Javor NovakJavor Noval karikatura

Moje kverulancije

 Tko širi govor mržnje

Nikada se nije toliko govorilo o govoru mržnje kao sada. Bilo da je riječ o onoj mržnji u OvlašteniHoće li dakle postojati, kao u komunizmu, ovlašteni mrzitelji, oni koji su nedodirljivi i oni drugi koji su žrtvena janjad? Hoćemo li štititi notornog mrzitelja i egzibicionista Olivera Frljića, Daniela Rafaelića, nekrofilnog Igora Mandića, patetičnu Mani Gotovac, odioznog Viktora Ivančića, frenetičnu Sanju Modrić, egzaltiranog Dragu Pilsela, nezahvalnog Miljenka Jergovića, oblijepljenog Antu Tomića, režećeg Borisa Dežulovića i Juricu Pavičića, krivotvoritelja Lordana Zafranovića, klevetničkog Pupovca, uspjenjene Jakovine, Markovine i ine... (nastavite sami)... jer to je njihova umjetnička sloboda? Pa onda je i moja umjetnička sloboda da nekome kažem da je kreten.međumrežju, bilo u elektronskim i pisanim medijima, bilo na javnim okupljanjima ili pri tzv. umjetničkoj slobodi u kazalištu ili na filmu. Da o performerima i ne govorim. Pri tome se zaboravlja da najizdašniji izvor govora mržnje, ali i primitivizma jest nažalost Hrvatski sabor. Zatim su izvori mržnje vrlo česti u javnih osoba, poznatih ljudi i tek se tada trebamo zabrinuti za govor mržnje u narodu. I kad se najavljuje donošenje zakona o zabrani govora mržnje u međumrežju, hoće li zakonodavac kažnjavati samo hrvatske govornike? Kako će hvatati one koji nisu iz EU? Hoće dli zakonodavac kažnjavati srpske Novosti? Ili će se globe primjenjivati samo na one koji pišu Za dom spremni? Ili, nikada ne će biti globljeni oni koji prijete, vrijeđaju i pozivaju na obračun s primjerice gđom Željkom Markić?

Hoće li dakle postojati, kao u komunizmu, ovlašteni mrzitelji, oni koji su nedodirljivi i oni drugi koji su žrtvena janjad? Hoćemo li štititi notornog mrzitelja i egzibicionista Olivera Frljića, Daniela Rafaelića, nekrofilnog Igora Mandića, patetičnu Mani Gotovac, odioznog Viktora Ivančića, frenetičnu Sanju Modrić, egzaltiranog Dragu Pilsela, nezahvalnog Miljenka Jergovića, oblijepljenog Antu Tomića, režećeg Borisa Dežulovića i Juricu Pavičića, krivotvoritelja Lordana Zafranovića, klevetničkog Pupovca, uspjenjene Jakovine, Markovine i ine... (nastavite sami)... jer to je njihova umjetnička sloboda? Pa onda je i moja umjetnička sloboda da nekome kažem da je kreten.

Kakva je to umjetnička sloboda kad Pavo Marinković u svom filmu „Ministarstvo ljubavi“ izbacuje tolike rječetine... Je li to govor mržnje kada glumci po tobožnjoj umjetničkoj slobodi izgovaraju sljedeće: „... ali udovice su svugdje iste i treba ih naguzit' jer misle živit' na tuđoj grbači.“ (...) „A one su jadne a one su sirotice. Moš' mislit! Sve mafija!“ Pa bijesno: „One su lijepo iz.ebale cijelu državu i još povrh svega varaju pokojne muževe kojima su obećale vjernost!“ (...) “I zato ih treba naguzit'“. Odgovara mu njegov kolega inspektor: „Ti si filozof, emotivac, a ja sam profesionalac, ja skupljam skalpove...“ i zatim se (moćno scenaristički i umjetničko-glumački duboko) podrignuo i publici i kolegama.

Nakon što sam na međumrežju odgledao taj „film“, u danima nakon javne projekcije „Ministarstva...“, čitao sam kako taj umjetnički potpuno nekvalitetan uradak pokušavaju braniti i obraniti ljudi iz hrvatske javnosti ali i struke.

