Davor DijanovićDavor Dijanović

Fragmenti hrvatske zbilje

Zoran Vukman, „Filozofija novoga početka“, 2018.

Gubitak smisla, praznina, nemir, osjećaj odbačenosti, apatija, beznađe, depresija, nespremnost na bilo kakvu žrtvu i odricanje, nedostatak viših ciljeva, ideala i vrijednosnih orijentira... Nabrojane i druge srodne pojave bitno obilježavaju stanje suvremenog čovjeka Zapada koji, nakon što se udaljio od duhovnog centra života, kao surogat za istinsko duhovno ispunjenje sve više bira hedonistički način života i eskapistički se prepušta najrazličitijim lažnim ponudama i perverzijama modernog doba. U vremenu nanotehnologije, biotehnologije, visokosofisticiranoga nuklearnog oružja, robota, bespilotnih letjelica i umjetne inteligencije čovjek sve manje vodi Zoran Vukmanispunjen život, sve manje mari za moral i etiku i sve manje znade kako osmisliti svoj život sadržajima koji će mu pružiti istinsko zadovoljstvo.

Opisano stanje predstavlja vrlo plodno tlo za poplavu različite newageovske tzv. self-help literature koja, međutim, ne daje smjernice za istinski kvalitetan život. Riječ je o lažnoj pomoći koja u pravilu u perspektivi završava u još većem besmislu i depresiji.

Sasvim je druga pripovijest nova knjiga novinara i pisca Zorana Vukmana Filozofija novoga početka – softver za ispunjen život objavljena pred nekoliko tjedana. Riječ je o knjizi koja nudi svojevrsni duhovno-egzistencijalni program o tome kako u vlastitoj stvarnosti primijeniti duhovna načela u koja vjerujemo i kako se mijenjati u pozitivnom smislu. Tema knjige je mogućnost novoga početka, čak i onda kad se čini da nije moguć. Knjiga predstavlja putokaz prema otkrivanju istinske kršćanske „primijenjene duhovnosti“, tj. pokušaj pronalaženja metode za primjenu duhovnih kršćanskih načela u vlastitoj egzistenciji. Vukman pritom polazi od toga da je Isus Krist dao sve smjernice za ispunjeni život.

Svaka patnja nema smisla, ali ju Bog može okrenuti u duhovni trijumf!

Knjiga Filozofija novoga početka namijenjena je svakoj ženi i muškarcu bez obzira na dob, status, obrazovanje, životne prilike i neprilike, koji još u sebi nose zrno vjere i nade da se uvijek može iznova započeti, usprkos svemu. Pisac nam poručuje: „Ovo je knjiga za svakoga tko nije otpisao samog sebe ni nakon tisuću padova i neuspjeha, jer u njemu onda raste snaga i prkos da tisuću i prvi put ustane i uspije“.
Filozofija novoga pocetkaNavest ćemo neke od duhovnih poticaja iz Filozofije novoga početka koji nam mogu dati onu ujevićevsku „kristalnu kocku vedrine“.

Na putu prema promjenama čovjeka često sputavaju traume iz prošlosti. No, Isus ne želi da prošlost postane ono što nas pokapa, pa zato kaže: pusti neka mrtvi pokapaju svoje mrtve! Prošlost treba prepustiti prošlosti, ne da ju zaboraviš, nego da ne upravlja tvojim životom koji je život sada i ovdje. Autor je jasan: „Život je djelovanje, put, borba, što je mrtvo – mrtvo je, što je prošlo, prošlo je, to možeš preboljeti i oplemeniti jedino radeći za dobro, za uzvišeni cilj“. Za onima koji se stalno obaziru na ono što je bilo, ostaje ledina, pustopoljina.

Moderan čovjek često pati što zbog vlastitih pogrješaka, što zbog uzroka na koje ne može sam utjecati. Vukman smatra da nema svaka patnja smisla, ali da svaku patnju Bog može okrenuti u duhovni trijumf. Čovjek je pred izborom: „Možemo se predati očaju, pokleknuti, predati se, ili kroz molitvu i budnu instrospekciju prepoznati izvor i uzrok zla, pokušati vlastito trpljenje razumjeti i integrirati u svoj život kao patnju koju treba podnijeti do onoga časa kad će nam se otvoriti njezini dublji smisao. Izdržimo li do toga časa, mi smo pobijedili protivnika. Naša slabost postaje snaga...“. U patnji je ideja, rekao je veliki Dostojevski u djelu Zločin i kazna.

Naš autor smatra da je najveća nesreća otići s ovoga svijeta, a da si odustao od života puno prije vlastite fizičke Vjerasmrti. Smisao života je otkriti vlastiti smisao i učiniti neko dobro. Novi početci ne moraju biti nešto grandiozno i epohalno. Oni mogu biti sasvim običan napor da iz dana u dan mijenjamo stvari, da pronalazimo nova rješenja, da svoja htijenja i raspoloženja usmjeravamo na male promjene koje se dugoročno mogu pokazati velikima.

