Bosanski lonac (1/3)

 

Početkom 1992. g. na hrvatskim bojištima vladalo je službeno primirje, koje se gotovo i nije poštivalo. Srbi su uvijek potpisivali primirja ali ih se nikad nisu pridržavali. Kao pripadnik izvidničko diverzantskog voda, bio sam svjedok apsurdnosti svih tih silnih primrja. Npr., 3. siječnja 1992. poslani smo u istočnu Slavoniju, u šumu Spačvu. Naši položaji, ako ih se tako uopće može nazvati, tada su bili na auto cesti Zagreb – Beograd kod Motela «Spačva». U blizini motela, prolazile su dvije rijeke. Rijeka Spačva prolazila je iza motela a ispod auto ceste riječica Lubanj. U jesen 1991.g., naše snage su se povukle iz sela Lipovac do motela i tu su dignuli u zrak most na auto cesti kako Srbi nebi mogli napredovati prema Županji. Međutim, taj dio je bio jako šumovit i jedini pravac gdje su Srbi mogli napasti, bila je upravo auto cesta. Hrvatska vojska u to vrijeme imala je samo punktove na desnoj obali rijeke Spačve i punkt kod motela «Spačva». Prave crte obrane nije bilo i nevjerojatna je sreća da Srbi nisu udarili tim pravcem jer je bio jedan od naših najslabijih točaka.

Naš zadatak je bio pročešljati veliki dio spačvanske šume, snimiti srpske položaje i pripremiti sve za uspostavu crte obrane prema Lipovcu. U zapovijedi je jasno bilo naznačeno da je na snazi primirje i da ga se striktno moramo pridržavati i pod svaku cijenu izbjegavati sukob sa neprijateljem. U toj zapovijedi nalazio se i dio koji glasio otprilike ovako : «... u slučaju na nailazak na veću neprijateljsku formaciju, povući se bez sukoba. U slučaju na nailazak na manju neprijateljsku formaciju, pritajiti se te iz zasjede zarobiti neprijateljske vojnike....» . Da, netko je gledao puno ninđa filmova..... I taj koji je gledao puno ninđa filmova, vjerojatno nikada nije izašao iz svoje kancelarije i zavirio u spačvansku šumu i vidio kako ona izgleda......

U ožujku 1992. počele su prve srpske provokacije u Bosanskoj Posavini. Srbi su se ubrzano naoružavali i pripremali da svoj krvavi pir prošire i na susjednu BiH. Svi smo znali da iako kod nas vlada primirje, u BiH počinje nešto još gore i krvavije. Službene BiH vlasti, na čelu s Alijom Izetbegovićem, govorile su kako to nije njihov rat, kao da žive na drugom kraju svijeta i ne vide što se događa oko njih. Međutim, problem nije bio samo u službenoj vlasti, problem je bio i u nekim hrvatskim glavama koje također nisu shvaćale što se događa. Neki Hrvati su znali što će se dogoditi pa su se shodno tome i pripremali za rat. Drugi su bili malo ekstremniji pa su činili sve kako bi iskoristili trenutak za neke samo njima bitne povijesne činjenice. Treći su pak vidjeli u tome veliku priliku za zaradu i bogatsvo, a oni četvrti vjerovali su kako ih nitko neće dirati jer nikome nisu ništa niti učinili. Mnogi od njih su vjerovali u Titovu ideju o bratsvu i jedinstvu, o «svetoj» ulozi JNA koja će zaštiti sve nevine građane bez obzira na nacionalnost..... kako su bili naivni!

Hrvatska je imala veliki interes, i na kraju krajeva, i moralnu obavezu zaštiti Hrvate u BiH. Vojno-strateški interes je bio vrlo jednostavan. Ako se Srbima dopusti da preuzmu kontrolu teritorija u bosanskoj posavini, tada će Hrvatska biti u još težoj situaciji nego što se već nalazila. Bojišnica će se produžiti za još stotine kilometra, a to znači još već broj vojnika, tehnike, veće opterećenje za ionako već uništeno gospodarstvo.....Također, to znači stradanje Hrvata sa prostora bosanske posavine, val novih izbjeglica i na kraju, to znači imati u susjedstvu neprijatelja koji samo čeka da sa obale Save nastavi sa razaranjem Hrvatske. Dakle, Hrvatska intervencija u BiH je bila potpuno opravdana. Neprijatelja je trebalo što dalje odbaciti od Save i granice sa Hrvatskom. U svakom slučaju, Hrvatsku je bolje braniti u bosanskoj posavini nego u svom dvorištu.

U Bosanskoj Posavini smo pomagali u organiziranju obrane hrvatskog naroda. Dovozili smo im opremu i naoružanje, uvježbavali ih i učili osnovnim tehnikama ratovanja. Svoje iskustvo iz rata u Hrvatskoj prenosili smo njima. Iako se radi o jednom, hrvatskom narodu, nije sve prolazilo bez otpora. Neki Hrvati jednostavno nisu mogli shvatiti da su srpski planovi o tzv. Velikoj Srbiji odavno nacrtani i da se samo čekao pogodan trenutak da se oni izvade iz ladice i počme s njihovom primjenom. Nije im bio dovoljan primjer rata u Sloveniji i Hrvatskoj, nisu vjerovali da će ih napasti njihovi susjedi i prijatelji..... Zbog svega toga imali smo velikih problema. Strogo se biralo povjerljive ljude iako se i tu dosta griješilo. Nevjerojatno je koliko je Hrvata radilo za srpske obavještajne službe i koliko je Hrvata radilo protiv svog naroda. Susretali smo se sa namjerno podvaljnim lažnim informacijama, pokušajima da nas se uvuče u zasjedu, raznim sabotažama, izdajom.... Unatoč svemu, uspjeli smo uspostaviti kakvu – takvu obranu, temelj za sukobe koji su slijedili. Jedna od takvih situacija je bila kada smo dobili zapovijed da pređemo «preko» i pomognemo Hrvatima u jednom selu. Naime, tamo su hrvati držali naoružane straže jer su Srbi u sujednom selu pripremali svoj krvavi pir. Lokalni srpski šerif, znao je doći autom do naših straža, našamarati naše ljude i razoružati ih, te ih doslovno, nogom u stražnjicu potjerati kućama.

