Nekoliko nagađanja i misli o prvom krugu predsjedničke kampanje

Znakovit podatak pojavio se ovih dana o financijskim izvještajima kampanja predsjedničkih kandidata, po kojem je Ivo Josipović do sad prikupio 6 milijuna kuna i već potrošio više od 90% toga iznosa. Naime, nameće se odmah pitanje, zašto bi kandidat koji premoćno vodi u prvom krugu potrošio praktički sve novce koje ima na raspolaganju, umjesto da stvara zalihu za odlučujući drugi krug. ProblemiIzgleda da aktualni predsjednik Ivo Josipović trenutno ima ozbiljnih problema osigurati značajniju prednost u prvom krugu, a bez te prednosti zaista je teško zamislivo da bi on mogao doći u drugom krugu do novog mandata. To onda može lako objasniti zašto se u Josipovićevom stožeru financijski sve što se može baca već na prvi krug.Možda odgovor na ovo pitanje pruža anketa agencije koja nije bila na platnom spisku predsjednikova Ureda, za razliku Ipsos pulsa koje vodeći hrvatski mediji ovih dana tako rado citiraju unatoč velikih odstupanja anketa te agencije u odnosu na konačne rezultate na prethodnim izborima.

Po rezultatima ankete agencije 2x1 komunikacije, kako se tvrdi, na najvećem broju ispitanika do sad, 5.000 ljudi, a naručene i jučer objavljene na portalu Direktno.hr, Ivo Josipović zapravo zaostaje nekoliko postotaka iza Kolinde Grabar Kitarović. Točnije, Kolindi Grabar-Kitarović glas je po toj anketi odlučilo dati 42,58 posto birača. Trenutnoga predsjednika, kandidata SDP-ove koalicije, Ivu Josipovića podržava 40,48 posto birača. Kandidat Saveza za Hrvatsku, Milan Kujundžić osvaja 12,90 posto glasova, a kandidat Živog zida, Ivan Vilibor Sinčić 4,04 posto glasova. Drugim riječima, izgleda da aktualni predsjednik Ivo Josipović trenutno ima ozbiljnih problema osigurati značajniju prednost u prvom krugu, a bez te prednosti zaista je teško zamislivo da bi on mogao doći u drugom krugu do novog mandata. To onda može lako objasniti zašto se u Josipovićevom stožeru financijski sve što se može baca već na prvi krug.

Financiranje kampanje

Kandidati na ovim predsjedničkim izborima smiju potrošiti do 8 milijuna kuna u prvom krugu. Ovo pravilo s razumno postavljenim najvišim pragom pomaže FinanciranjeZa razliku od 2009. godine, Ive Josipovića danas u reklamama na radiju i televiziji te na plakatima diljem Hrvatske ima neusporedivo manje. To sugerira kako su analitičari koji su upozoravali na prikrivene načine financiranja kampanja pojedinih predsjedničkih kandidata na prethodnim izborima bili potpuno u pravu. Danas, kada jednaka pravila izgleda vrijede za sve, ni financijski najjači kandidati si više ne mogu priuštiti baš puno sekundi reklama u udarnim televizijskim terminimakandidatima slabije financijske moći, iza kojih ne stoje velike stranke ili moćni lobiji te sigurno doprinosi jačanju demokracije u Hrvatskoj. Izbori za predsjednika kandidatiNo, jačanju demokracije još više doprinosi i to što se izgleda uvelo napokon reda i u praćenje trošenja sredstava koje kandidati imaju na raspolaganje.

O čemu je riječ? Uzmimo za primjer kampanju Ive Josipovića. On je do sada potrošio 5,5 milijuna što približno odgovara troškovima onima koje je prijavio u prvoj kampanji. Međutim, za razliku od 2009. godine, Ive Josipovića danas u reklamama na radiju i televiziji te na plakatima diljem Hrvatske ima neusporedivo manje. To sugerira kako su analitičari koji su upozoravali na prikrivene načine financiranja kampanja pojedinih predsjedničkih kandidata na prethodnim izborima bili potpuno u pravu. Danas, kada jednaka pravila izgleda vrijede za sve, ni financijski najjači kandidati si više ne mogu priuštiti baš puno sekundi reklama u udarnim televizijskim terminima. Prisjetimo se samo 2009., kada su se njihove reklame vrtjele na svim televizijama u udarnim terminima, ili kada su se Milan Bandić i Ivo Josipović smješkali praktički sa svakog drugog jumbo-plakata u Republici Hrvatskoj.

