Only zunzarije&vuvuzele
Filozofi altruisti bi dijelili novac bez vraćanja
U inače sjajnom praćenju dugotrajnog događanja u vezi s Grčkom od strane Večernjakova dopisnika iz Bruxellesa Tomislava Krasneca danas mi je zapeo za ono njegov citat iz članka u kojem najavljuje da će, kao nagrada za grčko „da", Ateni biti već danas dodijeljeno 7 milijardi eura za preživljavanje. Citirao je uglednog njemačkog filozofa Juergene Habermansa, s naglaskom da se i on pridružio kritikama njemačke kancelarke Merkel zbog načina na koji je prisilila grčkog premijera na dogovor. Prema Večernjaku Habermans je za britanski list The Guardian rekao sljedeće: "Bojim se da je njemačka vlada, uključujući i njezin socijaldemokratski dio, u jednoj noći prokockala sav politički kapital koji je jedna bolja Njemačka nakupila u pola stoljeća. Njemačka se besramno pokazala kao glavni puritanac europe i prvi put otvoreno pokazala zahtjev za njemačkom hegemonijom u Europi".
Iako je ovo polivalentna izjava, slojevita i duboka, zadržat ćemo se samo na dvije stvari. Prva je izraz puritanac koji prema uvijek dobrodošlom Vjekoslavu Klaiću znači (od purus) čovjek koji je čist, pravilan, neokaljan, strog u pogledu morala. Pejorativno bi se reklo – čistunac. A drugi izraz na koji sam se spopiknul je hegemonija. Već dugo, uostalom kao i financijska kriza, koja je i završena i nije, traje sukob ekonomista, od nobelovaca naniže, je li izlaz iz te krize bio trošenje ili štednja. Oba pojma nije potrebno posebno objašnjavati, jer su kristalno jasni, ali je rastezljiva njihova interpretacija, koja još uvijek traje i za sada se još ne Pro bonoTko želi davati nekom novac ili druge novčarske vrijednosti uvijek to može učiniti pro bono, bez uvjeta, bez zahtjeva za vraćanjemvidi decidiran kraj, jer svaka ima svoje eminentne poklonike i argumente.
Mogli bi se organizirati filozofska internacionala
Glede Grčke, Grčka je dužna, a koliko - čuh prvi put u istočnoj Srbiji, u vojsci, kada je jedan od „ratnih drugova" prigovorio drugom da je dužan k'o Grčka. Zapitah i dobih opširan odgovor dotad nepoznat nama iz zapadnijeg dijela ondašnje države, daleko od Grčke. Toliko o značenju i terminologiji, kao i sintagmama. Vraćamo se eminentnom filozofu i njegovoj izjavi. Umjesto da se nepovoljno izrazi o njegovog kancelarki, što je njegovo demokratsko pravo, iDužan k'o GrčkaGlede Grčke, Grčka je dužna, a koliko - čuh prvi put u istočnoj Srbiji, u vojsci, kada je jedan od „ratnih drugova" prigovorio drugom da je dužan k'o Grčka. Zapitah i dobih opširan odgovor dotad nepoznat nama iz zapadnijeg dijela ondašnje države, daleko od Grčke. Toliko o značenju i terminologiji, kao i sintagmama podupre verbalno Grčku u stanju u kakvom je, mogao je organizirati filozofsku internacionalu, podignutu na državnu razinu, i u okviru EU, ali i šire, i naći države koje su bile u stanju i voljne uplatiti, donirati, pokloniti sredstva, novac, vrijednosne papire i ostale vrste novčarskih transakcija kako bi dužna Grčka sačuvala svoj ponos i došla u poziciju vraćati svoj dug, te postala solventna bez „zavrtanja ruke", kako se to popularno zna reći u takvim događanjima.
No to se nije dogodilo kako zbog mogućeg nedostatka inicijative, ali i nevoljkosti bilo koga da daje i poklanja svoje vrijednosti nekomu koji je „dužan k'o Grčka". Stoga se o karakteru filozofove izjave ne bi htjeli izjašnjavati jer moguće nismo dorasli toj razini izražavanja. No tu je i ranije spomenuti izraz - hegemonija – na koji smo se također spopiknuli. Što taj izraz znači u Njemačkoj i među Nijemcima, ne znamo, ali znamo da svaka politika nosi u sebi manje ili više majorizacije i hegemonije pa to nije ništa novo i to ne bi trebalo dvolično skrivati ili prikrivati. A tko želi davati nekom novac ili druge novčarske vrijednosti uvijek to može učiniti pro bono, bez uvjeta, bez zahtjeva za vraćanjem. Za takvu altruističku aktivnost, kad bi je bilo, a nema je, „rep" bi bio beskrajan...
Na takvom „šalteru" euročinovnika puritanca/nepuritanca je, zasad otvoreno, samo Grčka sa zahtjevom za žigom „oprošteno dugovanje", a u pripremi su već u letećem startu za što bolje mjesto pred „šalterom", pogodite sami, koje zemlje, koje žele/očekuju tuđi novac koji će im dati filozofi/altruisti (za razliku od puritanaca), da ga mogu trošiti bez vraćanja...
DRAN