Nevjerodostojni jasenovački popisi

ilija Prodanović rođen po ocu Bogdanu i majci Stani u Klakaru Gornjemu 1941. godine navodno je ubijen 1942. godine od ustaša kao jednogodišnja beba, kako navodi mrežni jasenovački popis Javne ustanove Spomen-područje Jasenovac (JUSP). To je laž budući da je umro pet dana prije svojega 69. rođendana u bolnici „Dr. Stjepan Benčević“ u Slavonskome Brodu 2010. godine. Ovo nije slučajna pogreška jer dosad je objavljeno preko tisuću poimeničnih slučajeva „slučajnih pogrešaka“ lažnih jasenovačkih žrtava s mrežnoga popisa koje još uvijek nisu ispravljene. Lažne se žrtve mogu pronaći na vrlo mnogo mjesta, a spomenuti Ilija Prodanović samo je jedan primjer do kojega se došlo na temelju osobnih dokumenata uz pomoć drugih ljudi kojima ovom prilikom hvala. No i pregledom javno dostupnih podataka moguće je pronaći lažne žrtve.

Primjerice, u jednome od prethodnih članaka već je pokazano da je mnogo podataka moguće pronaći na mrežnim tražilicama gradskih grobalja. Jedan od dosad neobjavljenih takvih primjera je Moise Danon rođen po ocu Sabetaju i majci Raheli u Sarajevu 1913. godine, a umro 1969. godine. Dio ovih podataka moguće je doći i na mrežnoj tražilici grobova u Zagrebu, ali usprkos tomu, mrežni jasenovački popis navodi kako je ubijen od ustaša u Jasenovcu 1942. godine. Slične podatke uz fotografije nadgrobnih spomenika moguće je pronaći i na stranici. Na slici groba u kojemu je pokopan Moise Danon vidi se kako su u njemu pokopani još neki ljudi koji se spominju na mrežnome jasenovačkom popisu. Prvi je od njih Mordehaj Danon, rođen 1919. godine te umro 1946. godine i prema tome moglo bi se zaključiti kako su on i Moise braća. I zaista – na mrežnome jasenovačkom popisu nalazi se Mordehaj Danon rođen također po ocu Šabetaju u Sarajevu 1919. godine i navodno ubijen od ustaša 1942. godine u Jasenovcu – opet jedna lažna jasenovačka žrtva. Isto vrijedi i za njihova oca koji je tu pokopan, ali uz manje razlike. U mrežnome jasenovačkom popisu navodi se Šabetaj Danon rođen 1889. godine u Sarajevu po ocu Moši i navodno ubijen od ustaša 1942. godine u Jasenovcu. Iako Sabetaju Danonu na grobnome spomeniku piše kako je rođen 1888. godine i umro 1966. godine, moguće je pronaći osobne dokumente za Sabetaja Danona rođenoga 1889. godine u Sarajevu po ocu Moši-Haimu i majci Rifki, koji je umro 1966. godine – dakle još jedna nova lažna jasenovačka žrtva. Jedine su razlike kvačica na slovu s na početku imena i gotovo iste godina rođenja.

Na temelju brojnih osobnih podataka o bliskim i poznatim osobama dobivenima od raznih privatnih osoba, u LažiZbog preko tisuću objavljenih pogrešaka jasenovački se popis slobodno može nazvati masovnom prijevarom. Postavlja se, dakle, pitanje postoje li osim pogrešaka i laži, u popisu još neke nepravilnosti oko slike Jasenovca. Naravno da postoje, no o tome više u sljedećemu članku.ovome je članku moguće spomenuti još neke dosad neobjavljene lažne jasenovačke žrtve. Primjerice, Jakob Atijas rođen po ocu Moricu i majci Merjam (čije ime JUSP pogrešno navodi kao ime oca), u Sarajevu 1920. godine nije ubijen od ustaša u Jasenovcu 1942. godine, već je umro 2008. godine u bolnici. Jakov Dugandžić rođen po ocu Petru i majci Stani u Čitluku 1905. godine nije ubijen od ustaša 1942. godine u Staroj Gradiški u ćelijama smrti, već je umro 1946. godine. To je bilo vrijeme kad su novi „osloboditelji“ intenzivno oslobađali hercegovačke Hrvate od života. Huso Laličić rođen po ocu Himu (JUSP kao ime oca navodi Himzo) i majci Malići u Gusinjama na istoku Crne Gore 1918. godine, nije ubijen od ustaša nenavedene godine u Jasenovcu, već je umro 2006. godine u bolnici. Andrija Vukman rođen po ocu Bogdanu i majci Milici u Klakaru Gornjemu 1931. godine nije ubijen kao jedanaestogodišnjak od ustaša u Jasenovcu 1942. godine, već je umro 2007. godine.

