Izlaganje biskupa Košića sa svečane akademije povodom 90. obljetnice rođenja dr. Franje Tuđmana. 14. svibnja 2012.

Stoga, tko god sluša ove moje riječi i izvršava ih, bit će kao mudar čovjek koji sagradi kuću na stijeni. Zapljušti kiša, navale bujice, duhnu vjetrovi i sruče se na tu kuću, ali ona ne pada. Jer – utemeljena je na stijeni. Naprotiv, tko god sluša ove moje riječi, a ne vrši ih, bit će kao lud čovjek koji sagradi kuću na pijesku. Zapljušti kiša, navale bujice, duhnu vjetrovi i sruče se na tu kuću i ona se sruši. I bijaše to ruševina velika.

- Mt 7,24-29

Tuđman-akademijaPoruka ove Isusove prispodobe o mudrom i ludomNacionalni osjećajNarod je proširena obitelj, također naravna zajednica većeg broja ljudi koje povezuje isti osjećaj pripadnosti jednom etnikumu. Nadnacionalne teorije – poput marksističke, koja je željela nadnacionalno ujedinjenje proleterijata – niječu narod kao „bonum per se – dobro u sebi". Ove teorije danas nastoje prikazati nacionalni osjećaj reliktom primitivizma iz doba plemenskog života praljudi graditelju jest da u svakoj gradnji temelj mora biti čvrst, stijena.

Iz 7,9: „Ako se na me ne oslonite, nećete opstati."

Božja je poruka, tj. da je On taj temelj. Riječ „aman" što znači vjera, vjerujem, prvotno znači oslonac, oslanjam se. No, pogledajmo gdje se taj prvi temelj „utemeljuje" u čovjekovu životu.

I) Pojedinac – obitelj - narod

Govoreći o pojedincu, imamo na pameti kršćansku antropologiju, prema kojoj je čovjek pojedinac slika Božja, osoba sa svojim neotuđivim pravima i dostojanstvom.

1. Teza: Dijete nije igračka (da ne velim: kućni ljubimac) odraslih tako da dijete može „nabaviti" tko god poželi. Dijete je čovjek, osoba koje ima prvenstveno pravo na obitelj, na roditelje, a to znači na oca i majku.

Obitelj – kao temelj društva - društvena zajednica treba štititi. Postoje u svakoj zajednici neke – da tako kažemo - „svetinje". Ako je obitelj naša svetinja, a to bi trebala biti, tada ju ne može društvo prepustiti uništenju...

2. Teza: Obitelj je naravna zajednica koju čine muškarac i žena, koje je sjedinila bračna sveza (ljubav), te djeca koja se rađaju u tom braku. To znači da je nedopustivo izjednačavati naravnuTuđman-akademijaobitelj s protunaravnim zajednicama, kojima se ne može povjeriti djecu...

Narod je proširena obitelj, također naravna zajednica većeg broja ljudi koje povezuje isti osjećaj pripadnosti jednom etnikumu. Nadnacionalne teorije – poput marksističke, koja je željela nadnacionalno ujedinjenje proletarijata – niječu narod kao „bonum per se – dobro u sebi". Ove teorije danas nastoje prikazati nacionalni osjećaj reliktom primitivizma iz doba plemenskog života praljudi i tome slično.

3. Teza: Učenje bl. Ivana Pavla II. o narodu jest: „etnos je entitet" tj. narod je subjekt, narode je stvorio Bog, poput čovjeka i obitelji, te je čovjek potpuno čovjek ako se razvija kao pripadnik svoga naroda. Nacionalni osjećaj nije „per se" negativan već pozitivan! Kardinal Franjo Kuharić: samo u slobodnoj državi moguć je slobodan pojedinac!

II) Principi socijalnog nauka Crkve

Dostojanstvo osobe

4. Teza: Dostojanstvo osobe podrazumijeva potrebu poštovanja čovjeka kao neponovljive osobe. To osobito podrazumijeva poštovanje savjesti. Savjest međutim nije tek neka socijalna kategorija, glas našeg super-ega, već glas Božji u nama, nepristran sud naše osobe u odnosu na istinitog sebe, istinitog drugog i Boga kao transcendentalnog najvišeg autoriteta i arbitra.

Zajedničko dobro (bonum commune)

„Obliti privatorum publica curate!" - natpis je na ulazu u Knežev dvor u Dubrovniku, koji je citirao i papa bl. Ivan Pavao II. pri posjetu ovom gradu.