U naše selo stigli smo u civilnoj odjeći, i odmah se zaputili do naših straža. Naše oružje smo smo spremili u neposrednoj blizini a preuzeli smo tandžare od seljana koji su držali straže. Očekivao se dolazak srpskog «šerifa». Jedan dio mojih dečki bio je skriven u kanalima pored ceste a nas trojica glumili smo lokalnu stražu. Uskoro se pojavio bijeli stojadin i crveni opel rekord. Polako su nam prilazili a nakon što su došli na 50-tak m od nas, mi smo odglumili strah i sakrili se iza barikade, gdje nas je čekalo naše oružje . «Šerif» i njegova pijana svita uletjeli su ravno u zasjedu ...... Mi smo postali lokalni heroji a među Srbima je zavladala panika zbog gubitka glavnih ljudi. Iako su Hrvati iz našeg sela ocijenili kako je to dovoljno i kako ih više nitko neće dirati, mi smo zaključili da je baš sad najbolji trenutak da se razoružaju njihove snage u srpskom selu. Bili su u panici i bez vodstva .... počeli smo s pripremom akcije i razradom planova.

Učitelj iz sela, koji je stalno imao nekakve prigovore na nas i kojemu nismo puno vjerovali, donjeo je mape toga područja. Napravili smo plan i još isto popodne smo krenuli u akciju. Problem je nastao kad smo primjetili da sa mapama nešto ne odgovara......znali smo da su malo starije i da je moguće da na njima nema ucrtane šumice kojoj smo se približvali, ali da njima nema cijelog jednog zaselka, to nismo znali. Gotovo da smo se četnicima ušetali u naručje, i samo prisebnošću i ratnim iskustvom koje smo imali, uspjeli smo izbjegnuti pogibelji. Malo smo se napucavali s četnicima i nanjeli im neke gubitke ali smo ipak odlučili povući se jer su oni bili brojčano nadmoćniji a mi smo izgubili ono najvažnije, faktor iznenađenja. Nakon povratka u naše selo, učitelja više nije bilo..... i više ga nitko nikada nije vidio. Očito je sve dojavio četnicima, dao nam prastare mape kako bismo upali u zasjedu i nakon toga pobjegao u zagrljaj voljene mu JNA.

Tyson
uhd91.com

KOMENTARI ČITATELJA 

#1 Ako razumijem...Ante Strok 2009-01-10 01:17
"Hrvatska je imala veliki interes, i na kraju krajeva, i moralnu obavezu zaštiti Hrvate u BiH...U Bosanskoj Posavini smo pomagali u organiziranju obrane hrvatskog naroda....Dovoz ili smo im opremu i naoružanje, uvježbavali ih i učili osnovnim tehnikama ratovanja...Lok alni srpski šerif, znao je doći autom do naših straža, našamarati naše ljude i razoružati ih, te ih doslovno, nogom u stražnjicu potjerati kućama.«Šerif» i njegova pijana svita uletjeli su ravno u zasjedu ...... Mi smo postali lokalni heroji a među Srbima je zavladala panika zbog gubitka glavnih ljudi.mi smo zaključili da je baš sad najbolji trenutak da se razoružaju njihove snage u srpskom selu. Bili su u panici i bez vodstva .... počeli smo s pripremom akcije i razradom planova.... Malo smo se napucavali s četnicima i nanjeli im neke gubitke ali smo ipak odlučili povući se jer su oni bili brojčano nadmoćniji a mi smo izgubili ono najvažnije, faktor iznenađenja."

...zelis reci da ste likvidirali nekog jer je samarao naoruzanu strazu i poslao doma, a nakon toga ste napali obliznje Srpsko selo u Bosni? I kako je nakon toga proslo nase selo?
Prijavi Administratoru
#2 Ukljuci mozaknzb 2009-01-10 02:25
Pitanja Anti:
Zasto podmeces?
Gdje to pise da je netko likvidiran?
Zasto ne ukljucis mozak?
U cemu je problem otici razoruzati susjedno srpsko selo ili bilo koje drugo selo?
Koje nase selo?
Mislis li na Celije?Srebreni cu? Odzak? Derventu? Kistanje? Skabrnju? ... Ili mozda na gradove? Vukovar? Gospic? Sarajevo? Mostar?
Hoces li reci da su Srbi isprovocirani? Gdje to? U Sloveniji? U Hrvatskoj? U BiH? Na Kosovu?
Daj malo ukljuci mozak. Barem malo. Malcice. I prestani citati hrvatske novine. Skode ti mentalnom zdravlju.
Prijavi Administratoru
#3 Naprotiv...Ante Strok 2009-01-11 02:22
...ovakva poucna stiva memoarskog tipa me opustaju.A ti pokusaj lijepo procitat sta pise u ovom hrvatskom tesktu.
Sto se Srba tice, za neke provokacije pitaj albanske rudare, adresa stari trg...i one koji su isporucili gosn.Artukovica u SFRJ...
Prijavi Administratoru
#4 problem hrvatskejim_morrison 2009-01-12 10:54
"U svakom slučaju, Hrvatsku je bolje braniti u bosanskoj posavini nego u svom dvorištu."