Fred Matić branitelje i udovice naziva „talibanskim udrugama“

Tako je propali ministar branitelja Fred Matić hrvatske branitelje i udovice te njihove udruge nazvao „talibanskim Matićudrugama“. Ovaj saborski zastupnik očito obilato koristi svoj imunitet pa zloporabi termin zbog kojega je sada pokojni Predrag Matvejević sudski pravomoćno osuđen jer je koristio sličnu sintagmu za hrvatskog književnika Milu Pešordu. Jer je u njemu vidio terorista, pa se drznuo nazvati ga talibanom. No, živ nasljednik i novi nositelj te sramote od štafete sada je Fred Matić. Isti hrvatske branitelje MatićTrpajući hrvatske branitelje sve u isti koš, mudri zastupnik nastavlja i kaže i da njega prozivaju „oni koji se vucaraju po sudovima radi pljačke te zemlje za koju tvrde da su se borili.“ A kako se zove „ta zemlja“? Kako takvoj osobi, koja ovako gleda na hrvatske branitelje uopće može biti dopušten ulazak u Sabor? Je li to možda govor mržnje ili umjetnička sloboda?zove „likovima koji maltretiraju hrvatsku već 25 godina“. (...) „To je klasično loš hrvatski film u kojem nema ništa sporno. Glavni junak u monologu izgovara dvije, tri rečenice koje možda ne bi bile primjerene nekoj političkoj emisiji, a u filmu mogu biti“ - rekao je Matić. Možda ne bi bile? Kakav je to stav o filmu? On je koš?? I tko su ti „likovi“ po Matiću? Hrvatski branitelji? Čijeg stada je on lik?

Trpajući hrvatske branitelje sve u isti koš, mudri zastupnik nastavlja i kaže i da njega prozivaju „oni koji se vucaraju po sudovima radi pljačke te zemlje za koju tvrde da su se borili.“ A kako se zove „ta zemlja“? Kako takvoj osobi, koja ovako gleda na hrvatske branitelje uopće može biti dopušten ulazak u Sabor? Je li to možda govor mržnje ili umjetnička sloboda? I jedan takav Matić još se usuđuje savjetovati predsjednika Vlade da ministar branitelja Tomo Medved „u jednoj demokratskoj zemlji nema što tražiti u Vladi“. Naravno, takav ministar, izvrijeđavši sve oko sebe, smatra da uvrjede u filmu mogu stajati. On ne vidi da su one na udarnome mjestu, u krešendu filma i poanti radnje, on to ne razumije. A što ste drugo od njega očekivali? Pa naravno da mu smetaju i hrvatski branitelji i posebno ministar Medved jer on ima pošten i funkcionalan odnos spram hrvatskih branitelja i s hrvatskim braniteljima, za razliku od Matića, čiju su smjenu branitelji zahtijevali i kojeg nisu htjeli dalje trpjeti.

Jutarnji list, u svom tipičnom obmanjivanju, donosi 'vijest' tj. proizvodi istu a koja sva pršti od 'neslužbenog HRTdoznavanja' i od onog 'našeg izvora bliskog vrhu': „Ministar Medved jučer nije želio ni potvrditi, niti demantirati sporno pismo. Međutim, u Vladi, neslužbeno doznajemo, njegovo pismo nije dočekano s odobravanjem, a Ministarstvo kulture jučer je uputilo dopis da je HRT neovisna javna televizija. U Vladi, neslužbeno doznajemo, smatraju da je ministar Medved 'tražio nešto na što nema pravo', da bi trebao poznavati zakone te da je na ovaj način 'dobio javnu lekciju'. 'Izašao je iz okvira. Na vrhu su bili nervozni', komentirao je naš izvor blizak vrhu HDZ-a. Naš sugovornik iz Vlade, pak, dodaje kako bi puno veći problem bio da se HRT nije 'othrvao pritisku'. 'Ministar Medved je puno manji problem nego što bi bio da ga je HRT poslušao', komentirao je naš sugovornik.“ A zašto sva ova gospoda, ako je ta vijest imalo točna nisu izašli u javnost sa svojim punim imenom? Ako je ministar Medved prekršio zakon, zašto se skrivaju, točnije što konfabulira i skriva Jutarnji?

Ali, eto, to je to, širenje prostora mržnje, govora mržnje i opravdavanja mržnje. Zašto naime ministar hrvatskih branitelja Tomo Medved ne bi tražio, ne bi smio tražiti, da se mržnja ne emitira? Vlada bi valjda imala postati zbog toga nervozna jer on nema pravo zalagati se za branitelje? To Jutarnji zove „izlaženjem iz okvira“, a mene to pak jako podsjeća na Araličin upravo „Okvir za mržnju“. Svakako, emitiranjem tog primitivnog i umjetnički sasvim nekvalitetnog filma, svi smo dobili lekciju, ne samo ministar Tomislav Medved. HAVC i Ministarstvo kulture kao da imaju neki svoj deal, pa se sve u njih automatski proglašava slobodom, vrhunskim i neovisnim. Neupitnom umjetnošću. Svi su oni čini mi se, potpuno neovisni od naroda koji ih plaća i neovisni od odgovornosti.