5. Teza: Zajedničko dobro nije samo financijske naravi, što pokazuju naličja afera nacionalnih „pljački" (o kojima se vode sudski sporovi), a to su pokušaji da se narodu „ukrade duša", za što se nikoga ne sudi, a što su veći zločini od financijskih pljački. Primjerice, izjednačiti krivnju za DomovinskiKošićrat Hrvatske i Srbije, pa se tako sve više umjesto „agresije" govori o „sukobu zaraćenih strana", pa se sudi hrvatskim generalima, pa se proglašava legitimno oslobađanje okupiranih područja „zločinačkim pothvatom", pa se izokreću istina i laž, već kako kome treba. U tom se smislu čini nužnim da se s proglašenjem „heroja Domovinskog rata" uvede i naziv „izdajica Domovine"!

Solidarnost

Solidarnost je sljedeća poluga socijalnog nauka Crkve, prema kojoj ni jedan pojedinac nije apsolutni vlasnik onoga što posjeduje ako vidi kraj sebe bližnjega koji oskudijeva u najnužnijemu. S takvim je on dužan podijeliti ono što ima.

6. Teza: Krepost solidarnosti ne poznaje divlji kapitalizam, a istini za volju ni socijalizam, premda se on voli kititi epitetima „socijalne osjetljivosti" (jer nikada tzv. vođe revolucije nisu bili isti s pukom i dijelili njegove probleme). No, današnja pohlepa za imanjem bez granica dovela je do suvremene gospodarske krize, što se pokazalo u konačnici nemogućom misijom. Naime, u neograničenom stjecanju vlastitog profita dolazi se nužno do raspada sustava, budući da je nemoguće da nešto ograničeno zadobije atribute neograničenosti. Tako da se onda u tom krahu sustava upravo očajnički traži ograničenje koje se zove državna intervencija i državna regulativa.

Supsidijarnost

Supsidijarnost je princip koji označuje poštivanje različitih razina odgovornosti: ako je neka aktivnost dana nižoj razini, tada ta razina ima odgovornost za njezinu provedbu i viša se razina ne treba miješati, osim da pomogne da ta niža razina zadobije svoje kompetencije i vrši svoje ovlasti. Intervencije s viših na niže razine upravljanja i odgovornosti nisu dopuštene. To je princip koji se protivi apsolutizmu ili tzv. totalitarizmima.

Stoga, 7. Teza: Sve totalitarizme treba raskrinkati i nazvati ih njihovim imenom. Nije dopušteno skrivati zločine pojedinog totalitarizma, opravdavajući ih zločinima drugih totalitarizama. Jednostavno, istina mora biti načelo ispravnog odnosa prema svemu.

III) «Vrijeme je da mislimo na Boga»

«Vrijeme je da mislimo na Boga», napisao jeKošićprije nekoliko godina njemački kardinal Karl Lehmann. Što to znači? To za mene znači da je vrijeme da se krivi bogovi raskrinkaju i da današnji čovjek sazrije i postane u odnosu na krive bogove „atheos" – tj. bezbožan, te da prizna samo jednoga pravoga Boga koji je u biti „osloboditelj" čovjeka.

8. Teza: Čovjek je velik toliko koliko je malen pred jedinim pravim Bogom. Samopoštovanje i kao pojedinci i kao narod možemo steći i gajiti jedino ako smo usidreni u vrijednostima koje su neprolazne, koje nisu danas ovakve sutra onakve, koje su – u tom smislu – transcendentalne, tj. koje nadilaze mijene različitih sustava, različitih ljudskih veličina, tj. krivih bogova, idola koji zahtijevaju da im se klanjamo. „Samo se Bogu klanjaj i njemu jedinomu služi!" (Mt 4,10), rekao je Gospodin napasniku u pustinji.

Jesu li to oni pravi temelji, ona stijena na kojoj treba graditi i vlastitu egzistenciju, i obiteljsku i narodnu zajednicu, da ju ne ugroze nikakve „oluje ni vjetrovi, kiše ni bujice"? Držim da jesu.

U počast prvom predsjedniku RH dr. Franji Tuđmanu, čiji je danas 90. rođendan, rekao bih još samo ovo: njegovo djelo ulazi u temelje ne samo državnosti hrvatskoga naroda nego i u svijest pripadnosti, naime da je netko pripadnik hrvatskoga naroda. U tom je smislu on doista onaj koji je udario temelje za naš narodni opstanak i za budućnost Hrvatske. On je postavio temelje, a na nama je da na njima dalje gradimo.

Sisački biskup mons. Vlado Košić

Sri, 21-08-2019, 17:27:06

Najave

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2019 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.