ovakva stajališta i jesu problem hrvatske
Prijavi Administratoru
#5 hmmmm ...Tyson 2009-01-12 22:07
Ante Strok, da , baš mi se čini da podmećeš ... Izvlačiš različite citate i koristiš kako tebi odgovara. Ne znam s kojeg si ti planeta pao ali očito ti nije poznata situacija iz ratnih godina. E sad, to može značiti da si u to vrijeme bio jako mlad ili si bio negdje jako daleko - na sigurnom (Minhen bojna). Ali svejedno ću ti pojasniti. Dakle, dotični "gospodin" koji je šamarao naše straže na ulazu u hrvatsko selo, bio je zloglasni čenički vojvoda "Truman". Ljudi iz tog kraja će znati o kome se radi. Isti taj vojvoda je u svom srpskom selu, a u kojem je ipak bilo nešto Hrvata, već "počistio" selo, tj. pobio te Hrvate, a do hrvatskog sela je dolazio provocirati kako bi imao razlog za napad na selo. Ovo nisu nikakva nagađanja već činjenice koje se mogu vrlo lako provjeriti. Što se tiče "napada" na srpsko selo, da si malo pažljivije čitao vidio bi da se ne radi o nikakvom napadu na "nedužno srpsko stanovništvo" nego o slučajnom nailasku na selo koje se nije nalazilo na karti. Osim toga, naletjeli smo njih, znaš što to znači ? I to selo nisu čuvale naoružani civili nego dobro opremljene postrojbe JNA i dobrovljoci iz Srbije. Dakle, tvoja niska podmetanja ne prolaze ....

"jim_morrison", za tebe također ne znam gdje si bio u to vrijeme, ali ako nikada nisi bio u npr. Slavonskom Brodu, ili nekom drugom gradu uz granicu na Savi naravno da ne znaš o čemu se radi. U tekstu sam naglasio da gledano sa vojno-strateško g stajališta bolje je braniti u Bos. Posavini. Bez pomoći iz Hrvatske, bosanska posavina bi bila pregažena u par dana, narod pobijen i potjeran, kuće spaljene a Srbi bi došli na samu Savu i od tuda imali odličnu poziciju da dovedu Hrvatsku u još goru situaciju. Tada bi možda čak i tebe i Antuna Stroka morali mobilizirati u vojsku ... Dakle, intervencijom u bos. posavini sačuvani su mnogi životi u hrvatskim selima i gradovima uz Savu. Ali treba to shvatiti ....
Prijavi Administratoru
#6 Ante Strok 2009-01-13 16:14
1."Dakle, intervencijom u bos. posavini sačuvani su mnogi životi u hrvatskim selima i gradovima uz Savu"

Mislim da je ta "intervencija" dovela do propasti posavine i bila uzrok zrtvama uz Savu...

2."Dakle, dotični "gospodin" koji je šamarao naše straže na ulazu u hrvatsko selo, bio je zloglasni čenički vojvoda "Truman"."

Pobio Hrvate i dosao u nase selo da djeli samare naoruzanim osobama? Imas imena zrtava? To nisi naveo u tekstu...navede no je "jer su Srbi u sujednom selu pripremali svoj krvavi pir" a ne proveli.

3."Malo smo se napucavali s četnicima i nanjeli im neke gubitke ali smo ipak odlučili povući se jer su oni bili brojčano nadmoćniji a mi smo izgubili ono najvažnije, faktor iznenađenja"
"I to selo nisu čuvale naoružani civili nego dobro opremljene postrojbe JNA i dobrovljoci iz Srbije"

