Lektira
Zbog straha od mogućih reakcija, kurikuli povijesti i književnosti pušteni su u javnost nakon ostalih programskih dokumenata u sklopu reforme odgoja i obrazovanja. Strahovi su se pokazali opravdanima, uslijedile su burne kritike i osporavanja. Koga briga za fiziku i matematiku!
U raspravama se tek uzgred spominje metodologija nastave, tu i tamo i cjeloviti sadržaji, pri čemu je najzanimljivija primjedba kako učenici ne trebaju "bubati" činjenice, nego samo zaključivati. Pitanje je sad, što i o čemu će učenik zaključivati ako nije usvojio određena znanja o činjenicama. Najveći problem cijele reforme, koji se LektiraAndrej Plenković osjeća otkud vjetar puše pa je morao još jednom izjaviti: "Nemamo dilema o ustaškom režimu." Vrag može biti i u konkurentskim motivima. Oni koji ovaj put nisu sudjelovali u izradi kurikula podmeću klipove pod noge onima koji su ovaj put bili angažirani umjesto njih.malo ističe, jest slab kadar koji će tu reformu provoditi, a što je opet posljedak višedesetljetne negativne selekcije u ovom području života, i to ponajviše zbog, prvenstveno materijalne, podcijenjenosti prosvjetnih zanimanja u toj mjeri da je postalo unosnije biti prodavačica cvijeća nego učiteljica.
Kad je riječ o povijesti i književnosti, pozornost je koncentrirana na dvije teme. Čuje se, bez velikih objašnjenja, kako je relativiziran holokaust, što jednostavno nije istina, budući da je ta tema jasno istaknuta. U tim kritikama najglasniji su profesori povijesti sa zagrebačkog Filozofskog fakulteta, dok su povjesničari iz Zadra i iz Hrvatskog instituta za povijest uglavnom zadovoljni predloženim. A za program kniževnosti uzbuna je nastala zbog navodnog izostavljanja Dnevnika Anne Frank, koji bi zapravo trebalo više obrađivati u sklopu podučavanja povijesti. Ministrica Blaženka Divjak objasnila je kako ta knjiga nije izbačena jer ni prije nije bila u programu, a osim toga nastavnici su slobodni u svom izboru.
Nemoguće se oteti dojmu kako se opet i ovdje vode ideološke politikantske borbe, ovaj put preko leđa djece i učenika. To je to, tu smo vas čekali! Anne Frank i holokaust došli su kao naručeni da bi se podgrijala rasprostranjena teza o "ustašizaciji", koje, evo, nije pošteđeno ni obrazovanje. Andrej Plenković osjeća otkud vjetar puše pa je morao još jednom izjaviti: "Nemamo dilema o ustaškom režimu." Vrag može biti i u konkurentskim motivima. Oni koji ovaj put nisu sudjelovali u izradi kurikula podmeću klipove pod noge onima koji su ovaj put bili angažirani umjesto njih.
Oko popisa lektire najnezadovoljniji su književnici-kolumnisti koji se nisu našli na tim popisima i koji ne pate od pretjerane skromnosti i manjka taštine pa su se i oni dohvatili ideoloških mačeva. Istina, da bi se izbjegle ideološke rasprave, kreatori popisa obvezne lektire su zanemarili živuće pisce pa su tako jednako nastradali i pornoautor i ponajbolji pisac povijesnih romana.
Josip Jović
Slobodna Dalmacija