Čičak i SUBNOR

Jutarnjem to nije bilo dovoljno pa su upregnuli još jedno svoje pero. Tako Krešimir Žabec mudroslovi kako „kulturna revolucija braniteljskih udruga jaše punom parom, a sad su dobili institucionalnu podršku u liku i djelu 'svog' ministra Tome Medveda.“ Krasno je kada novinar Žabec protuslovi Fredu Matiću koji je kazao kako takav zakon ne hrtpostoji, ali Žabec braneći film ili barem misleći da to čini, piše: „A zbog čega? Samo zato što je netko u filmu propitivao krši li se zakon RH. A zakon kaže da ponovnom udajom udovica branitelja gubi pravo na mirovinu i država ima pravo kontrolirati prima li netko protuzakonito naknadu.“ Zgodno je kako je ovaj mudri novinar ovime lijepo pokazao ČičakI hrabri HHO-ovac Ivan Zvonimir Čičak, neodgledavši film, generalno i ingeniozno ocjenjuje temoćno tvrdi kako je njemu već dosta tog subnorovskog propisivanja istine. Ma sjajno, on Domovinski rat dovodi u kontekst SUBNOR-a i Jugoslavije. Kako lijepo i nadasve pravedno.kako u filmu nije riječ ni o kakvoj fikciji niti satiri jer „zakon RH kaže“... Toliko o 'umjetnosti' koju treba pokušavati braniti izmišljenom alatkom - fikcijom. Ovaj Žabec zaključujući, ove legalne i opravdane demonstracije udovica Domovinskog rata zatim smatra cirkusom i dijelom AFŽ-a! Krasno, ali o filmu ni riječi. Jer je neobranjivo loš?

I hrabri HHO-ovac Ivan Zvonimir Čičak, neodgledavši film, generalno i ingeniozno ocjenjuje temoćno tvrdi kako je njemu već dosta tog subnorovskog propisivanja istine. Ma sjajno, on Domovinski rat dovodi u kontekst SUBNOR-a i Jugoslavije. Kako lijepo i nadasve pravedno.

U odlomku kojeg bismo mogli nazvati epizoda 'Vlaho brani Pavu' zastupnik Vlaho Orepić presuđuje: „Ako je istina Vlaoda je ministar pisao da se film ne može emitirati, mora otići.“ Kako lako i kako imperativno. Zastupnik se Orepić čak uzdigao i iznad samoga filma, on nije bitan, nije ga ni ocijenio jer valjda se ministar Medved oglasio onako sporta radi, nepotaknut, ničim izazvan i ne štiteći nikoga. Zato jasno, ne da on treba otići ili da Orepić misli kondicionalno, već strogo imperativno: mora otići! I bi tako po Orepiću, zar ne? Utomah.

I tako se širi prostor mržnje, prešućuje se film, sam izvor mržnje, a osuđuje se poštena reakcija ministra na mržnju i preventivni pokušaj sprječavanja emitiranja mržnje. Ovaj vrli zastupnik izgubljena tj. bez biračkoga tijela, nastavlja dalje o svom viđenju poštenja i istine pa tvrdi nešto po čemu će ostati trajno upamćen: "Branitelje se treba poštivati i uvažavati, ali ja ne mogu jesti šniclu a da građanin, koji za tu šniclu radi - nema ni za toć", kazao je. Drugim riječima rečenice iz filma su istinite! I ne samo to, ne samo udovice... i hrvatski branitelji su na tuđoj grbači. Oni jedu šnicle dok narod gladuje! Koja hajka!

No, čudan je ovaj izlet zastupnika u filmsku „umjetnost“. Ne bi li bilo logičnije da se prvo dohvatio stvarnih parazita Crnona narodnoj grbači a to su njegovi političari? Ne bi li bilo prirodno da se sjetio prvo saborskih zastupnika koji za nekoliko godina tobožnjeg zastupanja u Saboru, dobivaju privilegirane i masne mirovine? Mnogo veće nego svi oni koji su radili i teških i punih 40 godina! I plaće još koliko mjeseci nakon što prestanu biti zastupnicima!? Ne bili li bilo logičnije da kao parazite označi političare, a ne hrvatske branitelje, koji su dali život, zdravlje, posao i obitelj za slobodnu Hrvatsku? Ne zavidim nikome tko ima visoku invalidninu. Nema tog novca...