Cuvali od koga, zasto? Pominjes " dobro opremljene postrojbe JNA i dobrovljoci iz Srbije" koje ne navodis u tekstu.I akciju sa faktorom iznenadjenja, predpostavljam mirotvornu...
Prijavi Administratoru
#7 Ante StrokTyson 2009-01-15 12:12
hehe, stara škola, nema što ... Nego, nisam čuo gdje si ti bio u to vrijeme ...
Prijavi Administratoru
#8 \"Pominješ\"Jarda 2009-01-15 12:34
Ne znam odakle se javlja ovaj "Strok",ali bi ga ,zaista, trebali prepustiti uvjeravanju samoga sebe u nešto što je samo njemu poznato.Izgleda da niti sam ne vjeruje u to o čemu piše ili samo iz zabave provocira.
Prijavi Administratoru
#9 g. Tysonjim_morrison 2009-01-15 13:25
Problem je u tome što se na prostor BiH gleda kao tamo negdje što nije kod nas u vlastitom dvorištu. A ja sam to iz ovog članka tako shvatio. ko da je bos. brod negdje tamo u prašumama amazone. Problem je većina hrvatskog naroda (iz hrvatske) što upravo tako gleda na BiH, a na hrvate iz BiH kao ne neke divlje (lopovske) hercegovce i glupe bosančerose koji su eto igrom slučaja ostali katolici. Ma zamisli ti hrabrosti napisat bolje tamo nego u svom dvorištu... Dok god je takvih stavova Mesić i kompanija će imat plodno tlo za svoje rabote. Možemo mi govotrit o nekom zajedništu nas hrvata, ali je rezdor toliki (barem ga ja tako osjećam) da je veći od razdora u odnosu na Srbe. Kad bi svi malo razmišljai stragijski bos. posavine ne bi bila tamo negdje gdje nije naše dvorište.
Prijavi Administratoru
#10 jim_morrison 2009-01-15 13:27
BiH je za mene oduvijek bila hrvatski gospodarski i etnički prostor. Pa makar zbog toga dobio etiketu ustaše ili fašiste.
Prijavi Administratoru
#11 g. \"jim_morrison\ "Tyson 2009-01-15 13:42
meni stvarno nije jasno zašto ljudi imaju potrebu izvrtati nečije riječi ... Stav o Hrvatima iz BiH koji spominješ, stvarno nema baš nikakve veze sa ovim tekstom. Kada kažem "..bolje nego u svom dvorištu" onda time priznajem granice Republike Hrvatske i granice Bosne i Hercegovine. Moj stav je stav nekoga tko je živio u Sl. Brodu i kome je granica između dvije države rijeka Sava. Kada bih o Hrvatima iz BiH razmišljao na način koji mi pokušavaš nametnuti, onda nikada ne bih išao u BiH ratovati. I ja mislim da stvarno treba imati hrabrosti optužiti nekoga iz Hrvatske tko je sa 18 godina došao u BiH i branio domove Hrvate, pri tome bio teško ranjen, da o bosanskim Hrvatima ima loše mišljenje... Dok je u isto to vrijeme, više od 50% vojnog sposobnog muškog stanovništva napustilo svoje domove i otišlo u Hrvatsku i širom Europe i svijeta ... Nije li apsurd da za nešto optužuješ one koji su svoju krv prolili u BiH ? Mislim da nepotrebno izvrćeš moje riječi i namećeš mi neke stavove koji nemaju veze sa mnom ....
Prijavi Administratoru
#12 g. Tysonjim_morrison 2009-01-15 14:49
Samo sam iznio svoj dojam na članak onako kako sam ga ja razumio.
Nitko vama vašu zaslugu ne može uzet (pa ni moji komentari). Ali ne možete ni vi meni moje dojmove na vaš članak.
Prijavi Administratoru
#13 jim_morrisonTyson 2009-01-15 15:04
zasluge ? Mislim da svi koji su u rat išli iz istinskih domoljubnih razloga, ne traže nikakve zasluge ... Naša nagrada je slobodna i neovisna Hrvatska, bez obzira na politiku i političare ... Naravno da ti nitko ne može uzeti pravo na dojmove, ja samo pokušavam objasniti da si me pogrešno shvatio ...
Prijavi Administratoru
#14 g. Tysonjim_morrison 2009-01-15 15:20
Da, vjerovatno sam vas krivo shvatio. Međutim, ja upozoravam na današnji odnos RH prema BiH. Samo budimo svjesni činjenice da su Srbi dobili državu zapadno od Drine. I ukoliko se ne promjeni taj odnos ispast će da ste se uzalud borili u BiH.
Prijavi Administratoru
#15 jim_morrisonTyson 2009-01-16 15:22
e da, ali to je sad već neka druga priča ... A da smo se uzalud borili shvatili smo još iste te 1992.g. kada je Bosanska Posavina politički prepuštena Srbima.
Prijavi Administratoru
#16 AlibiUriel 2009-01-16 16:46
Kako objasniti činjenicu,u svijetlu priča o prodaji Bosanske Posavine, da je BP pala iako je imala tri puta više oružja od Hercegovine?! Zbog čega se od svih mjesta u BP jedino obranilo Orašje? Pa se onda netko sjetio pustiti priču da je PB prodana!
Prijavi Administratoru
#17 Poruka Anti Strokubosanac 2009-01-17 20:04
Evo Vam još nekoliko Knjiga-naslova mučenika-svjedo ka iz Bosne:
Stipo Šošić: Do pakla i natrag,tisak "Time" Đakovo 1994 godina. Svjedočanstvo katoličkog svećenika koji je prošao golgotu i ostao živ. Svjedok kome se mora vjerovati jer "ne reci lažna svjedočanstva na bližnjega svoga" veoma ga obavezuje.
Stipo Šošić: Banjalučkom Timoteju, žrtvoslov Banja Luke, izdanje Teovizija, Zagreb, 1997
Dragan Lukač: Bosanski Šamac grad logor. Izdanje: Scharnitz, Orašje, 1992. Svjedok je i danas živ, visoki je dužnosnik u državnom MUP-u BiH.
Ako želite još imena prelistajte "Hrvatsko slovo" od 2007 ili 2008 god, tamo ćete naći imena koliko Vas je volja.
Prijavi Administratoru
#18 Je li baš sve bilo uzalud...bosanac 2009-01-17 20:18
....gosp Jim_Harrison? Niti potpuni vojni poraz pod Antom Pavelićem nije bio uzaludan. Poraz je pokazao da Hrvati mogu imati odličnu vojsku i da je kojom srećom vođa bio mudriji, imali bismo državu već tada. Bleiburg je kod nas izazvao neutaživu žeđ za svojom državom, te da je Broz bio mudriji,raspada Juge ne bi bilo. Što se tiče Hrvatske i BiH, ako pogledate zemljovid te dvije države, vidjet ćete da su one cjelina, bez obzira na sadašnju srpsku državu zapadno od Drine pod protektoratom velike Britanije, g. Tyson. Za sada dok projekat EU još traje, sve je u redu, ali ako propadne i netko ugasi svjetlo u "balkanskoj krčmi".......?
Prijavi Administratoru
#19 bosanacTyson 2009-01-17 20:41
