Drugi dio izlaganja Anje Šovagović Despot s Kazališne tribine HKV-a

 

Na tribini Hrvatskog kulturnog vijeća i Hrvatskog društva kazališnih kritičara i teatrologa održanoj 25. travnja 2008. godine u Zagrebu, sudjelovala je i dramska umjetnica Anja Šovagović-Despot čiji pisani prinos objavljujemo u nekoliko nastavaka. U ovom nastavku, prisjeća se zapisanih očevih promišljanja.

Zašto sam “protiv” toga teatra?

Jer imam 57 sagrađenih, izgrađenih i odrađenih godina, a Ciullijev teatar traži i zahtijeva mlađe ljude što ne znači da za njegovo odrađivanje Anja nije premlada, još nedovoljno iskusna. Pa ju je Drolčeva (Veronika Drolc, slovenska glumica, prim. ured.) prešla tom vrstom koncentracije, spužve koja sve upija, želatina koji je kontroliran, mehanički, a doživljajni, neemotivan, a izaziva emocije, kontroliran, a strašno nemaran i površan. Precizan, a površan. Ona je jednostavno dušu dala za taj teatar, složismo se pred kazalištem i ja i Vinko Bavčević (slikar, prim. ured.). Interesantno, kad sam gledao Lude dane vidio sam taj isti teatar sa Anjinim takvim rezultatom, sad mi se čini da Anja nije u Ciullijevom teatru onoliko koliko je u Magellijevom, a to čini dva ista teatra ili zapravo jedan drugog podupire i podudara.

Fabijan ŠovagovićAnja je slobodna kod Magellija, sapeta kod Ciullija, kaže Despot (Dragan, Anjin suprug i glumac, prim. ured.), a promatrao je, kontrolirao je, podupirao ju je na probama, a ona je radila “po svome”, pa se to izgleda kosilo sa Ciullijevom metodom. Da sam kojim slučajem upao u tu metodu, a bilo je poziva za Mekog Noža, Čini mi se, ne bih se bolje osjećao ni ja. Ja sam još više tvrđi glumac od Anje iako mislim da Fila (Filip, sin i glumac, prim. ured.) ima još više “ludosti” i rizika. Anja jest precizna, ali za našu logiku tog pojma. A tu je Drolčeva našla pravo mjesto. Ona je precizna za Ciullijevu logiku toga pojma. Anja je naišla na otpor, oni se nisu do kraja razumjeli. Ili je to možda nepotrebno? Ja sam, čini se, mnogo napora utrošio da dokučim i te mogućnosti, a sad mi se čini da jednostavno nisam bio “predestiniran za njih”, da posjedujem neki stid u njihovu korištenju, da nisu one “moje tlo” pa da sam eto i djecu kaznio tim stidom, više Anju nego Filu ako već i povjerovasmo u naslijeđe glumačkih osobina. I Alićeva gluma ima toga više nego moja ili Anjina. I Vukmirica je “ćušnut” tom stranom.

Kada sada vratim sjećanje na “tu muku” onda bi se Sven Lasta lakše osjećao, lakše bi savladao tu muku od Pere Kvrgića. »ini se da je Sven u Mockinpotu bio lakši klaun od Kvrgićevog iako je Kvrgić želatinirani glumac također. Ustanovljavali smo tada zbog čega je maska pristajala više Svenovu nego Kvrgićevu licu. Zbog čega je maska Drolčeve spojena sa gipkošću i preciznošću njezinog tijela, zbog čega je za tu nijansu i disciplinu bolja od Anje koja tu želatinu i gipkost također posjeduje, ali je drugog karaktera. Ona premalo znade kopirati, imitirati, a to je i moja mana, nedostatak mojeg Dunda Maroja, Skupa, Dživulina što ne znači da Izet (Hajdarhodžić, prim. ured.) ili Sven ili Kvrgić stvari iste “prave”. Znači samo to da ja ne znam “napraviti”. Što znači da ih pravim “ludošću” samo je ne upotrebljavam u tu svrhu.

Kod Anje je ludost rodila stid i kompleks Ciullija, a ova Drolčeva ludost slobodu i savršenstvo i nije čudo da Anja voli Magellija, a Ciullija odbacuje, iako ja mislim da se radi i kod Ciullija i kod Magellija o istoj kategoriji “ludosti” samo su različiti načini “naginjanja na nju”. I meni je iz istog ugla dao Bog kao i djeci istu stvar samo bi se ja morao deset puta više namučiti da je oslobodim jer bi vazda prorađivao stid, jači protivnik ludosti-ona bi ostala potisnuta. A možda to nije ni potrebno za mene jer sam se rijetko našao u takvim situacijama što će reći da moj repertoar nisu uloge Dunda ili Skupa, ali da uloge Kapetana ili Emigranta X jesu i Čemu im potiskivanje stida i druge muke. Može se čovjek spasiti u svome. Anja je htjela u “metodu”, a kod Drolčeve je ispao slučaj kako je metoda htjela nju. No, Anja još ima vremena da nađe svoju metodu. Kao što sam je vidio u Anje kod Magellija, a oni su slični režiseri kao jaje jajetu samo što glumci nisu jaja. Kod njih doduše ide iz jaja, ali nisu jaja. (...)

Fabijan Šovagović
Sarajevo, hotel Igman, 7. kolovoza 1989.

I što mi sad Šovo poručuje?

Pitanje umjetnosti, pitanje je čovjeka. Koliko je čovjek neobjašnjiv, neobjašnjivo je i to prčkanje po umjetnosti. Zašto sam izabrala Magellijev teatar, zašto sam u čovjeku koji je miljama od mene daleko pronašla svoj izraz, zašto smo se spojili i napravili toliko mnogo predstava zajedno, zašto je baš meni dao najbolje uloge svjetske dramske literature? Zašto sam njega mogla razumjeti, osjetiti, zašto sam njemu pristala na nešto što nisam nekome drugome, zašto sam s njim letjela kroz osjećaje, a negdje drugdje ih nisam mogla osloboditi, zašto sam, crpeći njegovu energiju, zaboravljala na sve razlike - kulturne, intelektualne, političke, generacijske - koje su stajale između nas? Imali smo, očito, nešto, ono nešto što je bilo zajedničko, onaj neki sudar rogova koji nije dopuštao da padnemo u provaliju, onaj neki klinč koji se koprcao u našoj zajedničkoj kreativnosti i koji bi s radošću rađao predstavu, bez obzira kakva ona bila, loša ili dobra. Taj me je Magellijev zagrljaj najviše odredio u životu, a možda sam i ja sobom samom određivala jačinu stiska, stupanj intenziteta, osjećaj za mjeru i kajanje.

Anja Šovagović-Despot

 

NASTAVAK

Zatiranje hrvatskoga teatra


Ned, 20-10-2019, 09:30:12

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2019 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.