Novinarka Slobodne Dalmacije Katarina Marić Banje donosi izjavu predsjednice Udruge udovica hrvatskih branitelja grada Splita Jelene Eranović, a koja je očitala bukvicu tim i takvim redateljima: Članice udruge su ogorčene i „nije poanta u filmu, već u degradiranju Domovinskog rata.“ (...) „Mi smo za nas i našu djecu sanjale nešto drugačije od ovoga danas. I mi i naša djeca nalazimo se na jednoj beskrajnoj bojišnici. Djeca su nam 'kamenovana' i prozivana privilegiranom od dana rođenja.“ (...) „Ovim filmom se pokušava razapeti izbor žena koje su se odlučile za izvanbračnu zajednicu. Stvar je u njihovu progonu, a ne u sadržaju filma. Izdvajaju se kao drugačije i društvo im je nametnulo da se osjećaju posramljeno.“

Prljavi rat protiv udovica

Pišući još 2016. redatelju Pavi Marinkoviću predsjednica udruge Jelena Eranović, opisujući kako je sa svoje 23 Braniteljigodine a 1992. godine primila hrvatski stijeg iz ruku ratnika... na groblju... Pisala je ovo redatelju koji se gradi UmreženiZanimljivo kako sada šute Babe, Centar za mirovne studije, HHO, ono što je ostalo od PEN-a pod vodstvom Nadežde Čačinović ili u Lekovića đaka Novinarsko društvo... Niti itko iz odjela Pučke pravobraniteljice Lore Vidović ne vidi tu diskriminaciju udovica hrvatskih branitelja. Lijepo se i jasno svi oni razotkrivaju kao prvenstveno političke organizacije i vojnici u službi bijedne a totalitarne ljevice. Umreženi, nakaradni i humanitarno nekompetentni. Zaostali za vremenom. Prikriveni pod nekakvim tobože plemenitim naslovom. Svi su oni obični sisatelji državnoga proračuna kao i HAVC kao i neki mladi nadobudni redatelji...duhovitim nad tim sudbinama: „Bože moj, hoće li i kada ovo prestati?“ (...) „Ni slutila nisam da je taj dan otvorena nepregledna beskrajna bojišnica, zapravo započeo je još jedan rat, nesmiljen i beskrajno prljav, mislim da je sav taj jad koji je uslijedio i usput 'ubio' više od 150 ratnih udovica koje uza svu ratnu i osobnu tragediju nisu mogle podnijeti i svu tu silnu količinu jala, licemjerja i zlobe prljavih duša i naslađivanja zbog 'krvavih' mirovina s kojima su trebale podizati svoju djecu..."

Zanimljivo kako sada šute Babe, Centar za mirovne studije, HHO, ono što je ostalo od PEN-a pod vodstvom Nadežde Čačinović ili u Lekovića đaka Novinarsko društvo... Niti itko iz odjela Pučke pravobraniteljice Lore Vidović ne vidi tu diskriminaciju udovica hrvatskih branitelja. Lijepo se i jasno svi oni razotkrivaju kao prvenstveno političke organizacije i vojnici u službi bijedne a totalitarne ljevice. Umreženi, nakaradni i humanitarno nekompetentni. Zaostali za vremenom. Prikriveni pod nekakvim tobože plemenitim naslovom. Svi su oni obični sisatelji državnoga proračuna kao i HAVC kao i neki mladi nadobudni redatelji...

Ne više tako mlad redatelj Dalibor Matanić čak izjavljuje: „Bili smo malo šokirani. Ovo je 2018. godina, Hrvatska je HAVCčlanica Europske unije, poštuje Europski parlament i Hrvatski sabor...“. Ni on dakle u filmu ne vidi niti išta sporno, niti ne kvalitetu. I njemu je to umjetnost.

I kada Ministarstvo kulture RH nema osjećaja za hrvatske stradalnice i redovito šalje poruku 'sve je u redu', treba se upitati kako može trajno braniti HAVC i sve njegove afere? Što je pravi razlog što politički lobi redovito i brani i pokriva ovaj filmski... jer piše se kako je Ministarstvo kulture uputilo dopis da je HRT neovisna javna televizija. Znači HAVC nije počinio ništa loše, ni sa „Petnaest minuta – masakr u Dvoru“ ni s ovim filmom sada?? Jesu li se tu ispreplele kese? Filmovi su vrlo skup šport. Revizije baš i ne provjeravaju često kako su te velike sume novca na kraju potrošene i je li bilo onog famoznog odljeva love. U svakom slučaju, kada se afere pokrivaju, kada se istrage protiv jednog bivšeg Hribara ne otvaraju, nešto tu smrdi. Tko tu sve pere novac?

Je li to razlog zašto se strukovni Matanić gradi šokiranim? Jer se boji zadirati u tuđi kružok i koloplet novca? Ne diram ja tvoje ne diraj ti moje... i svi oni (na našoj grbači) žive solidno i udobno. Daleko iznad bilo kakve Orepićeve šnicle. Šerbedžija i drugovi živi čak i ekskluzivno, brijunski.

Javor Novak

Ned, 19-08-2018, 08:18:53

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Copyright © 2018 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom (GPL).