Poznato je, naravno, mnogo više sumnjivih imena s jasenovačkoga popisa koji se samo u ponekoj pojedinosti razlikuju od umrlih nakon Drugoga svjetskog rata. Primjerice, Božidar Šinik je, prema mrežnome jasenovačkom popisu, rođen po ocu Milovanu 1940. godine u Gornjim Podgradcima i navodno je kao dvogodišnjak ubijen od ustaša u Staroj Gradiški 1942. godine, a više ili manje slučajno postoji Božidar Šinik rođen po ocu Mihajlu i majci Jeleni u Gornjim Podgradcima 1940. godine i umro 1978. godine – znači sve je isto osim imena očeva – slučajno ili namjerno? Slično vrijedi i za Dragicu Milašinović koja je prema mrežnome jasenovačkom popisu rođena po ocu Mili u Jurgi kraj Vojnića 1930. godine i ubijena od ustaša u Jasenovcu 1942. godine. Naime, postoji Dragica Milašinović rođena ocu Mihajlu i majci Ljubici u Vojniću 1930. godine i umrla 2008. godine – znači opet je razlika u imenu oca, a u više je članaka na više primjera pokazano kako JUSP često pogrešno navodi ime oca. Uostalom, to je vidljivo i na primjeru Jakoba Atijasa iz ovoga članka. Dodatan je primjer i Majer Musafija koji je prema mrežnome jasenovačkom popisu rođen po ocu Majeru u Sarajevu 1919. godine i ubijen od ustaša u Jasenovcu 1942. godine, a istovremeno postoje podatci za Majera Musafiju rođenoga po ocu Mardu i majci Flori u Sarajevu 1919. godine i umro 1971. godine. I u digitalnome arhivu Yad Vashema jedini zapis koji se odnosi na Majera Musafiju dolazi iz nevjerodostojnoga memorandumskog „Spiska žrtava“ pa se može zaključiti da s tim podatcima nešto nije u redu. Postoji još mnogo ovakvih „slučajnosti“ koje krase mrežni jasenovački popis. Više podataka o lažnim žrtvama spomenutima u ovome i u svim prethodnim člancima dostupno je na adresi.

Ovako se može, naravno, nastaviti unedogled, a podatci o novim lažnim žrtvama već su u pripremi. Zbog preko tisuću objavljenih pogrešaka jasenovački se popis slobodno može nazvati masovnom prijevarom. Postavlja se, dakle, pitanje postoje li osim pogrešaka i laži, u popisu još neke nepravilnosti oko slike Jasenovca. Naravno da postoje, no o tome više u sljedećemu članku.

N. Banić, M. Koić
Hrvatski tjednik

Pon, 17-06-2024, 18:57:01

Potpora

Svoju članarinu ili potporu za Portal HKV-a
možete uplatiti i skeniranjem koda.

Otvorite svoje mobilno bankarstvo i skenirajte kod. Unesite željeni novčani iznos. U opisu plaćanja navedite je li riječ o članarini ili donaciji za Portal HKV-a.

barkod hkv

Komentirajte

Zadnji komentari

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

AKT

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2024 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.