CItat : "Što se tiče Hrvatske i BiH, ako pogledate zemljovid te dvije države, vidjet ćete da su one cjelina, bez obzira na sadašnju srpsku državu zapadno od Drine pod protektoratom velike Britanije, g. Tyson".
Stvarno ne znam zašto ovo meni govorite. Ovaj tekst je nastao kao potreba da se zabilježe neka sjećanja na ratne dane, i takvih tekstova ima još. Samo na nagovor prijatelja, ti tekstovi su i objavljeni. Dakle, nisu pisani s namjerom da bi se negdje objavljivali ili da bi širili bilo kakvu propagandu. Što se tiče politike, nastojim se držati što dalje od nje i pokušavam se skoncentrirati isključivo na branitelje i njihove probleme. I čvrsto se držim svog načela da kada razgovaram o Domovinskom ratu onda ne želim niti pomišljati na 2. svjetski rat, povijesne granice itd. Ja živim u Republici Hrvatskoj u njenim priznatim granicama. Za tu istu Republiku Hrvatsku sam otišao u rat kao maloljetna osoba i za nju sam bio spreman poginuti (skoro pa mi je to i uspjelo 8) ). Jedan djed mi je ubijen 1947.g. od strane partizana, dakle 2 godine nakon rata, odgojen sam u domoljubnom duhu ali nikada me nitko nije učio da nekoga mrzim ... Zašto ovo govorim? Zato što mi je već "pun kufer" miješanja partizana i ustaša sa Domovinskim ratom. Kada god krene priča o Domovinskom ratu odmah se na to nadoveže priča o partiznaima i ustašama, NDH, itd. O tome mogu razgovarati isključivo u povijesnom kontekstu i ima se tu puno toga za reći, ali opet ponavljam, Domovinski rat ne želim opterećivati s time. Dakle, živim u Republici u njenoim sadašnjim granicama. Ako se te granice nekom silom budu opet mjenjale, onda mogu i o tome razgovarati. Pozdrav svima ...
Prijavi Administratoru
#20 g. Tysonjim_morrison 2009-01-19 10:58
ma nije stvar u tome da netko vas namjerno napada. Samo kod Hrvata u BiH ostaje (... se javlja) jedan mučan osječaj nemoći. Politika RH (od 3. siječnja 2000. g. pa do danas) prepustila je hrvate u BiH na milost i nemilost svim svjetskim "jebivjetrima" da rade s njima što hoće. Iz tok mučnog osječaja javlja se i sama potreba da se nešto napiše, pa se možda ponekad i pretjera. Kada govorimo o srpskoj državi zapadno od Drine to ja ne shvaćam kao nekakav projekt koji će stati na tome. To je njima samo odskočna daska za naporedovanje prema Virovitici i Karlobagu. Dakle, njima je ovo samo mali predah, a nakon toga će se povijest opet ponoviti. Nadam se da nisam u pravu i da Hrvate u RH neće snaći ista sudbina kao hrvate u BiH.
Prijavi Administratoru
#21 jim_morrisonTyson 2009-01-19 14:21
Kada se govori o Hrvatima iz BiH, onda treba krenuti od činjenice da su oni prevareni i izdani od svojih hrvatskih BiH političara. Isti ti političari, potpomognuti dijelom političara iz Hrvatske, uvjeravali su BiH Hrvate da se bore za Hrvatsku! Na stranu sada povijest, ww2 itd. Dakle, Hrvati u BiH se mislili (većina njih) da se bore za Hrvatsku i da će se dijelovi BiH sa većinskim hrvatskim stanovništvom pripojiti Hrvatskoj. Sjetite se samo '91.-'92. godine. Koji Hrvat iz Hercegovine (npr) bi vjerovao da će živjeti u Federaciji BiH ? Da su se tada stvari drulčije postavile, i danas bi bila drukčija sudbina Hrvata u BiH. Dakle, Hrvati u BiH su mislili da se bore za Hrvatsku i utakvim okolnostima je teško danas očekivati od Bošnjaka da imaju razumjevanje za to. Da me nebi opet netko pogrešno shvatio, ja ne iznosim svoje viđenje već isključivo činjenice. Isto tako, činjenica je da je Daytonskim sporazumom Hrvatima nametnut život u Federaciji u kojoj su ipak "glavni" Bošnjaci, njihovi do jučerašnji neprijatelji, a Srbi su za sve svoje zločine "nagrađeni" državom u državi. Slažem se s tobom kada kažeš da je ovo samo predah za Srbe, to nam i povijest govori ...
Međutim, najžalosnije od svega toga je to da Hrvatima su danas najmanje krivi Srbi i Bošnjaci a najviše sami hrvatski političari iz BiH. Sjetite se Bobanovih ideja, sjetite se razno-raznih Tuta. Štela i ostalih. A onda, s druge strane pogledajte sve one druge Hrvate koji se nisu borili ni za BiH ni za Hrvatsku, nego su isključivo branili svoj dom, selo, grad ... Pomalo je bilo naivno očekivati da će međunarodna zajednica dopustiti promjenu granica kada je već sve bivše jugoslovenske republike priznala u AVNOJ-evskim granicama. Da su BiH Hrvati od početka svoje mjesto pod suncem tražili u okviru BiH, da su branili i da su se borili za BiH kao svoju domovinu, onda bi im i sadašnja situacija bila bitno drukčija. Nadam se da razumijete što hoću reći ... Jednostavno su prevareni i izmanipulirani i još će puno generacija plaćati tu cijenu ... na žalost.
Prijavi Administratoru
#22 I još nešto ...Tyson 2009-01-19 14:28
Sjetite se i onih Hrvata koji su među prvima uzeli pušku u ruku i suprostavili se Srbima u BiH,a koji su zagovarali život Hrvata u okvirima BiH države. kako su završili ? U zasjedi su pobijeni kao zečevi... a kome su smetali i zašto su pobijeni, nije teško pogoditi ... I nije li apsurd da danas razno razni štovatelji lika i djela Ante Pavelića svojataju BiH kao dio Hrvatske a upravo su HOS-ovci u BiH bili za jedinstvenu BiH državu.
Prijavi Administratoru
#23 RezultatiMislav 2009-01-19 14:40
Pitanje hrvatske politike u Bosni je sigurno vrlo slozeno ali treba kazati i sljedece. Tamo gdje su bili Tute, Stele, Bobani itd. Hrvati su opstali. Zepce je isto dobar primjer cvrste obrane. Tamo gdje smo bili samo vjerni Bogu i Bosni nismo opstali: Kakanj, Vares, Sarajevo, Banja Luka. To su rezultati. Rat smo izgubili u Srednjoj Bosni jer smo bili slabi i zato sto je to jedino sto su Muslimani htjeli i mogli osvojiti. Ponekad se cudim kako vrlo jednostavne stvari, a to je vojna premoc, nitko ne uzima u obzir. Nego stalno politika.

