Javor NovakJavor Noval karikatura

Moje kverulancije

 Dohvatljiv (ne i na regatnom polju)

U kabini Reachera 780 sajle i podigače ne vidite, bubanj vitla ne postoji, a kao vitlo koristi ono već postojeće na palubi, kao multi-funkcionalno. Time se podiže kobilica i smanjuje gaz.

fn2

U regatnoj inačici, potpalublje na krmi impozantne je veličine. Čak i s ugradnjom stabilna motora ostaje velik prostor na desnom i ljevom boku.

Razgovaram s Markom (zaposlen inženjer strojarstva) i Lukom (dipl oecc. zadužen za marketing, koji je svoju tvrtku, u kojoj je radio do prije tri mjeseca, stavio u mirovanje i sada se potpuno posvetio Reacheru 780). Ti dečki pršte veseljem i optimizmom unatoč nemogućim uvjetima za poduzetništvo u nas. Nama starijima, ulijevaju energiju i vraćaju vjeru u budućnost nautike u Hrvatskoj. Kalup su izrađivali u selu pokraj Gline a trup izlili u mjestu pokraj Varaždina gdje tvrtka "Speedart" (vlasnika Michela Ivića) posjeduje vrhunsko znanje, veliku preciznost izlijevanja kalupa i dugogodišnjeiskustvo s materijalima za plovilice.

fn3

Savršen kalup uvjet je...


Tako je Reacher 780 mogao biti izliven kao ljuska, u startu lakša za cca 10 % od svoje težine ali i za 150 kg lakša u plastici od bilo kojeg drugog broda. A to je izniman rezultat.

fn4

... za glatke bokove

Marko ističe kako se njihova barka od konkurencije najviše razlikuje po materijalu. Dok su konkurenti koristili vinil smolu, Reacher 780 izliven je iz epoxy smole u uobičajenom sendviču. Epoxy daje veću čvrstoću i dugotrajnost laminata osim što je potpuno imun na osmozu (uobičajenu bolest klobučanja i gnjilenja plastike).

Linije ove barke iscrtavao je glasoviti projektant: Slovenac Andrej Justin. Svi se performans brodovi danas, rade vakuumski... Ojačanja karbonom, u najkraćem, Reacher 780 bitno razlikuju od konkurencije.

projektant

Projektant školovan u SAD-u - Andrej Justin

Dužina trupa jest 7,80 m ali s baštunom i vanjskim listovima kormila govorimo o 9,40 m. No, sve se to lako skida pri transportu. Sam baštun projektiran je ne teleskopski kao kod drugih, već u trokutu sila, što mu daje posebnu čvrstoću uz konstrukciju koja omogućuje podizanje u vis. Činjenica da je čvrst znači da će na njega moći biti vezano daleko veće jedro nego što je sadašnji gennaker. No, to je još u fazi testiranja za koje je zadužen skipper i instruktor Stipe Vitaljić.

fn5n

Stipe Vitaljić

Projektirana brzina trupa je iznad sedam čvorova i pri daljnjem povećanju brzine, ljuska se izdiže iz mora te započinje glisirati. Instrumenti lako dosežu i 13 čvorova brzine...

Za sada su odlivena tri Reachera 780. Baza će im biti u Kraljevici a jedra su filozofija za sebe. Luka kaže da je osnovna oprema dakronska. No, to ovisi o skipperu. Polyester jedra nisu bitno skuplja ali im je otpornost na savijanje zato znatno veća te imaju i ljepši izgled: djeluju kao mreža, kao jedro od bijele gaze. Glavno jedro ima šest 'šteka' ili dušica koja ga ukrućuju po cijeloj širini a vrh mu je odrezan i vodoravan.

O konkurenciji Luka govori u cjenovnim kategorijama te po količini i kvaliteti ugrađenih materijala. Na ovom sajmu, Reacher 780, ima tri konkurenta od kojih prednjače slovenski i švicarski brod.

fn6

Crna barka: najbrža mala jedrilica sajma: L30 - polarni dijagram ali i video snimke pokazuju brzine jedrenja s gennakerom i iznad 22 čvora! - duga je 9,58 m (30 stopa) i pripada vrlo visokom cjenovnom razredu - projektant je također kao kod Reachera 780 - Andrej Justin (Justin Yacht Design) - gaz joj je 180 cm ili uvučene kobilice samo 58 cm – ipak, za razliku od Reachera 780, zahtijeva dvo-osovinsku prikolicu zbog težine od 1820 kg naviše...

