Tko je, kako i u koju svrhu iskoristio U2?

 

U2Protekle je dane Lijepu Našu zahvatila U2 manija. Simpatični Irci, koji po svojoj popularnosti već godinama, a moglo bi se reći i desetljećima spadaju u sam vrh svjetske glazbene scene u dva su dana na dva uzastopna koncerta pred ukupno 120 000 ljudi priredili glazbeni spektakl za pamćenje. Ono što je obožavatelje posebno oduševilo jest trud koji je uložio pjevač Bono Vox da prisutne počasti s nekoliko pristojno izgovorenih riječi na hrvatskom jeziku, recitiranjem stihova Ivana Gundulića, ali i solidnom informiranošću o zemlji u kojoj je došao, nabrojavši nekoliko većih hrvatskih gradova kao i činjenicu da se radi o veličanstvenoj zemlji s tisuću otoka. Takav pristup ljude upoznate s njegovim likom i djelom i nije previše začudio, ako se zna da se Bono godinama aktivno zalaže za promociju mira, ljudskih sloboda te se bavi humanitarnim radom radi kojeg je navodno već u nekoliko navrata Hrvatsku tijekom Domovinskog rata posjetio u tajnosti, kao privatna osoba.

Sve u svemu, koncerti su protekli u najboljem redu, bez ikakvih incidenata. No ono što je bez obzira na neospornu svjetsku popularnost grupe posljednjih tjedana svakom pa i površnom pratitelju dnevnih zbivanja vjerojatno više puta upalo u oči jest način na koji su mediji u Hrvatskoj popratili sve što je vezano uz dolazak ove rock grupe. Medijsko ludilo započelo je već samom najavom njihova dolaska u Hrvatsku, a potencirano je raslo u dane prodaje karata pa sve do uoči samog koncerta. Gotovo niti jedne vijesti svih TV kuća, kao niti jedno izdanje tiskanih medija nije moglo proći bez barem jedne crtice o koncertu. Vrhunac «opsjednutosti» nedvojbeno je demonstrirala nacionalna TV kuća kada je vremenska prognoza nakon središnjeg Dnevnika izvijestila o očekivanim vremenskim prilikama tijekom održavanja koncerta. Zaista, presedan kakav se rijetko ili bolje rečeno gotovo nikada ne događa.

Sve to navodi na pomisao kako su hrvatski mediji, a onda naravno i politika koji iza njih posredno stoji ovoga puta o ovoj rock grupi izvještavali s «posebnom misijom». Jer nikoga ne bi zasmetao takav pristup U2-u, da i drugi, a tu se prvenstveno misli na domaće izvođače, kojih u Hrvatskoj ima mnogo, a mnogi su od njih i vrlo kvalitetni, poprati na barem djelomično angažiran način, pa tko voli – nek izvoli, ukusi su različiti. No, dovoljno je istaknuti samo jedan, možda i najočitiji, a istovremeno i najsvježiji primjer koji zorno prikazuje da tome zaista nije tako. Riječ je (ponovno) o Marku Perkoviću Thompsonu koji je prije svega nekoliko dana povodom Dana domovinske zahvalnosti na tradicionalnoj proslavi u Čavoglavama, prema službenim podacima MUP-a objavljenim na pjevačevim internetskim stranicama, okupio više od sto tisuća ljudi. Gotovo kao U2 u dva dana! No, s jednom velikom razlikom – Thompsonov koncert i ovoga je puta, kao uostalom i mnogo puta do sada, ostao gotovo u potpunosti medijski ne nepopraćen, nego ignoriran.

ČavoglaveAko se u obzir uzme činjenica da se čitava priča događala gotovo paralelno s «pumpanjem» atmosfere za U2 moglo bi se pomisliti kako je medijima i njihovim političkim mentorima U2 itekako dobro poslužio da ovaj znakoviti i brojno posjećeni domoljubljem nabijeni događaj u Čavoglavama, kao i Thompsona samog potisnu u drugi ili peti plan, odnosno na margine zbivanja. Jer činjenica je da za «slobodne i neovisne» hrvatske medije više od 100 000 Hrvata u Čavoglavama na Dan pobjede ne samo da nisu bili vijest, nego nisu bili spomena vrijedni. Osim nekoliko šturih rečenica u posljednjim vijestima dana jedne TV kuće, kao i nekoliko crtica na Internet portalima, događaj je prošao gotovo nezamijećeno. A s obzirom da se to, što se Marka Perkovića tiče događa kontinuirano već godinama, sumnja u slučajnost već je odavno nestala. Primjerice, prije dvije godine Thompson je također kao i U2 danas okupio jednak broj ljudi na svojem koncertu u Maksimiru, nakon toga održao je i iznimno posjećen nastup na Trgu bana Jelačića u Zagrebu povodom Dana branitelja.

Ako se o tim događajima i pisalo, pisalo se samo i isključivo u negativnom kontekstu, o navodnom ustaškom znakovlju među pojedincima u publici i profašističkim porukama pjevača, koje na tim koncertima mediji na njihovu veliku žalost nisu uspjeli snimiti i tako dokumentirati svoje tendenciozno pisanje. Portal HKV-a bio je jedan od rijetkih medija na kojem su se mogle pogledati slike s nekih od tih spektakala glazbe i domoljublja. Thompsonov primjer samo je jedan u nizu primjera (iako po mnogo čemu najočitiji) na koji način se i kako u Hrvatskoj pokušava marginalizirati i potisnuti sve što je hrvatsko.

Dovoljno je samo pogledati program nacionalne TV i vrlo lako se može uočiti kako je s njega uklonjena svaka mogućnost da se pogleda kvalitetna (ili bilo kakva) domaća glazba. Sve to upućuje samo na jedno, a to je da se na Hrvatima polako, ali sigurno ponovno pokušava provesti stara metoda stvaranja kolonijalnog mentaliteta nametanjem stranih proizvoda i produkcija kao jedinim prihvatljivim i kvalitetnim rješenjima uz istovremeno gušenje svega što je izvorno i «domaće». Nitko nema ništa protiv U2-a (dapače!), kao uostalom niti protiv bilo kojeg drugog stranog izvođača, ali istovremeno treba dati zadovoljavajući tretman i poštovanje onima u Hrvatskoj. Ovako ostaje gorka spoznaja kako živimo u državi čiji nastanak mnogima, a pogotovo onima koji danas posredno ili neposredno imaju veliki utjecaj u vlasti nikada nije i ne će odgovarati. Iako bi se na prvi pogled reklo da u njoj bolje žive nego što su ikad prije. I ne će mirovati dok se to na ovaj ili onaj način ne promijeni. A pritom igraju prljavo, da ne mogu prljavije – o gluposti da ne govorimo.

M.M.B.

{mxc}

Sri, 16-10-2019, 08:07:29

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2019 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.