Zasto je pala Bosanska Posavina u kojoj nismo bili slabi ja ne znam ali znam da sve ove godine generala Stipetica pod cijim je zapovjednistvom sve to bilo nitko nije pitao to pitanje. Orasje je primjer da se Bosanska Posavina mogla braniti.
Prijavi Administratoru
#24 jim_morrison 2009-01-19 17:26
tu se slažem s vama da su se skoro svi hrvati u BiH borili za Hrvatsku. Pa i danas veliki broj hrvata u hercegovini (iako to neće priznati javno) priželjkuje takav scenarij. To je nekako i razumljivo, ali opet dugoročno pogubno. dakle, slažem se i s mislavom i s vama. Ovo pitanje nije nimalo jednostavno. Kada napadam politiku RH, ne napadam je u odnosu na to vrijeme (to je bilo vrijeme kaosa i raznih manipulacija. O tome ne znam dovoljno za ozbiljnu diskusiju), nego na sadašnje vrijeme. današnja politika nije napravila ništa (tj. vrlo malo - mostarsko sveučilište) kako bi zaštitila interese hrvata u BiH. Mesiću (i sanaderu) je bitnije upiranje prstom u dodika kao novog miloševića umjesto da se okrenu konsolidaciji hrvatskog političkog bića u BiH. Mesiću je bitnije sa silajdžićem preko nexe grupe sređivat mutne poslove nego ekonomski pomoći hrvatima u BiH. Možda ja tu politiku ne razumijem, pa mi se čini apsurdnom. A s obzirom na već spominjanu percepciju hrvata u BiH i politiku "transparentnos ti" njihova politika ima prešutnu potporu javnosti. kopamo sami se bi jamu, jer bez bosne i hercegovine nema ni hrvatske. A ne vjerujem da će se bošnjaci i srbi boriti za hrvatske interese.
Prijavi Administratoru
#25 Tyson 2009-01-20 19:46
Hrvati u srednjoj Bosni su bili slabi upravo radi te politike koja je tada provođena. Nisu Hrvati opstali radi Tute, Štele, Bobana i ostalih nego radi toga što je netko te dijelove BiH ucrtao na nekim čudnim kartamai ta mjesta su imala prioritet u brani. Mjesta u srednjoj Bosni u kojima su živjeli Hrvati nisu bila \"zanmljiva\" jer su bila okružena uglavnom Bošnjacima, i u srednjoj Bosni Hrvati nisu bili većinski narod.Dakle, ta mjesta gdje Hrvati nisu opstali, nisu imala prioritet i nije bilo volje za njihovom obranom. O kakvoj vojnoj premoći pričamo? Srba ili Bošnjaka ? Pa Hrvati u BiH su imali više oružja nego Hrvati u Hrvatskoj na početku rata. Koliko šlepera oružja je odvezeno u Hercegovinu i to oružja koje je bilo namjenjeno obrani Vukovara. Nije Vukovar žrtvovan samo radi priznanja Hrvatske nego radi i Hercegovine. Moram naglasiti da u ovim navodima nema baš nikakve ljutnje, samo navodim što je bilo.
A što se tiče Bosanske Posavine, ona je prodana zbog neke druge trgovine. Postoje dokumenti iz toga vremena iz kojih je vidljivo da je zapovijedništvo 108.brg. HV-a iz Sl. Broda slalo bezbroj očajničkih poziva u pomoć, ali odgovora iz Zagreba nije bilo. Dan prije pada Bosanskog Broda (a samim time i bosanske Posavine) most je prešla kolona naših tenkova. Spremala se ofenziva za proboj prema Derventi. I odjednom, stiže zapovijed za povlačenjem, i to ne povlačenje na pričuvne položaje nego u Sl. Brod! U isto vrijeme, iz drugog pravca, 11. riječka brigada napreduje prema Derventi bez ikakvog otpora, kao što je bilo i dogovreno u sklopu te ofenzive. Dečki dolaze do Dervente i ne mogu se načuditi kako nema četnika nigdje. I tek tada im javljaju da se hitno povuku jer je pao Bos. Brod i da se nalaze duboko u neprijateljskoj pozadini, itd., itd.Za Bosansku Posavinu nikada nije formirano zajedničko zapovjedništvo. Jedno vrijeme je u Sl. Brodu boravio general Praljak a nakon što su ga potjerali od tamo jer su vidjeli da usporava napredovanja hrvatske vojske, otišao je u Hercegovinu...v aljda srušiti Stari most... Orašje ? hmmm... Orašje se najkasnije uključilo u oraganizirano obranu, kada je već bilo gotvo kasno, isto kao i Derventa. Njihovi politički čelnici su cijelo vrijeme kalkulirali i pregovarali s JNA, koja je naravno, tim pregovorima samo kupovala vrijeme. A Orašje je uspješno obranjeno tek nakon pada cijele Posavine i kada su u njega stigle postrojbe 101. brg HVO-a iz Bos. Broda i 103.brg. HVO-a iz Dervente. Tek tim snagama je uspostavljena ravnoteža na oraškom bojištu.
Zašto se niti u Daytonskim pregovorima nitko nije zauzimao za povratak Posavine, treba pitati pregovarače.Ali da se radi o trgovini to uopće ne treba sumnjati, samo tko je kome što obećao, to se još ne zna točno .. Ali takvih primjera imate i iz rata u Hrvatskoj koliko hoćete. Navest ću samo jedan primjer iz Zapadne Slavonije kada je HV pokrenuo ofenzivu za oslobođenje Okučana, pred sam kraj 1991. Tada su naše snage zauzele nekoliko bitnih položaja i stavile Okučane u poluokruženje ali je u isto vrijeme prijetila opasnost da Srbi uđu u Zadar, koji je tada bio pred padom. Tada je postignut dogovor : \"Vi ne dirajte Okučane, mi nećemo Zadar\".Par dana nakon toga, 3. siječnja 1992., potpisano je Sarajevsko primirje ....