Poslušajmo Vukmanove rečenice koje sublimiraju idejnu potku knjige: „Bez vjere u Boga ne može se izdržati teško životno urušavanje i nanovo započeti život. Samo nam Bog daje tu snagu i šansu pod uvjetom da ju žarko želimo i vjerujemo. Je li Božja volja da odemo s ovog svijeta u određenom času, mi ne možemo znati, no da i sutra trebaš umrijeti – dužan si već danas iznova započeti – preoblikovati sebe iznutra, pripraviti i biti nov čovjek makar za zadnja 24 sata! Rekoh, nije važno kad se promjena započne, važno je koliko duboko zahvaća u samog čovjeka i istinski ga ispunja i mijenja. Uza sve tegobe i patnje života, Bog nije odredio ni htio da tu na zemlji budemo prazni, neispunjeni i žalosni. On želi da budemo hrabri i ispunjeni smislom. Čak i kad te muči besmisao, ako se boriš i tragaš za smislom, ti si već na putu ispunjenja! Biti živ čovjek koji djeluje, ne predaje se koji u sebi ima i humora, boli i radosti - znači težiti ispunjenju čak i onda kad si iskušavan najstrašnijim ponorom beznađa!“.

Nikada nemoj odustati!

Kad se odlučimo na promjenu, iznimno je važna samodisciplina, a moramo znati i jednu bitnu stvar: „Što je jaža želja za promjenom, jače su i slabosti, jer se opiru, ne daju se, i to je trenutak kad treba pobijediti sebe, točka preokreta, dovesti sebe do suočenja s vlastitim navezanostima i s grješnim sklonostima. Bez vjere nema ni istinske KnjigaU sedam poglavlja, na sto i šezdeset stranica, Vukman izlaže svoju filozofiju ljudske egzistencije, padova i uzdizanja, traganja za smislom pri čemu baš sva stranica svjedoči kako knjiga nije produkt samo pukoga knjiškog znanja, nego je riječ o autoru koji je i sam duboko proživljavao velike životne drame i sve ono što donosi borba tzv. malog čovjeka protiv Sustava i njegovih eksponenata. Vukmanova promišljanja i savjeti nisu jeftine doskočice prodavača magle, nego produkt promišljanja vrsnoga mislioca, filozofa i erudita.preobrazbe“. Bitna je i upornost: „U životu jednoga čovjeka može biti tisuće novih početaka. Dovoljan je samo jedan pravi, ako si uporan, da tvoju sadašnjost pretvori u plodnu budućnost“. Biti u vjeri, znači uvijek iznova rađati se, biti Križspreman za novi početak, ma koliko te život mučio, i ma koliko se stari čovjek u tebi opirao. Smisao života za kršćanina je spoznati svoj put u Bogu i ići tim putem do kraja, u stopu za Isusom.

Princip koji moramo slijediti prema Vukmanu je sljedeći: „ (...) Nikada nemoj odustati! Od svojih ciljeva, od svojih ideala, od sebe od života, od traganja za istinom i sigurno ćeš doći do višega smisla. I kad ne vidiš svrhu, svrha će naći tebe“.

„Ako ne mogu, kao kršćanin, nikoga od prezrenih, odbačenih i obilježenih privući k Isusu, što će mi moje kršćanstvo?“ – pita se Vukman na jednome mjestu u knjizi. I upravo je knjiga Filozofija novoga početka sjajan način kako ljude privući Bogu. U sedam poglavlja, na sto i šezdeset stranica, Vukman izlaže svoju filozofiju ljudske egzistencije, padova i uzdizanja, traganja za smislom pri čemu baš sva stranica svjedoči kako knjiga nije produkt samo pukoga knjiškog znanja, nego je riječ o autoru koji je i sam duboko proživljavao velike životne drame i sve ono što donosi borba tzv. malog čovjeka protiv Sustava i njegovih eksponenata. Vukmanova promišljanja i savjeti nisu jeftine doskočice prodavača magle, nego produkt promišljanja vrsnoga mislioca, filozofa i erudita.

Uostalom, rečenice kojima ćemo završiti kratki osvrt na ovu sjajnu knjigu - koju preporučamo za privatnu knjižnicu svakoga ljubitelja dobre literature -, može napisati samo netko tko iskustveno znade što je dramatika života. Te rečenice i samima nam mogu biti poticaj, pouka i putokaz: „Toliko sam puta bio iskušavan tamom i beznađem, pod mojim zidinama zlodusi su mi se podrugivali i pozivali na predaju. Sve je izgubljeno, vikali su, ti si ništarija, bezveznjak, promašen tip. Onda bih preko zidina i njihovih zlokobnih sjenki pogledao prema obzorju, vidio bih vrhove planine, šume, more, izlazak sunca, prozračni dan koji me poziva da krenem u svijet, mami me daljinom koja krije nove prostore, jer iza obzora su nove šume, brda, obale, obronci, gradovi, putevi na kojima se čuje žamor života. Iako zatočen u trenutnom očaju, rekao bih sebi: iza svega toga vidim svoj cilj. Ovo nije moj kraj. Paklenska vika nije prestajala, bila je još žešća, ali sam naučio gledati u daljinu s vjerom. I daljina je s vremenom postajala blizina. Rođena je nova nada“.

Davor Dijanović
Hrvatski tjednik

 

Pet, 29-05-2020, 15:52:53

Najave

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

1 klik na Facebooku za hkv.hr

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2020 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.