Sučeljavanje kandidata

Kao što je to danas Srećko Puntarić odlično primijetio sa svojim genijalnim Felixom, iako se ova predsjednička kampanja u vodećim hrvatskim medijima vodila u korist Ive Josipovića tako da je nitko ne osjeti, televizijska sučeljavanja predsjedničkih kandidata se ipak nisu mogla izbjeći. Tako su iza nas sad već dva takva sučeljavanja, ona na televizijama Suceljavanje kandidatiRTL i Nova TV.

Posebno je zanimljivim bilo je pratiti Kolindu Grabar Kitarović i Milana Kujundžića, jer se postavljalo pitanje hoće li se ova dva protukandidata Ivi Josipoviću međusobno napadati i tako rasipati snage zato što dijelom računaju na isto biračko tijelo. Oni koji su se tome nadali, međutim, ostali su razočarani. Milan Kujundžić kroz cijelu svoju kampanju pokazao se vrlo sposobnim i artikuliranim govornikom, koji zna ubosti svoje protukandidate tako da to jako zapeče. No, većina njegove kritike prilikom televizijskih sučeljavanja otišla je zasluženo na račun vlasti i trenutnog predsjednika kao jednog od najodgovornijih za današnju krizu.

NastupiKujundžićev lapsus ili „lapsus" kada je na novinarsko pitanje o Ivi Sanaderu počeo odgovarati kako ne će pomilovati Ivu Josipovića možda najbolje sažima kakvog je Josipović imao protivnika u Milanu Kujundžiću. Nastupi Kolinde Grabar Kitarović bili su drugačije intonirani, pri čemu su se izbjegavale teže riječi s očiglednim ciljem zahvaćanja šireg biračkog tijela. Na taj način Kolinda Grabar Kitarović djelovala je znatno mirnije i suvislije od Ive Josipovića, koji je morao odgovarati na kritike koje su dolazile s triju strana.Kujundžićev lapsus ili „lapsus" kada je na novinarsko pitanje o Ivi Sanaderu počeo odgovarati kako ne će pomilovati Ivu Josipovića možda najbolje sažima kakvog je Josipović imao protivnika u Milanu Kujundžiću. Nastupi Kolinde Grabar Kitarović bili su drugačije intonirani, pri čemu su se izbjegavale teže riječi s očiglednim ciljem zahvaćanja šireg biračkog tijela. Na taj način Kolinda Grabar Kitarović djelovala je znatno mirnije i suvislije od Ive Josipovića, koji je morao odgovarati na kritike koje su dolazile s triju strana. Ovakvu taktiku HDZ-ove kandidatkinje može se lako objasniti u kontekstu dostizanja konačnoga cilja, više od 50% osvojenih glasova u drugom krugu.

I dok je RTL sučeljavanje velikom zaslugom krive koncepcije i voditeljevih pitanja sasvim površno zahvatilo probleme u Hrvatskoj, sučeljavanje na televiziji Nova TV donijelo je određeni napredak. Bilo je osvježavajuće čuti od strane Ivana Vilibora Sinčića brojne kritike na račun liberalnoga i globalističkoga svjetskog poretka, inače svetih krava unutar hrvatskog javnog prostora. No, u cjelini, i drugo sučeljavanje predsjedničkih kandidata ostalo je u mnogim važnim pitanjima nedorečeno, kao da predsjednička funkcija ne može ako se savjesno obavlja imati velik utjecaj na sve razine hrvatskog društva. Čak se pri tome pomalo stekao utisak, teško je odrediti koliko opravdan, da ni jedan od četiri kandidata nije do kraja potpuno svjestan kompleksnosti i ozbiljnosti krize u kojoj se Hrvatska našla, ako Hrvatska iz nje želi izaći kao ravnopravni međunarodni čimbenik koji je u stanju razvijati i visoke tehnologije, što zahtjeva dobro uređen sustav počevši od školstva i znanosti, preko snažnog gospodarstva, sve do vojnih kapaciteta i nacionalne sigurnosti.

O. Barišić

Sri, 5-08-2020, 13:23:54

Najave

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2020 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.