Javor NovakJavor Noval karikatura

Moje kverulancije

 Dohvatljiv (ne i na regatnom polju)

Rijetko se u nas govori o udaljenostima od Zagreba do velikih gradova u relativno malom cestovnom krugu od 400 km. Vrijedi naglasiti kako su nam najbliži Budimpešta, Beč, Venecija.

jn2

 Schoenbrunn (lijepi izvor) ljetna, carska, lovačka rezidencija

Do tih se gradova, otkako kao da i nema granica (ali ima naplatnih kućica auto cesta) stiže znatno brže – za manje od četiri sata. Štoviše, austrijsko slovensku granicu možete projuriti i sa 100 km/h što baš i nije slučaj s hrvatskom ili srbijanskom. Nas je put vodio u višestruko zanimljiv Beč i još malo dalje na sjeverozapad u mali Tulln. Austrija ima 9 saveznih država i više od 8,5 milijuna stanovnika. Široki Beč sa 2,6 milijuna stanovnika gotovo je trećina države. Ta metropola godišnje privuče nevjerojatnih 6,4 milijuna turista. Nije čudo da je svima tako zanimljiv ako znamo da je to jedna od najbogatijih regija u EU.

jn3

 Beč noću

To je okvir i gospodarska podloga jednog u nizu sajmova, koji se svake godine održavaju u Beču i okolici, brojni i istovremeno. Nas je privukao četverodnevni „Austrian Boatshow, Boot Tulln“ (02.- 05. ožujka 2017.) u istoimenom malom gradiću NW od Beča, također na Dunavu. Suvremen čovjek treba povremene, kvalitetne bijegove od gradske svakodnevice. Taj bijeg, možda najpotpunije, pružaju one osobne plovidbe, prvenstveno na jedrilicama. Mogu li one biti dostupne hrvatskim građanima? Imamo li napokon jedan nov projekt, proboj? Ima li Hrvatska novu jedrilicu? Napokon se to može s ponosom reći...

jn4

Tulln An Der Donau

Naravno, mali sajam u Tullnu, u deset hala, donosi znatnu ponudu glisera i motornih brodova, raznu nautičku opremu i odjeću, športske i male katamarane, gumenjake i izvanbrodske motore te mnogo sitne opreme i one za ronjenje ili riječni ribolov.

jn5

Igra s težištem – zanimljivost sajma i contradictio in adjecto – asimetrični brodski vijak! Njegova pokretna pera rotiraju po dvije osovine! Ali ta pera i ta asimetričnost ne će uništiti osovinu kad uđe u visoke okretaje. Prednost je u tome što ne treba mjenjač! Pera će se sama, kad glavna osovina stane, namjestiti u položaj za hod unatrag! Pa tako malo naprijed malko natrag, kao i hrvatska politika...

jn6

Uronjen i u rotaciji, vodu grabi (i) ovako – to je jedan od njegovih čudnih a djelotvornih desetak položaja / rasporeda rada

Očito je kako brzi i luksuzni, otvoreni gliseri sve češće prelaze na isključivo električni pogon ali tu su već i specijalni električni motori za jedrilice. Trend je uzlazni i već poprilično omasovljen.

jn7

jn8

 U sljedećem Bondovom filmu jurcat će se u gliserima na električni pogon...

Dva su dobra razloga zašto smo izabrali, u svjetskim okvirima, mali sajam (kojem se dogodila fantastična posjećenost). Prvi je taj što ćemo na njemu pronaći tzv. jedno-tonere, spartanski opremljene regatno/obiteljske jedrilice za natjecanja ali i za kraće odmore, koji su cjenovno u rangu boljih osobnih automobila a iznimnih su plovidbenih i brzinskih mogućnosti. Hrvatska naravno (još) nije pomorska zemlja zato što hrvatski Jadran i plovidba njime i ribolov u njemu još nisu prepoznati kao temeljna državna orijentacija i strategija. Hrvatsko more, rečeno starom uzrečicom i heretički, pripada onima koji njime plove: znači Talijanima, Nijemcima i Austrijancima. To se dobro vidjelo (i) na ovom sajmu na kojem je zapravo posvuda pisalo Kroatien, charter Kroatien, Kroatische Buchten und Küsten. Tu je bilo toliko besplatne turističke promidžbe da nikada nitko ne će moći izračunati koliko je gostiju ovim kanalima stiglo (i stići će ponovno) u RH a koliko su odradile naše turističke agencije, hoteli, općine i gradovi. Ponajmanje Ministarstvo turizma ili desetkovane turističke zajednice.

