala pismo naglas, sa suzama u očima: "Vaš sin je genije. U školi ne postoje ni nastavnici sposobni da ga nešto nauče, molim vas osigurajte mu sredstva za dalje učenje."Dvadesettri godine kasnije i nakon majčine smrti, kada je Edison već bio priznat kao jedan od vodećih izumitelja, našao je to (isto) staro pismo u kojemu je pisalo: "Vaš sin je mentalno zaostao. Ne možemo ga naučiti ničemu u školi, stoga preporučujemo da ga učite kod kuće." U šoku je shvatio snagu riječi i odgoja (majke).

prof. dr. sc. Zlatko Miliša

Čet, 17-10-2019, 18:43:32

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2019 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.