jim_morrison , današnja politika Hrvatske prema BiH Hrvatima je samo posljedica one politike od ranije i na žalost, ne može se odvojiti jedno od drugog. Hrvatska tom politikom poručuje da Hrvati u BiH svoju sudbinu moraju riješavati u Sarajevu a ne u Zagrebu. Opet ponavljam, ne kažem da je to ispravno nego samo iznosim činjenice. A moje osobno mišljenje je da bi se Hrvati u BiH ipak trebali okrenuti BiH i Sarajevu a od Zagreba tražiti pomoć kada je u pitanju opstojnost hrvatskog naroda, kulture, jezika itd...
Prijavi Administratoru
#26 Ostavimo ovo za kasnije.DRAGO DUVNJAK 2009-01-20 20:26
Svatko voli biti važan i poznavatelj svega , ali morate imati na umu da se u Haagu zbog tih stvari vodi suđenje na kojem su na udaru upravo naši ljudi ali i cjelokupna hrvatska politika u ono doba .
Zato mislim da je neozbiljno na ovom mjestu iznositi vojne detalje i iznositi analize bez pokrića koje mogu biti i zloupotrebljene .
Prijavi Administratoru
#27 DRAGO DUVNJAKTyson 2009-01-26 19:40
hmmm... Sve ove analize imaju itekakvo pokriće a vojni detalji koji se ovdje iznose potpuno se nebitni i odavno poznati. Ako general Praljak na svoje stranice može postaviti sve one silne dokumente, ne znam zašto se ovdje nebi smjelo pričati o nekim sigurnosno-nebi tnim detaljima ...
Prijavi Administratoru
#28 Za Ante Strokmaster 2010-12-18 18:49
Citat Ante Strok:
Cuvali od koga, zasto? Pominjes " dobro opremljene postrojbe JNA i dobrovljoci iz Srbije" koje ne navodis u tekstu.I akciju sa faktorom iznenadjenja, predpostavljam mirotvornu...