Drugi važan razlog zašto nas je zanimao ovaj mali sajam na Dunavu, u deset hala i u dvorištu između njih, je taj što na njemu po prvi put sudjeluje mala hrvatska ekipa sa svojim brodom (porinutim 2016.). S niskobuđetnom barkom građenom bez velikih sponzora, bez brodograditeljskog ili obiteljskog pomorskog nasljeđa i bez temeljnih znanja što to brod (pogotovu regatni) stvarno i uopće jest.

jn9

 Multifunkcionalan Reacher 780 (u orci)

Te nemoguće zadaće, graditi i sagraditi iznimno konkurentan brod... te riskantne avanture... gradnje bez pomoći tvornica ili financijske, sponzorske obilate injekcije... ludo odvažno... prihvatila su se braća Marko i Luka Krejči u svojim kasnim tridesetim godinama te uz svoje dvije obitelji s već petero djece! Učili su rušeći predrasude i hrvatske prepreke gradeći brod, razrađujući njegove računalne modele i primjenjujući vlastite ideje (i ideje vlastitih supruga!) uz zavidnu osobnu upornost, optimizam i veselje. Tako je nastao Reacher 780. Jesu li oni danas, kad je brod s iznimnim performansama tu, kad predstavlja Hrvatsku po inozemstvima, ikome u domovini važni? Zanimaju li se za njihov poduhvat udarni mediji? Suvišno je pitati...

jn10

 Dipl. oecc. Luka Krejči

jn11

Dipl. inž. Marko Krejči

Kad sam pregledao barku izbliza, izvana i iznutra, postalo mi je jasno zašto je s vrha hrvatskog skiperaja, g. Stipe Vitaljić, jedriličar, instruktor i distributer brodske opreme te odjeće za brod, pun hvale za ovu 'pilu' (kako ju naziva). Jedrilica je nazvana 'reacher' (dostupan, dohvatljiv) Reacher 780. Nakon provedena testa, ustanovljeno je da je barka od nepunih osam metara najlakša u klasi te da je cijelim nizom inovativnih rješenja vrlo konkurentna izvan RH. Tamo, gdje postoji pomorska strategija ali i jaka nautička orijentacija. Mali Tulln kraj Beča, bio je prošloga tjedna jedna od postaja ovog broda...

No, na tom je sajmu bilo i nekoliko 'pedeset stopaša' koji su, onako izloženi u zatvorenoj hali, zaista izgledali divovski.

jn12

Od 400.000 eura naviše...

Nas su pak zanimale male brze jedrilice koje mire cruising i raceing a stanu na prikolicu i ne proizvode visok godišnji trošak za vez (da o brzi i strahu od nevremena i ne govorim).Najjeftinija je bila ujedno i najmanja poljska barka Viko S 21 s podosta slabih jedriličarskih svojstava ali ipak dužinom - konkurencija Elanu E1. On pak ima jako dobra maritimna i regatna svojstva, ali je cijenom umalo trostruk.

jn13

Jedna od dvije jeftine poljske jedrilice, nisu za regate

Sajam je tako bio oštra utakmica među malim jedrilicama jurilicama a to je to po što smo i došli. Što je zapravo Reacher 780? Na papiru opisano i fotografijama samo donekle dočarano to je regatna jedrilica s jarbolnim križevima svinutim prema krmi te bez zaputke na njoj. To je jedrilica s 'pramčanim kopljem', sohom ili kako je dečki dijalektom zovu: baštunom. To je barka s vanjskim listovima kormila (2 kom) koji su uvlačivi a mogu se i lako skinuti s krme. Listovi kormila kod Reachera smješteni su u kutu lijevom i desnom širokog kokpita i to koso na morsku površinu. Kobilica je duboka i također uvlačiva te s olovnim bulbom na dnu. Gaz mu je tada samo pola metra...

jn14

Elegantan, hidrodinamičan bulb Reachera 780, podignut u krajnji gornji položaj

To je brod za četiri osobe koje imaju dovoljno mjesta u prostranom kopitu da bi se regatavalo pod jedrima ali i da bi se iznimno udobno spavalo u potpalublju. Upravo nevjerojatno izgleda usporedba površine kreveta Reachera 780 spram površine u brodovima dužine 31 do 34, pa čak i 35 stopa. Reacher 780 s nepunih 25 stopa, naime, ima veću površinu kreveta i od barki dužih za 3 metra! A ima i duži kokpit...

jn15

Grafička usporedba površine i oblika kreveta te dužine kokpita kod Reachera 780 i pet većih krstaških jedrilica – uvjerljivo najkraći Reacher ima najveće površine kreveta!

Luka je inzistirao da kreveti, posebno u pramčanoj kabini, ne budu tijesni. To se zna dogoditi čak i pri dužinama jedrilice od 40 stopa gdje dvije osobe ne mogu spavati u provi. Zato Reacher 780 nema kreveta kraćeg od 2 metra.