Francusko tržište, s kojeg imaju mnoge upite, traži samostalno stajanje broda na suhom - za oseke - na tri točke (na dvojnoj kobilici te na skegu kormila) čemu Reacher 780 (još) ne udovoljava.

Koncept je broda nadalje, takav da se iz interijera sve može izvaditi i odnijeti.

Namjerno je izrađen bez instalacija jer s njima dolaze i kvarovi. Vađenje opreme je i ono što odvaja koncept barke za krstarenje od koncepta oštre regatne ljuske.

List je kobilice - peraja izrađena iz čelika a u bulbu je 4% antimona dok je sve ostalo olovo. Brod s vanjskim motorom i mehanizmom izvlačenja istog izsanduka ispod kopita, teži 1.150 kg. No za regatu, može ga se lako spustiti na 1.100 kg. Time su obje funkcije broda, obje inačice (regatna i krstareća) zapravo u istome brodu – dodaje Luka.

fn7

Siva barka: nelogično zatvoreno/otvorena krma kojom se projektant odrekao znatnih krmenih spremišta uz vrhunsku završnu obradu, boju i mini-kabinu ali bez 'chinova'...

U suradnji sa Strojarskim fakultetom u Zagrebu, ključne strukture na brodu izrađene su numeričkim modeliranjem na čemu su neki dečki napravili i diplomske radove. U skladu s proračunima, definirali su točnu količinu karbona, precizno određujući kojim smjerom trebaju teći slojevi stakla i karbona te kojim redoslijedom trebaju biti slagani da bi se dobila maksimalna čvrstoća uz minimalnu težinu. Tako bi kutija uvlačive kobilice u kabini (da je bila rađena od čelika) težila 30-35 a sada je teška manje od 20 kg.

Unutrašnjost je jedan volumen a pramčani kreveti ne idu u špic broda. U samoj je šipci dvostruko spremište: za gennaker i za odlaganje sidra i lanca sidrenjaka (s vanjskim ocjeđivanjem). Ako uspiju u svom konačnom naumu - proizvodnji u malim serijama te ako uspiju povratiti veliku investiciju, braća Krejči bit će pioniri hrvatske regatne brodogradnje s probojem na svjetska tržišta. Odvažiti se danas u riskantne poduzetničke vode zaista je podvig i golema odgovornost. Da su na samome početku razmišljali o mogućim problemima nikada u projekt ne bi ni ušli a ušli su naglavačke i nisu požalili. Ni danas ne razmišljaju toliko o biznisu koliko o onome: „hajd'mo napraviti super brod“. Pružimo im zato svu moguću medijsku podršku. Oni su to zavrijedili i već se dokazali. Sada nastupa marketing i testovi po stranim magazinima.

viko

Poznato jeftine poljske jedrilice, ovdje dužinom izravna konkurencija Reacheru 780, no, da li i u regati? Ne, Viko S 26 je pretežak...

Zanimaju ih i međunarodne regate no, dodaje Luka, jedno veliko srednje-europsko tržište zbiva se na švicarskim, austrijskim i njemačkim jezerima. Jedrenje je na njima iznimno zahtjevno i potpuno drugačije od onog morskog, jadranskog. Primjerice, na Ženevskom jezeru postoji čak 40 različitih termičkih sustava.

Glavno je tržište za Reacher 780, srednja i zapadna Europa te zemlje Beneluxa i Skandinavije. Elan, Dufour i Beneteau (od velikih) proizvode mala plovila a Bavaria i Jeanneau ispod 32 stope nemaju broda. To je ona prodajna niša za Reacher 780 i njegove odvažne graditelje i promotore Luku i Marka (s obiteljima). Zato Marko i nosi majicu s natpisom „I love when my wife let me go sailing“. Da, ovi odvažni dečki promotori su svoga broda, ali i hrvatskog Jadrana i domovine...

fnk


Više na poveznici

iz Tullna pokraj Beča: Javor Novak

Pet, 18-10-2019, 16:54:39

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)1/481-0047

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2019 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.