Evo ja cu malo detaljnije odgovoriti na ovaj dio pitanja. Poznajem mnogo bolje ovaj teren od autora price. Evo ti malo vise detalja, nadam se da ce ti biti jasnije.

I SASTAV CETE JNA IZ SELA DONJA DUBICA 6)
Red. Broj Prezime i ime VES
1. Duric Rajko zapovjednik
2. Duric Milivoje zamjenik
3. Dervenic Maksim cetni starjesina
4. Milojevic Stevo radiofonista
5. Milojevic Milan radiofonista
6. Dusanic Mirko kurir
7. Jelic Damjan bolnicar
8. Lugonjic vozac
9. Milosevic Mirko vozac
10. Jelic Lazo vozac
11. Borojevic Vojislav vozac
12. Vujicic Savo vozac
1. VOD
- Duric Ljubisa zapovjednik
- Minic Radivoje bolnicar
1. ODJELJENJE
1. Slijepcevic Pero zapovjednik
2. Dragic Andrija nisandz ija PM-a
3. Jovanovic Dragan snajperista
4. Borojevic Ilija strijelac
5. Borojevic Milenko strijelac
6. Borojevic Bogdan strijelac
7. Milojevic Milivoje strijelac
8. Cecavac Mirko strijelac
2. ODJELJENJE
1. Duric Petar zapovjednik
2. Goranovic Predrag nisandz ija PM-a
3. Milojevic Vojin snajperist
4. Duric Rade strijelac
5. Milojevic Andrija strijelac
6. Goranovic Lazo strijelac
7. Jovanovic Goran strijelac
8. Dusanic Predrag strijelac
3. ODJELJENJE
1. Goranovic Svetozar zapovjednik
2. Jelic Milivoje nisand zija PM-a
3. Dragic Branko snajperist
4. Goranovic Jevto strijelac
5. Lugonjic Rajko strijelac
6. Jelic Dragan strijelac
7. Cvjetic Duro strijelac
8. Minic Momir strijelac
4. MITRALJESKO ODJELJENJE
1. Borojevic Stevo zapovjednik
2. Dragic Predrag nisandz ija
3. Bozic Rade posluzilac
4. Cecavac Vojo posluzilac
5. Bozic Marko nisandzija
6. Duric Milivoje posluzilac
7. Popovic Mihajlo posluzilac
8. Minic Aco nisandzija
9. Maric Simo posluzilac
10. Milojevic Milan posluzilac
2. VOD
- Borojevic Borislav zapovjednik
- Dragic Zivko bolnicar
1. ODJELJENJE
1. Goranovic Vujadin zapovjednik
2. Goranovic Zdravko nisandz ija PM-a
3. Goranovic Milan snajperista
4. Goranovic Jovan strijelac
5. Goranovic Doko strijelac
6. Goranovic Jovo strijelac
7. Goranovic R.Milutin strijelac
8. Milenkovic Mihajlo strijelac
2. ODJELJENJE
1. Borojevic Dragan zapovjednik
2. Goranovic Stevo nisandzij a PM-a
3. Petrovic Mladen snajperista
4. Goranovic Marijan strijelac
5. Dragic Tomislav strijelac
6. Borojevic Raco strijelac
7. Duric Mirko strijelac
8. Goranovic Simo strijelac
3. ODJELJENJE
1. Duric Dragan zapovjednik
2. Goranovic Zivko nisandzij a PM-a
3. Borojevic Miroslav snajperista
4. Goranovic Savo strijelac
5. Goranovic Marko strijelac
6. Goranovic Mika strijelac
7. Duric Cedo strijelac
8. Goranovic Mirko (K.) strijelac
4. MITRALJESKO ODJELJENJE
1. Goranovic Mirko zapovjednik
2. Goranovic Micko nisandzija
3. Popovic Radovan posluzilac
4. Goranovic Jovisa posluzilac
5. Goranovic Drago nisandzija
6. Goranovic M.Vujadin posluzilac
7. Goranovic M.Savo posluzilac
8. Borojevic Veljo nisandzija
9. Popovic Svetozar posluzilac
10. Goranovic Branko posluzilac
3. VOD
- Gunjevic Rade zapovjednik
- Majstorovic Mika bolnicar
1. ODJELJENJE
1. Savic Arso zapovjednik
2. Pupcevic Milan nisandzij a PM-a
3. Gavric Slobodan snajperista
4. Pupcevic Stojan strijelac
5. Ilincic Lazar strijelac
6. Ilincic Jovisa strijelac
7. Cajic Spasoje strijelac
8. Goranovic Ljubo strijelac
2. ODJELJENJE
1. Ninkovic Pero zapovjednik
2. Ninkovic Stojan nisandzi ja PM-a
3. Ilincic Slobodan strijelac
4. Savic Stanko strijelac
5. Cajic Miso strijelac
6. Radulovic Petar strijelac
7. Ilincic Ljubo strijelac
8. Ninkovic Mirko strijelac
3. ODJELJENJE
1. Vujicic Mirko zapovjednik
2. Nijemcevic Petar nisandzij a PM-a
3. NN snajperista
4. Milosevic Nedeljko strijelac
5. Vujicic Branko strijelac
6. Vujicic Mirko strijelac
7. Vujicic Pano strijelac
8. Vujicic Petar strijelac
4. MITRALJESKO ODJELJENJE
1. Rakic Drago zapovjednik
2. Cajic Veselin nisandzija
3. NN posluzilac
4. Cajic Milorad posluzilac
5. Ilincic Rade nisandzija
6. Ilincic Doko posluzilac
7. Topolovac Mile posluzilac
8. Vujic Mirko nisandzija
9. Ninkovic Jovo posluzilac
10. Ilincic Rade posluzilac
PROTIVOKLOPNI VOD
- Stanisic Milan zapovjedn ik voda
- Sisljagic Ljubo vozac
1. ODJELJENJE RBR
1. Bozic Mile zapovjednik
2. Milojevic Sreto nisandzija
3. Milojevic Stojan posluzilac
4. Stanisic Ljubo nisandzija
5. Jagodic Milan posluzilac
6. Dervenic Borislav nisandzija
7. Bozic. Vlajko posluzilac
8. Milojevic Mirko nisandzija
9. Goranovic C.Drago posluzilac
2. ODJELJENJE RBR
1. Maricic Petar zapovjednik
2. Dervenic Vlado nisandzija
3. Borojevic Milenko posluzilac
4. Dervenic Milorad nisandzija
5. Dervenic Dusko posluzilac
6. Dervenic Svetozar nisandzija
7. Slijepcevic Zivko posluzilac
8. Slijepcevic Milos nisandzija
9. Ninkovic Mirko posluzilac
4.ODJELJENJE BST.
1. Dervenic Rade zapovjednik
2. Bozic Jovan vozac
3. Dervenic Rade (stari) nisandzija
4. Dragic Ljubo posluzilac
5. Marcic Ilija posluzilac
6. Sisljagic Jovo posluzilac
7. Bozic Zivko nisandzij a
8. Bozic Jovo posluzilac
9. Bozic Svetozar posluzilac
10. Rakic Maksim posluzilac
11. Duric Zeljko posluzilac
12. Nikic Pero posluzilac

Lijep pozdrav, master.
Prijavi Administratoru

Budući da je trenutačno dopušteno komentiranje samo registriranim korisnicima, molimo sve one koji žele komentirati da se, ako već nisu, najprije registriraju na Portalu kako bi dobili svoje korisničko ime zaštićeno lozinkom. Tri jednostavna koraka za registraciju objašnjena su ovdje, a u slučaju poteškoća dovoljno je javiti se Administratoru.

Prijava/odjava s Portala Hrvatskoga kulturnog vijeća

Zadnji komentari

Tko je na vezi?

  • Domovine sin
  • 1 korisnik
  • 28 gostiju

Uvjeti korištenja

Portal HKV-a

Izvorni prilozi objavljeni na ovom portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje imena autora, odnosno izvora.

Licenca GNU

Naša udruga

Hrvatsko kulturno vijeće

HKV djeluje od 2006. i nezavisna je udruga građana s više od 1300 članova, mahom hrvatskih intelektualaca.

Kontakti

Stranice članova

Učlani se i predstavi

Članovi naše udruge ugledni su intelektualci, umjetnici, književnici, političari, novinari, poslovni ljudi i studenti. Predstavite se i vi!

Članovi

Izbor publikacija

Izaberi, pročitaj, preporuči

U pripremi imamo cijeli niz zanimljivih publikacija koje će se moći naručiti preko Portala. Rado ćemo poslušati i vaše preporuke.

Trenutna ponuda

Prijava na Portal