Projekt je bogat inovacijama, praktičnim patentima, idejama i rješenjima. Njima je ovaj bratski tandem dosegao sjajnu multi-funkcionalnost. Dovoljno je reći da Reacher 780, kao koncept, (p)ostaje otvoren različitim zahtjevima, unutrašnjim rasporedima i pomagalima tipa: akumulator, utičnice za punjenje mobitela, za rad računala, za hladnjak i s kuhalom, s krevetninom i stolom za objedovanje i računanje kurseva na prijenosnim računalima ili na zaslonima mobitela. Pod palubom je dovoljno mjesta za četiri člana posade, za ugradnju spremnika za vodu i gorivo, za crni tank i za neophodan wc, umivaonik i sudoper. Nad palubom može biti ona vrsta jedara za koju vi smatrate da vas zadovoljava... Na samom se sajmu lijepo vidjelo: materijali jedrenine razrađeni su u desetak i više inačica.Od onih koja djeluju kao mreža s prozinim najlonom sve do najskupljih kevlar kombinacija.

jn16

Samo nekoliko od gotovo bezbroj današnjih materijala za suvremena regatna jedra

Sam brod ojačan je upravo takvim karbonskim, vlaknima: kod dvije uvlačive peraje kormila, u kućištu uvlačive kobilice u salonu te na samom pramčanom baštunu.

Zanimljivo je da se, nakon duge izmjene mailova s domaćim poduzetnicima i onima koji su poslovniji, Luki i Marku internetom javio francuski proizvođač, samoinicijativno! I ne samo da im poklanja svoj jarbol kao prvi postavljen na njihovu palubu, nego im šalje ponudu za sve buduće Reachere koja je još povoljnija od one najbolje hrvatske. Osobno im donosi jarbol iz francuske u RH. I još: taj francuski poduzetnik, zainteresiran za njihov projekt, projekt koji mu se sviđa, osobno dolazi u Hrvatsku na dva dana da bi im pokazao kako se jarbol montira i trima te da bi im demonstrirao svoj patent na Reacheru 780! Toliko o hrvatskoj poslovnosti. Usput, za postavljanje jarbola, ova jedrilica ne treba dizalicu već se jarbol putem inovativne osovine uspravlja s krme i podiže u svoj konačni položaj dvoručno ili putem već postojećeg palubnog vitla. Isto vitlo koristi se i za podizanje kobilice kako bi jedrilica (sada plitkog gaza) mogla ući i u najpliće mandaraće i uvale, do samih pužaca na kojima njezinih samo pola metra gaza omogućuje izravno izvlačenje na deset metarsku jedno-osovinsku prikolicu. Ponovno bez pomoći bilo kakve dizalice...

Reacher 780 tako izlazi na kopno i biva lako otegljen (težak jedva nešto više od tone) na zimovanje u dvorište ili gdje god to vlasnik želi. Nova konfekcijska prikolica stoji do tri tiruće eura a može se unajmiti i prikolica i tegljenje. Za učestaliji i duži prijevoz bitno je da držači broda na prikolici nisu gumeni kotači već da prikolica ima tzv. kolijevke koje poprečno na simetralu jedrilice prate liniju podvođa broda i to na njegovim dvama glavnim rebrima. Time su koncentrirana opterećenja na trup jedrilice a prilikom prijevoza po neravninama - minimalna.

jn17

Spreman za prijevoz i porinuće

Važno je naglasiti, Reacher 780, razvojem tehnologije dizajna, projektiran je s tzv. chinovima, rečeno engleski (hrv. uzvojima) ili lomljenim bokovima trupa pri krmi, koji mu, pri nagnuću, omogućuju veći ukupni stabilitet te bolju kontrolu smijera u uvjetima suženog i skraćenog traga na vodi ali i u uvjetima brzog i lakog izglisiravanja te pri plovidbenim brzinama niz vjetar (s asimetričnim spinakerom - gennakerom) do više od 12 čvorova (polarni dijagram)... Marko dodaje kako je njihov brod, čim je nacrtan i prije nego je bio u moru, bio u virtualnom, simuliranom moru. Taj vrlo skupi postupak s numerikom radi se samo za ozbiljne regatne brodove i bogate jedriličarske klubove. No, zahvaljujući svome fakultetu ostvarili su suradnju koja je donijela poboljšanja a koja su u konačnici rezultirala iznimnim brzinama i maritimnim sposobnostima Reachera 780.

jn18

Hrvatski Reacher 780 kao debitant sajma stavljen je u sam kut paviljona s najlošijim osvjetljenjem... čini se da su se veliki proizvođači ozbiljno zabrinuli...

iz Tullna pokraj Beča:
Javor Novak

Uto, 23-05-2017, 18:52:05

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Lijepa Naša

0052_Rijeka_Lika.jpg
Copyright © 2017 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom (GPL).